Home Blog

Archief voor 'Uitlaten'

Hitteschild uitlaat - alleen voor de looks? Of toch ook...
Gepost op 20-06-2014 door Mart in Motortuning, Uitlaten
Een hitteschild voor de uitlaat: uit de naam zou je kunnen afleiden dat dit product een beschermende functie heeft; het schild voorkomt dat de hete uitlaatdelen schade aanbrengen aan je auto. Tenminste, dat zou je denken, logischerwijs. Maar is dit ook echt zo of is zo'n hitteschild voor de uitlaat slechts een esthetische toevoeging?  Antwoord op deze vraag - en andere vragen - vind je wanneer je verder leest. 


Twee soorten hitteschild

Voor de goede orde: er zijn twee soorten hitteschild met betrekking tot de uitlaat. De ene is voor de uitlaat zelf, de ander voor de uitlaatlijn die zich onder je auto bevindt. Om met die laatste te beginnen: deze zorgt ervoor dat het uitlaatsysteem de bodemplaten en andere aangrenzende auto-onderdelen niet verhit. Ook voorkomt dit schild dat bijvoorbeeld hoog gras en andere licht ontvlambare objecten in de brand vliegen wanneer ze in contact komen met de onderkant van het voertuig. 


Uitlaat hitteschild: subtiele en smaakvolle aanpassing.

Vlammen uit de uitlaat? De 2 methoden nader bekeken

Gepost op 11-06-2014 door Mart in Motortuning, Uitlaten
Dat is natuurlijk wel een heel vet gezicht: vlammen uit je uitlaat. Het geeft direct de indruk dat je niet zomaar een auto rijdt, maar een echt beest, een monster. Maar hoe krijg je dat eigenlijk voor elkaar, dat er vlammen uit je uitlaat komen? En mag dat eigenlijk wel op de openbare weg? We vertellen je het allemaal in dit artikel!


Vlammen uit de uitlaat

Er zijn twee manieren waarop de vlammen uit je uitlaat kunnen ontstaan. Allereerst kunnen ze het gevolg zijn van de tuning van het motorblok. Het is dan niet het doel om vlammen te creëren; de vlammen die je ziet zijn een bijkomstigheid. Bij de tweede manier is er wel sprake van opzet: je kunt dan een afterburner of een flamekit installeren om voor dit dramatische effect te zorgen.

Als een McLaren MP4-12C gaat brullen: afstand houden!

Uitlaatsierstuk: een sieraad voor je auto!

Gepost op 06-10-2012 door Mart in Motortuning, Uitlaten

Een uitlaatsierstuk geeft je wagen nét even die ‘finishing touch’ . Je auto krijgt er een sportieve of luxe uitstraling van en het doet bijna geen pijn in de portemonnee. Een sierstuk op je uitlaat is een betaalbaar sieraad voor je vierwieler!


Uitlaatsierstuk

Een uitlaatsierstuk geeft je wagen een eigen 'look' en helpt bij het afvoeren van de uitlaatgassen. Het uitlaatsierstuk is interessant voor elke autoliefhebber. Rijd je in een chique sedan, dan kies je wellicht voor een glimmend RVS uitlaatsierstuk die je wagen een luxe uitstraling geeft. Heb jij een heftig gepimpte bak, dan maakt een stoer zwart sierstuk op je uitlaat je bolide pas echt bruut.

Natuurlijk begint je niet aan een sierstuk als de uitlaat zelf niet in orde is. Een uitlaatreparatie kun je eenvoudig zelf uitvoeren. 

Zo geef je een duffe uitlaat een mooi en sportief uiterlijk in 30 seconden!

Downpipe: meer koppel & motorvermogen via uitlaat

Gepost op 27-03-2012 door Mart in Motortuning, Uitlaten
Een standaard uitlaat lijn kan niet optimaal 'flowen'. D.w.z. dat de uitlaatgassen aanzienlijk sneller door het uitlaatsysteem kunnen gaan. Dat betekent meer vermogen, en dat willen we allemaal natuurlijk!

Meer respons

Met name de koppel toename is aangenaam. Als je auto ook een turbo heeft zal het turbogat kleiner worden. Als de turbo eenmaal begint te draaien zul je merken dat je echt in je stoel gedrukt wordt!

Minder tegendruk

De grotere downpipe minimaliseert tegendruk uit het uitlaatsysteem, daardoor spoelt de turbo sneller op.


Downpipe zijn er zonder en met sportkayalysator

Sport katalysator haal meer vermogen uit je uitlaat!

Gepost op 26-03-2012 door Mart in Motortuning, Uitlaten
De katalysator heeft als taak het verminderen van vervuilde uitlaatgassen, tevens dempt het het motorgeluid. Met het eerste zijn alle tuningfreaks het wel eens, maar met die mindere brom uit de uitlaat?

Sportkatalysatoren

Er zijn ook sport katalysatoren, deze beschermen het milieu, maar hebben veel betere prestaties dan de standaard 'cat'. Hier lees je er meer over...Het vormt een deel van automotor tuning, i.c.m. het 'chippen' pak je makkelijk 100 pk extra!

Sportkatalysator

Ook wel 'sportkat' in tuning termen. Deze heeft aanzienlijke betere prestaties, maar de emissienormen blijven behouden.

Nauwelijks weerstand in de katalysator betekent betere/snellere luchtstroom zal je vermogen- en koppelwinst opleveren!

   

De standaard katalysator.

Informatie over uitlaten en uitlaatdelen

Gepost op 26-03-2012 door Mart in Motortuning, Uitlaten
De ademhaling van onze huidige verbrandingsmotor is belangrijk voor het optimaal leveren van prestaties.


Uitlaat functie 


Natuurlijk weet iedereen waar een uitlaat voor dient. Maar voor degenen die het even vergeten zijn, een korte uitleg. Ten eerste dempt een uitlaat het lawaai van de motor. Ten tweede verbetert het de prestaties van diezelfde motor door de juiste tegendruk te bieden. 

De derde werking van de uitlaat is, in combinatie met een katalysator, het onschadelijk maken van gevaarlijke stoffen door middel van een chemische reactie. Echter het oog wil ook wat, dus is er eigenlijk ook nog een 4e component, nl. looks!

Boete voor uitlaat geluid? Dit zijn de regels!

Gepost op 24-03-2012 door Mart in Motortuning, Uitlaten
Een van de meest voorkomende after market upgrades is het aanpassen van de uitlaat. Voor de ene is een mooie brom voldoende, de ander wil een brulpijp. Door het plaatsen van de juiste uitlaatdelen kan je je eigen geluidsniveau bepalen. Let wel op de wetgeving. We leggen uit tot hoe ver je kan gaan!

Uitlaatgeluid boete

Laten we allereerst een de wettelijke eisen aan het uitlaat systeem bekijken. Onderstaande uitlaat eisen staat in de Wegenverkeerswet. Voor de liefhebber: Artikel 5.2.11.

1) Over de hele lengte moet de uitlaat gasdicht zijn. Met uitzondering van afwateringsgaatjes.

2) de uitlaat dient deugdelijk bevestigd zijn.

3) De uitlaat mag niet meer dan 2db geluid produceren dan de waarde in het voertuigreglement. Deze meting wordt, bij elk nieuw type auto, door de overheid verricht.


Open einddemper: dikke looks en idem geluid!

Dumpvalve of blow off valve voor turbo-auto’s

Gepost op 21-03-2012 door Mart in Motortuning, Uitlaten
Heb je een turbo-auto en wil je de maximale snelheid ermee behalen? Wat dacht je van een dumpvalve? Hiermee wordt het teveel aan turbodruk bij het schakelen uit het inlaatsysteem verwijderd, waardoor je turbo op snelheid blijft. Bij het opnieuw intrappen van het gaspedaal duurt het dan minder lang voordat de turbodruk weer is opgebouwd.


Sneller opspoelen turbo

Een dumpvalve of blow off valve dient voor een snellere acceleratie tijdens het schakelen bij turbo-auto's. Bij het schakelen, gas terugnemen of loslaten, ontstaat er een overdruk in het luchtsysteem. Hierdoor ontstaan er compressie schommelingen die zorgen voor een daling in de omwenteling van de lucht. Deze compressie schommelingen  kunnen de turbo  beschadigen. Met een dumpvalve worden deze compressie schommelingen voorkomen.


HKS dumpvalve op een Subaru Impreza

Lambdasonde meet samenstelling uitlaatgassen

Gepost op 15-03-2012 door Mart in Motortuning, Uitlaten
Ondergeschoven kindje in het uitlaatsysteem is de lambdasensor. Deze zorgt dat de katalysatoren goed hun werk kunnen doen. Een katalysator filtert schadelijke gassen uit de uitlaatgassen. Als je kats gaat verwijderen zul je onherroepelijk je lambda moeten gaan 'foppen'. Hier lees je hoe dat in zijn werking gaat.


Lambdasonde

In 9 van de 10 gevallen hebben auto's twee lambda's. Deze meten het zuurstof gehalte in de uitlaatgassen. De eerste lambda sensor meet de gassen als deze direct van uit het motorblok komen.

Deze data wordt hoofdzakelijk door het motormanagement gebruikt om de juiste hoeveelheid benzine leveren.

 


Lambdasonde: o.a. bij uitlaat tuning een aandachtspunt.
Motorkap isolatie: als het geluid wat minder mag!
Gepost op 05-03-2012 door Mart in Motortuning, Uitlaten
Als de herrie onder de motorkap je teveel wordt kun je motorkap isolatie aanbrengen. Dit zal het motorgeluid flink verminderen. Gebruik altijd een hittebestendig geluidsabsorberend materiaal. Er is een verschil tussen de hitteafgifte van dieselmotoren en benzinemotoren. Hou hier rekening mee!


Motorkap isolatie

Er zijn vaak twee redenen om de isolatie van de motorkap onder handen te nemen. Òf deze is dusdanig versleten dat deze los en laat vuil en stukken op de motor achter. Niet echt gezond voor de motor.

Decibellen

Òf het aantal decibellen worden je iets teveel.


De motorkap isolatie is aan vervanging toe bij deze Mercedes.
Standaard uitlaat en sportuitlaat tegelijk: Guerrilla
Gepost op 21-02-2012 door Mart in Motortuning, Uitlaten
Er zijn in de volksmond twee soorten uitlaten. De standaard uitlaat en de sportuitlaat. Kenmerkend voor een sportuitlaat is dat deze meer vermogen levert en het uitlaat geluid veel minder dempt. Een keiharde uitlaat sound is niet altijd wenselijk. De Guerrilla Exhaust combineert het beste van beiden uitlaten.

Standaard vs. sport

Fabrieks af wordt een standaard uitlaat flink 'geknepen'. Doel is het geluid maximaal te dempen en uitlaatgassen te zuiveren.

De motor kan niet optimaal ademen. Een sportuitlaat is qua diameter breder, hierdoor kan de lucht sneller de uitlaat afvoeren.

En dat betekent meer power en een hardere sound! Maar wat als je niet altijd tussen harde decibellen wilt zitten?


Sportieve uitlaatpijp; dubbele uitlaten!
Gepost op 15-02-2012 door Mart in Motortuning, Uitlaten
Je ziet ze langzamerhand steeds vaker: een dubbele uitlaatsysteem. En dan bedoelen we niet een uitlaatopzet stuk, maar het complete eindstuk van het uitlaatsysteem. Hoe jij dat kan regelen? Lees maar!


Dubbele RVS uitlaten 


Met deze sportieve uitlaatpijp laat je overige weggebruikers zien dat jij een sport bolide rijdt. Geef toe, ziet er toch wat indrukwekkender uit dan een uitlaatsierstuk. Er zijn behoorlijk wat soorten en maten op de markt. 

Uitlaat ombouwsets

Mooie is dat dit soort uitlaatpijpen ook op jouw auto gemonteerd kunnen worden. Kost wel een beetje, maar dan heb je ook wel wat. Een RVS uitlaatsysteem kan zo maar 10 jaar mee gaan!


Dubbele uitlaten laten zien dat je een sportieve rijder bent.
Uitlaat isolatie: goede uitlaatgas flow = meer pk's
Gepost op 06-02-2012 door Mart in Motortuning, Uitlaten
De basis tips om het meeste uit je uitlaat te halen zijn de revue al gepasseerd. Van voor naar achter waren dat de downpipe, de middendemper en de einddemper. Finishing touch vormt uitlaat isolatie, ook wel heat wrap folie genoemd. Dit zorgt voor betere luchtstoom in de uitlaat en een koelere motorruimte. Beiden dragen bij aan meer vermogen!


Uitlaat stralingswarmte

Stralingswarmte van de uitlaat kan een van de grootste veroorzakers zijn van schade onder de motorkap.

Het zal de betrouwbaarheid van (elektronische) onderdelen niet bevorderen en ook nadelig zijn voor je vermogen. Koel houden is het motto. Hoe koeler, des te beter de motor zal presteren.


Pak de uitlaat goed in: er zijn genoeg voordelen!
Hitteschilden zorgt voor koelere motorruimte
Gepost op 01-02-2012 door Mart in Motortuning, Uitlaten
Je auto motor presteert het beste in een zo koel mogelijke omgeving. in het kort: koude lucht bevat meer zuurstof, meer zuurstof betekent betere/snellere verbranding in de motor. Gevolg is meer pk. Het is slim op een hitteschild te plaatsen. Dus pak die pk's via deze hitteschilden tips.

Auto hitteschild

Vaak wordt de katalysator voorzien van een hitteschild. Deze heeft niet een performance beperkende werking. je cat kan bizar heet worden. Ook het spruitstuk wordt vaak voorzien van bescherming.

Als jij dan een keer je auto in wat langer droog gras zet kan het zo zijn dat je later bij een uitgebrand autowrak komt.


Hitteschildvoor het spruitstuk. Functioneel en mooi tegelijk.
Menutuning-gids.nl
Informatie
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2024 Tuning-gids.nl