Home Blog

Last van het turbogat? Niet met de juiste turbo!

Gepost op 07-03-2014 door Mart in Motortuning, Motorblok
De turbo in oudere auto's moet vaak even op gang komen. Pas vanaf een bepaald toerental krijgt de turbo genoeg energie van de uitlaatgassen om in werking te kunnen treden. In de tussenliggende tijd is het zogenaamde turbogat opgetreden: de turbo levert nog niet genoeg druk, waardoor de motor niet optimaal kan renderen. Met de variabele turbo's en biturbo's in nieuwere modellen wordt het turbogat verkleind of zelfs helemaal opgelost. 


Functie van de turbo

De turbo, ook wel turbolader of turbocharger genoemd, is een pomp die het vermogen van diesel- en benzinemotoren verhoogt door meer lucht in de cilinders te brengen. Door de vergrote luchtdruk kan er meer brandstof worden toegevoerd. De motorinhoud neemt tijdens dit proces af, maar het vermogen blijft op peil. Dat is gunstig, omdat het verbruik zo omlaag kan worden gebracht. Alleen al om die reden kiezen steeds meer fabrikanten voor het monteren van turbo's in hun auto's. 





De turbo: van uitlaatgas naar gecomprimeerde lucht
Droogijs reinigen auto: de auto wordt cht brandschoon
Gepost op 01-03-2014 door Mart in Poetsmiddelen, autocleaning
Je auto, en dan met name een oldtimer pak je met satijnen handschoentjes aan. Die tectyllaag moet van de auto af, maar hoe doe je dat zonder schade aan te brengen aan de lak? En de onderdelen die niet nat mogen worden, de dynamo's bijvoorbeeld: hoe krijg je die goed schoon? In dit artikel lees je alles over droogijs reinigen. Met deze reinigingsmethode behaal je een verbluffend resultaat zonder je auto schade te bezorgen.


Vervuilde onderdelen 

Droogijs reinigen, of droogijsstralen, is niet alleen interessant voor de eigenaar van een klassieker. Ook voor kwetsbare en moeilijke te bereiken onderdelen van de gewone personenauto is de koudijstechniek bijzonder geschikt.

Denk bijvoorbeeld aan het motorblok en de carburateur. Het schoonmaken van deze onderdelen is een arbeidsintensieve en tijdrovende klus en levert vrijwel nooit een bevredigend resultaat op: daar zijn bepaalde delen domweg te onbereikbaar voor. 

Het reinigen van de auto met droogijs is nog relatief onbekent.

Motorblok reinigen? Z maak je de motorruimte schoon!

Gepost op 10-02-2014 door Mart in Poetsmiddelen, autocleaning
Voor de meest automobilisten blijft het motorblok toch een beetje onontgonnen gebied. Je kijkt alleen eens in de zoveel tijd onder de motorkap om de olie te peilen en te verversen. Dat is zonde, want het loont de moeite je motorblok zo nu en dan aan een grondige schoonmaak te onderwerpen. Lees hieronder waarom dat zo is. Ook geven we je tips en instructies over hoe je je motorblok reinigen kan. 


Motorblok reinigen, waarom?

En keer het motorblok reinigen en het waarom straalt je van alle kanten tegemoet.  Na een goede twee uur schoonmaken ziet de ruimte onder de motorkap er weer zo goed als nieuw uit en niet langer als het roestige binnenste van een oud barrel. Maar niemand kijkt daar toch ooit? denk je misschien. Waarom zou je de motorruimte schoonmaken? Voor de liefhebber die rondrijdt in een klassieker is het antwoord duidelijk.

Onterecht onderbelicht: het schoonmaken van met motorcompartiment.

Rollenbank berekent het krukasvermogen van een auto

Gepost op 30-01-2014 door Mart in Motortuning, Turbo en toebehoren
Met behulp van een rollenbank, ook wel vermogensbank genoemd, kun je vaststellen hoeveel vermogen een auto levert. Niet elke rollenbank werkt echter hetzelfde en niet elke rollenbank meet zodoende hetzelfde. In onderstaand artikel lees je hoe verschillende typen rollenbank tot hun resultaten komen, hoe het komt dat metingen vaak niet kloppen en waar je op moet letten als je dat wilt voorkomen.

Wat meet een rollenbank?

De meeste mensen die een rollenbanktest laten doen, willen het krukasvermogen van hun auto achterhalen: hoeveel vermogen en koppel levert de motor aan de krukas? In werkelijkheid echter meet een vermogensbank in eerste instantie de kracht tussen de autobanden en de rollen van de vermogensbank. Dit is ook logisch. De aandrijfkrachten aan je wielen bepalen immers hoe hard je kunt optrekken en het aandrijfvermogen aan de wielen bepaalt hoe hard je kunt rijden. 

Porsche geweld op een rollenbank.

Vluchtstrook regels? Rijden op de vluchtstrook: boete!

Gepost op 23-01-2014 door Mart in Verkeerstips, goedkoper autorijden

Een vluchtstrook is bedoeld voor nood- of pechgevallen. Toch wordt er vaak misbruik van de vluchtstrook gemaakt. Wanneer mag je gebruikmaken van de vluchtstrook en wanneer riskeer je een forse boete?

Vluchtstrook

Het is n van de grootste ergernissen van de automobilist: mensen die misbruik maken van de vluchtstrook om een file te omzeilen. Jij staat netjes in de rij en je wordt rechts ingehaald door een auto met grote snelheid. Jawel: die automobilist jaagt zo lekker de file voorbij. Toet toet! Zwaaide die bestuurder nou echt? Zwaar irritant en bovendien goed voor een boete! In elk geval krijg jij het gevoel dat je voor 'Jan met de korte achternaam' braaf staat te wachten... 

Beschermfolie auto: voorkom schadeherstelkosten!

Gepost op 18-01-2014 door Mart in Poetsmiddelen, lak en raambescherming
Bang de lak van je portier te beschadigen wanneer je in of uit de auto stapt? Houd je je hart vast iedere keer dat je met je zijspiegel vlak langs een muur of andere auto rijdt? Kortom: bang om krassen of andere schade aan je lak op te lopen? Dan is de beschermfolie van Tesa Auto misschien iets voor jou. De folie is gemakkelijk zelf aan te brengen en helpt je dure lakreparaties te vermijden. Plakinstructies & tips lees je hier.


Beschermfolie

Meegespoten bumpers zijn in, rubberen stootstrips op bumpers zijn uit. Hierdoor zijn krassen tegenwoordig welhaast onvermijdelijk. Met deze ontwikkeling in het achterhoofd heeft de bekende Duitse tapeproducent Tesa speciaal voor de auto-industrie een breed assortiment aan beschermfolies ontwikkeld die je auto beschermen tegen krassen, corrosie, slijtage, schaven en steenslag. 


Op deze manier voorkom je steenslagschades

Racehandschoenen: optimale grip achter het stuur!

Gepost op 11-01-2014 door Mart in Circuit en rallyrijden, circuitrijden en driften
Racehandschoenen zijn onmisbaar voor zowel de professionele racer als de fanatieke recreant. Een goede grip is nl. van levensbelang. In onderstaand artikel vind je antwoord op de vraag wat de voordelen zijn van een goede racehandschoen. Ook vertellen we je waar zo'n handschoen aan moet voldoen en hoe je je eigen maat bepaalt!

Voordelen racehandschoenen

Het voornaamste voordeel van racehandschoenen is, zoals gezegd, de verbeterde grip op het stuur. Zelfs bij hoge snelheden of onverwachte manoeuvres zorgen goede racehandschoenen ervoor dat je te allen tijde de controle over het stuur blijft behouden. Een mogelijk nadeel van race handschoenen zou kunnen zijn dat ze je 'voeling' met het stuur verminderen, hetgeen je prestatie tijdens een race negatief zou kunnen benvloeden. 

Racehandschoen i.c.m. een sude stuur: TOP!

Flocken: je interieur flocken? Zo werkt het!

Gepost op 06-01-2014 door Mart in Interieur, Auto interieur
Flocken is een leuke en betaalbare manier om je cockpit een unieke, fluweelachtige look te geven. Hoe werkt de flocken techniek, wat gebeurt er precies als je je interieur wilt laten flocken en is zelf flocken een optie? Je leest het op deze pagina.

Flocken

Flocken is d manier om allerlei materialen van een kleur en een zachte, stofachtige laag te voorzien. Middels een hechtlaag worden elektrostatisch geladen kunststof vezels aangebracht, waardoor je auto-onderdelen een fluweelachtige afwerking krijgen. 

Je kent het wel: het is die zachte, sude-achtige bekleding die je ook aan de binnenzijde van bijvoorbeeld brillen- of juwelendoosjes vindt. Ook wordt de flocken techniek tegenwoordig vaak toegepast om kleding te bedrukken. 

Remklauw reviseren? Lekke remcilinder vaak oorzaak!

Gepost op 02-01-2014 door Mart in Remmen, Remmen onderhoud
Heb je last van piepende remmen of is je remvloeistof binnen de kortste keren op? Dan is er vast iets is mis met je remklauwen. Roestvorming is een veel voorkomend probleem bij remklauwen en de andere gedeeltes van een rem. Het is dan de hoogste tijd om dit te reviseren. Je kunt dit uitbesteden maar je kunt dit ook gemakkelijk zelf doen als je hier onze handleiding leest.

Remklauw reviseren

Wellicht heb je het zelf weleens gemerkt tijdens het remmen: je auto komt veel minder snel tot stilstand dan je gewent bent. Een typisch voorbeeld van verminderde remkracht. Dit kan komen doordat een van je remklauwen langzaam vast is gaan zitten. Hierdoor kan je auto tijdens remmen scheef gaan trekken. 

Soms wil hard remmen nog weleens helpen, maar als dit ook niet meer de oplossing is, dan weet je hoe laat het is: de hoogste tijd voor een remklauw revisiesetje. Want zelf je remklauw reviseren is ten eerste een eenvoudig klusje en ten tweede bespaar je enorm op de kosten van een geheel nieuwe remklauw. 

Een nieuwe remklauw is namelijk een flinke greep in je budget terwijl het net zo gemakkelijk is om zelf even de handen uit de mouwen te steken.  

Deze remklauw is duidelijk aan revisie toe!

Claxon en luchthoorn, wat mag er nu wel en niet?

Gepost op 25-12-2013 door Mart in Interieur, Metersets en instrumenten
Met een claxon en luchthoorn kan je natuurlijk veel mensen de stuipen op het lijf jagen. En dat is soms ook weleens erg verleidelijk. Zeker als je voor de zoveelste keer wordt afgesneden of te maken hebt met een vervelende bumperklever. Met een luchthoorn zal diegene dat niet snel weer flikken. Maar is dit wel zo handig? Onnodig claxonneren kan je erg duur komen te staan. Lees hier alles over de vereisten waar je claxon en luchthoorn aan moeten voldoen.

Claxon en luchthoorn

Zoals je begrijpt ben je verplicht om in je auto een claxon te hebben. Hiermee kan je in noodsituaties iemand anders waarschuwen. Er zijn natuurlijk ook nog wel heel wat andere keren dat je maar wat graag je claxon zou willen gebruiken, daar zullen we zo meteen dieper op ingaan. Een claxon bedien je over het algemeen door op het middelste gedeelte van je stuur te drukken. Het is dus aangesloten op je accu en maakt gebruik van elektriciteit. Een luchthoorn is een wat zwaarder middel om een signaal af te geven en werkt op een heel andere manier: met behulp van de pneumatiek. Dat wil zeggen met behulp van samengeperste lucht of bepaalde gassen die door de hoorn wordt geblazen. 

Een typisch voorbeeld van een luchthoorn

Kentekencard: handzaam en behoorlijk fraude-proof

Gepost op 25-12-2013 door Mart in Autokosten, autokosten verlagen
Wat zijn de voor- en nadelen van de nieuwe kunststof kentekencard? Wat verandert er precies en wanneer? Waar moet je als voertuigeigenaar op letten? Tuning-gids geeft je de ins & outs.


Kentekencard

Ons rijbewijs kreeg al eerder het handige formaat van een creditcard en nu is ook ons kentekenbewijs aan de beurt. Weg met die verkleurde, verfrommelde en 78 keer opnieuw gevouwen vrij gemakkelijk na te maken papieren. Deze kant op met die handzame, gebruiksvriendelijke en ultraveilige kentekencard! Toch? 

Is de kunststof kentekencard werkelijk zo'n verbetering en... wat verandert er eigenlijk allemaal voor de autobezitter?

Autoruiten schoonmaken: tips voor glanzend resultaat

Gepost op 20-12-2013 door Mart in Autowassen, wassen
Een mooie schone auto heeft ook heldere autoramen. Dit is een echte finishing touch na het schoonmaken van je auto. Naast het feit dat je auto er een stuk beter uitziet levert het ook veel minder gevaar voor jou en andere weggebruikers op. Tuning-gids levert de beste tips om je autoruiten schoon te maken en te houden.

Buitenkant van de ramen

Er zijn veel tips te vinden op het internet over het schoonmaken van je autoruiten. Door alle forums zien mensen vaak door de bomen het bos niet meer. Het is nu eenmaal zo dat er een hoop mogelijkheden zijn. Tuning-gids.nl heeft zich er in verdiept en de beste tips voor jou gevonden. Om van al die vieze insecten en andere grove stukken af te komen is het handig om eerst die hardnekkige laag te verwijderen van je autoruiten en van de rest van je auto.


Goed zicht is belangrijk; raffel de ramen niet af.
Racelicentie op Zandvoort halen? De mogelijkheden:
Gepost op 15-12-2013 door Mart in Circuit en rallyrijden, circuitrijden en driften
De droom van elke Nederlandse coureur in wording is racen op Zandvoort.  Voordat je die baan daadwerkelijk op mag in competitie verband zal je eerst een racelicentie moeten behalen. En dat is maar goed ook. Hier vind je alle tips terug om zo snel mogelijk te een racelicentie te halen zodat competitie racen op Zandvoort binnen handbereik ligt!

Bleekemolen Dan is er nog Bleekemolens Race Planet. Zij bieden drie verschillende cursussen aan. Voor de beginner is er de flying start. Dit kost voor 3 zondagen 1.195. Voor de gevorderde coureur is er de master class. Deze vervolgcursus kost je 875 en behaal je in 2 zondagen. Mocht je ook eens op een nat wegdek willen scheuren, dan is een drift control les wel handig. Ook dit is mogelijk bij Bleekemolen. Twee middagen oefenen kost je 495. 


Tijdens een race experience rijd je in diverse soorten auto's. Dat stelt overigens niet veel voor...
Een standkachel in je auto, nooit meer ruiten krabben!
Gepost op 12-12-2013 door Mart in Wintertips, antivries en de-icers
Zoals elke Nederlander met een auto ken je het vast wel: bevroren ruiten. In de ochtend je auto schoon moeten krabben is iets dat je hele dag kan verpesten. En tot aan je werk zit je met bevroren vingers achter het stuur. Een standkachel inbouwen is dan ook een goed idee om voorgoed van bevroren ruiten af te komen. Laat je buren maar lekker krabben!
Standkachel autoEen standkachel is een kacheltje die je in je auto kunt laten inbouwen. Je kan dit direct laten doen door de autoproducent als extra service bij de aankoop van een nieuwe auto. Maar je kan er ook voor kiezen om dit achteraf door je dealer te laten installeren. De standkachel bevindt zich onder de motorkap en zorgt ervoor dat terwijl jij 's ochtends nog van je koffie en je broodje geniet, je ruiten alvast ijsvrij zijn. Daarnaast heb je na het instappen ook nog eens een lekkere warme stoel omdat de ventilator warme lucht in de auto blaast.

Een standkachel van is nu toch wel erg fijn!
Winterbanden verplicht: let op de risicos!
Gepost op 08-12-2013 door Mart in Wintertips, antivries en de-icers
Winterbanden zijn in sommige landen verplicht. Rijden op winterbanden is natuurlijk veel veiliger. Maar als winterbanden verplicht zijn en je rijdt zonder, dan loop je meer risico's dan je denkt! Op Tuning-gids.nl lees je alle ins & outs.


Winterbanden verplicht

In veel Europese landen zijn regels opgesteld voor het rijden op winterbanden. En dat is niet voor niets. Rijden op winterbanden is vele malen prettiger en veiliger. Wie deze regels negeert neemt bovendien een financieel risico!

In welke landen is het rijden op winterbanden verplicht? In Finland zijn winterbanden gewoon verplichte kost. In Oostenrijk geldt datzelfde, maar alleen in de periode van 1 november tot en met 15 april. In Zweden zijn winterbanden van december tot en met maart verplicht voor toeristen. 

Hier is meer profiel geen overbodige luxe!

Koop nu in de webshop!

  • Grootste van de Benelux: 50.000 artikelen
  • Voor 19:00 besteld, vandaag verzonden
  • Klanten geven ons een 9.1/10
Menutuning-gids.nl
Informatie
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2021 Tuning-gids.nl