Home Blog

Via bandenlabel autoband prestaties in één oogopslag

Gepost op 29-05-2012 door Mart in Banden en velgen, Banden
Banden hebben meestal geen prioriteit als je jouw auto gaat stylen. Maar het bandenlabel zou daar wel een verandering in kunnen aanbrengen. Kijk een wat verder dan naar de breedte van de banden, aan de velgen besteed je waarschijnlijk veel meer aandacht. Het is zeker de moeite om de bandenlabels te vergelijken, jij wilt toch ook geld besparen?!


Bandenlabel als hulpmiddel

Toch kan het lonen om je een beetje te verdiepen in de banden die je onder je auto wilt hebben. Ze kunnen bijvoorbeeld invloed hebben op de hoeveelheid brandstof die je jaarlijks in je auto giet. Het bandenlabel, ookwel bandenetiket genoemd, is vanaf 1 november 2012 verplicht, is een makkelijk hulpmiddel.

Bandenlabel nader beken

Het doel van het bandenlabel is tweeledig: meer veiligheid op de weg en betere bescherming van het milieu. Banden die voor veel grip op nat wegdek zorgen, zijn natuurlijk wel zo veilig. Het geluidsniveau en de rolweerstand hebben invloed op het milieu. Hoe meer lawaai banden maken, hoe vervelender dit is voor de omgeving. En hoe hoger de rolweerstand, hoe hoger het brandstofverbruik én de CO2-uitstoot. Dat een band met een lage rolweerstand en een laag geluidsniveau ook aangenaam zijn voor jezelf, is natuurlijk alleen maar mooi meegenomen.


Bandenlabel vergemakkelijkt bandenkeuze?

De 3 redenen om spoorverbreders in te zetten!

Gepost op 04-05-2012 door Mart in Banden en velgen, Velgen
Standaard staan veel auto’s voor het oog redelijk hoog ‘op de poten’. Door de auto te verlagen ziet deze al beter uit plus de wegligging wordt veelal beter. Maar wat te doen met de wielen die vaak te  veel binnen de carrosserie vallen? Met een set spoorverbreders breng je de wielen meer naar buiten. En de wegligging kan er ook van profiteren!


Spoorverbreder

Een spoorverbreder, ook wel een spacer genoemd, is in de basis niet anders dan een blok aluminium (of staal) 
die je tussen je velg en je wielnaaf steekt. Aluminium is nl. beresterk en veel lichter dan metaal.

Wat een spoorverbreder exact doet is wat de naam al zegt: het verbreden van je de spoorbreedte van je auto. Waarbij de spoorbreedte de afstand is tussen het midden van de linkerband en het midden van de rechterband. Er zijn grofweg 3 redenen om met spacers aan de slag te gaan, en dat gaan we je nu uitleggen.


Dit bereik je met spoorverbreders!

Autotaxatie: verzeker juiste waarde van je auto!

Gepost op 19-04-2012 door Mart in Autokosten, geldzaken
Wel eens bedacht wat er gebeurt als je perfect getunede auto total loss wordt gereden? Of als de auto waar je net voor duizenden euro’s in hebt geïnvesteerd, getroffen wordt door brand of diefstal? Dan keert je verzekering alleen de dagwaarde uit... Wil je dit voorkomen, laat je auto dan taxeren!

Taxatie auto noodzaak

Stel dat je net een mooie auto gekocht hebt met alles erop en eraan. Je hebt er drieduizend euro voor neergelegd, maar volgens je verzekerings maatschappij is de dagwaarde maar duizend euro. Gebeurt er wat met je getunede auto, dan krijg je dus maar duizend euro vergoed. Je kunt dan fluiten naar de overige tweeduizend euro die je betaald hebt. Laat je de auto taxeren, dan wordt de werkelijke waarde van je auto bepaald en doorgegeven aan je verzekering.


Verzekeren tegen taxatie waarde: noodzakelijk? Vaak wel!

Interieurfilter vervangen: hoe en wanneer?

Gepost op 07-04-2012 door Mart in Onderhoudsbeurt, doe het zelf
In elke auto zit er een: een interieurfilter, ook wel pollenfilter genoemd. Het filtert viezigheid en pollen voordat de buitenlucht je auto binnen stroomt. Je kunt je voorstellen dat zo’n ding er in de loop der tijd niet schoner op wordt. Vervang ‘m dus regelmatig!


Wat doet een interieurfilter?

Hoewel je mensen er niet snel over hoort opscheppen als ze over hun getunede auto praten, heeft zo'n interieurfilter geen onbelangrijke taak.

De microvezels waar het filter uit bestaat, filteren vuil, stof, vet, pollen en roetdeeltjes. Daardoor stroomt er schone lucht je auto binnen en dat is wel zo prettig.


Hooikoorts patiënten opgelet: vuil filter is extra niezen!

Lekke raditeur vervangen? Niet altijd noodzakelijk...

Gepost op 30-03-2012 door Mart in Onderhoudsbeurt, doe het zelf
Hoe je een lekke radiateur ontdekt? De meest voor de hand liggende antwoord is een plas koelvloeistof onder de voorbumper of hetkoelvloeistof lampje gaat branden, als het laatste het geval is meteen stoppen met rijden!


Radiateur bijvullen? 

Opvliegende steentjes, je kent ze wel van steenslag op je auto, en overige harde zaken kunnen kleine gaatjes in je radiateur veroorzaken.

Als deze ook al wat ouder aan het worden is zal er roestvorming aanwezig zijn, dit maakt het gevoellig(er) voor lekkages.


Roest is geen goede vriend van de radiateur.

Cyclone in luchtinlaat: wereld van verschil!

Gepost op 30-03-2012 door Mart in Motortuning, Motorblok
Continue wil je de performance van je auto verbeteren. Vaak gaat echter het ene ten koste van het ander. Meer vermogen, gevolg: meer verbruik en onderhoud. Maak kennis met de Cyclone. Na het plaatsen van de Cyclone treedt er een veel efficiëntere luchtstroom naar de motor toe. En dat heeft wel hééél aangename voordelen!

Nader bekeken

Doordat de Cyclone lucht laat wervelen bereik je een optimale vermenging van de lucht en brandstof. Gevolg is dat je een beter mengsel hebt. Dit mengsel 'tolt' nog als het gecomprimeerd is. Als het dan ontbrandt, neemt het de niet-ontbrande mengsel mee in de verbranding. Hierdoor kan een verbrandingspercentage van 60 tot 80% worden bereikt. Bij een standaard luchtbuis staat het mensgel, na gecomprimeerd te zijn, vrijwel stil.


Cyclone gemonteerd in het luchtinlaat systeem.

Kras op je lak? verwijder 'm binnen 15 minuten

Gepost op 30-03-2012 door Mart in Autowassen, autowax en lakherstel
Kleine krasjes in je lak verwijder je voortaan gewoon zelf. Je kent ze wel, van ringen bij de deurgrepen, sleutelkrasjes bij de kofferbakklep of kleine steenslagschade. Als je dit laat doen kost dit je een hoop geld en ben je je auto een paar dagen kwijt.

Lakstift of spray?


Nu kan je dat eenvoudig zelf! niks opschuren, grondlaag aanbrengen, spuiten, poetsen en kleurlak aanbrengen. Al deze handelingen zitten nu een een spuitbus. Het is een 4-in-1 reparatielak. Het hecht op bijna alle materialen, droogt in 15 minuten, beschermt en is op kleur. Ideaal dus. Voor kleine lakschades kun je het beste een lakstift gebruiken. Even het beschadigde deel goed schoonmaken en vervolgens kun je direct met de punt van de stiftover de kras of beschadiging heen.


Zelf lakschade verwijderen binnen 15 minuten!

Velgschade herstellen, stoeprandschade verdwijnt!

Gepost op 30-03-2012 door Mart in Banden en velgen, Velg onderhoud
Net een nieuwe set velgen onder je auto en meteen al een dikke kras of pit in de velg, of nog erger, stoeprandschade. Geen man overboord velgenreparen is dan zeker een optie.

Kleine pitjes of krassen in je velg kun je zelf behandelen met een autospuitbus. Bij grotere schade kun je het beste de specialist inschakelen. Na reparatie zien de velg(en) er weer als nieuw uit komen te zien.

Hieronder staan de meest voorkomende schades vermeld en op welke manier de betreffende schade wordt hersteld.


Remmen ontluchten kan op twee manieren
Gepost op 30-03-2012 door Mart in Remmen, Remmen onderhoud
Als de remmen leidingen gedemonteerd zijn geweest komt er lucht in de remleidingen. Al deze lucht dient uit het remsysteem gepompt te worden. Hierdoor ontstaat er weer een hard en goed doseerbaar pedaal. Remmen ontluchten moét goed gebeuren. Het kan via een rem-ontluchtingsapparaat of via het rempedaal.

Remmen ontluchten auto

Na het loshalen van remleidingen dringt er direct lucht in de remleidingen. In een auto remsysteem zit normaal alleen remvloeistof, als je op de rem trapt wordt de druk in de leidingen verhoogt. Dit zorgt er voor dat de remblokken tegen de remschijven gedrukt worden, en je afremt.

Ontluchten is dus eigenlijk niets meer dan het er uit persen van lucht uit het hydraulische circuit.


Remmen ontluchten: zorgvuldigheid is gewenst.
Auto verzekeren op naam van je ouders, slim?
Gepost op 30-03-2012 door Mart in Autokosten, geldzaken

Mensen met een auto zijn in Nederland bij wet verplicht een autoverzekering af te sluiten. Het is dus voor iedereen die een auto koopt ook zaak een verzekering af te sluiten. Voor jonge bestuurders kan dit soms erg lastig zijn. Ze hebben minder geld te besteden, maar moeten een hoge premie betalen.



De statistieken

Mensen met een auto zijn in Nederland bij wet verplicht een autoverzekering af te sluiten. Het is dus voor iedereen die een auto koopt ook zaak een verzekering af te sluiten.

Voor jonge bestuurders kan dit soms erg lastig zijn. Ze hebben minder geld te besteden, maar moeten een hoge premie betalen.

 


auto verzekeren op naam ouders: niet doen!
BPM berekenen: lees hier alles over BPM informatie
Gepost op 30-03-2012 door Mart in Autokosten, autokosten verlagen
Auto import vragen? Goedkoop een auto importeren hebben we al eens besproken. Omdat we veel vragen hebben ontvangen over de BPM (Belasting van Personenauto's en Motorrijwielen) ontvangen tref je op deze pagina alle ins en outs aan over BPM informatie.


BPM informatie

Je krijgt met Belasting van personenauto's en motorrijwielen te maken bij auto import. D.w.z. als je zelf een auto of motor uit 't buitenland gaat halen en deze (verplicht) laat registreren in het kenteken register van de RDW.


Bespaar op de aanschaf van een auto: importeer 'm!
Trekhaakdop voorkomt slijtage aan trekhaak + aanhanger
Gepost op 30-03-2012 door Mart in Transport, trekhaken en toebehoren
Een trekhaak is een verdomd handig ding, je hangt er je aanhanger aan, monteert er je fietsenrek op en koppelt je sleurhut er aan. Goed onderhoud is behoudt van je spullen. Onderstaand tips of je trekhaak lang in topconditie te houden.


Trekhaakdoppen 

Als er niets aan de trekhaakkop gekoppeld is doe je er verstandig aan een trekhaakdop over de kogel heen te doen. Dit voorkomt dat er roest op de kogel gaat vormen.

Demontabele trekhaak

De afkoppelbare trekhaak maakt een forse groei door. Het verschil tussen een vaste trekaak is duidelijk, bij een afneembare trekhaak kan het kogeldeel afgekoppeld worden.


Trekhaakdop als funartikel.
Sporing aanpassen: onderstel afstellen voor het circuit
Gepost op 29-03-2012 door Mart in Banden en velgen, Velgen
Als je het maximale uit je circuitauto wilt halen rij je met een sportonderstel. Je kunt dan schokdempers verstellen en bandenspanning aanpassen. Maar ook het aanpassen van de camber en sporing kan de wegligging aanzienlijk verbeteren. We zoomen nu op de sporing van de auto.

Sporing

Door sporing goed af te stellen kunnen rondetijden aanzienlijk naar beneden gebracht worden. De sporing van een auto is iets totaal anders dan het uitlijnen van een auto

Soorten sporing

Onder sporing wordt verstaan het verschil in millimeters tussen de voorkant van de voorwielen en de achterkant van voorwielen.


Camber en sporing: onderstel afstellen voor gevorderden.
Auto schorsen kan geld opleveren, hier de tips
Gepost op 29-03-2012 door Mart in Autokosten, geldzaken
Bezig aan een groot tuning of old timer project? Dikke kans dat je auto dan een lange periode niet op de openbare weg komt. Wel eens gedacht je auto te schorsen? Dit bespaart je ook nog eens kosten! Hier lees je wat je moet doen om het kenteken schorsen vlekkeloos te laten verlopen.


Auto schorsen


Het is natuurlijk zonde om niet noodzakelijke autokosten te hebben. Als je heilige koe voorlopig niet op de openbare weg strepen zal trekken is het raadzaam 'm te laten schorsen. Dat doe je online via de website van de RDW of bij een van de kentekenloketten. Dat zijn de loketten van de RDW en speciale daarvoor bevoegde PostNL vestigingen.


Zelf doen

Je kunt dus ook zelf een auto schorsen van achter je PC. We gaan je nu het schorsing auto stappen plan uitleggen.


Auto laten schorsen: voorkom onnodige kosten.
Stuurnaaf maakt sportstuur montage mogelijk
Gepost op 29-03-2012 door Mart in Interieur, Auto interieur
In de autosport zie je het veel, zgn. Quick release sportsturen. Dit is vanuit veiligheids oogpunt; het stuur kan snel verwijderd worden na een ongeval, maar wat jij er (op de openbare weg) aan hebt? We leggen het je uit!

 

Wanneer een stuurnaaf?

Geef toe, vaak is get stuurwiel fabrieks af niet echt een eyecather, of je moet al een dure bolide hebben waar standaard een MOMO of een Sparco stuur in zit.

Dus weg het dan standaard ding, en een sportstuur monteren. Eerst zal je het bestaande stuur moeten verwijderen. Hou je inbussleutels en doppenset maar bij de hand, deze zul je nodig hebben. Een schroevendraaier is ook geen overbodige luxe.


Een stuurnaaf is onmisbaar bij het plaatsen van een sportstuur.

Koop nu in de webshop!

  • Grootste van de Benelux: 50.000 artikelen
  • Voor 19:00 besteld, vandaag verzonden
  • Klanten geven ons een 9.1/10
Menutuning-gids.nl
Veilig betalen met
Wij verzenden via
Keurmerk
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2018 Tuning-gids.nl