Home Motor Tuning Luchtfilters

Nog meer vermogen en sportieve sound dankzij een open luchtfilter!

Met open luchtfilters en sportluchtfilters kun je het vermogen van je auto laten toenemen. De klassieke open luchtfilter lijkt echter op zijn retour. Werd nog niet eens zo lang geleden het rochelende aanzuiggeluid als een pluspunt ervaren, tegenwoordig gaat men vaker voor comfort en kan het geluid als 'hinderlijk' ervaren worden. Gevolg van de veranderde smaak: de introductie van nieuwe typen luchtfilters op de markt. We vertellen je er in dit artikel alles over. Ook geven we je een stappenplan voor het monteren en schoonmaken van een open luchtfilter.  


Open luchtfilters

Een goede aanzuiging van lucht is cruciaal voor het presteren van een motor. Meer lucht betekent meer brandstof in de motor en dus een grotere explosie in de verbrandingskamer; het vermogen stijgt. Om een optimale vermogenswinst te behalen heb je een filter nodig met zo min mogelijk restricties (denk aan ribbeltjes, hoekjes en scherpe randjes) en een zo groot mogelijk oppervlak.

In andere woorden: een open lucht filter. Wil je dus tegen weinig geld een vermogenswinst realiseren? Vervang dan het originele filterhuis met een open luchtfilterkit. Bijkomend voordeel: een sportief aanzuiggeluid.


KNN luchtfilterset
K&N openluchtfilter set

Drie typen

In grote lijnen zijn er drie typen open luchtfilters. Het 'normale' open luchtfilter zoals die hierboven is beschreven haalt een goed rendement, maar heeft als groot nadeel dus het aanzuiggeluid dat steeds vaker als hinderlijk wordt ervaren. Bovendien, wil een nieuw filter een Duitse TÜV-goedkeurig verkrijgen - hetgeen zeer belangrijk is voor fabrikanten: Duitsland is een belangrijke markt - dan mag deze niet meer dan 0,5 decibel meer geluid produceren dan een standaardfilter. 


Open én gesloten

Om dit probleem op te lossen is er een nieuwe generatie filters op de markt verschenen die de voordelen van open en gesloten luchtfilters met elkaar combineert. Dit zijn de twee typen die we nog niet genoemd hebben. De een is voorzien van een hitteschild, zodat het rendement hoog blijft. De ander komt zelfs met een compleet nieuw luchtfilterhuis.


KN inductie kit

Filter met hitteschild

Een ander nadeel van een openlucht filter is dat hij gesitueerd is onder de motorkap. Hierdoor zuigt hij veel 'valse' warme lucht aan vanuit het motorcompartiment. Dit heeft een negatieve invloed op de prestaties. De Generation II Performance Kit van K&N is voorzien van een hitteschild, buizen die gemaakt zijn van hittebestendige materialen en een geïsoleerde koelluchtkamer. Al deze aanpassingen zorgen voor afscherming van de warmte van de motor waardoor koudere lucht, die rijker is aan zuurstof, aangezogen kan worden. Op deze manier kan zelfs onder de meest ongunstige atmosferische omstandigheden een vermogenstoename worden gerealiseerd. 



KN 63 series luchtfilter


Filter met compleet luchtfilterhuis

Je hebt altijd baas boven baas. Een open luchtfilter met hitteschild presteert beter dan een standaard open luchtfilter, maar een filter dat is voorzien van een compleet luchtfilterhuis presteert het allerbest. De 57S kit van opnieuw K&N geeft dankzij zijn sterke filter ook in een gesloten systeem nog meer vermogen. Daarbij heb je dus geen last van het aanzuiggeluid. Wil je nog meer vermogen, bijvoorbeeld omdat je het circuit op gaat? Dan kun je de bovenste helft van het filterhuis verwijderen en ontstaat er een open systeem. Het rendement blijft maximaal omdat de onderste helft dient als hitteschild. 


KN 57S airbox kit

Op het circuit

Sportfilters zijn nog steeds in trek, vooral omdat deze een nog vetter geluid geeft. Toch gaat ook de sportieve rijder steeds vaker voor comfort. Bovendien worden ook op de circuits de geluidseisen steeds strenger. Een open luchtfilter compleet met luchtfilterhuis is in dit geval ideaal. Je kunt met gesloten systeem naar het circuit rijden. Eenmaal aangekomen haal je het bovenste deel eraf halen voor maximaal rendement. Gassen maar!


Drie grote merken

Hierboven hebben we twee verschillende luchtfilterkits beschreven van K&N. K&N is een van de grote merken op luchtfiltergebied. Hun kits zijn van hoge kwaliteit en staan garant voor een vermogenswinst van 8 tot 18 pk, afhankelijk van het model auto. Bovendien streven ze ernaar kits te ontwikkelen die zo universeel mogelijk zijn toe te passen, dat wil zeggen geschikt zijn voor zoveel mogelijk merken en modellen. Twee andere grote spelers op de filtermarkt zijn Green en Pipercross. In feite doen al deze merken hetzelfde en is de aanschaf van een van hun filters zonder meer een goede investering die je gegarandeerd een -kleine- vermogenswinst oplevert. 

open luchtfilter motorcompartiment
Het monteren van een nieuw open luchtfilter is niet ingewikkeld en is dus een klusje dat je makkelijk zelf op je kunt nemen.

Het filter vervangen

Je kunt er dus voor kiezen je originele filter te vervangen door een open luchtfilter van K&N, Pipercross of Green omdat je de prestaties van je auto wilt verbeteren. Maar soms is je filter überhaupt aan vervanging toe, bijvoorbeeld omdat deze verstopt is. Het rendement van de filter en dus de motor neemt dan drastisch af. Hoe merk je nou dat je luchtfilter vervangen moet worden? Wat zijn de symptomen die een alarmbelletje bij je moeten doen rinkelen?

green-luchtfilters-250x300.gif
K&N, Pipercross en Green zijn de bekendste merken.


De symptomen

Allereerst kun je het merken aan de toename van het brandstofverbruik. Daarnaast kun je problemen ervaren met het opstarten van de auto, doordat de bougie is vervuild. De vervuiling van de bougie kan op haar beurt zijn veroorzaakt door een vies luchtfilter dat er niet langer voor kan zorgen dat er voldoende schone lucht in de motor komt. Dit kan leiden tot het overslaan van de motor, problemen tijdens het stationair draaien en/of problemen met het starten van de auto. 



Natuurlijk kun je, tot slot, ook een blik werpen op het filter zelf. Een nieuw filter is doorgaans wit of gebroken wit; een vies filter is donker gekleurd of zit soms zelfs vol vuil en stof. 

De meeste fabrikanten raden aan om het filter na elke 19.000 tot 24.000 gereden kilometers te vervangen, of deze nou schoon lijkt of niet. Op een filter van bijvoorbeeld K&N heb je echter een garantie van maar liefst 1,6 miljoen kilometer!


Open luchtfilter monteren: een stappenplan

Het monteren van een open luchtfilter is geen ingewikkelde klus. Waarschijnlijk ben je er binnen een uur mee klaar. Natuurlijk is het wel zo dat je secuur te werk moet gaan. Aan een slecht gemonteerde luchtfilter heb je nog niets. De montage verloopt in de volgende drie stappen:


Stap 1: Verwijder het originele luchtfilterhuis

Doe de motorkap omhoog en zorg dat deze goed omhoog blijft staan. Het luchtfilterhuis zit als het goed is vast met vier schroeven die je los kunt draaien met een platte schroevendraaier. Een van de vier schroeven is waarschijnlijk wat lastiger te bereiken dan de andere drie, doordat de stekker van de luchtmassameter in de weg zit. Haal deze los door een palletje in het midden van de stekker in te drukken en de stekker naar je toe te halen. De vierde schroef is nu goed bereikbaar. Na het losschroeven kun je de bovenste kap van het filterhuis omhoog tillen en kun je de originele filter verwijderen. 

In andere gevallen zit het luchtfilter huis bevestigd met behulp van metalen clips. In dit geval is het slecht een kwestie van de clips los duwen met je duimen, voordat je het filterhuis omhoog kunt trekken. 

Met filterhuis?

Wanneer je niet alleen het filter gaat vervangen, maar ook het hele filterhuis trek je vervolgens ook het onderste gedeelte met enige kracht omhoog. Deze zit slechts vast met behulp van twee plastic klemmen die als het goed is gemakkelijk loslaten, ondanks de kleine slag die nog aan het onderste gedeelte zit. Je moet wel enige kracht uitoefenen op de slang. Vervolgens kun je de hele bak verwijderen uit het motorcompartiment. 

green luchtfilters
Zo'n luchtfilter ziet er nog mooi uit ook!

Nu je het onderste gedeelte hebt verwijderd, wordt het wat makkelijker om ook de bovenste kap uit de auto te halen. De dikke luchtslang en de luchtmassameter zitten vast met twee torxschroeven. Een daarvan zit recht onder de luchtmassameter en kun je niet verwijderen met behulp van de platte schroevendraaier, hier heb je een haakschroevendraaier voor nodig. Wanneer je de schroeven los hebt gekregen kun je de bovenste kap met enige kracht lostrekken. 


Stap 2: Monteer het nieuwe openluchtfilter

Het monteren van een nieuw luchtfilterhuis gaat natuurlijk bij elk merk en elk type net even anders, maar in grote lijnen gaat het als volgt. Allereerst plaats je het voorste gedeelte van de slang in de open luchtfilter en zet je deze vast met bijvoorbeeld een stalen tiewrap. Met behulp van een kruiskopschroevendraaier zorg je dat de boel goed vast blijft zitten. Nu kun je de kleinere slang op de luchtfilter schuiven. Deze hoef je niet per se vast te zetten met een tiewrap, maar het kan wel. Nu kun je ook weer de stekker van de luchtmassameter terugplaatsen. Tot slot hoef je alleen nog de luchtfiltersteun te monteren. In de bodem onder de plek waar het originele luchtfilterhuis zat, zitten twee rubberen ringen. Verwijder deze en monteer hier de steun. 


Stap 3: Laat het motormanagement wennen aan de nieuwe filter

Na de montage is je auto niet direct gewend aan de nieuwe open luchtfilter. Het motormanagement moet er eerst op aangesloten worden. Daarom is het verstandig om de min pool van de accu voor 10 minuten los te koppen zodat de PCM gereset wordt. Na 10 minuten sluit je de min pool weer aan en laat je de motor 5 minuten stationair draaien. Vervolgens rijd je even rustig een blokje om, zodat het motormanagement gewend kan raken aan het nieuwe filter. Na een minuut of tien is de motor goed opgewarmd en kun je het gaspedaal wat verder indrukken. 



Het filter schoonmaken

Om optimaal te profiteren van een open luchtfilter moet deze zo eens in de zoveel tijd worden gereinigd. Het reinigingsinterval verschilt per filter. De meeste filters van K&N hebben bijvoorbeeld een interval van 80.000 kilometer en de beste zelfs van 200.000 kilometer! De filters van rallycross auto's moeten soms echter na iedere 150 kilometer worden schoongemaakt. Aan te raden, over het algemeen, is een schoonmaakbeurt na elke 20.000 kilometer.
Vies open luchtfilter
Dit gedeelte is aan een schoonmaakbeurt toe


Schoonmaken is simpel. Zorg er wel voor dat je de juiste producten in huis haalt die geschikt zijn voor het merk van je luchtfilter; andere middelen kun mogelijk schade toebrengen.

Volg nu de volgende vier stappen:

1. Spuit royaal het schoonmaakmiddel op beide zijden van het filter. Laat het middel tien minuten inwerken. Wacht ook niet veel langer dan tien minuten, anders kan het middel gaan drogen op het filter en dit is niet goed.
Schoon open luchtfilter
Zo, dat ziet er alweer een stuk beter uit!


2. De tweede stap is om het filter onder een zachte straal kraanwater uit te spoelen. Ga net zo lang door tot al het vuil én de sporen van de reiniger verdwenen zijn. Indien nodig moeten stap 1 en 2 enkele keren herhaald worden om het filter echt goed schoon te krijgen.

3. Schud het overvloedige water van het filter en laat deze nu rustig opdrogen.

4. Je kunt pas beginnen met inoliën wanneer het filter echt goed droog is. Houd de spuitbus met olie op zo'n acht centimeter afstand van het filter en spuit de olie gelijkmatig langs de bovenkant van elke plooi. De olie moet je ongeveer 20 minuten laten inweken. Het is de bedoeling dat het filter een uniforme rode kleur krijgt (in het geval van een K&N filter). Zie je nog een wit plekje? Spuit hier dan heel zorgvuldig wat extra olie overheen. 
"Een goed schoon filter is cruciaal voor de prestaties van je auto!"

Menutuning-gids.nl
Gerelateerd
Chiptuning
Chiptuning - overzicht van ecu tuning en motormanagement tuning mogelijkheden
Turbo's
Turbo informatie - overzicht van turbo's en turbochargers en de werking er van.
Motor tuning
Auto motor tuning - uitgebreide informatie over alle motortuning aspecten
Bougies
Bougies - soorten sport bougies voor de beste motorprestaties
Uitlaten
Uitlaten informatie, overzicht van open uitlaatsystemen en sportuitlaten
Meer
Alle Motor Tuning artikelen lees je hier

Ook leuk
Bougiekabels Slechte bougiekabels zorgt voor mindere prestaties
Green storm luchtfilter Green Storm luchtfilter: beste koeling, meeste pk's
Carter filter Een carter ontluchtings filter: alle beetjes helpen!
Wastegate Wastegate voorkomt dat turbodruk te hoog wordt
Dumpvalves Dumpvalve of blow off valve voor turbo-auto’s

Informatie
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2024 Tuning-gids.nl