Home Blog

Nut én noodzaak van een eigen bandenspanningsmeter

Gepost op 29-11-2014 door Mart in Banden en velgen, Banden
We kunnen zo druk zijn met het fraaier en sneller maken van onze auto dat we de basisdingen vergeten. Toch is het handig om af en toe ook stil te staan bij de bandenspanning. Lees meer over het belang van de juiste luchtdruk voor je banden en over verschillende bandenspanningsmeters, die elk hun eigen sterke en minder sterke punten hebben. En ontdek waarom de juiste bandenspanning goed is voor je auto, portemonnee en veiligheid en hoe je de juiste druk voor jouw banden vaststelt!

Juiste bandenspanning vinden

Je banden op spanning brengen is dus belangrijk, maar dan is het handig om te weten welke bandenspanning voor jouw auto de juiste is. Waar staan de fabrieksvoorschriften voor jouw auto? Je kunt natuurlijk het internet afspeuren, maar het staat vaak ook op het instructieboekje van je auto, de binnenkant van de tankdopklep of op de portiersstijl. De spanning van de voor- of achterbanden kan verschillen, let dus goed op wat er per bandengroep wordt aangegeven. Bandenspanning hangt ook samen met de gebruiksomstandigheden en de belasting.

Thuis de bandenspanning meten: fluitje van een cent!

Auto deurbeschermers: zò voorkom je auto deurschade

Gepost op 18-11-2014 door Mart in Autostyling, Exterieur styling
Op zoek naar een slimme oplossing die zowel deurschade en frustraties voorkomt? Om onnodige autoschade te voorkomen kan een simpele oplossing worden gebruikt in de vorm van autodeur beschermers. Doorgaans zijn onvoorziene omstandigheden reden tot schade aan de autodeur. Een stootstrip of deurbeschermer biedt uitkomst. In dit artikel informeren we je welke oplossingen er zijn, kun jij voortaan weer met een gerust gevoel je auto parkeren!


Auto deurbeschermers?!

Parkeerplaatsen lijken alsmaar krapper te worden combineer dat met het feit dat er meer auto's dan ooit in op de Nederlandse wegen zijn en je hebt zo maar een deukje of kras op een van de portieren. Frustrerend? Behoorlijk. Kostbaar? Ook dat nog eens. Vaak betreft het niet eens een eigen fout, maar zijn externe redenen de oorzaak van de opgelopen schade. Denk bijvoorbeeld aan andere autobezitters die, weliswaar zonder intentie, voor schade zorgen aan je portier.

En daar zit er weer eentje: een kras en/of deuk

Een auto ventilator houdt het hoofd koel én warm!

Gepost op 07-11-2014 door Mart in Zomertips, koeling en zonnewering
In de zomer op de parkeerplaats: je durft gewoon niet in te stappen! Zo warm is je auto nadat hij een paar uur in de zon heeft gestaan. Jouw auto komt nog uit het tijdperk dat deze niet standaard voorzien was van een airco. Een auto ventilator is dat wellicht iets voor jou. Er zijn een paar typen 12v ventilatoren, welke het beste is? Je weet het na het lezen van dit artikel.

12V auto ventilator tips

Een extra hulp bij het afkoelen van de autocabine is een auto ventilator. Maar mist je dat sommige auto ventilators naast verkoeling ook warme lucht kunnen produceren? Dit kan bijvoorbeeld praktisch zijn op de winterse ochtenden als het motorblok nog warm moet worden: dan kan de auto ventilator alvast voor de eerste warmte zorgen. Deze warmte-blazende auto ventilatoren worden eveneens van stroom voorzien via een adapter die je aansluit op de sigarettenaansteker in de auto.


Reservebandhoes: voor bescherming, stijl én veiligheid

Gepost op 29-10-2014 door Mart in Banden en velgen, Velg onderhoud
Misschien niet de meest spannende auto accessoire; maar een reservebandhoes is toch best een praktische upgrade. Zonder deze hoes heeft het weer vrij spel, extreme kou en hitte maken het rubber van een band broos, áls je 'm nodig hebt moet de reserveband wel veilig zijn. In dit artikel nemen we je mee in de wondere wereld van de reservebandhoezen.

Nut van een reservebandhoes

Naast het esthetische aspect zijn er nog een aantal redenen om het reservewiel te beschermen. Zo loopt je reservewiel de kans om beschadigd te raken tijdens al die uren op zonnige parkeerplaatsen. Het UV-licht van de zon droogt het rubber namelijk uit. Daarnaast gaat er allemaal stof in elk kiertje of gaatje zitten. Kortom het weer heeft vrij spel op die reserveband, en dat is zeker niet goed. Want je zou het maar een keer hebben: een van je banden gaat lek op de snelweg en opeens kom je er dan achter dat de band zo broos is geworden en dat je er nog maar amper op kunt rijden! Dat zou een zeer gevaarlijke situatie zijn, en beter zorg je er dan dus ook voor dat de reserveband met een reservebandhoes beschermd wordt. Dat is voor ieders veiligheid beter.


Hou je reservewiel in tip-top conditie via een reservebandhoes.

Kentekenplaathouder upgrade? Onze tips & tricks!

Gepost op 23-10-2014 door Mart in Autostyling, Exterieur styling
Je denkt dat je auto vrijwel helemaal af is, nette velgen, fraaie bumperlip, maar dan sta je even op een afstandje te kijken, en je merkt dat er iets niet klopt. Maar wat? Ja hoor, die lelijke kentekenplaathouder zit er nog op! Met koeienletters maakt de dealer reclame voor zichzelf. Dat kan mooier, na het lezen van dit artikel ben je op de hoogte van wat er allemaal mogelijk is op het gebied van kentekenplaathouders.


Kentekenplaathouder?

Of reclamebord? Het eerste probleem is meestal de zwarte plastic rand onder het nummerbord, die vaak al geclaimd is door de dealer die er zijn eigen naam pontificaal onder zet. Elke dealer doet dit, en het is natuurlijk voor hem gratis reclame. Maar jij bent natuurlijk geen rijdend reclamebord, dus eraf met die handel! Gelukkig zijn deze teksten dan ook relatief makkelijk te verwijderen. Geen zin in krabwerk? Voor een zacht prijsje heb koop je een kompleet nieuwe set in onze webshop!



Auto Nuenen is blij, maar jij ook?!
Beste auto stuurslot? Wij vergeleken 8 typen stuursloten!
Gepost op 13-10-2014 door Mart in Autobeveiliging, stuursloten en handremsloten
Autodieven worden tegenwoordig steeds slimmer wanneer het gaat om het stelen van je auto. Het is daarom verstandig om een stuurslot aan te brengen. Hierdoor maak je het autodieven niet alleen vele malen moeilijker maakt om je auto te stelen, ook bescherm je de airbag. Dit is tegenwoordig een geliefd voorwerp om te stelen. Het aanbrengen van een stuurslot is een kleine moeite, door het verrichten van kleine ingreep creëer je een veel grotere zekerheid dat anderen er niet met je wagen vandoor gaan. laten we de voor,- en nadelen van de top 8 stuursloten eens bekijken!

Werking stuurslot

Het principe van een stuurslot is vrij simpel en daardoor vaak erg doeltreffend. Het biedt namelijk een veel betere bescherming dan het stuurslot dat standaard in iedere auto ingebouwd is. De politie adviseert altijd om ervoor te zorgen dat wanneer je uit je auto stapt, je het stuur in het stuurslot hebt laten vallen. Dit slot lijkt wel bescherming te bieden maar met enige kennis is deze beveiliging met het makkelijk uit te schakelen...Dat is een ander geval bij een extern stuurslot! 

Stoplock stuurslot: het instapmodel onder de stuursloten

Een versnellingsbakslot zet je auto letterlijk vast!

Gepost op 01-10-2014 door Mart in Autobeveiliging, stuursloten en handremsloten
Een goed alarm en een startonderbreker is écht niet meer voldoende om autodieven af te schrikken. Dieven hanteren namelk steeds meer geraffineerde technieken om je auto te stelen. Dit soort vomputer gestuurde beveiligingen worden eenvoudig 'gehackt'. Wat is het alternatief? Een versnellingsbakslot! Dit is mechanische vorm van autobeveiliging, nagenoeg onkraakbaar. We zetten de voordelen van een versnellingsbakslot op een rijtje voor je!


Versnellingsbakslot

Het principe van een versnellingsbakslot is heel simpel doch zeer betrouwbaar. Je zet de versnellingspook letterlijk op slot welke vervolgens enkel en alleen via een sleutel weer ontgrendelt kan worden. De versnellingspook wordt inwendig geblokkeerd waardoor het onmogelijk is de auto te verplaatsen. Bij handgeschakelde auto's worden auto's in de achteruitversnelling ('R') geblokkeerd. Bij auto's voorzien van een automaat in de parkeerstand.('P-stand'). Wat is een versnellingsbakslot precies?

Een versnellingsbakslot is vrijwel niet te kraken © bearlock
Autodippen: auto verfraaien en beschermen in één keer!
Gepost op 21-09-2014 door Mart in Autostyling, Stickers en folie
Goed nieuws voor autoliefhebbers; er is een zeer efficiënte manier om je bolide te verfraaien en tevens ook te beschermen. Ooit wel eens gehoord van de term 'auto dippen'? Na het lezen van dit artikel ken jij alle ins en outs van het auto dippen.

Auto dip: enkel voordelen?!

Met auto dip wordt er dunne kunststof coating op je auto aangebracht. Hierdoor krijgt je wagen niet enkel een compleet nieuwe uitstraling, ook kun je er zeker van zijn dat je auto veel beter beschermd is tegen bijvoorbeeld steenslag, pekel en ander ongein. Prijstechnisch is het ook zeer interessant: Het dippen van een auto is vele malen goedkoper dan wanneer je je auto zou laten spuiten of wrappen! Wanneer je toe bent aan een nieuwe kleur of coating kan de oude laag met het grootste gemak weer verwijderd worden. 


Elke kleur van de regenboog is mogelijk. Matte kleuren zijn hot!
Uitlaatreparatie voor auto's: 7 producten nader bekeken
Gepost op 30-08-2014 door Mart in Onderhoudsbeurt, doe het zelf
Soms is het nodig om een uitlaat reparatie te verrichten, bijvoorbeeld wanneer er een lek is ontstaan en je toch door de keuring wilt komen. Voor de APK moet de uitlaat namelijk gasdicht zijn. Het gaatje dichten met bijvoorbeeld een pasta of een metaalplaatje is echter altijd een tijdelijke oplossing, uiteindelijk zul je voor een deugdelijke uitlaat toch naar de garage moeten. Maar voor wie snel zelf de uitlaat moet repareren geven we hieronder een zevental mogelijke lapmiddelen. 

Een lekke uitlaat

Je merkt het direct wanneer je uitlaat lekt. Je hoort een knetterend geluid, alsof je op een opgevoerde brommer rijdt. Rijden met een lekke uitlaat is zowel gevaarlijk als illegaal. Gevaarlijk omdat gassen je interieur kunnen binnendringen. Illegaal omdat je geluidsoverlast veroorzaakt - hier kun je een bekeuring voor krijgen. Het is bovendien erg slechts voor het milieu. In de meeste gevallen ontstaat het lek in de uitlaatpakkingen, deze zorgen ervoor dat de verschillende onderdelen van de uitlaat goed op elkaar aansluiten. Een lekkende uitlaatpakking vervangen is een klus dat secuur gedaan moet worden; beter dus om dit door een expert te laten doen. 


De ophangrubbers zo herstellen is geen top idee.

WD 40: het super smeermiddel voor alle auto klussen

Gepost op 23-08-2014 door Mart in Onderhoudsbeurt, doe het zelf
Je hebt het vast wel ergens bij jou thuis in de kast of in de schuur staan: een busje WD40 smeermiddel. Super handig spul. Wist je dat je WD40 ook op vele verschillende manieren in en om de auto kunt toepassen? Nee? Nou, dan zal dit artikel je ogen openen!

Ontstaan WD40

Maar voordat we overgaan op het geven van handige tips, vertellen we je eerst hoe dit beroemde smeermiddel eigenlijk is ontstaan. We schrijven het jaar 1953, Norm Larsen, oprichter van de Chemical Rocket Company te San Diego, Californië, ontwikkelt de spray om corrosie tegen te gaan. Pas later werd het voor vele andere toepassingen gebruikt. Veertig pogingen had Larsen echter nodig voor hij de perfecte waterverdrijvende formule gevonden had. Vandaar de naam WD40: Water Displacement - 40th Attempt.

Aanrader: een klein spuitbusje WD40 in de kast

Juiste remvloeistof laat je sneller en beter remmen

Gepost op 12-08-2014 door Mart in Remmen, Remblokken en remschijven
Zonder remvloeistof kan het remsysteem van je auto niet functioneren. In de gemiddelde personenauto zit zo tussen de 0,25 en 0,5 liter remvloeistof. Maar wat is deze vloeistof nou precies? Wat is zijn functie? En wanneer, waarom en hoe moet je de remvloeistof bijvullen? Antwoord op deze en op andere vragen vind je in dit lekker lange artikel. 

Functie remvloeistof

Wanneer je op de rem trapt zorgt de remvloeistof ervoor dat de kracht op het rempedaal wordt doorgegeven aan de wielremcilinders. Hier is een vloeistof voor nodig omdat vloeistoffen niet samendrukbaar zijn; elke samendrukkende kracht wordt daardoor direct doorgegeven. Daarnaast is remvloeistof erg dun waardoor ze zich makkelijk door nauwe leidingen en doorgangen kan verplaatsen. Erg belangrijk is tot slot dat remvloeistof een hoog kookpunt heeft. Wanneer de remvloeistof niet goed op peil is, kunnen er vervelende situaties ontstaan, maar daar vertellen we je verderop in dit artikel meer over. 


Voor personenauto's wordt DOT 4 remolie aangeraden.

Een turbo timer laat je turbo optimaal afkoelen

Gepost op 31-07-2014 door Mart in Motortuning, Turbo en toebehoren
Als je een turbomotor in je auto hebt, is het een overweging een turbo timer te installeren. Met name na sportief rijden is het van belang dat de turbo voldoende tijd krijgt om af te koelen. Ook wanneer je een grotere turbo hebt geïnstalleerd is het verstandig om een turbo timer te monteren. Zo kun je namelijk de levensduur van je turbo aanzienlijk verlengen. 

Koeling van de turbo

De smering van de turbine-as en de lagers geschiedt via het oliecircuit van de motor. De olie dient niet alleen als smering, maar ook als koelmiddel voor de as, de lagers en het lagerhuis. Wanneer na een sportieve rit de olietoevoer plotseling wegvalt, kunnen zowel de olie als de turbo oververhit raken, met alle gevolgen van dien. Daarom is het verstandig om na elke rit de motor een tijdje stationair te laten draaien, zodat de turbo voldoende tijd heeft om af te koelen. 


Turbotimers geven je turbo een langer leven!

Dakantenne - goede ontvangst en goede sier

Gepost op 09-07-2014 door Mart in Autostyling, Exterieur styling
De echte autofanaat heeft niet alleen een dakantenne op zijn auto voor de goede ontvangst, maar ook voor de goede sier. Ja, sommigen hebben zelfs een antenne op het dak die helemaal niet functioneert. Deze zogenaamde dummy is er alleen voor het oog, niet voor het oor. Maar in het beste geval combineer je toch vorm en functie. In dit artikel lees je alles over de dakantenne, inclusief tips voor de montage. 

Soorten dakantenne

Zoals geldt voor vrijwel ieder auto-onderdeel heb je dakantennes in alle vormen en maten. Je hebt dus echte en neppers. En zowel de echte als de neppers heb je dan weer in verschillende uitvoeringen. Populaire materialen zijn chroom, aluminium, rubber en carbon. De meest voorkomende zijn kleuren zwart, zilver, metallic en antraciet. In het vervolg zullen we je iets uitleggen over de drie belangrijkste varianten: de sharkfin/haaienvin, de 16v antenne en de al eerder genoemde dummy.

De klassieke 16v dakantenne.

Een nieuwe pookhoes in 12 stappen

Gepost op 04-07-2014 door Mart in Interieur, Middenconsole
De pookhoes is toch een beetje een bron van schaamte voor menig autoliefhebber. De rest van je auto ziet er spik en span uit, maar de hoes heeft zichtbaar te lijden gehad onder extreme hitte en al net zo extreme kou. Het vinyl is verweerd en uitgedroogd. Gelukkig kun je het oude ding gemakkelijk zelf vervangen door een nieuw exemplaar dat nog jaren mee kan. Hieronder lees je hoe je dat doet.

Pookhoes uitvoeringen

Eerst iets over de ruime keuze die je hebt. Voor iedere smaak is wel een pookhoes te bedenken. Hou je van een beetje chique uitstraling? Dan is een pookhoes van echt leer misschien iets voor jou! Maar je kunt natuurlijk ook eens een keer lekker gek doen en het standaard zwart vervangen door rood, blauw of geel. Je kunt het zo gek niet bedenken of het is tegenwoordig verkrijgbaar. Ook erg stijlvol: een pookhoes met het logo van het merk of type auto dat je rijdt. Belangrijkste is natuurlijk dat je pookhoes goed past bij de pookknop en de rest van het interieur. Een knalroze geval in je oldtimer is wellicht niet het toppunt van stijl...

De pookhoes vervang je makkelijk zelf. Een eitje!

De uitlaat vervangen? Dat kun je zelf! (in 7 stappen)

Gepost op 25-06-2014 door Mart in Onderhoudsbeurt, doe het zelf
De uitlaat vervangen: menigeen wacht er net iets te lang mee. Op zich best begrijpelijk. Doordat de uitlaatdemper niet langer naar behoren functioneert, begint de motor plotseling meer geluid te maken. En dat soms best lekker klinken. Het is verleidelijk net iets langer door te trekken in de versnelling dan strikt noodzakelijk. Helaas, dit is niet zo verstandig: om meerdere reden moet je de uitlaat absoluut vervangen. En wist je dat je dat ook gewoon zelf kan doen?

Waarom uitlaat vervangen

Het lawaai dat de motor produceert is de eerste reden waarom je de uitlaat moet vervangen. Jij mag het misschien leuk vinden, dat geluid, maar de verkeerspolitie denkt er waarschijnlijk net iets anders over. Een nijpender probleem zijn de vloeistoffen die uit de auto kunnen gaan lekken en die verdere schade kunnen veroorzaken. Ook schadelijk ook voor het milieu, zo'n kapotte uitlaatdemper. Daar komt nog bij dat een slecht functionerende uitlaat zorgt voor een verlies aan vermogen. 

Jep, die is nodig aan vervanging toe!
Menutuning-gids.nl
Informatie
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2023 Tuning-gids.nl