Home Motor Tuning Vlammen uit uitlaat

Vlammen uit de uitlaat? De 2 methoden nader bekeken

Dat is natuurlijk wel een heel vet gezicht: vlammen uit je uitlaat. Het geeft direct de indruk dat je niet zomaar een auto rijdt, maar een echt beest, een monster. Maar hoe krijg je dat eigenlijk voor elkaar, dat er vlammen uit je uitlaat komen? En mag dat eigenlijk wel op de openbare weg? We vertellen je het allemaal in dit artikel!



Vlammen uit de uitlaat

Er zijn twee manieren waarop de vlammen uit je uitlaat kunnen ontstaan. Allereerst kunnen ze het gevolg zijn van de tuning van het motorblok. Het is dan niet het doel om vlammen te creëren; de vlammen die je ziet zijn een bijkomstigheid. Bij de tweede manier is er wel sprake van opzet: je kunt dan een afterburner of een flamekit installeren om voor dit dramatische effect te zorgen.
vlammen uit uitlaat
Als een McLaren MP4-12C gaat brullen: afstand houden!


Getuned motorblok

De 'functionele' vlammen zie je veela lterug op het circuit. Ze ontstaan wanneer de auto snelheid mindert, doordat tijdens vol gas het inlaatspruitstuk en de inlaatpoort zich vullen met een gehomogeniseerde mengeling van lucht en brandstof. Wanneer het gas er plotseling afgaat, ontstaat er een sterk vacuüm die er voor zorgt dat de brandstof terugkeert naar zijn vloeibare vorm. De vloeibare brandstof wordt door de verbrandingskamer getrokken en ontsteekt wanneer het bij de hete uitlaat komt. Gevolg: indrukwekkende vlammen!


Niet op de openbare weg!

Indrukwekkend inderdaad, en het draagt zeker bij aan het spektakel op het circuit of tijdens een autoshow, maar daarbuiten zijn vlammen die uit je uitlaat komen absoluut verboden. Het is niet moeilijk te raden waarom. Op de openbare weg zou dat spontaan opspuitende vuur zomaar voor vervelende situaties kunnen zorgen.


Flamekits en afterburners

Wanneer je dus een flamekit of een afterburner aanschaft, let er dan op dat je deze niet buiten circuit of showterrein gebruikt. Flamekits kun je gewoon kant en klaar kopen, voor zowel enkele als dubbele uitlaten, en zijn doorgaans relatief eenvoudig te installeren. Je zult er waarschijnlijk niet meer dan een uurtje mee bezig zijn en je hebt niet allerlei ingewikkelde gereedschappen bij nodig. Een kleine moeite dus - met maximaal effect!



Zelf een flamekit maken

Je hoeft echter niet je toevlucht te zoeken tot een aftermarket product. Je kunt namelijk ook zelf je eigen flamekit in elkaar zetten. Hoe? We vertellen het je hieronder. Volledigheidshalve; je speelt letterlijk en figuurlijk met vuur, pas dus op. Het opvolgen van onze tips is geheel voor eigen risico. Let op: je moet hierbij wel over een sportuitlaat beschikken; andere uitlaten kunnen dit geweld niet aan. De verdere benodigdheden zijn: bougie, bobine, een of/of schakelaar, een paar meter elektriciteitsdraad en een bobinekabel. 


Stap 1

Demonteer de einddemper zodat je de bougie in de uitlaat kunt monteren, ongeveer zo'n 10 centimeter van de uitmonding. Zorg ervoor - dit is heel belangrijk - dat de bobinekabel rechtstreeks van de bobine naar de bougie loopt. Zoek daarom een goede plek in de kofferbak of aan de onderkant van de auto alwaar je de bobine zo dicht mogelijk bij de uitmonding kunt monteren. 


Stap 2

De bobine sluit je aan met een rechtstreekse plusdraad vanaf de accu. Vergewis je ervan dat de bobine massa maakt. 


Stap 3

De stuurstroom van de bobine moet onderbroken worden. Dit is simpelweg een kwestie van de juiste kabel doorknippen onder de motorkap. Vervolgens trek je deze kabel door het schutbord naar het dashboard en weer terug en monteer je hiertussen de of/of schakelaar. 


Stap 4

De onderbroken draad dient vervolgens te worden aangesloten op de ingaande aansluiting op de schakelaar. De schakelaar heeft ook twee uitgaande aansluitingen. De ene gaat terug naar de onderbroken kabel; de andere naar de achterkant van de auto waar je hem op de bobine dient aan te sluiten. 



Hoe creëer je vlammen?

Je hebt de flamekit geïnstalleerd. Hoe zorg je er nu voor dat de vlammen uit je uitlaat slaan? Je moet er allereerst voor zorgen dat de motor een hoog toerental draait. Vervolgens zet je de schakelaar om en geef je vol gas. Het is wel opletten geblazen, want het toerental zal snel omlaag gaan. Zet de schakelaar daarom snel weer om wanneer het toerentaal onder de 1000 min-1 dreigt te geraken, anders slaat de motor af.  
blauwe vlam uit uitlaat
Ook vet: een blauwe vlam! Weer eens wat anders


Kleuren

Wanneer je deze kit in elkaar gezet hebt, krijg je een mooie rode vlam uit de uitlaat. Maar wie wat meer verstand heeft van vlammenwerpers weet dat ook andere kleuren tot de mogelijkheden behoren. Een paarse vlam bijvoorbeeld, of een groene, of een blauwe. Die kleuren ontstaan niet omdat de vlam heter zou zijn, maar worden gecreëerd met een bepaald chemisch mengsel. Het is inderdaad hetzelfde als met vuurwerk: met sierwerk zijn ook vrijwel alle kleuren mogelijk. 


Hitteschild

Die vlammenwerpers zien er leuk uit, maar ze kunnen niet heel goed zijn voor je auto, denk je nu misschien. Welke gevolgen heeft dat opspuitende vuur niet voor je achterbumper? 
"Nooit met vuur spelen... Pas dus op met je flamekit!"

Gelukkig is er voor ieder euvel een oplossing. In dit geval een hitteschild. Dit hitteschild, meestal gemaakt van RVS, wordt boven de einddemper geplaatst en zorgt ervoor dat het bodywerk aan de achterkant van je auto geen beschadigingen oplopen. 

Menutuning-gids.nl
Gerelateerd
Uitlaten
Uitlaten informatie, overzicht van open uitlaatsystemen en sportuitlaten
Turbo's
Turbo informatie - overzicht van turbo's en turbochargers en de werking er van.
Hitteschild
Hitteschild - verminder hitte onder je motorkap
Bougies
Bougies - soorten sport bougies voor de beste motorprestaties
Luchtfilters
Sportluchtfilters - overzicht van open luchtfilters en powerfilters
Meer
Alle artikelen lees je hier
Ook leuk
G-tech meter Meet motordata & autodata via G Tech meters
Engine damper Engine damper Engine damper vermindert kantelen motorblok
Uitlaten Informatie over uitlaten en uitlaatdelen
Carter filter Een carter ontluchtings filter: alle beetjes helpen!
Lachgas tuning Lachgas / NOS injectie kits, 200 pk extra via een knop

Informatie
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2024 Tuning-gids.nl