Home Blog

Racegaas: voor een strakke en sportieve look

Gepost op 13-03-2014 door Mart in Autostyling, Exterieur styling
Racegaas is een vinding uit de rallysport en is oorspronkelijk bedoeld om de radiateur te beschermen tegen opspattende steentjes en ander vuil. Tegenwoordig zie je ook veel auto's op de openbare weg rondrijden met racegaas in de voor- of achterbumper, de grille, de spoiler en/of de sideskirts. Deze automobilisten gaan toch vooral voor de looks: racegaas geeft een gave, sportieve uitstraling.


Voordelen van racegaas

Naast bumper een grille zijn ook auto's met een front mount intercooler vaak uitgevoerd met racegaas. Evenals bij rallywagens is de primaire functie wederom bescherming, alleen dan nu van de intercooler. Het geeft ook een erg vette look. Bonus: je kunt eventueel een logo aanbrengen op het gaas voor een nog strakkere uitstraling van je bolide. De mogelijkheden van racegaas zijn eindeloos!

2 vormen 

Er zijn 2 vormen op de markt: ruitvorm racegaas en de honingraatvorm racegaas. Is het een beter dan de ander? Neen, het is puur een optisch verhaar. Vertellen we je verderop meer over.


Een front mount intercooler zonder racegaas: kwetsbaar...

Wielmoerdoppen: een sieraad voor je wielen!

Gepost op 11-03-2014 door Mart in Motortuning, Motorblok
Zijn jouw wielbouten aan de oude kant en zien ze er een wat roestig uit? Of vind je ze gewoon niet mooi en ben je van plan ze daarom te vervangen? Stop dan nu! Laat die wielmoersleutel uit je handen vallen! Wielmoerdoppen bieden de ideale oplossing. Met wielmoerkapjes zien je wielen er weer uit als nieuw! En dat kost je geen enkele moeite... En slechts heel weinig geld.

Waarom wielmoerdoppen?


Omdat het een quick fix look upgrade is! Het aanbrengen van wielmoerdoppen is bijzonder makkelijk. Je duwt de wielmoerdop eenvoudigweg op de wielbout en klaar is kees: de roest is met één simpele beweging aan het oog ontrokken. Je hoeft dus niet bepaald een doorgewinterde tuner te zijn om je wielen smaakvol op te pimpen.

Binnen een minuut of vijf zien je wielen er weer stukken beter uit en kun je zonder gêne de openbare weg op. Kind kan de was doen qua montage!

Elegante wielmoerdopjes voor een sjieke uitstraling.

Plakletters auto: goed geletterd de weg op

Gepost op 07-03-2014 door Mart in Autostyling, Stickers en folie
Met 3D chromen plakletters kun je je auto op een bijzonder fraaie wijze van teksten voorzien. Wil je bijvoorbeeld het webadres van je eigen bedrijf delen met duizenden andere weggebruikers op de autosnelweg? Dan zijn deze stijlvolle plakletters een uitstekende oplossing. De stickers aanbrengen is niet bepaald hogere wiskunde: je kunt het heel gemakkelijk zelf doen. Ook verwijderen doe je in de spreekwoordelijke handomdraai. 


Chromen plakletters

Plakletters in 3D van hoge kwaliteit chroom zijn de chiquere variant van de normale platte autosticker. Ze geven tekst en auto net dat beetje extra cachet. Toch hoeven ook deze stijlvolle letters helemaal niet duur te zijn. De meeste aanbieders vragen gemiddeld zo'n 0,75 tot 2,00 euro per letter/teken. Je kunt precies die letters bestellen die jij nodig hebt. Ook cijfers, leestekens en kant-en-klare logo's zijn in 3D chroom verkrijgbaar.   


bedrijfsnaam en/of URL op de auto

Last van het turbogat? Niet met de juiste turbo!

Gepost op 07-03-2014 door Mart in Motortuning, Motorblok
De turbo in oudere auto's moet vaak even op gang komen. Pas vanaf een bepaald toerental krijgt de turbo genoeg energie van de uitlaatgassen om in werking te kunnen treden. In de tussenliggende tijd is het zogenaamde turbogat opgetreden: de turbo levert nog niet genoeg druk, waardoor de motor niet optimaal kan renderen. Met de variabele turbo's en biturbo's in nieuwere modellen wordt het turbogat verkleind of zelfs helemaal opgelost. 


Functie van de turbo

De turbo, ook wel turbolader of turbocharger genoemd, is een pomp die het vermogen van diesel- en benzinemotoren verhoogt door meer lucht in de cilinders te brengen. Door de vergrote luchtdruk kan er meer brandstof worden toegevoerd. De motorinhoud neemt tijdens dit proces af, maar het vermogen blijft op peil. Dat is gunstig, omdat het verbruik zo omlaag kan worden gebracht. Alleen al om die reden kiezen steeds meer fabrikanten voor het monteren van turbo's in hun auto's. 





De turbo: van uitlaatgas naar gecomprimeerde lucht
Droogijs reinigen auto: de auto wordt écht brandschoon
Gepost op 01-03-2014 door Mart in Poetsmiddelen, autocleaning
Je auto, en dan met name een oldtimer pak je met satijnen handschoentjes aan. Die tectyllaag moet van de auto af, maar hoe doe je dat zonder schade aan te brengen aan de lak? En de onderdelen die niet nat mogen worden, de dynamo's bijvoorbeeld: hoe krijg je die goed schoon? In dit artikel lees je alles over droogijs reinigen. Met deze reinigingsmethode behaal je een verbluffend resultaat zonder je auto schade te bezorgen.


Vervuilde onderdelen 

Droogijs reinigen, of droogijsstralen, is niet alleen interessant voor de eigenaar van een klassieker. Ook voor kwetsbare en moeilijke te bereiken onderdelen van de gewone personenauto is de koudijstechniek bijzonder geschikt.

Denk bijvoorbeeld aan het motorblok en de carburateur. Het schoonmaken van deze onderdelen is een arbeidsintensieve en tijdrovende klus en levert vrijwel nooit een bevredigend resultaat op: daar zijn bepaalde delen domweg te onbereikbaar voor. 

Met 't reinigen van de auto met droogijs bedoelen we niet dit natuurlijk ;-)

Motorblok reinigen? Zó maak je de motorruimte schoon!

Gepost op 10-02-2014 door Mart in Poetsmiddelen, autocleaning
Voor de meest automobilisten blijft het motorblok toch een beetje onontgonnen gebied. Je kijkt alleen eens in de zoveel tijd onder de motorkap om de olie te peilen en te verversen. Dat is zonde, want het loont de moeite je motorblok zo nu en dan aan een grondige schoonmaak te onderwerpen. Lees hieronder waarom dat zo is. Ook geven we je tips en instructies over hoe je je motorblok reinigen kan. 


Motorblok reinigen, waarom?

Eén keer het motorblok reinigen en het waarom straalt je van alle kanten tegemoet.  Na een goede twee uur schoonmaken ziet de ruimte onder de motorkap er weer zo goed als nieuw uit en niet langer als het roestige binnenste van een oud barrel. Maar niemand kijkt daar toch ooit? denk je misschien. Waarom zou je de motorruimte schoonmaken? Voor de liefhebber die rondrijdt in een klassieker is het antwoord duidelijk.

Onterecht onderbelicht: het schoonmaken van met motorcompartiment.

Rollenbank berekent het krukasvermogen van een auto

Gepost op 30-01-2014 door Mart in Motortuning, Turbo en toebehoren
Met behulp van een rollenbank, ook wel vermogensbank genoemd, kun je vaststellen hoeveel vermogen een auto levert. Niet elke rollenbank werkt echter hetzelfde en niet elke rollenbank meet zodoende hetzelfde. In onderstaand artikel lees je hoe verschillende typen rollenbank tot hun resultaten komen, hoe het komt dat metingen vaak niet kloppen en waar je op moet letten als je dat wilt voorkomen.

Wat meet een rollenbank?

De meeste mensen die een rollenbanktest laten doen, willen het krukasvermogen van hun auto achterhalen: hoeveel vermogen en koppel levert de motor aan de krukas? In werkelijkheid echter meet een vermogensbank in eerste instantie de kracht tussen de autobanden en de rollen van de vermogensbank. Dit is ook logisch. De aandrijfkrachten aan je wielen bepalen immers hoe hard je kunt optrekken en het aandrijfvermogen aan de wielen bepaalt hoe hard je kunt rijden. 

Porsche geweld op een rollenbank.

Vluchtstrook regels? Rijden op de vluchtstrook: boete!

Gepost op 23-01-2014 door Mart in Verkeerstips, goedkoper autorijden

Een vluchtstrook is bedoeld voor nood- of pechgevallen. Toch wordt er vaak misbruik van de vluchtstrook gemaakt. Wanneer mag je gebruikmaken van de vluchtstrook en wanneer riskeer je een forse boete?

Vluchtstrook

Het is één van de grootste ergernissen van de automobilist: mensen die misbruik maken van de vluchtstrook om een file te omzeilen. Jij staat netjes in de rij en je wordt rechts ingehaald door een auto met grote snelheid. Jawel: die automobilist jaagt zo lekker de file voorbij. Toet toet! Zwaaide die bestuurder nou echt? Zwaar irritant en bovendien goed voor een boete! In elk geval krijg jij het gevoel dat je voor 'Jan met de korte achternaam' braaf staat te wachten... 

Beschermfolie auto: voorkom schadeherstelkosten!

Gepost op 18-01-2014 door Mart in Poetsmiddelen, lak en raambescherming
Bang de lak van je portier te beschadigen wanneer je in of uit de auto stapt? Houd je je hart vast iedere keer dat je met je zijspiegel vlak langs een muur of andere auto rijdt? Kortom: bang om krassen of andere schade aan je lak op te lopen? Dan is de beschermfolie van Tesa Auto misschien iets voor jou. De folie is gemakkelijk zelf aan te brengen en helpt je dure lakreparaties te vermijden. Plakinstructies & tips lees je hier.


Beschermfolie

Meegespoten bumpers zijn in, rubberen stootstrips op bumpers zijn uit. Hierdoor zijn krassen tegenwoordig welhaast onvermijdelijk. Met deze ontwikkeling in het achterhoofd heeft de bekende Duitse tapeproducent Tesa speciaal voor de auto-industrie een breed assortiment aan beschermfolies ontwikkeld die je auto beschermen tegen krassen, corrosie, slijtage, schaven en steenslag. 


Op deze manier voorkom je steenslagschades

Racehandschoenen: optimale grip achter het stuur!

Gepost op 11-01-2014 door Mart in Circuit en rallyrijden, circuitrijden en driften
Racehandschoenen zijn onmisbaar voor zowel de professionele racer als de fanatieke recreant. Een goede grip is nl. van levensbelang. In onderstaand artikel vind je antwoord op de vraag wat de voordelen zijn van een goede racehandschoen. Ook vertellen we je waar zo'n handschoen aan moet voldoen en hoe je je eigen maat bepaalt!


Voordelen racehandschoenen

Het voornaamste voordeel van racehandschoenen is, zoals gezegd, de verbeterde grip op het stuur. Zelfs bij hoge snelheden of onverwachte manoeuvres zorgen goede racehandschoenen ervoor dat je te allen tijde de controle over het stuur blijft behouden. Een mogelijk nadeel van race handschoenen zou kunnen zijn dat ze je 'voeling' met het stuur verminderen, hetgeen je prestatie tijdens een race negatief zou kunnen beïnvloeden. Daarnaast bieden ze een stuk bescherming tegen hitte dat vrij kan komen bij een mogelijke brand. Iets wat je natuurlijk nooit hoopt!

Racehandschoen i.c.m. een suède stuur: TOP!

Flocken: je interieur flocken? Zo werkt het!

Gepost op 06-01-2014 door Mart in Interieur, Auto interieur
Flocken is een leuke en betaalbare manier om je cockpit een unieke, fluweelachtige look te geven. Hoe werkt de flocken techniek, wat gebeurt er precies als je je interieur wilt laten flocken en is zelf flocken een optie? Je leest het op deze pagina.

Flocken

Flocken is dé manier om allerlei materialen van een kleur en een zachte, stofachtige laag te voorzien. Middels een hechtlaag worden elektrostatisch geladen kunststof vezels aangebracht, waardoor je auto-onderdelen een fluweelachtige afwerking krijgen. 

Je kent het wel: het is die zachte, suède-achtige bekleding die je ook aan de binnenzijde van bijvoorbeeld brillen- of juwelendoosjes vindt. Ook wordt de flocken techniek tegenwoordig vaak toegepast om kleding te bedrukken. 

Remklauw reviseren? Lekke remcilinder vaak oorzaak!

Gepost op 02-01-2014 door Mart in Remmen, Remmen onderhoud
Heb je last van piepende remmen of is je remvloeistof binnen de kortste keren op? Dan is er vast iets is mis met je remklauwen. Roestvorming is een veel voorkomend probleem bij remklauwen en de andere gedeeltes van een rem. Het is dan de hoogste tijd om dit te reviseren. Je kunt dit uitbesteden maar je kunt dit ook gemakkelijk zelf doen als je hier onze handleiding leest.

Remklauw reviseren

Wellicht heb je het zelf weleens gemerkt tijdens het remmen: je auto komt veel minder snel tot stilstand dan je gewent bent. Een typisch voorbeeld van verminderde remkracht. Dit kan komen doordat een van je remklauwen langzaam vast is gaan zitten. Hierdoor kan je auto tijdens remmen scheef gaan trekken. 

Soms wil hard remmen nog weleens helpen, maar als dit ook niet meer de oplossing is, dan weet je hoe laat het is: de hoogste tijd voor een remklauw revisiesetje. Want zelf je remklauw reviseren is ten eerste een eenvoudig klusje en ten tweede bespaar je enorm op de kosten van een geheel nieuwe remklauw. 

Een nieuwe remklauw is namelijk een flinke greep in je budget terwijl het net zo gemakkelijk is om zelf even de handen uit de mouwen te steken.  

Deze remklauw is duidelijk aan revisie toe!

Claxon en luchthoorn, wat mag er nu wel en niet?

Gepost op 25-12-2013 door Mart in Interieur, Metersets en instrumenten
Met een claxon en luchthoorn kan je natuurlijk veel mensen de stuipen op het lijf jagen. En dat is soms ook weleens erg verleidelijk. Zeker als je voor de zoveelste keer wordt afgesneden of te maken hebt met een vervelende bumperklever. Met een luchthoorn zal diegene dat niet snel weer flikken. Maar is dit wel zo handig? Onnodig claxonneren kan je erg duur komen te staan. Lees hier alles over de vereisten waar je claxon en luchthoorn aan moeten voldoen.
Claxon en luchthoornZoals je begrijpt ben je verplicht om in je auto een claxon te hebben. Hiermee kan je in noodsituaties iemand anders waarschuwen. Er zijn natuurlijk ook nog wel heel wat andere keren dat je maar wat graag je claxon zou willen gebruiken, daar zullen we zo meteen dieper op ingaan. Een claxon bedien je over het algemeen door op het middelste gedeelte van je stuur te drukken. Het is dus aangesloten op je accu en maakt gebruik van elektriciteit. Een luchthoorn is een wat zwaarder middel om een signaal af te geven en werkt op een heel andere manier: met behulp van de pneumatiek. Dat wil zeggen met behulp van samengeperste lucht of bepaalde gassen die door de hoorn wordt geblazen. 

Een typisch voorbeeld van een luchthoorn
Kentekencard: handzaam en behoorlijk fraude-proof
Gepost op 25-12-2013 door Mart in Autokosten, autokosten verlagen
Wat zijn de voor- en nadelen van de nieuwe kunststof kentekencard? Wat verandert er precies en wanneer? Waar moet je als voertuigeigenaar op letten? Tuning-gids geeft je de ins & outs.


Kentekencard

Ons rijbewijs kreeg al eerder het handige formaat van een creditcard en nu is ook ons kentekenbewijs aan de beurt. Weg met die verkleurde, verfrommelde en 78 keer opnieuw gevouwen vrij gemakkelijk na te maken papieren. Deze kant op met die handzame, gebruiksvriendelijke en ultraveilige kentekencard! Toch? 

Is de kunststof kentekencard werkelijk zo'n verbetering en... wat verandert er eigenlijk allemaal voor de autobezitter?

Menutuning-gids.nl
Informatie
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2023 Tuning-gids.nl