Fabriekspijpje?
Een uitlaat is dus een belangrijk en noodzakelijk onderdeel van je wagen. Maar dat betekent natuurlijk niet dat we allemaal met hetzelfde fabriekspijpje rond moeten rijden.
Als je het vermogen van je auto wilt voelen én horen moet je absoluut een sportuitlaat installeren. Zo'n ding kost amper meer dan een gewone uitlaat (afhankelijk van de auto vanaf ruim 100 euro) en het geeft je auto een totaal andere aanblik.
Meer ruimte
De werking van een sport uitlaat is hetzelfde als van een gewone uitlaat. Een normale uitlaat is echter zo gebouwd dat de uitlaatgassen met zoveel mogelijk weerstand hun weg naar buiten vinden, waardoor je zo min mogelijk geluidsoverlast hebt.
Bij een sportieve variant heb je dat veel minder. Dus meer performance en meer geluid. En dat is wat de (semi) sportieve rijder graag wil!
Ruimere componenten
Sportuitlaten maken gebruik van ruimere componenten die de weerstand verlagen en de gassen meer vrij spel geven. Het gevolg: je hoort je auto blazen. Omdat de motor minder tegendruk krijgt, levert een sportuitlaat ook nog eens meer vermogen op en krijg je meer pk's onder je gaspedaal.
Als je ervan houdt, biedt een sportuitlaat dus alleen maar voordelen. Maar let wel op dat je niet zomaar de eerste de beste afvoerpijp onder je auto plaatst.
Gebruik alleen originele uitlaten en let goed op hoe je die bevestigd. Te grote spanningen op een punt kunnen tot metaalmoeheid leiden waaruit breuken of scheuren ontstaan. Ga goed te werk bij een belangrijk onderdeel van het motor tuning geheel.
Bovendien zijn originele uitlaten optimaal beschermd tegen temperatuurverschillen, condens, regen, sneeuw en pekel. Verder zijn niet alle uitlaten zomaar toegestaan in Nederland. Als je ervan droomt om net als bij Amerikaanse dragsters per cilinder een korte, dikke pijp te monteren om je wagen op te krikken naar Formule 1-geluidsniveau, droom dan lekker door. Voor het geluid dat zo'n systeem maakt heb je een vergunning nodig en die zul je echt niet krijgen.
Een uitlaat onder een auto heeft drie functies:
Echter, omdat de verbranding niet altijd volledig is, komen er schadelijke stoffen zoals onverbrande koolwaterstoffen, koolmonoxide en stikstof-oxide in uitlaatgassen voor. Deze zijn giftig en mogen voor de inzittenden en overige verkeersdeelnemers geen gevaar opleveren. De uitlaat zorgt voor de afvoer van die verbrande gassen.
Elke uitlaat, ook die van rvs, heeft vier soorten van geluid die je kan onderscheiden:
Of een (goed) rvs-uitlaatsysteem zijn wat hogere aanschafprijs rechtvaardigt, hangt af van een aantal overwegingen:

Spruitstukken
Spaghetti spruitstuk monteren voor meer vermogen
Interkoelers
Grotere intercooler monteren voor meer vermogen!
Turbo revisie
Turbo revisie? Reviseren van turbo is geen kinderspel!
Vlammen uit uitlaat
Vlammen uit de uitlaat? De 2 methoden nader bekeken
Brandstofdrukregelaar
Nuttig: brandstofdrukregelaar en brandstofdrukmeter!