Als je sportief door een bocht rijdt zal er 'body-roll' plaatsvinden, de 'body' van de auto zal gaan hellen/roll. Dit kan gecompenseerd worden middels camber, hierdoor heb je meer grip & stabiliteit als je een bocht neemt.
Het allerbeste is dat de banden altijd loodrecht op de weg staan. Echter voor je auto op de openbare weg zal dit veel moeilijker dan dan voor een circuit auto. Een personenauto heeft een aanzienlijk langere veerweg, zachtere vering, ander onderstel en meer body-roll.
Op de openbare weg wil je dat de banden zo lang mogelijk meegaan, als je over het circuit boendert wil je maar 1 ding: winnen. Als dat een setje banden kost, so be it.
Als je auto verlaagd is voor functie, lees circuitgebruik, zul je waarschijnlijk voor bijv. het circuit van Zandvoort en TT Circuit van Assen andere cambersettings hebben. Voor de sportieve rijder op de weg kan het ook nuttig zijn. Maar laat een wielvlucht verandering altijd aan de expert over!
Het bovenste gedeelte van de wielen staan verder naar buiten gericht dan de onderkant van de wielen. wordt toegepast op auto's die een 'zware' lading hebben.
In het WTCC wordt er met strafkilo's gewerkt, hierdoor zakt de as iets verder in dan normaal, gevolg is dat het contactvlak van de banden voornamelijk de binnen kant van de band is.
Als er dan positieve camber toegepast wordt corrigeert deze 'fout' en zullen de banden met het gehele loopvlak de weg raken.
Het bovenste gedeelte van de wielen staan verder naar binnen gericht dan de onderkant van de wielen.
Wordt vaak toegepast op de wielen waar de aandrijving op plaatsvindt, negatieve camber corrigeert de aandrijfkracht.
Een van de snelste manieren om camber af te stellen gaat via een zgn. 'camberbolt'.
De banden kan je vaak maximaal 3 graden in stand laten variereren.
Omdat de straat verreweg van vlak en egaal is maakt het afstellen van een straatauto via van camber nogal lastig.
Daarnaast is zijn de 'afstellimieten' op een straatauto beperkt.
Via camber-plates kan camber eenvoudig aangepast worden. Wederom kan Intrax je meer vertellen over camberplaten
Via de Smart Digitale camber meters kan je digitaal de camber meten. Het is eenvoudig en behoorlijk precies.
Tot 0.1% nauwkeurig. Voor alle mogelijk heden neem je een een kijkje op: Smart Racing products
Met een druk op de knop compenseert het systeem automatisch oneffenheden in het weg dek. Je kan 't thuis of op het circuit gebruiken.
De meetmodule kan losgekoppeld worden. Daardoor kan het oo gebruikt worden om allerlei hoeken te meten: dus ook van je achter spoiler!