Daarom is er een onderhoudsschema voor uw auto opgesteld waarin het verversen van de olie, de juiste oliesoorten en het vervangen van het oliefilter verreweg de belangrijkste plaats innemen.
Het rijgedrag is van cruciaal belang: regelmatig korte afstanden rijden (<10 km), met name in koud weer is
niet bevorderlijk voor de olie. Ook teveel file rijden en langdurig op de snelweg rijden versnellen het ouderdoms
proces van olie en het oliefilter.
Waarom silicone slangen?
De vraag is waarom zou je silicone slangen kopen? Om te beginnen hangt het af van de kwaliteit van je huidige slangen: zijn deze aan vervanging toe? Zo ja, dan kun je ervoor kiezen ze te vervangen door dezelfde rubberen slangen als er al in zaten, maar je kunt ook denken: let's take it to the next level. Silicone auto slangen zijn duurzamer, goed bestand tegen chemicaliën en drukbestendig. Bovendien zijn ze er in allerlei uitvoeringen, recht, met bochten, lang en kort, van verschillende materialen vervaardigd, met meer of minder diameters en in meerdere kleuren (blauw, rood, zwart). Het oog wil tenslotte ook wat.
Koeling van de turbo
De smering van de turbine-as en de lagers geschiedt via het oliecircuit van de motor. De olie dient niet alleen als smering, maar ook als koelmiddel voor de as, de lagers en het lagerhuis. Wanneer na een sportieve rit de olietoevoer plotseling wegvalt, kunnen zowel de olie als de turbo oververhit raken, met alle gevolgen van dien. Daarom is het verstandig om na elke rit de motor een tijdje stationair te laten draaien, zodat de turbo voldoende tijd heeft om af te koelen.
Twee soorten hitteschild
Voor de goede orde: er zijn twee soorten hitteschild met betrekking tot de uitlaat. De ene is voor de uitlaat zelf, de ander voor de uitlaatlijn die zich onder je auto bevindt. Om met die laatste te beginnen: deze zorgt ervoor dat het uitlaatsysteem de bodemplaten en andere aangrenzende auto-onderdelen niet verhit. Ook voorkomt dit schild dat bijvoorbeeld hoog gras en andere licht ontvlambare objecten in de brand vliegen wanneer ze in contact komen met de onderkant van het voertuig.
Open luchtfilters
Een goede aanzuiging van lucht is cruciaal voor het presteren van een motor. Meer lucht betekent meer brandstof in de motor en dus een grotere explosie in de verbrandingskamer; het vermogen stijgt. Om een optimale vermogenswinst te behalen heb je een filter nodig met zo min mogelijk restricties (denk aan ribbeltjes, hoekjes en scherpe randjes) en een zo groot mogelijk oppervlak.
In andere woorden: een open lucht filter. Wil je dus tegen weinig geld een vermogenswinst realiseren? Vervang dan het originele filterhuis met een open luchtfilterkit. Bijkomend voordeel: een sportief aanzuiggeluid.
Een turbo motor kan een heel leven meegaan. Toch is het soms nodig om de turbo te reviseren omdat er bijvoorbeeld olie in is opgedroogd of omdat de turbine vol zit met roet. In deze tekst vind je de werking van een turbo dieselmotor terug en waarom het verstandig is om je turbo te laten reviseren door professionals. Je kan het natuurlijk ook zelf proberen met een revisieset, maar of dat nou zo verstandig is…
Je turbo reviseren?
Het kan zomaar in de garage tijdens een roetmeting gebeuren. Terwijl de katalysator en het roetfilter worden schoongebrand wordt de turbo zo heet dat de olie zijn viscositeit verliest. De olie droogt op en de turbo loopt een stuk stroever.
Opeenhoping roet turbo
Verstopte EGR-systemen zijn slecht voor de turbo omdat de opeenhoping van roet het hele aansturingsprogramma door de war kan schoppen. Turbo's kunnen prima gereviseerd worden, dat kan je een flink bedrag besparen.