Home Blog

Een turbo timer laat je turbo optimaal afkoelen

Gepost op 31-07-2014 door Mart in Motortuning, Turbo en toebehoren
Als je een turbomotor in je auto hebt, is het een overweging een turbo timer te installeren. Met name na sportief rijden is het van belang dat de turbo voldoende tijd krijgt om af te koelen. Ook wanneer je een grotere turbo hebt geïnstalleerd is het verstandig om een turbo timer te monteren. Zo kun je namelijk de levensduur van je turbo aanzienlijk verlengen. 

Koeling van de turbo

De smering van de turbine-as en de lagers geschiedt via het oliecircuit van de motor. De olie dient niet alleen als smering, maar ook als koelmiddel voor de as, de lagers en het lagerhuis. Wanneer na een sportieve rit de olietoevoer plotseling wegvalt, kunnen zowel de olie als de turbo oververhit raken, met alle gevolgen van dien. Daarom is het verstandig om na elke rit de motor een tijdje stationair te laten draaien, zodat de turbo voldoende tijd heeft om af te koelen. 


Turbotimers geven je turbo een langer leven!

Dakantenne - goede ontvangst en goede sier

Gepost op 09-07-2014 door Mart in Autostyling, Exterieur styling
De echte autofanaat heeft niet alleen een dakantenne op zijn auto voor de goede ontvangst, maar ook voor de goede sier. Ja, sommigen hebben zelfs een antenne op het dak die helemaal niet functioneert. Deze zogenaamde dummy is er alleen voor het oog, niet voor het oor. Maar in het beste geval combineer je toch vorm en functie. In dit artikel lees je alles over de dakantenne, inclusief tips voor de montage. 

Soorten dakantenne

Zoals geldt voor vrijwel ieder auto-onderdeel heb je dakantennes in alle vormen en maten. Je hebt dus echte en neppers. En zowel de echte als de neppers heb je dan weer in verschillende uitvoeringen. Populaire materialen zijn chroom, aluminium, rubber en carbon. De meest voorkomende zijn kleuren zwart, zilver, metallic en antraciet. In het vervolg zullen we je iets uitleggen over de drie belangrijkste varianten: de sharkfin/haaienvin, de 16v antenne en de al eerder genoemde dummy.

De klassieke 16v dakantenne.

Een nieuwe pookhoes in 12 stappen

Gepost op 04-07-2014 door Mart in Interieur, Middenconsole
De pookhoes is toch een beetje een bron van schaamte voor menig autoliefhebber. De rest van je auto ziet er spik en span uit, maar de hoes heeft zichtbaar te lijden gehad onder extreme hitte en al net zo extreme kou. Het vinyl is verweerd en uitgedroogd. Gelukkig kun je het oude ding gemakkelijk zelf vervangen door een nieuw exemplaar dat nog jaren mee kan. Hieronder lees je hoe je dat doet.

Pookhoes uitvoeringen

Eerst iets over de ruime keuze die je hebt. Voor iedere smaak is wel een pookhoes te bedenken. Hou je van een beetje chique uitstraling? Dan is een pookhoes van echt leer misschien iets voor jou! Maar je kunt natuurlijk ook eens een keer lekker gek doen en het standaard zwart vervangen door rood, blauw of geel. Je kunt het zo gek niet bedenken of het is tegenwoordig verkrijgbaar. Ook erg stijlvol: een pookhoes met het logo van het merk of type auto dat je rijdt. Belangrijkste is natuurlijk dat je pookhoes goed past bij de pookknop en de rest van het interieur. Een knalroze geval in je oldtimer is wellicht niet het toppunt van stijl...

De pookhoes vervang je makkelijk zelf. Een eitje!

De uitlaat vervangen? Dat kun je zelf! (in 7 stappen)

Gepost op 25-06-2014 door Mart in Onderhoudsbeurt, doe het zelf
De uitlaat vervangen: menigeen wacht er net iets te lang mee. Op zich best begrijpelijk. Doordat de uitlaatdemper niet langer naar behoren functioneert, begint de motor plotseling meer geluid te maken. En dat soms best lekker klinken. Het is verleidelijk net iets langer door te trekken in de versnelling dan strikt noodzakelijk. Helaas, dit is niet zo verstandig: om meerdere reden moet je de uitlaat absoluut vervangen. En wist je dat je dat ook gewoon zelf kan doen?

Waarom uitlaat vervangen

Het lawaai dat de motor produceert is de eerste reden waarom je de uitlaat moet vervangen. Jij mag het misschien leuk vinden, dat geluid, maar de verkeerspolitie denkt er waarschijnlijk net iets anders over. Een nijpender probleem zijn de vloeistoffen die uit de auto kunnen gaan lekken en die verdere schade kunnen veroorzaken. Ook schadelijk ook voor het milieu, zo'n kapotte uitlaatdemper. Daar komt nog bij dat een slecht functionerende uitlaat zorgt voor een verlies aan vermogen. 

Jep, die is nodig aan vervanging toe!
Hitteschild uitlaat - alleen voor de looks? Of toch ook...
Gepost op 20-06-2014 door Mart in Motortuning, Uitlaten
Een hitteschild voor de uitlaat: uit de naam zou je kunnen afleiden dat dit product een beschermende functie heeft; het schild voorkomt dat de hete uitlaatdelen schade aanbrengen aan je auto. Tenminste, dat zou je denken, logischerwijs. Maar is dit ook echt zo of is zo'n hitteschild voor de uitlaat slechts een esthetische toevoeging?  Antwoord op deze vraag - en andere vragen - vind je wanneer je verder leest. 


Twee soorten hitteschild

Voor de goede orde: er zijn twee soorten hitteschild met betrekking tot de uitlaat. De ene is voor de uitlaat zelf, de ander voor de uitlaatlijn die zich onder je auto bevindt. Om met die laatste te beginnen: deze zorgt ervoor dat het uitlaatsysteem de bodemplaten en andere aangrenzende auto-onderdelen niet verhit. Ook voorkomt dit schild dat bijvoorbeeld hoog gras en andere licht ontvlambare objecten in de brand vliegen wanneer ze in contact komen met de onderkant van het voertuig. 


Uitlaat hitteschild: subtiele en smaakvolle aanpassing.

Velgen poedercoaten: voor ijzersterke, mooie velgen!

Gepost op 18-06-2014 door Mart in Banden en velgen, Velg onderhoud
Het poedercoaten van velgen wint aan populariteit in Nederland. Dat is niet zo gek. Niet alleen gaan de velgen er in looks fantastisch op vooruit, ook biedt de coating een uitstekende bescherming tegen corrosie en extreme weersomstandigheden. Wintervelgen zijn na poedercoaten optimaal bestand tegen winterse kou en neerslag. Hoe gaat poedercoaten precies in zijn werk? Wat zijn de voor- en nadelen? En hoeveel gaat het je ongeveer kosten? Je leest het in dit artikel.


Velgen poedercoaten

Laten we beginnen met de definitie. Poedercoaten is een industrieel elektrostatisch proces. Met behulp van perslucht worden negatief geladen poederdeeltjes op een positief geladen werkstuk verstoven, in dit geval dus op een velg. Het poeder gaat hierdoor aan de velg plakken en wordt vervolgens in een overn op 180 graden gesmolten of uitgemoffeld. Het poeder smelt door de hoge temperaturen tot een coating film die na het afkoelen zeer hard wordt en bovendien kras- en stootvast en bijzonder duurzaam.

Prima kandidaat voor velg poedercoating...

Vlammen uit de uitlaat? De 2 methoden nader bekeken

Gepost op 11-06-2014 door Mart in Motortuning, Uitlaten
Dat is natuurlijk wel een heel vet gezicht: vlammen uit je uitlaat. Het geeft direct de indruk dat je niet zomaar een auto rijdt, maar een echt beest, een monster. Maar hoe krijg je dat eigenlijk voor elkaar, dat er vlammen uit je uitlaat komen? En mag dat eigenlijk wel op de openbare weg? We vertellen je het allemaal in dit artikel!


Vlammen uit de uitlaat

Er zijn twee manieren waarop de vlammen uit je uitlaat kunnen ontstaan. Allereerst kunnen ze het gevolg zijn van de tuning van het motorblok. Het is dan niet het doel om vlammen te creëren; de vlammen die je ziet zijn een bijkomstigheid. Bij de tweede manier is er wel sprake van opzet: je kunt dan een afterburner of een flamekit installeren om voor dit dramatische effect te zorgen.

Als een McLaren MP4-12C gaat brullen: afstand houden!

Handremgreep upgrade? Meer stijl én betere grip

Gepost op 04-06-2014 door Mart in Interieur, Auto interieur
Aan elk klein onderdeel van je auto kan iets verbeterd worden. Ja, ook aan de handremgreep, een onderdeel dat je misschien snel over het hoofd ziet als het op tuning aankomt. De wat saaie originele kunststof uitvoering kun je vervangen door een van bijvoorbeeld leer, RVS, aluminium of titanium. Dat is niet alleen stijlvoller, maar geeft je ook een betere grip. Alles wat je wilt weten over handremgrepen lees je in dit artikel. 

Maatvoering handremgreep

Bij aanschaf van een handremgreep moet je goed kijken naar de maatvoering. Niet elke handremgreep is zomaar geschikt voor iedere auto; de handrem zit namelijk bij ieder type net iets anders in elkaar en heeft een afwijkende aansluiting voor de greep. In veel gevallen is het daarom noodzakelijk om een zogenaamde adapter aan te schaffen. Voor vrijwel ieder merk en type auto is er een adapter op de markt waarmee je de handremgreep naar jouw keuze kunt installeren in jouw auto. 

Geen handremgreep aanwezig in deze track car

12V omvormer: electronica gebruiken in de auto!

Gepost op 29-05-2014 door Mart in Interieur, Auto interieur
De 12V aansluiting in je auto levert te weinig stroom om er elektrische apparaten op aan te kunnen sluiten. Daarvoor heb je 220 of 230 Volt nodig. De oplossing: een 12V omvormer. Dankzij dit handige apparaat wordt de 12V gelijkstroom omgezet in een 230V wisselstroom en kun je bijvoorbeeld je laptop in je auto gebruiken of een kleine koelkast aansluiten. In dit artikel vertellen we je hoe een 12V omvormer werkt en wat je er allemaal mee kunt!

Twee typen 12V omvormer

Er bestaan twee typen 12V naar 230V omvormers. Allereerst heb je de zogenaamde gemodificeerde sinus omvormer. Deze is goedkoop, maar werkt niet voor alle apparaten. Er kunnen mogelijk problemen ontstaan; in het ergst geval kan er zelfs sprake zijn van een defect. Veel beter is een zuivere sinus omvormer. Deze zorgt nooit voor problemen. Enige nadeel: hij is een stuk duurder dan zijn gemodificeerde tegenhanger. Overigens worden de begrippen 12V omvormer en 230V omvormer door elkaar gebruikt; ze betekenen hetzelfde. Er is daarnaast geen wezenlijk verschil tussen omvormers van 220V en 230V. De meeste apparaten kunnen op beiden worden aangesloten. 

Tv kijken in de auto? Een 12v omvormer maakt het mogelijk.

Velgen reinigen in 8 stappen: onze tips & tricks!

Gepost op 28-05-2014 door Mart in Remmen, Remmen onderhoud
Een goede velgenreiniger is noodzakelijk om je velgen mooi schoon te krijgen. Hardnekkig remstof is op geen enkele andere manier te verwijderen en het is juist remstof die het grootste gevaar vormt voor je velgen. Dit verbrande remslijpsel, dat van de remschijf en de remblokken wordt geslepen bij iedere rembeurt, is loeiheet en brandt zich vast in het oppervlak van je velgen. Verwijderen is een lastige klus, maar bittere noodzaak: anders ben je veel geld kwijt aan dure reparaties. Wij geven je het stappenplan om je velgen weer zo goed als nieuw te krijgen!


Velgen reinigen in wasstraat?

Onze advies: niet doen! Je velgen reinigen bij de wasstraat is verre van ideaal. Een goede velgenreiniger is namelijk een uiterst krachtig middel; de inwerkingstijd mag onder geen beding overschreden worden. In de wasstraat kan het zo zijn dat je zo lang moet wachten dat de inwerkingstijd van de eerste band die je onder handen hebt genomen veel langer is dan die van de laatste. 

In het ergste geval kan het middel zelfs gaan indrogen, met alle gevolgen van dien. Beter dus om deze klus thuis op je te nemen of op een andere geschikte waslocatie. Zo heb je alle tijd en ruimte om de klus tot een goed einde te brengen. Je velgen zullen geen schade oplopen!


Zo maak je velgen niet goed schoon! Enkel met de juiste velgenreiniger maakt je velgen weer zo goed als nieuw!
Nog meer vermogen en sportieve sound dankzij een open luchtfilter!
Gepost op 21-05-2014 door Mart in Motortuning, Motorblok
Met open luchtfilters en sportluchtfilters kun je het vermogen van je auto laten toenemen. De klassieke open luchtfilter lijkt echter op zijn retour. Werd nog niet eens zo lang geleden het rochelende aanzuiggeluid als een pluspunt ervaren, tegenwoordig gaat men vaker voor comfort en kan het geluid als 'hinderlijk' ervaren worden. Gevolg van de veranderde smaak: de introductie van nieuwe typen luchtfilters op de markt. We vertellen je er in dit artikel alles over. Ook geven we je een stappenplan voor het monteren en schoonmaken van een open luchtfilter.  


Open luchtfilters

Een goede aanzuiging van lucht is cruciaal voor het presteren van een motor. Meer lucht betekent meer brandstof in de motor en dus een grotere explosie in de verbrandingskamer; het vermogen stijgt. Om een optimale vermogenswinst te behalen heb je een filter nodig met zo min mogelijk restricties (denk aan ribbeltjes, hoekjes en scherpe randjes) en een zo groot mogelijk oppervlak.

In andere woorden: een open lucht filter. Wil je dus tegen weinig geld een vermogenswinst realiseren? Vervang dan het originele filterhuis met een open luchtfilterkit. Bijkomend voordeel: een sportief aanzuiggeluid.



K&N openluchtfilter set

Auto stofzuigen: gezond en blij in een schone auto

Gepost op 13-05-2014 door Mart in Motortuning, Motorblok
Het stofzuigen van de auto: veel mensen vinden het dusdanig vervelend dat ze de klus maar voor zich uit blijven schuiven. Ondertussen wordt het interieur van de auto viezer en viezer. Het is niet alleen onprettig om rond te rijden in een dergelijke zwijnenstal, het is ook nog eens slecht voor je gezondheid. Heel belangrijk dus om eens in de zoveel tijd de auto te stofzuigen! Misschien dat het aan de hand van onze tips weer leuk wordt...

Let op je gezondheid

Uit Brits onderzoek is gebleken dat een gemiddeld auto-interieur 9 keer zoveel schadelijke bacteriën bevat als een wc-bril. Zelfs 'normaal' gebruik van de auto neemt gezondheidsrisico's met zich mee door de aanwezige stof en pollen die zich in de loop van de tijd ophopen. Kinderen, huisdieren en roken en/of eten in de auto vormen een nog grotere aanslag op het interieur en de bekleding. Onopgemerkt kan dagelijks gebruik van de auto zo tot gezondheidsklachten leiden. Alleen daarom al is het belangrijk om de auto regelmatig te stofzuigen.

Dat willen we toch liever niet. Die hondenharen kunnen schadelijk zijn voor de luchtwegen.

Auto gewicht verlagen voor nóg betere prestaties

Gepost op 10-05-2014 door Mart in Ophanging, Schokdempers en veren
Hoe lichter je auto hoe sneller hij is. Daarnaast verbetert het de wegligging. Dit zijn de belangrijkste redenen om je auto op een dieet te zetten. Het zal je zeker de nodige prestatiewinst opleveren. We zetten de gewicht besparende tips hier op een rijtje.


Auto gewicht verlagen

Een auto (extreem) op dieet zetten doe je feitelijk alleen als je regelmatig op het circuit te vinden bent. Je auto zal er van binnenuit Spartaans uitgaan zien, kaal en onpraktisch; alles voor betere een betere wegligging en rondetijden. Op de openbare weg heeft verlaging van het gewicht echter ook een groot voordeel: een lichtere auto is zuiniger.

100 kg lichter!

Wij geven tips om je auto dik 100 kg lichter te maken. Waarom zou je een zo licht mogelijke auto willen hebben? It's all about de pk/kilo verhouding.

 


Lotus Elise: lichtgewicht auto! Het gewicht terugbrengen verbetert prestaties aanzienlijk.

Je auto wassen zonder water? Zo werkt het!

Gepost op 23-04-2014 door Mart in Poetsmiddelen, poetsen en wassen
Je auto wassen zonder water te gebruiken? Je maakt een grapje, dat is onmogelijk! Hoe kun je nu je auto wassen zonder water? Nou, schrik niet, maar dankzij de voortschrijdende techniek is het wel degelijk de realiteit. Tegenwoordig verschijnen er steeds meer producten op de markt waarmee je je auto stralend schoon kunt krijgen zonder dat de kraan open hoeft. Hoe deze producten werken? We leggen het je hieronder haarfijn uit!


Wassen mét water

Hoe het meestal gaat: je rijdt je auto voor de deur of naar de wasstraat of naar een andere plek waar je kan wassen en gaat aan de slag met emmertjes, borstels, sponzen, doekjes, zemen en allerlei schoonmaakmiddelen, en soms komt ook de tuinslang er nog aan te pas. 

Ondertussen is het met milieuonvriendelijke stoffen vermengde water door de afvoerputten naar de riolering afgevloeid en zijn je eigen schoenen en sokken helemaal doorweekt. 

Een sproeiflacon en een microvezeldoekje: dit gaat er echt af...
Bumperlip: finishing touch voor op de voorbumper
Gepost op 22-04-2014 door Mart in Autostyling, Spoilers en bodykits
Op het circuit zijn alle gesloten auto's voorzien van een bumperlip om extra snelheid te genereren. Op straat is die aerodynamische functie van minder belang. Het is je natuurlijk vooral om de stijlvolle, onderscheidende look te doen. Hoe werkt een bumperlip precies? Wat zijn de voor- en nadelen? En hoe kun je de voorspoiler het beste monteren? Je leest het hier!

Bumperlip voor op straat

Een circuit bumperlip zal hoe dan ook niet door de APK-keuring komen. Gelukkig bestaan er ook varianten van de bumperlip/bumperspoiler waar je wel gewoon de straat mee op kunt. Twee varianten om precies te zijn. Welke het meest voor jou geschikt is, hangt af van hoeveel geld je wilt uitgeven aan deze stijlvolle toevoeging aan je bolide. De afweging is tevens of je voor echt gaat of voor imitatie. 


Een spoilerlip monteer je het best met 2 personen
Menutuning-gids.nl
Informatie
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2024 Tuning-gids.nl