Resqme
Een resqme, vertaald is dat redt me, heeft dezelfde functie als een lifehammer. De auto zo snel mogelijk verlaten tijdens een noodsituatie.
Via het scherpe mesje kunnen de autogordels worden door gesneden. Het raam wordt door een geïntegreerde slag mechanisme in de resqme razendsnel gebroken.
In de Resqme is een slagsysteem gebouwd. Zodra deze tegen een raam wordt aangedrukt zal er een scherp pinnetje tegen het raam naarbuiten schieten.
Zelfontspannende veer
Dit alles wordt mogelijk gemaakt door een zelf ontspannende veer. Het pinnetje zal daarna automatisch weer in de ruststand terugkeren.
De resqme is dus meerdere malen te gebruiken. test 'm eens uit op een oud stuk hout, je zult dan zien dat de punt vormige pin een duidelijke inslag laat zien. Het autoruit breekt het snelst in de hoek van het autoraam.
Gordels doorsnijden
Door het bovenste zwarte gedeelte van de resqme los te maken wordt het mesje bereikbaar. Binnen luttele seconden snijdt je de gordel door.
In Amerika heeft het product haar sporen ruimschoots verdient. In Nederland zijn er al politiekorpsen en brandweerkorpsen uitgerust. Ook het ministerie van Verkeer & Waterstaat raad het product aan.
1) Trek je clip van de resqme. (dan kan je het mesje gebruiken)
2) Schuif de resqme tussen de riem in. (trek er vervolgens aan)
3) Druk de zwarte knop tegen het autoruit. (bij voorkeur in een hoek)
4) De slagpen schiet tegen het autoruit. (en zal deze verbrijzelen)
Een autoraam met een met de vuist inslaan is onbegonnen werk. Het veiligheidsglas is keihard. Als je er echter met een dun, puntig voorwerp tegen aan slaat valt het raam in duizend stukken. Dit zie je zowel terug in de traditionele noodhamer als de resqme.
Alleen bij een noodhamer zul je een slag moeten maken. En hoe ga je dat doen in (het ergste geval) een auto volgelopen met water? De resqme sleutelhanger kent dit probleem niet. Tegen het raam drukken is voldoende.
Veel lifehammers worden met een onhandig priksysteem in de autobekleding gedrukt. Het is nog best een klusje als je dit goed wilt doen. In de praktijk zul je toch zien dat deze weer los zal raken. Niet praktisch en zonde van de autobekleding.
1) Ook onder water kunnen autoramen geforceerd worden.
2) Het is mobiel, je draagt m' bijvoorbeeld aan je sleutelhanger.
3) Makkelijker in de auto op te slaan.
4) Het is goedkoper.