Home Blog

Auto verzekeren op naam van je ouders, slim of dom?

Gepost op 30-03-2012 door Mart in Autokosten, geldzaken

Mensen met een auto zijn in Nederland bij wet verplicht een autoverzekering af te sluiten. Het is dus voor iedereen die een auto koopt ook zaak een verzekering af te sluiten. Voor jonge bestuurders kan dit soms erg lastig zijn. Ze hebben minder geld te besteden, maar moeten een hoge premie betalen.



De statistieken

Mensen met een auto zijn in Nederland bij wet verplicht een autoverzekering af te sluiten. Het is dus voor iedereen die een auto koopt ook zaak een verzekering af te sluiten.

Voor jonge bestuurders kan dit soms erg lastig zijn. Ze hebben minder geld te besteden, maar moeten een hoge premie betalen.

 


auto verzekeren op naam ouders: niet doen!

BPM berekenen: lees hier alles over BPM informatie

Gepost op 30-03-2012 door Mart in Autokosten, autokosten verlagen
Auto import vragen? Goedkoop een auto importeren hebben we al eens besproken. Omdat we veel vragen hebben ontvangen over de BPM (Belasting van Personenauto's en Motorrijwielen) ontvangen tref je op deze pagina alle ins en outs aan over BPM informatie.


BPM informatie

Je krijgt met Belasting van personenauto's en motorrijwielen te maken bij auto import. D.w.z. als je zelf een auto of motor uit 't buitenland gaat halen en deze (verplicht) laat registreren in het kenteken register van de RDW.


Bespaar op de aanschaf van een auto: importeer 'm!

Trekhaakdop voorkomt slijtage aan trekhaak + aanhanger

Gepost op 30-03-2012 door Mart in Transport, trekhaken en toebehoren
Een trekhaak is een verdomd handig ding, je hangt er je aanhanger aan, monteert er je fietsenrek op en koppelt je sleurhut er aan. Goed onderhoud is behoudt van je spullen. Onderstaand tips of je trekhaak lang in topconditie te houden.


Trekhaakdoppen 

Als er niets aan de trekhaakkop gekoppeld is doe je er verstandig aan een trekhaakdop over de kogel heen te doen. Dit voorkomt dat er roest op de kogel gaat vormen.

Demontabele trekhaak

De afkoppelbare trekhaak maakt een forse groei door. Het verschil tussen een vaste trekaak is duidelijk, bij een afneembare trekhaak kan het kogeldeel afgekoppeld worden.


Trekhaakdop als funartikel.
Sporing aanpassen: onderstel afstellen voor het circuit
Gepost op 29-03-2012 door Mart in Banden en velgen, Velgen
Als je het maximale uit je circuitauto wilt halen rij je met een sportonderstel. Je kunt dan schokdempers verstellen en bandenspanning aanpassen. Maar ook het aanpassen van de camber en sporing kan de wegligging aanzienlijk verbeteren. We zoomen nu op de sporing van de auto.

Sporing

Door sporing goed af te stellen kunnen rondetijden aanzienlijk naar beneden gebracht worden. De sporing van een auto is iets totaal anders dan het uitlijnen van een auto

Soorten sporing

Onder sporing wordt verstaan het verschil in millimeters tussen de voorkant van de voorwielen en de achterkant van voorwielen.


Camber en sporing: onderstel afstellen voor gevorderden.

Auto schorsen kan geld opleveren, hier de tips

Gepost op 29-03-2012 door Mart in Autokosten, geldzaken
Bezig aan een groot tuning of old timer project? Dikke kans dat je auto dan een lange periode niet op de openbare weg komt. Wel eens gedacht je auto te schorsen? Dit bespaart je ook nog eens kosten! Hier lees je wat je moet doen om het kenteken schorsen vlekkeloos te laten verlopen.


Auto schorsen


Het is natuurlijk zonde om niet noodzakelijke autokosten te hebben. Als je heilige koe voorlopig niet op de openbare weg strepen zal trekken is het raadzaam 'm te laten schorsen. Dat doe je online via de website van de RDW of bij een van de kentekenloketten. Dat zijn de loketten van de RDW en speciale daarvoor bevoegde PostNL vestigingen.


Zelf doen

Je kunt dus ook zelf een auto schorsen van achter je PC. We gaan je nu het schorsing auto stappen plan uitleggen.


Auto laten schorsen: voorkom onnodige kosten.

Stuurnaaf maakt sportstuur montage mogelijk

Gepost op 29-03-2012 door Mart in Interieur, Auto interieur
In de autosport zie je het veel, zgn. Quick release sportsturen. Dit is vanuit veiligheids oogpunt; het stuur kan snel verwijderd worden na een ongeval, maar wat jij er (op de openbare weg) aan hebt? We leggen het je uit!

 

Wanneer een stuurnaaf?

Geef toe, vaak is get stuurwiel fabrieks af niet echt een eyecather, of je moet al een dure bolide hebben waar standaard een MOMO of een Sparco stuur in zit.

Dus weg het dan standaard ding, en een sportstuur monteren. Eerst zal je het bestaande stuur moeten verwijderen. Hou je inbussleutels en doppenset maar bij de hand, deze zul je nodig hebben. Een schroevendraaier is ook geen overbodige luxe.


Een stuurnaaf is onmisbaar bij het plaatsen van een sportstuur.
Een diffuser; mooie look en betere wegligging
Gepost op 29-03-2012 door Mart in Autostyling, Spoilers en bodykits
Diffusers worden voornamelijk op race auto's gebruikt, maar sportievere auto's worden nu ook al met een diffuser uitgevoerd. De diffuser is als het ware een tunnel onder de auto. Deze zorgt voor een optimale luchtstroom onder de auto. Een diffuser begint halverwege de bodemplaat.


Diffusers 


Het is in feite een spoiler onder de auto, het zorgt voor zoveel neerwaartse druk gerealiseerd wordt, dat je als het ware aan de grond gaat 'plakken'.

Spoilers worden op het achterste deel van een auto gemonteerd, of juist helemaal voor aan op de bumper. Dat wordt vaak een spoilerlip of bumperlip genoemd. (denk om de stoepranden!)


Een diffuser kan ook onder een bestaande auto gemonteerd worden.
Bandenverf: superhandig én lekker opvallend!
Gepost op 28-03-2012 door Mart in Banden en velgen, Banden
Bandenverf is een handig hulpmiddeltje bij het opslaan en wisselen van je banden. Je kunt de positie van de band perfect aanbrengen met bandenverf of een bandenmarker: essentieel voor als je gaat hermonteren. Met bandenverf kun je ook je banden lekker opfrissen en accentueren. Markeer een merk of logo in het rubber... of geef jij liever het loopvlak een knalkleur?


Bandenverf 

Vroeger werden de banden met krijt gemarkeerd, voordat ze werden opgeslagen. Maar krijt vervaagt natuurlijk heel snel. Met bandenverf heb je daar geen enkele last van! 

Een bandenmarker is een permanente stift, die speciaal gemaakt is om langdurig te dekken op rubberen materialen. De bandenverf is geschikt voor zowel nieuwe als wat oudere banden. De inkt is licht-, water- en veegbestendig. Daarmee is bandenverf echt ideaal voor gebruik op je banden.


Bandenmarker: accentueer de letters en logo's op je banden.
Voorkom dat je verkeerde brandstof tankt!
Gepost op 28-03-2012 door Mart in Verkeerstips, goedkoper autorijden
Uit cijfers van de ANWB blijkt dat de wegenwacht 10x per dag moet 'uitrukken' omdat er iemand verkeerde brandstof heeft getankt! Het Leeuwendeel dat in de fout gaat zijn dieselrijders die hun tank volgooien met bezine. Wij geven je hier adviezen zodat jij niet de fout in gaat!


Foute brandstof getankt?


Verkeerde brandstof tanken, hoe je dat voor elkaar krijgt? Het komt voor bij gezinnen die meerdere auto's hebben, als iemand een auto leent en/of een auto huurt. Of bij je eigen auto als je er niet met je hoofd bij bent!

Motorschade

Benzine kan permanente schade aan onderdelen van een dieselmotor aanbrengen.


Verkeerde brandstof tanken gebeurt 10 per dag in NL.
Veerspanner maakt vervangen schokbreker simpel
Gepost op 28-03-2012 door Mart in Ophanging, Schokdempers en veren
Als je schokdempers dient te vervangen of betere rijeigenschappen wilt monteren kun je evt. zelf aan de slag. Als je andere veren of schokdempers gaat monteren is een veerspanner noodzakelijk. Er zijn diverse soorten. o.a. de pneumatische veerspanner en de mechanische veerspanner.


Veerspanner

Als je een schokdemper of veerpoot wilt vervangen gaat dit via een veerspanner. De veren drukken namelijk tegen de veerpoten aan.

Als de bovenste moer van de veerpoot losgeschroefd wordt zonder dat de veren ingedrukt zijn schiet de veer als een ongeleid projectiel los. Voor deze klus is kennis en kunde vereist. Het plaatsen van veerklemmen is geen 'rocket science'. Het juist aandraaien is iets wat belangrijk is. 


Werken met een veerspanner: werkruimte creëren!
Vrij rijden op Nürburgring-Nordschleife
Gepost op 28-03-2012 door Mart in Circuit en rallyrijden, circuitrijden en driften
Legendarisch, ingewikkeld, lang, gevaarlijk en elke keer uitdagend. De Nürburgring-Nordschleife is mischien wel het meest populaire circuit ter wereld. Er zijn talloze dagen om daar vrij te rijden. Een 20.1 km lange uitdaging!


Tips voordat je heen gaat 

De Nürburgring-Nordschleife is een openbare tolweg in Duitsland. Alle Duitse verkeersregels zijn dus geldig.

1) Zorg voor voldoende profiel op je banden.
2) Zorg voor een goede bandenspanning.
3) Zorg er voor dat de autoremmen nog goed zijn.
4) Warm je banden op Dus niet meteen voluit gaan. 
5) Kijk goed in je autospiegels je bent er niet alleen!



Downpipe: meer koppel & motorvermogen via uitlaat
Gepost op 27-03-2012 door Mart in Motortuning, Uitlaten
Een standaard uitlaat lijn kan niet optimaal 'flowen'. D.w.z. dat de uitlaatgassen aanzienlijk sneller door het uitlaatsysteem kunnen gaan. Dat betekent meer vermogen, en dat willen we allemaal natuurlijk!

Meer respons

Met name de koppel toename is aangenaam. Als je auto ook een turbo heeft zal het turbogat kleiner worden. Als de turbo eenmaal begint te draaien zul je merken dat je echt in je stoel gedrukt wordt!

Minder tegendruk

De grotere downpipe minimaliseert tegendruk uit het uitlaatsysteem, daardoor spoelt de turbo sneller op.


Downpipe zijn er zonder en met sportkayalysator
Launch Control: sneller weg vanuit stilstand
Gepost op 27-03-2012 door Mart in Motortuning, Turbo en toebehoren
Stel je voor:  je wilt vanuit stilstand zo snel mogelijk optrekken. Volgas gevend, maximale toeren, sta je klaar om weg te spuiten. Je laat je koppeling los en daar ga je. Veel geweld, veel gebok en wielspin zijn met name het gevolg. Niet de meest ideale manier om weg te spurten. Launch control kan een oplossing zijn om alles uit de sprints te halen.  

Wat is Launch control?

Met launch control trek je gemakkelijker met maximale snelheid vanuit stilstand op. De aanpassing zorgt ervoor dat het maximaal aantal toeren dat je motorblok kan maken naar een bepaalde waarde wordt verminderd.

Dit is meestal rond het punt waar het motorblok het meeste koppel, ook wel trekkracht, maakt. 


Launch control: snelste start zonder rokende banden
Sleepoog gebruiken? De do's and dont's op een rijtje!
Gepost op 27-03-2012 door Mart in Pechhulpmiddelen, overige pechhulp
Een sleepoog, je hoopt 'm nooit te hoeven gebruiken, ookwel bekent als de sleepring. Mocht je toch een keer met panne langs de weg staan, wees voorbereid en weet waar de sleepoog zich bevindt. Dit is nl. een van de meest gestelde vragen aan de ANWB!


Sleepoog

Een auto slepen kan via het sleepoog. Er zijn twee mogelijkheden waar de sleepring zich bevindt. Aan het chassis gelast, kijk eens onder de voorbumper. Het sleepoog is aan de linker,- of rechterkant te vinden.

Een auto kan ook een opschroefbare sleepoog hebben. Deze wordt in het chassis gedraaid middels een speciale opening in de voorbumper.


Sleepoog bevindt vaak in de binnenkant van het reservewiel.
Auto alarmen, Informatie over auto alarmen
Gepost op 27-03-2012 door Mart in Autobeveiliging, Alarmen

Elke 2 minuten wordt in ons land een auto opengebroken. Elke 16 minuten wordt er één gestolen. Dat zijn er zo'n 35.000 per jaar. Dat zijn allang niet meer alleen dure auto's.


Voorkom diefstal via alarm

Ook middenklassers en zelfs goedkopere auto's en oudere auto's zijn een gewilde buit geworden. In feite kan iedere autobezitter tegenwoordig het slachtoffer worden van de toenemende auto-criminaliteit. Daarbij moet u zich ook nog eens realiseren dat de autodief van vandaag steeds professioneler en geweldadiger te werk gaat.

Neem nu het begrip home-en carjacking. Dan is misschien een ingebouwd voertuigvolgsysteem de beste oplossing!


Menutuning-gids.nl
Informatie
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2023 Tuning-gids.nl