Home Blog

Autoruiten schoonmaken: tips voor glanzend resultaat

Gepost op 20-12-2013 door Mart in Autowassen, wassen
Een mooie schone auto heeft ook heldere autoramen. Dit is een echte finishing touch na het schoonmaken van je auto. Naast het feit dat je auto er een stuk beter uitziet levert het ook veel minder gevaar voor jou en andere weggebruikers op. Tuning-gids levert de beste tips om je autoruiten schoon te maken en te houden.

Buitenkant van de ramen

Er zijn veel tips te vinden op het internet over het schoonmaken van je autoruiten. Door alle forums zien mensen vaak door de bomen het bos niet meer. Het is nu eenmaal zo dat er een hoop mogelijkheden zijn. Tuning-gids.nl heeft zich er in verdiept en de beste tips voor jou gevonden. Om van al die vieze insecten en andere grove stukken af te komen is het handig om eerst die hardnekkige laag te verwijderen van je autoruiten en van de rest van je auto.


Goed zicht is belangrijk; raffel de ramen niet af.

Racelicentie op Zandvoort halen? De mogelijkheden:

Gepost op 15-12-2013 door Mart in Circuit en rallyrijden, circuitrijden en driften
De droom van elke Nederlandse coureur in wording is racen op Zandvoort.  Voordat je die baan daadwerkelijk op mag in competitie verband zal je eerst een racelicentie moeten behalen. En dat is maar goed ook. Hier vind je alle tips terug om zo snel mogelijk te een racelicentie te halen zodat competitie racen op Zandvoort binnen handbereik ligt!

Bleekemolen

Dan is er nog Bleekemolens Race Planet. Zij bieden drie verschillende cursussen aan. Voor de beginner is er de flying start. Dit kost voor 3 zondagen €1.195. Voor de gevorderde coureur is er de master class. Deze vervolgcursus kost je €875 en behaal je in 2 zondagen. Mocht je ook eens op een nat wegdek willen scheuren, dan is een drift control les wel handig. Ook dit is mogelijk bij Bleekemolen. Twee middagen oefenen kost je €495. Prijzen kunnen natuurlijk variëren, check voor de actuele tarieven de site van Bleekemolens Race Planet.


Tijdens een race experience rijd je in diverse soorten auto's.

Een standkachel in je auto, nooit meer ruiten krabben!

Gepost op 12-12-2013 door Mart in Wintertips, antivries en de-icers
Zoals elke Nederlander met een auto ken je het vast wel: bevroren ruiten. In de ochtend je auto schoon moeten krabben is iets dat je hele dag kan verpesten. En tot aan je werk zit je met bevroren vingers achter het stuur. Een standkachel inbouwen is dan ook een goed idee om voorgoed van bevroren ruiten af te komen. Laat je buren maar lekker krabben!

Standkachel auto

Een standkachel is een kacheltje die je in je auto kunt laten inbouwen. Je kan dit direct laten doen door de autoproducent als extra service bij de aankoop van een nieuwe auto. Maar je kan er ook voor kiezen om dit achteraf door je dealer te laten installeren. De standkachel bevindt zich onder de motorkap en zorgt ervoor dat terwijl jij 's ochtends nog van je koffie en je broodje geniet, je ruiten alvast ijsvrij zijn. Daarnaast heb je na het instappen ook nog eens een lekkere warme stoel omdat de ventilator warme lucht in de auto blaast.

Een standkachel van is nu toch wel erg fijn!

Winterbanden verplicht: let op de risico’s!

Gepost op 08-12-2013 door Mart in Wintertips, antivries en de-icers
Winterbanden zijn in sommige landen verplicht. Rijden op winterbanden is natuurlijk veel veiliger. Maar als winterbanden verplicht zijn en je rijdt zonder, dan loop je meer risico's dan je denkt! Op Tuning-gids.nl lees je alle ins & outs.


Winterbanden verplicht

In veel Europese landen zijn regels opgesteld voor het rijden op winterbanden. En dat is niet voor niets. Rijden op winterbanden is vele malen prettiger en veiliger. Wie deze regels negeert neemt bovendien een financieel risico!

In welke landen is het rijden op winterbanden verplicht? In Finland zijn winterbanden gewoon verplichte kost. In Oostenrijk geldt datzelfde, maar alleen in de periode van 1 november tot en met 15 april. In Zweden zijn winterbanden van december tot en met maart verplicht voor toeristen. 

Hier is meer profiel geen overbodige luxe!

Winterbanden profiel: meer profieldiepte, meer grip!

Gepost op 08-12-2013 door Mart in Banden en velgen, Banden
In de winter bij temperaturen onder de 7 graden is het rijden op zomerbanden echt levensgevaarlijk. Het is vaak getoetst en de uitkomsten blijven steevast hetzelfde: het winterbanden profiel van 4 mm levert nog altijd veel meer grip op dan zomerbanden met een profieldiepte van 7,5 mm. Lees hier alles over winterbanden en het gevaar bij te weinig profieldiepte.

Het winterbanden profiel

Aangezien je banden de enige contactpunten zijn met het wegdek, moet je natuurlijk beschikken over een grote hoeveelheid grip. Zeker in de winter als het wegdek vaak nat is door de ijzel en de sneeuw wil je geen risico lopen om de controle over het stuur te verliezen. Voor winterbanden wordt er dan ook geadviseerd om minimaal 4 millimeter profieldiepte te hebben.   

het zaagtandeffect bijt in de sneeuw

Ruitenwissers: onze tips en tricks voor optimaal zicht

Gepost op 26-11-2013 door Mart in Motortuning, Motorblok
Ruitenwissers zijn een zeer belangrijk onderdeel van je auto. Toch worden ze vaak behandeld als ondergeschoven kindje. De vervanging van ruitenwisser bladen is bijvoorbeeld niet het eerste waar je aan denkt. Toch is het zeer handig om dit jaarlijks te doen, zeker omdat meer dan 90 procent van al onze acties in het verkeer afhankelijk zijn van de informatie die onze ogen binnenkrijgen. Schone en goedwerkende ruitenwissers zijn dus meer dan aanbevolen!


Ruitenwissers versleten?


Er zijn tal van kenmerken die doen vermoeden dat je ruitenwissers het gaan begeven. De ruitenwissers kunnen beginnen te stuiteren of een hoop herrie maken. Soms laten de rubbers vieze horizontale of verticale strepen achter op je voorruit. Dit kunnen allemaal tekenen zijn van een versleten ruitenwisser. Mochten de strepen nu erg dik zijn, dan kan het natuurlijk ook zo zijn dat de rubbers erg vies zijn dus die moet je dan direct even schoonvegen.


Bespaar niet op ruitenwissers: zicht = alles!

Rotordisc remschijven: voor verbeterde remprestaties

Gepost op 24-11-2013 door Mart in Remmen, Remblokken en remschijven
Remmen is van levensbelang. Zeker op het circuit wil je geen onnodige risico’s lopen. Met Rotordisc remschijven heb je meer remkracht dan de gewone remschijven en daarnaast zijn ze een stuk lichter en passen ze ook nog eens onder vrijwel elke auto. Combineer dit met een apart design, klinkt toch meer dan ideaal?


Rotordiscs zijn lichter

Als je veel op het circuit rondrijdt of zo af en toe meedoet aan een dragrace, dan is het verstandig om een zo licht mogelijke auto te hebben. De Rotordisc remschijven zijn een stuk lichter dan de normale remschijven die je onder je auto vindt. Het gewicht kan per schijf kan met met 10 procent afnemen. In totaal zal dat ongeveer een besparing van 3 kilo zijn. In het kader van gewichtsreductie van een auto is elke kg er eentje.


Rotordisc remschijf: betere remmen én apart design.

Remmenreiniger: de multifunctionele musthave!

Gepost op 20-11-2013 door Mart in Remmen, Remblokken en remschijven
Remmenreiniger is een onmisbaar middel voor elke autobezitter. Het spul is naast goedkoop ook nog eens multifunctioneel. Wat kun je allemaal doen met remmenreiniger en wat moet je vooral laten? Tuning-gids.nl zocht het voor je uit. 


Remmenreiniger

Remmenreiniger is een zeer krachtige reiniger en ontvetter waarmee je vuil, vet, olie en remvloeistof kunt verwijderen van je auto-onderdelen. Zoals de naam al doet vermoeden is remmenreiniger met name bedoeld voor het reinigen van je remonderdelen. Vuil en vet is in een mum van tijd verdwenen!

Maar je kunt nog veel meer met deze vloeistof. Remmenreiniger is een echte alleskunner!

De kracht van een remmenreinigingsmiddel is onbekend
Turbo revisie? Reviseren van turbo is geen kinderspel!
Gepost op 14-11-2013 door Mart in Motortuning, Turbo en toebehoren

Een turbo motor kan een heel leven meegaan. Toch is het soms nodig om de turbo te reviseren omdat er bijvoorbeeld olie in is opgedroogd of omdat de turbine vol zit met roet. In deze tekst vind je de werking van een turbo dieselmotor terug en waarom het verstandig is om je turbo te laten reviseren door professionals. Je kan het natuurlijk ook zelf proberen met een revisieset, maar of dat nou zo verstandig is…


Je turbo reviseren?

Het kan zomaar in de garage tijdens een roetmeting gebeuren. Terwijl de katalysator en het roetfilter worden schoongebrand wordt de turbo zo heet dat de olie zijn viscositeit verliest. De olie droogt op en de turbo loopt een stuk stroever. 

Opeenhoping roet turbo

Verstopte EGR-systemen zijn slecht voor de turbo omdat de opeenhoping van roet het hele aansturingsprogramma door de war kan schoppen. Turbo's kunnen prima gereviseerd worden, dat kan je een flink bedrag besparen.


Opeenstapeling van roet: verstoppingen
Dashboard camera houdt premie autoverzekering laag!
Gepost op 09-11-2013 door Mart in Autokosten, autokosten verlagen
Wat heeft een dashboard camera te maken met je autoverzekering? Een dashcam is niet alleen ontzettend gaaf en onmisbaar voor de racefanaat, maar het monteren van een dashcam is bovendien zeer verstandig met het oog op je autoverzekering. Tuning-gids.nl vertelt je waarom.

Dashboard camera

In de racerij zie je het bijna in elke wagen: de dashboard camera. Op internet barst het van de spectaculaire beelden met indrukwekkende ongevallen en levensgevaarlijke capriolen in de hoofdrol. 

Een dashcam is een autocamera die je op je dashboard of aan de voorruit bevestigt. Eenmaal ingeschakeld legt de dashcam jouw rijgedrag én dat van anderen vast... zeer interessante materie voor autoverzekeraars! Er zijn behoorlijk wat soorten en maten; wij zetten wat tips op een rijtje voor je. Onze grootste tip: zorg voor voldoende geheugen in de dashcam, dan hoef je niet zo vaak met materiaal te overschrijven of downloaden. Succes!

Goed je auto wassen? check ons 2023 stappenplan [9 tips!]
Gepost op 07-11-2013 door Mart in Autowassen, wassen
De echte autoliefhebber wast de auto natuurlijk regelmatig met de hand. Via autowassen zorg je voor een maximale bescherming en hou je je auto glanzend. Een emmer met sop, een spons en je kunt aan de slag.Toch? Nou....Er liggen wel de nodige gevaren op de loer. Dikke kans dat je nu, zonder dat je dat weet, je auto onder de krassen aan het brengen bent! In deze auto wassen special leggen we je stap voor stap uit hoe je de auto optimaal wast: wassen zonder krassen!
 

Auto wassen = krassen?
De auto wassen kan op vele manieren, maar er is eigenlijk maar een goede manier: met de hand! Wasstraten, hoe handig en
tijdbesparend ze ook zijn, bevorderen absoluut niet de glans en reflectie van de lak, en dat is toch waar het een beetje om draait. Essentieel is het gebruik van de juiste materialen en wasmiddelen. Vergeet de oude spons maar, deze is alleen handig om de ramen van het huis mee te lappen! 

Auto wassen met spons = krassen aanbrengen!
Kenteken graveren: voorkom diefstal van je auto!
Gepost op 03-11-2013 door Mart in Autobeveiliging, Alarmen
Het uitermate belangrijk om je auto goed te beveiligen tegen diefstal. Een alarminstallatie is tegenwoordig niet meer genoeg; dieven stelen vaak de autosleutels uit je huis. Een zeer nuttige tip is het graveren van je unieke kenteken in de ruiten van je auto. Het wordt daardoor een stuk onaantrekkelijker voor de gemiddelde autodief. Lees hier onze tips.


Waarom kenteken graveren?

Je vraagt je misschien af waarom het verstandig is om juist deze combinatie van letters en woorden in je autoruiten te graveren. Het kenteken is een unieke code voor elke afzonderlijke auto, vrachtwagen, motor et cetera. Het hoort zowel bij het voertuig als bij de eigenaar.

Bij ontvreemding van de auto is het daardoor gemakkelijk voor de politie om auto's op te sporen en thuis te brengen bij de originele eigenaar. Dit kan dus in potentie een hoop ellende besparen


kenteken graveren: gemarkeerde auto is minder aantrekkelijk!
Klapband: onderspanning & overbelasting boosdoeners!
Gepost op 23-10-2013 door Mart in Banden en velgen, Banden
Het zal je maar overkomen, je bent onderweg naar een belangrijke afspraak en in eens: pang! Dat is even schrikken. Een klapband is reuze gevaarlijk, al helemaal als je met een aardig vaartje over de snelweg zoeft. Natuurlijk verwacht je dit als chauffeur niet, dus het resulteert vaak in een totale chaos op de weg. Onderspanning en/of overbelasting liggen veelal ten grondslag aan een klapband. Waar je op moeten letten? Je leest het hier!

Onderspanning band

Een van de twee belangrijkste oorzaken op een klapband is een te zachte band. Hierdoor vervormt de band continu tijdens het rijden. De zogenaamde separaties tussen de bandlagen raken daardoor los en er ontstaan kleine uitstulpingen. Er bevindt zich te veel lucht in die kamertjes en daardoor loopt de temperatuur van de band enorm op. Gevolg is dat de band zijn stevigheid verlies (rubber wordt 'week'. Een klapband is haast onoverkomelijk als je dit niet op tijd detecteert.


Klapband met een goede afloop, 't kan ook anders...
Afremmen op de motor: slim en veilig remmen!
Gepost op 03-10-2013 door Mart in Remmen, Remblokken en remschijven
Afremmen op de motor zorgt ervoor dat je soepel, comfortabel en veilig remt. Afremmen op de motor spaart je remsysteem en bovendien bespaar je brandstof met deze remtechniek!


Afremmen op de motor

Wanneer kun je afremmen op de motor? Afremmen op de motor is een optie als je wilt remmen, zonder dat het per se nodig is om snel tot stilstand te komen. Als je wilt afremmen op de motor dan laat je het gas los in de versnelling. Door het hoge toerental remt de motor de auto vanzelf af. Meestal is afremmen op de motor alleen niet voldoende en moet je bovendien het rempedaal gebruiken.

Auto in de wax zetten? Beste waxlaag is ultra dun!
Gepost op 29-09-2013 door Mart in Autowassen, autowax en lakherstel
In de voorgaande artikelen hebben we het gehad over wassen en dieptereiniging van de carrosserie. Nu is het tijd om de lak te vertroetelen met een waxlaag. Niet voor de ultieme glans en wetlook, want die heb je te danken aan al het harde werk dat je voor het waxen gedaan hebt. Het waxen van de carrosserie dient louter als verzegeling en bescherming tegen vocht, UV-straling en vuil. Hier geldt: overdaad schaadt.

Waarom auto waxen?

Swirls, lichte krassen, oxidatie en dof uitgeslagen plekken kun je voordat je gaat waxen en verzegelen behandelen door de lak eerst nog te polijsten. Dat kan machinaal of met de hand. We zullen je nu stapsgewijs uitgeleggen hoe je handmatig tot een optimaal resultaat kan komen. Lichte swirls en krasjes zijn handmatig redelijk te corrigeren. Gebruik hiervoor een polijstmiddel dat geschikt is voor handmatig gebruik, bijvoorbeeld de SSR polijstmiddelen van Poorboy's of het Ultimate Compound polijstmiddel van Meguiar's.


Regelmatig de autowassen en waxen houdt 'm mooi!
Menutuning-gids.nl
Informatie
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2023 Tuning-gids.nl