Home Blog

IJskoud probleem: autodeur bevroren. En dan?

Gepost op 05-09-2012 door Mart in Motortuning, Motorblok
Een vastgevroren autodeur komt altijd op het verkeerde moment. Wat moet je doen als je autodeur bevroren is en wat moet je absoluut laten? En belangrijker: kun je een vastgevroren autodeur eigenlijk voorkomen? Heel gemakkelijk: met een spray of rubberstick!

Autodeur bevroren


Nietsvermoedend wandel je 's ochtends naar je auto. Je steekt de sleutel in het autoslot en draait. Klik! Maar waarom krijg je dat portier nu niet open? Oké, het is koud buiten. Maar jij moet gewoon naar je werk! Het is nu verleidelijk om hard aan de deurhandel te trekken of een bak met heet water over de deur te kiepen. Niet doen! Voorkomen is beter dan genezen. Op deze pagina leggen we je uit hoe je het beste te werk kunt gaan en welke producten je daarvoor gebruikt.

Een bevroren autodeur komt altijd ongelegen...

Rijden in de bergen: een hele toer!

Gepost op 03-08-2012 door Mart in Zomertips, koeling en zonnewering

Rijden in de bergen is een klus die nogal wat vergt van zowel bestuurder als voertuig. Er kunnen vervelende of zelfs levensgevaarlijke situaties ontstaan. Daarom is het zeer belangrijk om goed voorbereid te vertrekken. Wij helpen je op weg!

Rijden in de bergen

Vergis je niet: rijden in de bergen vereist hele andere vaardigheden van een bestuurder dan rijden in het vlakke Nederland. Voldoende rijervaring en controle over je voertuig zijn essentieel.

Hellingproef

Het is een goed idee om voor vertrek even te oefenen met vaardigheden zoals keren op een smalle weg, achteruitrijden over een langere afstand en de hellingproef: het (vanaf een hellend vlak) uit stilstand vloeiend in beweging brengen van je auto.


rijden in de bergen bergpas

Pechhulp verzekering: driedubbel verzekeren is zonde!

Gepost op 03-08-2012 door Mart in Autokosten, autokosten verlagen
Nederlanders staan bekend als een zuinig volkje. Maar toch smijten we massaal geld over de balk als het gaat om onze pechhulp verzekering. Veel mensen zijn twee- of zelfs drievoudig verzekerd voor pechhulp… zonde van het geld!


Pechhulp verzekering

Als Nederlander krijg je gemiddeld eens in de vier jaar autopech. Elke maand krijgen meer dan 100.000 Nederlanders panne. Het grootste deel strandt wegens een weigerende startmotor (20 %), maar ook een lege accu (17 %), een lekke band (9 %), een defecte motor (8 %) en achtergelaten sleutels (4 %) zijn vaak de oorzaak van de autopech. Een pechhulp verzekering is dus zeker geen overbodige luxe!

Pechhulp verzekering: geen overbodige luxe!

Alarmstickers: laat zien dat auto alarm aanwezig is

Gepost op 31-07-2012 door Mart in Autobeveiliging, Alarmen
Is je auto voorzien van een alarm? Mooi, maar is dat ook aan buitenkant van je auto te zien? Dit is namelijk een goede manier om autodieven af te schrikken. Een alarmsticker kan een autokraker ontmoedigen. Een kleine investering, die je een hoop ellende kan besparen!


Alarm stickers

Is je bolide je lief? Voor een paar euro kun je je auto al beter beschermen! Een alarmsticker is een gemakkelijke en goedkope manier om autokrakers te laten weten dat je auto beveiligd is. 

Of om net te doen alsóf je een alarmsysteem hebt ingebouwd. Why not?? Via een Kleine ingreep creëer je een groot afschrik effect.


Alarmstickers: dat schrikt af! Deze hifi installatie wil je beschermen!

Remleiding vervangen? Stalen remleidingen zijn beter!

Gepost op 31-07-2012 door Mart in Remmen, Remblokken en remschijven

Eindelijk kunnen de noodzakelijke, maar vaak oerlelijke standaard remleidingen vervangen worden door een fraai, strak en beter remmend systeem. Kies voor stalen remleidingen, want die barsten van de voordelen! We zetten ze voor je op een rijtje.


Slechte remleidingen

Ben je inmiddels gewend aan een sponzig gevoel in het rempedaal, de aanblik van die oerlelijke standaard remleidingen en remmen die niet optimaal hun werk doen? Tijd voor een wake-up call!

Remmen horen perfect te werken, óók in een oude auto. Het is echt de moeite waard om de standaard remleidingen te vervangen door de stalen variant.


De rvs remleiding is goed zichtbaar

Velgenboom maakt bandenopslag gemakkelijk!

Gepost op 31-07-2012 door Mart in Banden en velgen, Velgen
Waar laat je in de winter je zomerbanden en in de zomer je winterbanden? Leg je ze ergens in een hoek op elkaar? Zet je ze rechtop, naast elkaar tegen de muur aan? Of misschien sla je ze op bij je garagehouder of je bandenspecialist? Als dat zo is, zou een éénmalige investering in een velgenboom (Engelse benaming: wheel tree) een goede zet kunnen zijn. Velgenbomen verdienen zichzelf namelijk dubbel en dik terug!


Velgenboom bespaart ruimte

Een velgenboom is de ideale manier om je banden en velgen ruimtebesparend op te bergen. De banden liggen horizontaal om de velgenboom heen, met een scheidingsstuk ertussen. Iedere band rust als het ware op dat scheidingsstuk, waardoor de banden elkaar niet aanraken. Dat is een ander groot voordeel van de velgenboom; de banden gaan niet krom trekken. 

Bijkomend voordeel is dat de velgenboom mobiel is. Via het handvat rij je simpelweg om de auto heen en ga je pas tillen bij daadwerkelijke montage van de banden.

Een velgenboom is ruimtebesparend en praktisch.

Oververhitte motor of kokende motor? Onze tips!

Gepost op 31-07-2012 door Mart in Motortuning, Motorblok
Je auto is volgepakt, de radio staat aan en je humeur is net zo zonnig als het weer. Maar dan slaat het noodlot toe: je motor raakt aan de kook… Het kan iedereen overkomen,  maar helaas treft dit lot vaak de vakantieganger die onderweg is naar zijn vakantiebestemming. Hoe dan ook: oververhitting van je motor komt áltijd ongelegen. Bovendien kan onjuist handelen je motor flink beschadigen. Wat kun je doen en wat moet je absoluut laten?

oververhitte motor = stoppen

Brandt het waarschuwingslampje van de koelvloeistof, of slaat de (digtale) wijzer van je temperatuurmeter ineens door naar rechts? Dan heb je te maken met een oververhitte motor en kun je alarmfase IV afkondigen aan de rest van de inzittenden.

Als je wagen je lief is rijd je nu geen meter verder! Stug doorrijden met een kokende motor kan ernstige motorschade veroorzaken. En dat is een dure grap…


Oververhitte motor = direct auto aan de kant!
Vogelpoep en insecten op je auto… tips voor je autolak!
Gepost op 31-07-2012 door Mart in Autowassen, wassen
Daar staat ‘ie. Prachtig gewassen en in de was gezet. Hij glimt je tegemoet. Maar dan valt je oog op de klodder vogelpoep op je motorkap… Hoe kun je die bijtende troep eraf krijgen, zonder de lak te beschadigen? En hoe kun je lakschade door vogelpoep en insecten in de toekomst voorkomen?


Vogelpoep op je auto

Er is niets zo belangrijk voor de uitstraling van je auto als die mooie, glimmende laklaag. Maar helaas hebben vogels daar 'lak' aan. Vogelpoep is allesbehalve een onschuldig uitwerpseltje. Het is, zeker aan de kust waar de vogels veel eiwitrijke vis eten, chemische troep.

Vogelpoep op je auto brandt regelrecht je lak in. Naast vogelpoep zijn ook insecten en boomhars funest. Ze kunnen doffe plekken en zelfs lakbeschadigingen veroorzaken. 


Vogels hebben lak aan je autolak!
Mistachterlicht: hoe zit het ook alweer met de regels?
Gepost op 18-07-2012 door Mart in Autoverlichting, Verstralers en mistverlichting
Iedereen die rijexamen heeft gedaan, heeft het geleerd: je mistachterlicht mag je pas aandoen op het moment dat je minder dan vijftig meter zicht hebt door dichte mist. En zeker niet bij zware regenval! Toch lijkt het onder bestuurders nog veel onduidelijkheid te geven.
Mistachterlicht: wanneer?

Zo zie je regelmatig brandende mistachterlichten terwijl er nauwelijks mist te bespeuren is. Sommige mensen vergeten hun mist achterlicht weer uit te schakelen zodra de mist is opgelost. Anderen denken dat het altijd veiliger is om bij mist - hoe mild ook - het mistachterlicht van hun auto aan te doen. Of ze denken dat ze beter gezien worden tijdens een pittige regenbui. Of ze halen de regels voor het mistachterlamp en de mistlampen aan de voorkant van de auto door elkaar.

Mistachterlicht voeren is niet verplicht!
Via duct tape ookwel snel weer onderweg!
Gepost op 12-06-2012 door Mart in Auto gereedschap, autokrikken e.d.

Duct tape, iedereen kent het, iedereen gebruikt het en bijna niemand weet er het fijne van. Ook wel bekend als duck tape, duc tape en nog een hele rits namen. Superhandig om voor snelle reparaties aan je auto!


Duct tape in kleur


Het klassieke duct tape is meestal zwart of zilverkleurig, maar de meeste fabrikanten leveren veel meer kleuren. Ook in de auto wereld, waar het plakband ook wel race-tape of tank-tape genoemd wordt, kan dat handig zijn.

Bij noodreparaties aan je carrosserie kies je dan gewoon de kleur die het minst opvalt.


Duct tape: voor als het snel moet gebeuren en sterk moet zijn!
Licht metalen velgen goed voor wegligging!
Gepost op 03-06-2012 door Mart in Banden en velgen, Velgen
Als het over lichtmetalen velgen gaat denkt vrijwel iedereen gelijk dat het over de kleur van de velgen gaat. Maar wel eens gedacht dat dit type velgen, en dan hebben we het over het gewicht van de velg, goed voor de wegligging is? We leggen je het uit! 


Lichte velg = minder massa

Een goede lichtmetalen velg is lichter dan een stalen velg. Of beter gezegd, zo'n velg heeft minder massa. Een auto rust
voor het grootste gedeelte -carrosserie, het interieur, de inzittenden- op de wielophanging. Andere delen, zoals de velgen,
remschijven, remklauwen en een gedeelte van de ophanging, noemen we onafgeveerd gewicht. Dat is het gedeelte dat in direct contact staat met de weg. Vergelijk het met het frame van een trampoline. Die veert ook niet mee.


Lichtgewicht velgen zijn positief voor de wegligging.
Via bandenlabel autoband prestaties in één oogopslag
Gepost op 29-05-2012 door Mart in Banden en velgen, Banden
Banden hebben meestal geen prioriteit als je jouw auto gaat stylen. Maar het bandenlabel zou daar wel een verandering in kunnen aanbrengen. Kijk een wat verder dan naar de breedte van de banden, aan de velgen besteed je waarschijnlijk veel meer aandacht. Het is zeker de moeite om de bandenlabels te vergelijken, jij wilt toch ook geld besparen?!


Bandenlabel als hulpmiddel

Toch kan het lonen om je een beetje te verdiepen in de banden die je onder je auto wilt hebben. Ze kunnen bijvoorbeeld invloed hebben op de hoeveelheid brandstof die je jaarlijks in je auto giet. Het bandenlabel, ookwel bandenetiket genoemd, is vanaf 1 november 2012 verplicht, is een makkelijk hulpmiddel.

Bandenlabel nader beken

Het doel van het bandenlabel is tweeledig: meer veiligheid op de weg en betere bescherming van het milieu. Banden die voor veel grip op nat wegdek zorgen, zijn natuurlijk wel zo veilig. Het geluidsniveau en de rolweerstand hebben invloed op het milieu. Hoe meer lawaai banden maken, hoe vervelender dit is voor de omgeving. En hoe hoger de rolweerstand, hoe hoger het brandstofverbruik én de CO2-uitstoot. Dat een band met een lage rolweerstand en een laag geluidsniveau ook aangenaam zijn voor jezelf, is natuurlijk alleen maar mooi meegenomen.


Bandenlabel vergemakkelijkt bandenkeuze?
De 3 redenen om spoorverbreders in te zetten!
Gepost op 04-05-2012 door Mart in Banden en velgen, Velgen
Standaard staan veel auto’s voor het oog redelijk hoog ‘op de poten’. Door de auto te verlagen ziet deze al beter uit plus de wegligging wordt veelal beter. Maar wat te doen met de wielen die vaak te  veel binnen de carrosserie vallen? Met een set spoorverbreders breng je de wielen meer naar buiten. En de wegligging kan er ook van profiteren!


Spoorverbreder

Een spoorverbreder, ook wel een spacer genoemd, is in de basis niet anders dan een blok aluminium (of staal) 
die je tussen je velg en je wielnaaf steekt. Aluminium is nl. beresterk en veel lichter dan metaal.

Wat een spoorverbreder exact doet is wat de naam al zegt: het verbreden van je de spoorbreedte van je auto. Waarbij de spoorbreedte de afstand is tussen het midden van de linkerband en het midden van de rechterband. Er zijn grofweg 3 redenen om met spacers aan de slag te gaan, en dat gaan we je nu uitleggen.


Dit bereik je met spoorverbreders!
Autotaxatie: verzeker juiste waarde van je auto!
Gepost op 19-04-2012 door Mart in Autokosten, geldzaken
Wel eens bedacht wat er gebeurt als je perfect getunede auto total loss wordt gereden? Of als de auto waar je net voor duizenden euro’s in hebt geïnvesteerd, getroffen wordt door brand of diefstal? Dan keert je verzekering alleen de dagwaarde uit... Wil je dit voorkomen, laat je auto dan taxeren!

Taxatie auto noodzaak

Stel dat je net een mooie auto gekocht hebt met alles erop en eraan. Je hebt er drieduizend euro voor neergelegd, maar volgens je verzekeringmaatschappij is de dagwaarde maar duizend euro. Gebeurt er wat met je getunede auto, dan krijg je dus maar duizend euro vergoed. Je kunt dan fluiten naar de overige tweeduizend euro die je betaald hebt. Laat je de auto taxeren, dan wordt de werkelijke waarde van je auto bepaald en doorgegeven aan je verzekering.


Verzekeren tegen taxatie waarde: noodzakelijk? Vaak wel!
Interieurfilter vervangen: hoe en wanneer?
Gepost op 07-04-2012 door Mart in Onderhoudsbeurt, doe het zelf
In elke auto zit er een: een interieurfilter, ook wel pollenfilter genoemd. Het filtert viezigheid en pollen voordat de buitenlucht je auto binnen stroomt. Je kunt je voorstellen dat zo’n ding er in de loop der tijd niet schoner op wordt. Vervang ‘m dus regelmatig!


Wat doet een interieurfilter?

Hoewel je mensen er niet snel over hoort opscheppen als ze over hun getunede auto praten, heeft zo'n interieurfilter geen onbelangrijke taak. Zeker als je gevoelig bent voor fijne stofjes, of een (stof) allergie hebt is het intereurfilter extra belangrijk voor jou.

De microvezels waar het filter uit bestaat, filteren vuil, stof, vet, pollen en roetdeeltjes. Daardoor stroomt er schone lucht je auto binnen en dat is wel zo prettig.


Hooikoorts patiënten opgelet: vuil filter is extra niezen!
Menutuning-gids.nl
Informatie
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2024 Tuning-gids.nl