Home Blog

Rijbewijs ophalen: gemeentehuis of stadsdeelkantoor?

Gepost op 09-02-2012 door Mart in Autokosten, geldzaken
Gefeliciteerd, je bent geslaagd voor je rijexamen! Weken- of maandenlang heb je zitten ploeteren in de lesauto en alle verkeersregels in je hoofd gestampt. Maar het is je gelukt. Dat felbegeerde roze pasje kun je bijna vasthouden. Bijna, want je moet je rijbewijs nog wel even ophalen.


Rijbewijs ophalen, dan rijden

Voordat je echt in de auto mag stappen zonder dat er een instructeur naast je zit, moet je je rijbewijs aanvragen. Dit doe je bij het gemeentehuis of stadsdeelkantoor in de plaats waar je woont. Je rijbewijs krijg je helaas niet direct mee. Denk nou niet dat je in de tussentijd best een stukje kunt rijden, want als je wordt aangehouden ben je de klos. Rijden zonder rijbewijs is verboden, ook al ben je geslaagd voor je rijexamen. Wacht dus met rijden tot je je rijbewijs hebt opgehaald.

 


rijbewijs ophalen: postkantoor of toch stadsdeelkantoor?
Engine damper Engine damper vermindert kantelen motorblok
Gepost op 07-02-2012 door Mart in Motortuning, Turbo en toebehoren
Tunen gaat gepaard met meer vermogen, dus de waarden die voor een fabrieksaf auto gelden, gaan niet meer op. Meer power betekent dat je blok meer zal gaan kantelen. Dan is het niet onverstandig zelf een extra ondersteuning te maken. Zeker bij sportief rijgedrag, een engine damper biedt dan uitkomst.


Engine damper functie

Waarom nou nog een extra motorsteun? Je hebt er immers toch al twee? Nou, die extra steun helpt echt, tenminste als je 'getuned' bent.

Extra motorsteun

De motor is nog beter verankert aan het chassis. Dit heeft een betere wegligging als gevolg. Acceleratie zal soepeler voelen.


Engine damper helpt motorsteunen het blok vast te zetten.

Bandenijzer: band van velg via bandenijzers

Gepost op 07-02-2012 door Mart in Banden en velgen, Banden
Voor het wisselen van een lekke band ga je hoogstwaarschijnlijk naar de lokale garage. Als je handig bent kun je zelf een band verwisselen via bandenijzers. Een bandenijzer is trouwens ook een handig stuk autogereedschap voor overige taken!

Bandenijzer

Bandenijzers vormen een vast onderdeel van het gereedschap pakket van de hobby sleutelaar. Dit multifunctionele stuk autogereedschap gaat je zeker vaker van pas komen.

Ze zijn zeer zeker te vinden bij de bandenwissel bedrijven. Als het sleutelen aan auto's je hobby is, of je wilt maximaal flexibel zijn schaf je een set aan.


Bandenijzers: niet alleen handig voor enkel bandenwerk.

Uitlaat isolatie: goede uitlaatgas flow = meer pk's

Gepost op 06-02-2012 door Mart in Motortuning, Uitlaten
De basis tips om het meeste uit je uitlaat te halen zijn de revue al gepasseerd. Van voor naar achter waren dat de downpipe, de middendemper en de einddemper. Finishing touch vormt uitlaat isolatie, ook wel heat wrap folie genoemd. Dit zorgt voor betere luchtstoom in de uitlaat en een koelere motorruimte. Beiden dragen bij aan meer vermogen!


Uitlaat stralingswarmte

Stralingswarmte van de uitlaat kan een van de grootste veroorzakers zijn van schade onder de motorkap.

Het zal de betrouwbaarheid van (elektronische) onderdelen niet bevorderen en ook nadelig zijn voor je vermogen. Koel houden is het motto. Hoe koeler, des te beter de motor zal presteren.


Pak de uitlaat goed in: er zijn genoeg voordelen!

Voertuigvolgsteem in de auto, beste auto alarm!

Gepost op 06-02-2012 door Mart in Autobeveiliging, Alarmen
Autobeveiliging, geen luxe, maar helaas een must...Iedere dag worden in ons land ruim 200 auto's gestolen. Hoe kan jeervoor zorgen dat jouw auto niet tussen die 200 auto's zal vallen?

Door het toenemende aantal autodiefstallen is het aan te bevelen de auto te voorzien van een goede beveiliging. Op tuning-gids.nl kan je terecht voor verschillendebeveiligings-systemen, van een simpele handremsloten, stuursloten of goed autoalarm tot een uitgebreid volgsysteem. 

Voertuigvolgsystemen (klasse 4 en 5)

Sinds begin 2002 is de SCM begonnen met de certificering van voertuigvolgsystemen. Met deze systemen is het mogelijk om een gestolen voertuig na de diefstal te traceren. Een klasse 4 of 5 systeem is altijd een combinatie van een klasse 1, 2 of 3 systeem en een voertuigvolgsysteem.


Remwegverkorting van 4 meter bij 80km per uur!

Gepost op 06-02-2012 door Mart in Remmen, Remmen verfraaien

Je kent het wel; je rijdt op een opstopping af en iedereen gaat opeens vol in de remmen. Niet ondenkelijk dat er dan iemand niet goed oplet en voor dat je het weet heb je een kop-staart botsing.


Achterliggers

Niet alleen in bovenstaande voorbeeld bestaat de kans op een kop/staartbotsing. Ook voor het stoplicht, of als het zicht slecht is heb je te maken met een vergrote kans op een aanrijding. Via de Brake Alert laat je achterliggers duidelijk zien hoe hard jij remt. Hoe harder je remt hoe sneller het 3e remlicht gaat flikkeren. Hierdoor is de kans groter dat de achterligger je eerder ziet en dus voorkom je een potentiele aanrijding...


Laat zien dat je hard remt!

Rijbewijs 17 jaar: in vijf fasen naar het rijbewijs!

Gepost op 06-02-2012 door Mart in Verkeerstips, autopapieren
Je rijbewijs als je 17 jaar bent? Vanaf november dit jaar is dat mogelijk. Het theorie examen wordt dan afgenomen als je 16 jaar bent. Als je 16,5 jaar bent ga je autorijlessen volgen. Op je 17e mag je afrijden. Haal je het rijbewijs moet je tot 18 jaar autorijden met een beleider. Vanaf je 18e mag je alleen rijden.
Rijbewijs 17 jaar
Rijbewijs 17 jaar Na een sucesvolle invoering in onder andere Zweden en Noorwegen kan het rijbewijs ook in Nederland behaald worden als je 17 jaar bent! Tijdens het eerste jaar na het behalen van het rijbewijs word je begeleid voor een ervaren door een ervaren bestuurder. Reden: beginnende bestuurders zijn vaak betrokken bij ongelukken.

Rijbewijs 17 jaar: babyface tieners mogen ook op de weg!

Herstel zelf schade aan cabrio dak via Tear Aid

Gepost op 06-02-2012 door Mart in Onderhoudsbeurt, doe het zelf
Elke cabrio eigenaar heeft vaak op en duur te maken met gaatjes of scheurvorming in het cabriolet dak. Binnendringend water is niet bevorderlijk voor je auto interieur. Herstel nu zelf permanent cabriodak schade.

 

Cabrio daken

Soft top cabrio eigenaren weten dat goed onderhoud van het dak een must is. Een regelmatige schoonmaak beurt zal de zeker de levensduur verlengen. Check dan met name de afsluitingen, dit zijn gevoelige plekken.


Regelmatig onderhoud van het kunststof dak is van groot belang.
Spaghetti spruitstuk monteren voor meer vermogen
Gepost op 05-02-2012 door Mart in Motortuning, Motorblok
Wel eens stilgestaan bij een upgrade van je standaard inlaatspruitstuk? Door het plaatsen van een after market spruitstuk zal het uitlaatgasafvoer sneller gaan, daar door zal je motor vrijer 'ademen' gevolg: meer power!

Spruitstuk

Het uitlaatstpruitstuk wordt aan de uitlaatkant van de cilinderkop gemonteerd, via een koppakking wordt er gezorgd voor een optimale afdichting.

Het doel van van een spruitstuk is het afvoeren van uitlaatgassen vanaf de cilinderkop naar het uitlaatsysteem.

Downpipe

Het spruitstuk wordt aangeloten op het eerste deel van de uitlaat lijn. Ook wel de downpipe genoemd. Daarna volgt de centre pipe een de einddemper, wat uiteindelijk het uitlaatsysteem vormt.


Spaghetti spruitstuk realiseert meer power.
Turbo olie additief: voorkom turboschade via olie
Gepost op 05-02-2012 door Mart in Motortuning, Turbo en toebehoren
Auto's met een turbocompressor produceren op een efficiënte wijze vermogen. Aangename bijkomstigheid is dat deze motoren eenvoudig verder opgevoerd kunnen worden. Turbocompressoren hebben specifieke smeer aandachtspunten. Het koelen van de turbo is een onderschat probleem.


Turbo olie

De turbocompressor ontleent zijn vermogen aan de stroming van uitlaatgas van een motor; een mengsel van uiterst hete gassen die boven de 800°C kunnen komen!

Turbo temperatuur

Onder normale rij omstandigheden zijn de olietemperaturen in de turbo 1.5 tot 2 maal zo hoog als de temperatuur van de olie in de carterpan Maar dit is niet het grootste probleem. Na het afzetten van de motor blijft de temperatuur van de turbo erg hoog. En dat kan problemen geven.


Olie naar de turbo is van cruciaal belang.
Trillend auto stuur? Zo haal je de trillingen er uit
Gepost op 05-02-2012 door Mart in Banden en velgen, Banden
Een trillend autostuur kan leiden tot ongelijkmatig versleten banden. Ook de wielophaning zal extra belast worden. Ook als jij als autobestuurder raakt extra vermoeid door trillingen in het stuur. Lees hier onze tips om weer een trilvrij stuur te krijgen.

Trillend stuur

Het vibreren van een auto stuur kan voorkomen in de volgende 3 situaties. Vanaf een bepaalde snelheid. Bij 90 km/h geen trillingen, bij 100 km/h zijn er trillingen waarneembaar. En vervolgens bij 120 km/h is het stuur weer trilvrij.

Het kan ook voorkomen dat alleen tijdens het remmen het stuur trilt . Tenslotte kan het zo zijn dat de vibraties altijd merkbaar zijn.


Trillend stuur: de oorzaken en oplossingen lees je hier.
Handremhoezen en handremhandvat 'customizen'
Gepost op 05-02-2012 door Mart in Interieur, Middenconsole
Het Vervangen van de standaard handrem hoes in je auto voor een 'aftermarket' variant is een geweldige manier om de look en feel van een auto-interieur aan te passen.


Handremhoezen

Als jij je interieur een groen tint hebt gegeven, wel eens gedacht aan een iets aangepaste handrem.

Deze handbrake covers zijn in vrijwel alle kleuren te verkrijgen. Handrem aantrekken, oude behuizing of handremhoes verwijderen, en vervolgens laat je de nieuwe over de handrem glijden.


Handremhoes & handremhandvat combinatie
Distributieriem vervangen stel je niet uit!
Gepost op 04-02-2012 door Mart in Onderhoudsbeurt, doe het zelf
Een gebroken distributieriem geeft vrijwel altijd motorschade. Als de riem breekt is de kans groot dat de riem een zuiger of een klep raakt. En daar kunnen zuigers en kleppen niet tegen. Van de ontstane motorschade zijn al veel auto's totall loss verklaard!
Distrubutieriem vervangen
De vervanging van deze riem is niet alleen duur in het onderhoud, maar wanneer deze breekt, draait (met een beetje pech) de hele motor in elkaar. Als dit gebeurt dan ben je handen vol geld kwijt om de auto weer op te laten knappen. Vraag dus altijd bij auto's met een kilometerstand tussen de 80.000 - 100.000 km of de distributieriem vervangen is of dat deze vervangen wordt tijdens de afleveringsbeurt.

Remklauwen upgrade: remklauw facelift of big brake kit!
Gepost op 03-02-2012 door Mart in Remmen, Remblokken en remschijven
Een beetje tuner heeft behoorlijke remklauwen nodig om al die extra paardenkrachten te kunnen beteugelen. Een big brake kit is het summum op het gebied van remmen! Ben je nog wel eventjes aan het sparen voor die prijzige big brake kit? Geef je remklauwen nu alvast een leuke facelift met remklauw covers!


Remklauwen

Als je grotere remklauwen hebt, dan heb je meer zuigers (pots). Er zijn 2-pots, 4-pots, 6-pots en 8-pots remklauwen. Hoe meer zuigers je hebt, hoe groter de remschijven die je kunt monteren. En dat betekent uiteraard een flinke boost voor je rem-performance. Het is echter meestal geen optie om alleen de remklauwen te vervangen, omdat de remschijven dan waarschijnlijk niet meer passen.

Wil jij echt het allerbeste? Kies dan voor een professionele (en prijzige) big brake kit. Een tikkeltje te duur? Ga dan voor een imitatie en monteer een strakke remklauw cover set! Remklauw covers worden ook wel brake caliper covers genoemd. Hiermee geef je je wieltjes een snelle en uiterst goedkope facelift!


Dure Brembo remmen? Nee, dit zijn brake caliper covers!
Differentieel: verdeling van vermogen over wielen
Gepost op 02-02-2012 door Mart in Motortuning, Motorblok
Het is niet hoeveel je hebt, het is hoeveel je ervan kunt gebruiken. Je auto kan nog zoveel vermogen hebben, als de pk’s niet goed op het asfalt terechtkomen, heb je er veel minder aan. Het verdelen van de krachten over de linker en rechterwielen speelt daarin ook een grote rol. Verdeling van krachten: laten we het over differentiëlen hebben!
Differentieel verdeelt vermogen
Een differentieel verdeelt het vermogen over optimaal over de aangedreven linker- en rechterwielen. Een sperdifferentieel daarentegen blokkeert weer deels de krachten, wat in bepaalde situaties voordelen geeft ten opzichte van een normale (open) differentieel.

Optimale vermogensverdeling bij achterwielaandrijving.
Menutuning-gids.nl
Informatie
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2024 Tuning-gids.nl