Vaak wordt de katalysator voorzien van een hitteschild. Deze heeft niet een performance beperkende werking. je cat kan bizar heet worden. Ook het spruitstuk wordt vaak voorzien van bescherming.
Als jij dan een keer je auto in wat langer droog gras zet kan het zo zijn dat je later bij een uitgebrand autowrak komt.
Om de stralingswarmte niet de vrije loop te geven in de motorruimte kan er een hitteschild gemonteerd worden. Deze zorgt ervoor dat de warme lucht direct naar onder wordt begeleid en via de onderkant van je auto wordt afgevoerd.
Als je van bovenaf naar een downpipe kijkt zie je het wegdek al. Daar kan de warmte geen kwaad doen.
Sommige downpipes worden fabrieksaf met bevestigingspunten voor een hitteschild geleverd. Niet allemaal, let hier op.
Geen hitteschild is kan geen kwaad, het is allen niet optimaal. Het is maar net hoe 'extreem' je wilt gaan.
We komen hitteschilden ook tegen boven het spruitstuk. Een spaghetti spruitstuk kan letterlijk en figuurlijk roodgloeiend worden. Naast het beschermen van evt. werkend personeel aan je motorblok heeft een spruitstuk-hitteschild de zelfde functie alsbij de downpipe. Heatshielproducts kan je verder helpen.
De betere merken van luchtfilters kunnen geleverd worden met een hitteschild.
Deze voorkomen dat er warmte ('vuile') van de motor wordt aangezogen.
Zoals je net gelezen hebt is warme lucht niet bevorderlijk voor motorpower.
Wel de looks maar geen zin om je handen vies te maken? Dan is een uitlaatsier stuk of uitlaat stickers op autobumper misschien wat voor je? Ook daar hebben we voldoende inspiratie voor je!
Deze zorgt er wél voor dat je pk-kanon niet teveel last heeft van de warmte. De voordelen van een grotere downpipe zijn o.a. meer en eerder beschikbaar koppel. Een downpipe wordt direct op een turbo gemonteerd. Des te minder weerstand, lees grotere diameter, des te meer je de turbo hoort opspoelen.
Hitteschild op een inductie kit