Home Blog

Archief voor 'Ophanging'

Auto gewicht verlagen voor nóg betere prestaties

Gepost op 10-05-2014 door Mart in Ophanging, Schokdempers en veren
Hoe lichter je auto hoe sneller hij is. Daarnaast verbetert het de wegligging. Dit zijn de belangrijkste redenen om je auto op een dieet te zetten. Het zal je zeker de nodige prestatiewinst opleveren. We zetten de gewicht besparende tips hier op een rijtje.


Auto gewicht verlagen

Een auto (extreem) op dieet zetten doe je feitelijk alleen als je regelmatig op het circuit te vinden bent. Je auto zal er van binnenuit Spartaans uitgaan zien, kaal en onpraktisch; alles voor betere een betere wegligging en rondetijden. Op de openbare weg heeft verlaging van het gewicht echter ook een groot voordeel: een lichtere auto is zuiniger.

100 kg lichter!

Wij geven tips om je auto dik 100 kg lichter te maken. Waarom zou je een zo licht mogelijke auto willen hebben? It's all about de pk/kilo verhouding.

 


Lotus Elise: lichtgewicht auto! Het gewicht terugbrengen verbetert prestaties aanzienlijk.

Stabilisatorstangen verbeteren stabiliteit in bochten

Gepost op 05-08-2013 door Mart in Ophanging, Veerpootbrug en stabilisatorstang
Word je zeeziek van het overhellen van de carrosserie tijdens het betere bochtenwerk? Wil je als de spreekwoordelijke 'blok op de weg' een bocht op snelheid kunnen nemen? Hoe je dat kunt realiseren gaan we nu uitleggen. Bij het verbeteren van de wegligging van de auto in de bochten, lees het verminderen van het overhellen van de auto, worden stabilisatorstangen vaak over het hoofd gezien. Dat terwijl een stabilisatorstangen een zeer nuttige upgrade van een sportonderstel is!

Stabilisatorstang

Een stabilisatorstang is een stalen stang die de linker- en rechterwielophanging en het chassis met elkaar verbindt. De stang heeft een langwerpige U-vorm en bevindt zich aan de onderkant van de wielophanging. De stabilisatorstang is dwars onder de assen gemonteerd die aan de omgebogen einden met de wielophanging is verbonden. Het met de carrosserie verbonden dwarsgeplaatste deel van de stabilisatorstang wordt bij eenzijdig inveren verdraaid en werkt dan als een torsiestaaf.


Stabilisatorstang op de achteras: minder 'bodyroll'

Aerodynamicarace auto: 9 onderdelen nader bekeken

Gepost op 07-12-2012 door Mart in Ophanging, Schokdempers en veren
In deel 1 hebben we het afstellen van een auto besproken, in deel 2 gaan we de aerodynamica van een super GT race auto behandelen. Waar, wanneer en waarom zitten er zoveel aerodynamische hulpmiddelen op zo'n auto? Wel eens van een gurney flap, diffuser, canards of side duct gehoord? Na dit artikel kun je er over meepraten. In totaal zullen we 9 aerodynamische onderdelen uitleggen en staan stil bij de werking én het effect ervan.

Aerodynamica auto

Als we het over de aerodynamica van een auto hebben, dan hebben we het over hoe de krachten van de rijwind zich manifesteren op de auto. Idealiter vloeit de rijwind zo soepel mogelijk langs, over en onder de auto, met het liefste zo weinig mogelijk weerstand voor de auto. Daarnaast is het wenselijk de auto zoveel mogelijk contact met 't wegdek te laten houden.

Met andere woorden je bent altijd op zoek naar een compromis: weinig vleugel voor een goede rechte lijn snelheid en medium tot veel vleugel voor voldoende grip in de bochten.


GT4 uitvoering van een Golf GTI

Bumpstops vangt doorslaan schokdemper op

Gepost op 30-10-2012 door Mart in Ophanging, Schokdempers en veren
Als je extreem gaat verlagen is het mogelijk dat de banden tegen de wielkasten gaan aanlopen als je over een hobbel rijdt. Als je een schroefveren hebt kun je de rijhoogte veranderen. Heb je dat niet is het verstandig bumpstops, ook wel veerwegbegrenzers genoemd te monteren.

Bumpstops

Er zijn drie redenen om veerwegbegrenzers te monteren.

1) afstand
2) impact absorbtie
3) versleten veren

Een bumpstop monteer je simpel, deze duw je er zo tussen.

Rijgedrag

Het zal geen gevolgen hebben voor het rij gedrag. Het werkt als een kussen aan het eind van de demperslag.


Bumpstops: beveiliging tegen te diep inveren van schokdempers.
Juiste set up auto bepalen? Een auto afstellen doe je zo!
Gepost op 06-09-2012 door Mart in Ophanging, Schokdempers en veren
Om een sportiever rijgedrag te creëren kun je bijv. een veerpootbrug, stabilisatorstang, sportbanden of andere schokdempers monteren. Modificaties die al flinke verbeterslagen in de setup van de auto realiseren. Maar wat als je een auto nòg verder wilt afstellen?

Auto afstellen? Hoe?!

Goed leren rijden op een circuit is hele andere koek dan op de openbare weg. Om snelle rondetijden te realiseren zal het echt in details gezocht moeten gaan worden. Goed voorbeeld waar dit aan de orde van de dag is zijn de zgn. cupklassen. In deze klassen zijn de auto's motorisch identiek. De mogelijkheden qua afstelling van het onderstel (setup) van de auto zijn eveneens beperkt. Binnen bepaalde marges mag de setup, denk aan instelbare demping, camber, caster, toespoor en uitspoor, aangepast worden.


De Renault Clio Cup is een populaire klasse

Veerspanner maakt vervangen schokbreker simpel

Gepost op 28-03-2012 door Mart in Ophanging, Schokdempers en veren
Als je schokdempers dient te vervangen of betere rijeigenschappen wilt monteren kun je evt. zelf aan de slag. Als je andere veren of schokdempers gaat monteren is een veerspanner noodzakelijk. Er zijn diverse soorten. o.a. de pneumatische veerspanner en de mechanische veerspanner.


Veerspanner

Als je een schokdemper of veerpoot wilt vervangen gaat dit via een veerspanner. De veren drukken namelijk tegen de veerpoten aan.

Als de bovenste moer van de veerpoot losgeschroefd wordt zonder dat de veren ingedrukt zijn schiet de veer als een ongeleid projectiel los. Voor deze klus is kennis en kunde vereist. Het plaatsen van veerklemmen is geen 'rocket science'. Het juist aandraaien is iets wat belangrijk is. 


Werken met een veerspanner: werkruimte creëren!

Uitlijnen en balanceren van een auto

Gepost op 25-03-2012 door Mart in Ophanging, Veerpootbrug en stabilisatorstang
Niet goed uitgebalanceerde banden veroorzaken trillingen, die kunnen leiden tot vermoeidheid van de bestuurder en vroegtijdige, ongelijkmatige slijtage van de banden en onnodige slijtage van de wielophanging van de auto.
Banden balanceren

Je auto banden moeten worden uitgebalanceerd als ze voor het eerst worden gemonteerd en na reparatie. De balancering moet worden gecontroleerd bij de eerste tekenen van trillingen.

4 banden balanceren

Het is aan te bevelen om alle 4 de wielen te balanceren om optimaal comfort te garanderen. Met een auto verlagingset zorg je bovendien voor een betere wegligging.


Banden uitlijn machine: onmisbaar in de garage.
Schokdempers, verlagingssets en verlagingsveren
Gepost op 14-03-2012 door Mart in Ophanging, Schokdempers en veren
Iedere auto is voorzien van schokdempers. Toch weten maar weinig automobilisten dat deze onderdelen meer voor hen betekenen dan comfort alleen


Het belang van schokdempers 

De schokdempers zorgen ervoor dat de autobanden onder alle omstandigheden contact houden met het wegdek en uw veiligheid.

Naast een verlagingset kun je ook nog een veerpootbrug voor en achter in de auto plaatse. Via deze stabilisatorstangen wordt het mogelijk harder door bochten te gaan, zonder dat de auto gaat overhellen.

Koni Rood: standaard demper voor verbeterde wegligging met instelbare demping.


Strutbars geven meer stijfheid in bochten
Gepost op 21-02-2012 door Mart in Ophanging, Veerpootbrug en stabilisatorstang
Op de meeste auto's, met name hatchbacks, zijn vanwege de grote open ruimte is er gebrek aan horizontale versterking tussen de c-stijlen. Wil je echt snoeihard door de bochten; strutbar monteren!
C-stijl strutbar

C-stijl strutbar Een van de minst stugge delen van het chassis zijn de C-stijlen. Door je auto van schroef veren te voorzien zal je meteen een directer stuurgevoel merken. Monteer je dan ook nog een Veerpootbrug zal je auto nog iets harder een bocht kunnen nemen. Vervolgens blijven er stabilisatorstangen, een rollbar en dus de C-stijl strutbar over.  

C-stijl strutbar: voor wie echt de beste wegligging wil.
Camber instellen gaat middels camberbouten
Gepost op 20-02-2012 door Mart in Ophanging, Schokdempers en veren
Voor de ervaren circuit-gebruiker en rally-rijder is het niets nieuws; via camber de bochtengedrag van de auto aanpassen. Er is positieve camber en negatieve camber.
Betere bochtenwerk

Als je sportief door een bocht rijdt zal er 'body-roll' plaatsvinden, de 'body' van de auto zal gaan hellen/roll. Dit kan gecompenseerd worden middels camber, hierdoor heb je meer grip & stabiliteit als je een bocht neemt.

Camber instellen

Het allerbeste is dat de banden altijd loodrecht op de weg staan. Echter voor je auto op de openbare weg zal dit veel moeilijker dan dan voor een circuit auto. Een personenauto heeft een aanzienlijk langere veerweg, zachtere vering, ander onderstel en meer body-roll.


Camber soorten die mogelijk zijn.
Via spatbordverbreders een bodykit look!
Gepost op 11-02-2012 door Mart in Ophanging, Schokdempers en veren
Je auto optisch verlagen is nu heel simpel. Door het monteren van een set spartbordverdreders krijg je een extra laag effect. Natuurlijk ook te gebruiken i.c.m. met een verlagingkit.


Spatbordverbreders


 Een spatbordverbreder is universeel, ze zijn eenvoudig te monteren. Zorg wel dat je een gereedschapkoffer bij de hand hebt. Montage gaat via sterk 3M tape. Te verkrijgen in glazend en zwart ABS-kunstof. Je auto krijgt een aërodynamische en gespierde look!

Wielkasten uitrollen 

Als echt brede sportvelgen monteert, of spoorverbreders hebt gemonteerd is het mogelijk dat de banden en/of velgen gaan aanlopen tegen de wielkast. Hiermee maak je echt een ultra dikke look, dit is zeker geen project voor zelfs de handige auto klusser. Dit laat je door de tuningspecialist doen.


Spartbordverbreders: direct een gespieder uiterlijk!
Menutuning-gids.nl
Informatie
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2024 Tuning-gids.nl