Archief voor 'Ophanging'
Auto gewicht verlagen voor nóg betere prestaties
Hoe lichter je auto hoe sneller hij is. Daarnaast verbetert het de wegligging. Dit zijn de belangrijkste redenen om je auto op een dieet te zetten. Het zal je zeker de nodige prestatiewinst opleveren. We zetten de gewicht besparende tips hier op een rijtje.
Auto gewicht verlagen
Een auto (extreem) op dieet zetten doe je feitelijk alleen als je regelmatig op het circuit te vinden bent. Je auto zal er van binnenuit Spartaans uitgaan zien, kaal en onpraktisch; alles voor betere een betere wegligging en rondetijden. Op de openbare weg heeft verlaging van het gewicht echter ook een groot voordeel: een lichtere auto is zuiniger.
100 kg lichter!
Wij geven tips om je auto dik 100 kg lichter te maken. Waarom zou je een zo licht mogelijke auto willen hebben? It's all about de pk/kilo verhouding.
Lotus Elise: lichtgewicht auto! Het gewicht terugbrengen verbetert prestaties aanzienlijk.
Stabilisatorstangen verbeteren stabiliteit in bochten
Word je zeeziek van het overhellen van de carrosserie tijdens het betere bochtenwerk? Wil je als de spreekwoordelijke 'blok op de weg' een bocht op snelheid kunnen nemen? Hoe je dat kunt realiseren gaan we nu uitleggen. Bij het verbeteren van de wegligging van de auto in de bochten, lees het verminderen van het overhellen van de auto, worden stabilisatorstangen vaak over het hoofd gezien. Dat terwijl een stabilisatorstangen een zeer nuttige upgrade van een sportonderstel is!
Stabilisatorstang
Een stabilisatorstang is een stalen stang die de linker- en rechterwielophanging en het chassis met elkaar verbindt. De stang heeft een langwerpige U-vorm en bevindt zich aan de onderkant van de wielophanging. De stabilisatorstang is dwars onder de assen gemonteerd die aan de omgebogen einden met de wielophanging is verbonden. Het met de carrosserie verbonden dwarsgeplaatste deel van de stabilisatorstang wordt bij eenzijdig inveren verdraaid en werkt dan als een torsiestaaf.
Stabilisatorstang op de achteras: minder 'bodyroll'
Aerodynamicarace auto: 9 onderdelen nader bekeken
In deel 1 hebben we het afstellen van een auto besproken, in deel 2 gaan we de aerodynamica van een super GT race auto behandelen. Waar, wanneer en waarom zitten er zoveel aerodynamische hulpmiddelen op zo'n auto? Wel eens van een gurney flap, diffuser, canards of side duct gehoord? Na dit artikel kun je er over meepraten. In totaal zullen we 9 aerodynamische onderdelen uitleggen en staan stil bij de werking én het effect ervan.
Aerodynamica auto
Als we het over de aerodynamica van een auto hebben, dan hebben we het over hoe de krachten van de rijwind zich manifesteren op de auto. Idealiter vloeit de rijwind zo soepel mogelijk langs, over en onder de auto, met het liefste zo weinig mogelijk weerstand voor de auto. Daarnaast is het wenselijk de auto zoveel mogelijk contact met 't wegdek te laten houden.
Met andere woorden je bent altijd op zoek naar een compromis: weinig vleugel voor een goede rechte lijn snelheid en medium tot veel vleugel voor voldoende grip in de bochten.
GT4 uitvoering van een Golf GTI
Bumpstops vangt doorslaan schokdemper op
Als je extreem gaat verlagen is het mogelijk dat de banden tegen de wielkasten gaan aanlopen als je over een hobbel rijdt. Als je een schroefveren hebt kun je de rijhoogte veranderen. Heb je dat niet is het verstandig bumpstops, ook wel veerwegbegrenzers genoemd te monteren.
Bumpstops
Er zijn drie redenen om veerwegbegrenzers te monteren.
1) afstand
2) impact absorbtie
3) versleten veren
Een bumpstop monteer je simpel, deze duw je er zo tussen.
Rijgedrag
Het zal geen gevolgen hebben voor het rij gedrag. Het werkt als een kussen aan het eind van de demperslag.
Bumpstops: beveiliging tegen te diep inveren van schokdempers.
Juiste set up auto bepalen? Een auto afstellen doe je zo!
Om een sportiever rijgedrag te creëren kun je bijv. een veerpootbrug, stabilisatorstang, sportbanden of andere schokdempers monteren. Modificaties die al flinke verbeterslagen in de setup van de auto realiseren. Maar wat als je een auto nòg verder wilt afstellen?
Auto afstellen? Hoe?!
Goed leren rijden op een circuit is hele andere koek dan op de openbare weg. Om snelle rondetijden te realiseren zal het echt in details gezocht moeten gaan worden. Goed voorbeeld waar dit aan de orde van de dag is zijn de zgn. cupklassen. In deze klassen zijn de auto's motorisch identiek. De mogelijkheden qua afstelling van het onderstel (setup) van de auto zijn eveneens beperkt. Binnen bepaalde marges mag de setup, denk aan instelbare demping, camber, caster, toespoor en uitspoor, aangepast worden.
De Renault Clio Cup is een populaire klasse
Veerspanner maakt vervangen schokbreker simpel
Als je schokdempers dient te vervangen of betere rijeigenschappen wilt monteren kun je evt. zelf aan de slag. Als je andere veren of schokdempers gaat monteren is een veerspanner noodzakelijk. Er zijn diverse soorten. o.a. de pneumatische veerspanner en de mechanische veerspanner.
Veerspanner
Als je een schokdemper of veerpoot wilt vervangen gaat dit via een veerspanner. De veren drukken namelijk tegen de veerpoten aan.
Als de bovenste moer van de veerpoot losgeschroefd wordt zonder dat de veren ingedrukt zijn schiet de veer als een ongeleid projectiel los. Voor deze klus is kennis en kunde vereist. Het plaatsen van veerklemmen is geen 'rocket science'. Het juist aandraaien is iets wat belangrijk is.
Werken met een veerspanner: werkruimte creëren!
Uitlijnen en balanceren van een auto
Niet goed uitgebalanceerde banden veroorzaken trillingen, die kunnen leiden tot vermoeidheid van de bestuurder en vroegtijdige, ongelijkmatige slijtage van de banden en onnodige slijtage van de wielophanging van de auto.
Banden balanceren
Je auto banden moeten worden uitgebalanceerd als ze voor het eerst worden gemonteerd en na reparatie. De balancering moet worden gecontroleerd bij de eerste tekenen van trillingen.
4 banden balanceren
Het is aan te bevelen om alle 4 de wielen te balanceren om optimaal comfort te garanderen. Met een auto verlagingset zorg je bovendien voor een betere wegligging.
Banden uitlijn machine: onmisbaar in de garage.
Schokdempers, verlagingssets en verlagingsveren
Iedere auto is voorzien van schokdempers. Toch weten maar weinig automobilisten dat deze onderdelen meer voor hen betekenen dan comfort alleen
Het belang van schokdempers
De schokdempers zorgen ervoor dat de autobanden onder alle omstandigheden contact houden met het wegdek en uw veiligheid.
Naast een verlagingset kun je ook nog een veerpootbrug voor en achter in de auto plaatse. Via deze stabilisatorstangen wordt het mogelijk harder door bochten te gaan, zonder dat de auto gaat overhellen.
Koni Rood: standaard demper voor verbeterde wegligging met instelbare demping.
Strutbars geven meer stijfheid in bochten
Op de meeste auto's, met name hatchbacks, zijn vanwege de grote open ruimte is er gebrek aan horizontale versterking tussen de c-stijlen. Wil je echt snoeihard door de bochten; strutbar monteren!
C-stijl strutbar
C-stijl strutbar Een van de minst stugge delen van het chassis zijn de C-stijlen. Door je auto van schroef veren te voorzien zal je meteen een directer stuurgevoel merken. Monteer je dan ook nog een
Veerpootbrug zal je auto nog iets harder een bocht kunnen nemen. Vervolgens blijven er stabilisatorstangen, een
rollbar en dus de C-stijl strutbar over.
C-stijl strutbar: voor wie echt de beste wegligging wil.
Camber instellen gaat middels camberbouten
Voor de ervaren circuit-gebruiker en rally-rijder is het niets nieuws; via camber de bochtengedrag van de auto aanpassen. Er is positieve camber en negatieve camber.
Betere bochtenwerk
Als je sportief door een bocht rijdt zal er 'body-roll' plaatsvinden, de 'body' van de auto zal gaan hellen/roll. Dit kan gecompenseerd worden middels camber, hierdoor heb je meer grip & stabiliteit als je een bocht neemt.
Camber instellen
Het allerbeste is dat de banden altijd loodrecht op de weg staan. Echter voor je auto op de openbare weg zal dit veel moeilijker dan dan voor een circuit auto. Een personenauto heeft een aanzienlijk langere veerweg, zachtere vering, ander onderstel en meer body-roll.
Camber soorten die mogelijk zijn.
Via spatbordverbreders een bodykit look!
Je auto optisch verlagen is nu heel simpel. Door het monteren van een set spartbordverdreders krijg je een extra laag effect. Natuurlijk ook te gebruiken i.c.m. met een
verlagingkit.
Spatbordverbreders Een spatbordverbreder is universeel, ze zijn eenvoudig te monteren. Zorg wel dat je een
gereedschapkoffer bij de hand hebt. Montage gaat via sterk 3M tape. Te verkrijgen in glazend en zwart ABS-kunstof. Je auto krijgt een aërodynamische en gespierde look!
Wielkasten uitrollen
Als echt brede sportvelgen monteert, of spoorverbreders hebt gemonteerd is het mogelijk dat de banden en/of velgen gaan aanlopen tegen de wielkast. Hiermee maak je echt een ultra dikke look, dit is zeker geen project voor zelfs de handige auto klusser. Dit laat je door de tuningspecialist doen.
Spartbordverbreders: direct een gespieder uiterlijk!