Home Blog

Archief voor 'Veerpootbrug en stabilisatorstang'

Stabilisatorstangen verbeteren stabiliteit in bochten

Gepost op 05-08-2013 door Mart in Ophanging, Veerpootbrug en stabilisatorstang
Word je zeeziek van het overhellen van de carrosserie tijdens het betere bochtenwerk? Wil je als de spreekwoordelijke 'blok op de weg' een bocht op snelheid kunnen nemen? Hoe je dat kunt realiseren gaan we nu uitleggen. Bij het verbeteren van de wegligging van de auto in de bochten, lees het verminderen van het overhellen van de auto, worden stabilisatorstangen vaak over het hoofd gezien. Dat terwijl een stabilisatorstangen een zeer nuttige upgrade van een sportonderstel is!

Stabilisatorstang

Een stabilisatorstang is een stalen stang die de linker- en rechterwielophanging en het chassis met elkaar verbindt. De stang heeft een langwerpige U-vorm en bevindt zich aan de onderkant van de wielophanging. De stabilisatorstang is dwars onder de assen gemonteerd die aan de omgebogen einden met de wielophanging is verbonden. Het met de carrosserie verbonden dwarsgeplaatste deel van de stabilisatorstang wordt bij eenzijdig inveren verdraaid en werkt dan als een torsiestaaf.


Stabilisatorstang op de achteras: minder 'bodyroll'

Uitlijnen en balanceren van een auto

Gepost op 25-03-2012 door Mart in Ophanging, Veerpootbrug en stabilisatorstang
Niet goed uitgebalanceerde banden veroorzaken trillingen, die kunnen leiden tot vermoeidheid van de bestuurder en vroegtijdige, ongelijkmatige slijtage van de banden en onnodige slijtage van de wielophanging van de auto.
Banden balanceren

Je auto banden moeten worden uitgebalanceerd als ze voor het eerst worden gemonteerd en na reparatie. De balancering moet worden gecontroleerd bij de eerste tekenen van trillingen.

4 banden balanceren

Het is aan te bevelen om alle 4 de wielen te balanceren om optimaal comfort te garanderen. Met een auto verlagingset zorg je bovendien voor een betere wegligging.


Banden uitlijn machine: onmisbaar in de garage.

Strutbars geven meer stijfheid in bochten

Gepost op 21-02-2012 door Mart in Ophanging, Veerpootbrug en stabilisatorstang
Op de meeste auto's, met name hatchbacks, zijn vanwege de grote open ruimte is er gebrek aan horizontale versterking tussen de c-stijlen. Wil je echt snoeihard door de bochten; strutbar monteren!

C-stijl strutbar

C-stijl strutbar Een van de minst stugge delen van het chassis zijn de C-stijlen. Door je auto van schroef veren te voorzien zal je meteen een directer stuurgevoel merken. Monteer je dan ook nog een Veerpootbrug zal je auto nog iets harder een bocht kunnen nemen. Vervolgens blijven er stabilisatorstangen, een rollbar en dus de C-stijl strutbar over.  

C-stijl strutbar: voor wie echt de beste wegligging wil.
Menutuning-gids.nl
Informatie
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2024 Tuning-gids.nl