Home Blog

Brandstofpomp upgrade bij motor tuning project

Gepost op 22-02-2012 door Mart in Motortuning, Turbo en toebehoren
Meer motor vermogen realiseren betekend een grotere benzinevraag van de motor. De standaard bezine pomp kan deze de benzine toevoer vaak niet aan. Het installeren van een grotere benzine pomp is de oplossing.


Grotere brandstofpomp

Wil je bergen met pk erbij zul je dus een andere brandstofpomp moeten (laten) installeren. Na bijv. een Walbro 255 brandstofpomp te hebben ben je verzekerd van een goede benzinetoevoer en benzine druk tot ongeveer 500 pk.

Je kan dus even voort! Deze Walbro pompt 255 liter benzine per uur. Het installeren is voor de gemiddelde tuner een fluitje van een cent.


Walbro benzine pompen worden vaak gebruikt.

Stuurknop op stuur mag, mits een medische reden!

Gepost op 22-02-2012 door Mart in Interieur, Auto interieur
Een stuurknop kan een handig hulpmiddel zijn bij de besturing van een auto. Niet elke bestuurder mag gebruik maken van een stuurwielknop. Enkel een bestuurder met een aantekening in het rijbewijs. Het 'hoe en waarom' lees je hier.


Stuurknop

Zo nu en dan heb je vast wel eens een stuurknop in een personen auto gezien.

Als een bestuurder een bepaalde lichamelijke beperking heeft kan het een uitkomst zijn.

Uitgangspunt is dat de bestuurder de auto veilig kan besturen. Via de knop of bal kan met minder moeite het stuur gedraaid worden.


Stuurknop is handig, maar er is vrij strikte regelgeving!

Standaard uitlaat en sportuitlaat tegelijk: Guerrilla

Gepost op 21-02-2012 door Mart in Motortuning, Uitlaten
Er zijn in de volksmond twee soorten uitlaten. De standaard uitlaat en de sportuitlaat. Kenmerkend voor een sportuitlaat is dat deze meer vermogen levert en het uitlaat geluid veel minder dempt. Een keiharde uitlaat sound is niet altijd wenselijk. De Guerrilla Exhaust combineert het beste van beiden uitlaten.

Standaard vs. sport

Fabrieks af wordt een standaard uitlaat flink 'geknepen'. Doel is het geluid maximaal te dempen en uitlaatgassen te zuiveren.

De motor kan niet optimaal ademen. Een sportuitlaat is qua diameter breder, hierdoor kan de lucht sneller de uitlaat afvoeren.

En dat betekent meer power en een hardere sound! Maar wat als je niet altijd tussen harde decibellen wilt zitten?


Strutbars geven meer stijfheid in bochten

Gepost op 21-02-2012 door Mart in Ophanging, Veerpootbrug en stabilisatorstang
Op de meeste auto's, met name hatchbacks, zijn vanwege de grote open ruimte is er gebrek aan horizontale versterking tussen de c-stijlen. Wil je echt snoeihard door de bochten; strutbar monteren!

C-stijl strutbar

C-stijl strutbar Een van de minst stugge delen van het chassis zijn de C-stijlen. Door je auto van schroef veren te voorzien zal je meteen een directer stuurgevoel merken. Monteer je dan ook nog een Veerpootbrug zal je auto nog iets harder een bocht kunnen nemen. Vervolgens blijven er stabilisatorstangen, een rollbar en dus de C-stijl strutbar over.  

C-stijl strutbar: voor wie echt de beste wegligging wil.

Head up display: informatie op binnenkant autoruit

Gepost op 21-02-2012 door Mart in Interieur, Metersets en instrumenten
Head-Up Display toont o.a. snelheid, toerental en navigatie informatie op het voorraam. Het zicht bij dag is net zo goed als in het donker. Grote voordeel is dat je continue zicht op de weg hebt.

Head-Up Display

Een head up display is een systeem dat voertuig informatie op het voorraam projecteert.

De bestuurder hoeft geen seconde de ogen van de weg halen. Er hoeft dus niet 'even' naar de tellers op het dashboard gekeken te worden. Op de Autobahn is dat zeker geen overbodige luxe.

1 seconde...

Is het erg dat je 1 seconde niet op de weg kijkt? Nou, in sommige gevallen wel.

Van straaljager in auto

Het systeem wordt al jaren gebruikt in de luchtmacht. Op het cockpitraam van helikopters en straaljagers wordt informatie getoond. Elke seconde telt. Straaljagers halen 1600 k/m per uur, da's 600 meter per seconde!


Stootbalken beschermen je auto en staan stoer!

Gepost op 21-02-2012 door Mart in Autostyling, Exterieur styling
Je ziet ze regelmatig op transportbusjes, maar ook steeds meer SUV's en jeeps zijn er mee uitgevoerd: sidebars, ook wel stootbalken genoemd. Grootste voordelen zijn bescherming, handige montage punten voor touwen als je goederen vervoerd, en de looks uiteraard.


Shock proof

Soms zorgt de sidebar soms juist voor extra schade, omdat de stugge bevestiging bij een aanrijding het chassis kan bekrassen of vervormen. Er is nu een stootbalk die je auto beschermt bij een aanrijding.

De sidebar van Progressive Europe zijn vervaardigd van schokabsorberend buisprofiel en voorzien van energie-absorberende bevestigingssteunen


Sidebars hebben een dubbelfucntie:bescherming & gemak.
Zijwindschermen: frisse lucht én fraaiere uitstraling
Gepost op 21-02-2012 door Mart in Autostyling, Spoilers en bodykits
Rijdend over het zinderende asfalt kan het behoorlijk warm worden in de auto. Dan is het lekker als het raampje even naar beneden kan. Zeker als je de airco niet altijd continue aan wilt hebben. Maar dat verschrikkelijke geruis van de wind... alsof er een orkaan door je bolide raast! Dan toch maar liever dicht, dat raam. Liever badend in je eigen zweet dan doof door de wind. Gelukkig zijn er zijwindschermen! Met zijwindschermen heb je altijd frisse lucht in de auto, zonder de nare bijeffecten die een open raam met zich mee kan brengen. Monteren van deze stijlvolle wind deflectors is bovendien een fluitje van een cent.

Altijd frisse lucht

Zijwindschermen, winddeflectors, windgeleiders, zijraamspoilers - vier termen die naar hetzelfde verwijzen, namelijk naar die handige en stijlvolle 'afdakjes' aan de bovenkant van je portierramen. Dankzij deze zijwindschermen kun je onder alle weersomstandigheden je raam een stukje naar beneden draaien om wat frisse lucht binnen te laten. Of de lucht nu trilt van de zomerse hitte of in stukken wordt gescheurd door regen of sneeuw - je hebt geen last meer van windgeruis, geluid, tocht en inregenen.


Zijwindschermen geven je auto een 'frisse' look
Resqme: beter dan de lifehammer of noodhamer
Gepost op 20-02-2012 door Mart in Autoveiligheid, openbare weg
Elk jaar komen er personen om als zij met de auto te water zijn geraakt. Sinds jaar en dag is de Lifehammer, ook wel noodhamer genoemd, het redmiddel. Maar nu is er een beter alternatief: de resqme. Deze is aanzienlijk beter, we leggen het je uit.

Resqme 

Een resqme, vertaald is dat redt me, heeft dezelfde functie als een lifehammer. De auto zo snel mogelijk verlaten tijdens een noodsituatie.

Via het scherpe mesje kunnen de autogordels worden door gesneden. Het raam wordt door een geïntegreerde slag mechanisme in de resqme razendsnel gebroken.

Werking

In de Resqme is een slagsysteem gebouwd. Zodra deze tegen een raam wordt aangedrukt zal er een scherp pinnetje tegen het raam naarbuiten schieten.


Via de slapin breek je gemakkelijk door autoramen.
Camber instellen gaat middels camberbouten
Gepost op 20-02-2012 door Mart in Ophanging, Schokdempers en veren
Voor de ervaren circuit-gebruiker en rally-rijder is het niets nieuws; via camber de bochtengedrag van de auto aanpassen. Er is positieve camber en negatieve camber.
Betere bochtenwerk

Als je sportief door een bocht rijdt zal er 'body-roll' plaatsvinden, de 'body' van de auto zal gaan hellen/roll. Dit kan gecompenseerd worden middels camber, hierdoor heb je meer grip & stabiliteit als je een bocht neemt.

Camber instellen

Het allerbeste is dat de banden altijd loodrecht op de weg staan. Echter voor je auto op de openbare weg zal dit veel moeilijker dan dan voor een circuit auto. Een personenauto heeft een aanzienlijk langere veerweg, zachtere vering, ander onderstel en meer body-roll.


Camber soorten die mogelijk zijn.
Gelaste rolkooi of een schroefkooi? De voors en tegens
Gepost op 19-02-2012 door Mart in Autostyling, Spoilers en bodykits

Veiligheid bij autosport is nummer één. Of je nou rally rijdt, sprint, drift of circuit rijdt. Veiligheid begint met een goed functionerende auto en een helm.  Je zal echter al snel alles uit de auto en jezelf willen halen. Met als gevolg dat je op of over de grens zult gaan. Dan is een rolkooi als veiligheid(snet) geen gek idee. Welke soorten rolkooien zijn er en hoe onderscheidt je de 'muizenvallen' van het echte werk is de vraag van vandaag!


Wat is een rolkooi?

Een rolkooi is niet meer dan een reeks aan elkaar vastzittende dikke buizen aan de binnenkant van de auto achteraf die meestal achteraf is ingebouwd. Een rolkooi begint rond het dashboard (A-stijl), loopt door tot net onder het dak en eindigt waar de achterbank zich bevindt, bij de achterwielen. Van links naar rechts en in het midden (B-stijl) zijn er dan ook nog buizen.


The best there is: gelaste door FIA goedgekeurde rolkooi
Krukas poelie vervangen levert dik 10 pk op!
Gepost op 19-02-2012 door Mart in Motortuning, Motorblok
Gewichtsverminderning is essentieel om de beste performance uit je auto te halen. Wist je dat bijv. stuurbekrachtiging, airconditioning en dynamo redelijk wat van het aanwezige vermogen opsnoepen? Door een poelie upgrade voorkom je dat veel paardekrachten verloren gaan.


Lichtere Poelie

Het monteren van een sport poelie te monteren heeft twee voordelen.

Gewichtsbesparing

De fabrieks af poelie is zeker 3 a 4 kilo zwaarder dan een sport poelie. En als je aan het tunen bent is elke kilo er een.

Betere motorrespons

Deze gewichtsbesparing maak je je auto in feite 50kg lichter. Dit beweert poeli specialst Perrin.


Lichtere poelie: ondergeschoven kindje, absolute aanrader!
Race koppeling geeft vermogen beter over
Gepost op 18-02-2012 door Mart in Motortuning, Motorblok
Als je wat kleine aanpassingen aan je auto maakt, bijv. een ander open luchtfilter of een open uitlaat hoef je natuurlijk geen koppeling upgrade te doen. Ga je serieus tunen, turbo upgrade, andere intercooler is een racekoppeling zeker een overweging waard. Koppeling slipt na motortuning? Dan is dit het lezen waard...

Race koppeling

Een koppelingset bestaat uit een drukgroep, druklager en koppelingsplaat.

Als je flinke pk verhogingen gaat realiseren krijg de standaard koppeling er extra van langs. Een race koppeling is dan de oplossing.

Idealiter laat je de koppeling zo weinig mogelijk slippen. Dit versnelt het slijtageproces van de koppeling. Dus koppeling liefst in 1x snel laten opkomen!


Sportkoppeling voor probleemloze vermogens overdracht.
Een vastgevroren handrem? Hier de oplossingen!
Gepost op 18-02-2012 door Mart in Wintertips, antivries en de-icers
Zet je altijd je auto op de handrem na het parkeren? In de zomer is dat prima, maar in de winter kan dat wel eens vervelende gevolgen hebben. Bij temperaturen onder 0 graden kun je nl. een vastgevroren handrem krijgen. In dit artikel geven we tips en tricks om een bevroren handrem te voorkomen en hoe je jezelf uit deze ijzige situatie bevrijdt!


Oorzaak bevoren handrem

Bij vriezend weer kan het voorkomen dat de bedieningskabels vastvriezen in de buitenkabels. Dit komt doordat de waterafdichtings rubbers dusdanig versleten zijn zodat er water kan in sijpelen. In de zomer vormt dit geen probleem. Echter als er in de wintermaanden natte sneeuw of regen valt, gevolg door matige vorst kunnen de bedieningskabels van de handrem bevriezen. En dan staat de auto letterlijk en figuurlijk 'vast'. Hard(er) aan de handrem sjorren heeft geen zin. Je had het zo simpel kunnen voorkomen. We leggen je 't uit.


Een bevroren handrem voorkomen is zo simpel...
Dashboard verlichting: de mogelijkheden op een rijtje
Gepost op 18-02-2012 door Mart in Interieur, Metersets en instrumenten
Je kan je dashboard ook aanpassen om het er een beetje sportief te laten uitzien. De goedkoopste oplossing zijn een aantal tuning stickers die je over je dashboard plakt.


Dashboard verlichting

Er zijn ontelbare kleuren te vinden, dus de tuner zal zeker zijn smaak vinden tussen ons grote aanbod. Laat je dashboard er sportief uitzien via carbon look stickers.

Een andere oplossing is een dashboardfolie, deze folie knip je zelf op maat. Als je ook je wijzerplaten nog aanpast door een gekleurd exemplaar, krijg je wel een heel sportief dashboard. Er is ook raamfolie om je ramen te tinten. Daarnast zijn er pasklare oplossingen. Deze mallen plak je eenvoudig over je dashboardpanelen heen. Kind kan de was doen.


Geef je auto interieur meer uitstraling!
Een winterbandenset, waarom winterbanden?
Gepost op 17-02-2012 door Mart in Banden en velgen, Banden
Winterbanden zijn speciaal ontworpen om bij lage temperaturen én neerslag goede grip op de weg te bieden. Zowel profiel als materiaal zijn hierop aangepast. Meer grip betekent een kortere remafstand en meer veiligheid.


Vanaf 7 graden winterbanden


Een goede voorbereiding is daarom noodzakelijk. Wat zijn de voordelen van winterbanden? Wanneer moet je sneeuwkettingen gebruiken? Lang verhaal kort: als de temperatuur onder de 7 graden komt heb je veel meer grip met een set winderbanden

Winterbanden in ons kikkerlandje

De herfst is het seizoen waarin hevige regenbuien en vallende bladeren zorgen voor natte en gevaarlijke wegen.


Menutuning-gids.nl
Informatie
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2023 Tuning-gids.nl