Als je je orginele voorbumper een extra sportlook wilt geven, dat ook nog eens optische je auto verlaagd is dit je kans. Voor enkele tientjes heb je ze al.
Verwacht geen merkbare verbetering in de wegligging. Het is puur een upgrade van je voorkant van je auto. Het ziet er gewoon goed uit.
Lucht inlaten auto
Als je iets compleet anders wilt dan de standaardmotorkap! Dat kan ook via een dikke bodykit. Ideaal om ook meer lucht naar je K&N sportfilter sturen! Maar een goed begin is een luchthapper!
Bonrath bumper luchtinlaat, exclusief luchtslang passend op de VW Polo 4 9/94>. De doorsnede van een bumper luchtinlaat is ca. 60 mm. Met een kachel slang van deze diameter maak jij je eigen dynamic set. Lichtmetalen velgen erbij, veerpootbrug voor de stijfheid een dumpvalve voor de rallysound en je bent al een heel eind onderweg.
Het is hetzelfde principe als de werking van een open luchtfilter
De poreuze wand zit een in een metale omhulsel en kan relatief eenvoudig onder de uitlaat worden gemonteerd. De roetproductie bij dieselvoertuigen is dusdanig groot dat een filter in de regel na 600-1000 kilometer totaal gevuld is met roet. Het opgevangen roet moet verbrand worden, anders verstopt het.
Er bestaan verschillende soorten wielbouten of wielmoeren voor zowel stalen als lichtmetalen velgen. Ons advies is altijd om lichtgewicht wielbouten te monteren. Gewichtsbesparing zo dicht mogelijk bij de aandrijving is nl. van groot belang voor de performance. We leggen uit waarom!
Gewichtsbesparing is cruciaal in de racewereld, maar ook op de openbare weg kun je er vruchten van plukken. Vele overbodige onsjes zorgen voor gewichtstoename van een velg. Via lichtgewicht wielbouten kun je aardig wat kg's besparen. Op een heel wiel kan dat een hoop schelen. Vooral wanneer je dit zo dicht mogelijk bij de aandrijving gebeurt, Vier of vijf van dit soort lichtgewicht wielbouten maken het totale wiel veel lichter. Dit kan je zomaar 3kg aan onafgeveerde massa besparen. Ongeveerde wat? Al het gewicht wat niet met de auto meeveert is het onafgeveerde massa.
Prodrive Rally
School Sinds 1990 leiden zij équipes om verantwoord aan de rallysport deel te nemen.
Rallycoureur of navigator wordt je niet zomaar. Daarom brengt o.a. Prodrive Rally School je onmisbare vaardigheden en ervaringen bij. De meeste deelnemers op de Nederlandse rallypaden zijn door hen opgeleid! Daarna heb je dan ook wel een KNAF rallylicentie. Hier lees je hoe het in zijn werk gaat.
Profieldiepte meten
Volgens de wet dienen je banden minimaal een profieldiepte van 1,6 millimeter te hebben.
Dit moet het geval zijn voor het hele loopvlak van de band. Er wordt gemeten vanuit de hoofdgroef van de band.
Dit is de brede groef in het midden van de band. De meeste banden hebben 3 of 4 van dit soort hoofdgroeven. Dit beslaat circa 75% van de breedte van de autoband. Dit vormt het gebied waar de profielmeter ingeprikt wordt. Let op dat je de profielmeter niet in de TWI zet.
1. Wat verandert er?
Particulieren in het bezit van een grijs kenteken betalen sinds 1 juli 2005 meer wegenbelasting, Ook wordt er Belasting van Personenauto's en Motorrijwielen (BPM) berekend over de aanschafprijs van nieuwe bestelwagens.
Ondernemers kunnen dat terugvorderen. Vaak zie je ook trekhaken op grijs kenteken auto's. Er zijn ook diverse trekhaak accessiores
Je zou natuurlijk uw auto kunnen wassen met schoon leidingwater. Daarmee haal je inderdaad het loszittend vuil weg. Na het opdrogen blijkt echter dat er een vuilfilm is achtergebleven.
Die is veroorzaakt door onder andere uitlaatgassen en luchtvervuiling. Deze vuilfilm, vaak insekten. Gebruik hier voor een goed autoverzorging product. Deze zijn nl. ook roestwerend.
Supertune Bardahl
Supertune is onderhoud doen in 3 stappen zonder complexe demontage. Het is hèt antwoord op veel voorkomende motorverontreinigingen. Deze 1-2-3 kit is een goed alternatief voor het vervangen van tuning onderdelen. Doordat bij gebruik van Supertune slechts het luchtfilter gedemonteerd dient te worden blijven de kosten beperkt.
Oudere auto's
Oudere auto's, met en zonder turbo, maar ook nieuwe motoren met EGR, kunnen in de loop der tijd vervuild raken.
Uitlaatgassen
De uitlaatgassen die gebruikt worden om het turbinewiel aan te druiven blijven in het turbinehuis en worden direct weer afgevoerd naar het uitlaatsysteem wat ook aan de turbo gemonteerd zit. Aan het turbinewiel zit een as en aan die as zit het compressorwiel gemonteerd, doordat het turbinewiel draait als de motor loopt draait het compressorwiel automatisch ook.Het compressorwiel is zo ontworpen dat als het draait er lucht vanuit het luchtfilter wordt aangezogen.
Voordelen stille autobanden
Een van de bronnen van geluid is het afrolgeluid van banden. Vanaf ongeveer 40-60 km/u overstemt het afrolgeluid van banden het geluid veroorzaakt door de aandrijving van de auto. Niet alleen voor de omgeving is er minder overlast door gebruik van stille banden, maar voor u als bestuurder ook. Stille banden zorgen voor een rustigere passagiersruimte.
Wielkasten uitrollen
Als echt brede sportvelgen monteert, of spoorverbreders hebt gemonteerd is het mogelijk dat de banden en/of velgen gaan aanlopen tegen de wielkast. Hiermee maak je echt een ultra dikke look, dit is zeker geen project voor zelfs de handige auto klusser. Dit laat je door de tuningspecialist doen.
Hoe werkt de turbo fluit?
Een turbo fluit ookwel turbo whistle genoemd, is een lichtgewicht aluminum product dat in de achterdemper gemonteerd wordt. De uitlaatgassen verlaten met druk de uitlaat.
Als de gassen dan door het fluitje gaan ontstaat er het kenmerkende fluitgeluid dat je bijvoorbeeld heel goed hoort bij zware vrachtwagens die in een tunnel omhoog moeten rijden. En natuurlijk bij dik getunede auto's met een joekel van een turbo.
Slangklem
Van een relatief simpel openlucht filter tot complete intercooler systemen. Slangenklemmen zorgen ervoor dat je de delen van buizen goed aan elkaar kunt monteren. Overal waar een slang strak om een buis of ronding heen moet kun je een slangenklem gebruiken. Maar let op, je kunt niet elke klem klakkeloos gebruiken.
Grip, grip, grip!
Behalve minder grip, is ook de kans aanwezig dat banden onvoorspelbaar gedrag vertonen als ze op de grens worden gebruikt, sneller slijten en meer afrolgeluid produceren. Natuurlijk zijn niet alle goedkope banden slecht, maar over het algemeen gaat het gezegde je krijgt waar je voor betaalt wel op.
Juiste bandenspanning
Controleer de spanning van de banden één keer per maand In het bijzonder voordat je een traject met hoge snelheid gaat afleggen. De juiste spanning is van belang voor de veiligheid en de levensduur van de banden. Deze controle dient 'koud' te worden uitgevoerd (na minder dan 3 km te hebben gereden).