Home Blog

Archief voor 'Remblokken en remschijven'

Juiste remvloeistof laat je sneller en beter remmen

Gepost op 12-08-2014 door Mart in Remmen, Remblokken en remschijven
Zonder remvloeistof kan het remsysteem van je auto niet functioneren. In de gemiddelde personenauto zit zo tussen de 0,25 en 0,5 liter remvloeistof. Maar wat is deze vloeistof nou precies? Wat is zijn functie? En wanneer, waarom en hoe moet je de remvloeistof bijvullen? Antwoord op deze en op andere vragen vind je in dit lekker lange artikel. 

Functie remvloeistof

Wanneer je op de rem trapt zorgt de remvloeistof ervoor dat de kracht op het rempedaal wordt doorgegeven aan de wielremcilinders. Hier is een vloeistof voor nodig omdat vloeistoffen niet samendrukbaar zijn; elke samendrukkende kracht wordt daardoor direct doorgegeven. Daarnaast is remvloeistof erg dun waardoor ze zich makkelijk door nauwe leidingen en doorgangen kan verplaatsen. Erg belangrijk is tot slot dat remvloeistof een hoog kookpunt heeft. Wanneer de remvloeistof niet goed op peil is, kunnen er vervelende situaties ontstaan, maar daar vertellen we je verderop in dit artikel meer over. 


Voor personenauto's wordt DOT 4 remolie aangeraden.

Rotordisc remschijven: voor verbeterde remprestaties

Gepost op 24-11-2013 door Mart in Remmen, Remblokken en remschijven
Remmen is van levensbelang. Zeker op het circuit wil je geen onnodige risico’s lopen. Met Rotordisc remschijven heb je meer remkracht dan de gewone remschijven en daarnaast zijn ze een stuk lichter en passen ze ook nog eens onder vrijwel elke auto. Combineer dit met een apart design, klinkt toch meer dan ideaal?


Rotordiscs zijn lichter

Als je veel op het circuit rondrijdt of zo af en toe meedoet aan een dragrace, dan is het verstandig om een zo licht mogelijke auto te hebben. De Rotordisc remschijven zijn een stuk lichter dan de normale remschijven die je onder je auto vindt. Het gewicht kan per schijf kan met met 10 procent afnemen. In totaal zal dat ongeveer een besparing van 3 kilo zijn. In het kader van gewichtsreductie van een auto is elke kg er eentje.


Rotordisc remschijf: betere remmen én apart design.

Remmenreiniger: de multifunctionele musthave!

Gepost op 20-11-2013 door Mart in Remmen, Remblokken en remschijven
Remmenreiniger is een onmisbaar middel voor elke autobezitter. Het spul is naast goedkoop ook nog eens multifunctioneel. Wat kun je allemaal doen met remmenreiniger en wat moet je vooral laten? Tuning-gids.nl zocht het voor je uit. 


Remmenreiniger

Remmenreiniger is een zeer krachtige reiniger en ontvetter waarmee je vuil, vet, olie en remvloeistof kunt verwijderen van je auto-onderdelen. Zoals de naam al doet vermoeden is remmenreiniger met name bedoeld voor het reinigen van je remonderdelen. Vuil en vet is in een mum van tijd verdwenen!

Maar je kunt nog veel meer met deze vloeistof. Remmenreiniger is een echte alleskunner!

De kracht van een remmenreinigingsmiddel is onbekend

Afremmen op de motor: slim en veilig remmen!

Gepost op 03-10-2013 door Mart in Remmen, Remblokken en remschijven
Afremmen op de motor zorgt ervoor dat je soepel, comfortabel en veilig remt. Afremmen op de motor spaart je remsysteem en bovendien bespaar je brandstof met deze remtechniek!


Afremmen op de motor

Wanneer kun je afremmen op de motor? Afremmen op de motor is een optie als je wilt remmen, zonder dat het per se nodig is om snel tot stilstand te komen. Als je wilt afremmen op de motor dan laat je het gas los in de versnelling. Door het hoge toerental remt de motor de auto vanzelf af. Meestal is afremmen op de motor alleen niet voldoende en moet je bovendien het rempedaal gebruiken.

Remleiding vervangen? Stalen remleidingen zijn beter!

Gepost op 31-07-2012 door Mart in Remmen, Remblokken en remschijven

Eindelijk kunnen de noodzakelijke, maar vaak oerlelijke standaard remleidingen vervangen worden door een fraai, strak en beter remmend systeem. Kies voor stalen remleidingen, want die barsten van de voordelen! We zetten ze voor je op een rijtje.


Slechte remleidingen

Ben je inmiddels gewend aan een sponzig gevoel in het rempedaal, de aanblik van die oerlelijke standaard remleidingen en remmen die niet optimaal hun werk doen? Tijd voor een wake-up call!

Remmen horen perfect te werken, óók in een oude auto. Het is echt de moeite waard om de standaard remleidingen te vervangen door de stalen variant.


De rvs remleiding is goed zichtbaar

Fading van remmen komt door te warme remschijven

Gepost op 27-03-2012 door Mart in Remmen, Remblokken en remschijven
Fading tijdens remmen ontstaat doordat de remmen overbelast worden. Je zal veel minder remkracht ervaren door oververhitting van het remsysteem. Hoe je fading voorkomt? Je leest het hier! 


Sponsachtig remgevoel

Bij normaal rijgedrag zal fading niet snel voorkomen. Als het voorkomt zal dit bijv. gebeuren op bochtige bergpassen, waar de remmen extra worden aangesproken.

Als je een circuit dag met je eigen auto doet en je flink de remmerij gebruikt kan je er op wachten...

Als je een big brake kit hebt kun je echt véél langer en harder remmen voordat je fade gaat voelen. Er zijn 2 soorten fading:


AP Racing remmen kits zijn een van de beste ter wereld.

Remblokken: waar moet je op letten?

Gepost op 21-03-2012 door Mart in Remmen, Remblokken en remschijven
Standaard remblokken zijn geschikt voor gewoon gebruik. Als je meer performance wenst, lees dan onderstaande eens. Meer 'bite'? Langere levensduur? Geen 'fading'? Na lezen van dit stuk ben je een stuk wijzer op het gebied van remblokken.



Als remmen te warm worden..


Zodra ze te warm worden (lees: zodra er te vaak en te hard geremd wordt, op het circuit) wordt de temperatuur te hoog, en doen ze hun werk niet naar behoren. De wrijving tussen blok en schijf neemt af, en dus ook de remkracht. Tevens hebben standaard remblokken een kleine nuttige oppervlakte. Meer oppervlakte betekent meer wrijving, en dus meer remkracht. Remblokken hebben een slijtage indicator, een metalen stripje. Vergeet ook de juiste remolie niet.


Grotere remschijven? Check deze 4 remmen upgrades!

Gepost op 21-03-2012 door Mart in Remmen, Remblokken en remschijven
Wanneer je de remmen wilt verbeteren, moet je je eerst afvragen wat het doel is wat je wilt bereiken. Realiseer je dat het de som der delen is: de juiste schijven, juiste blokken, remolie en remleidingen. In dit artikel nemen we een kijkje naar deze remonderdelen. 


Wat voor remmer ben je?

Als je de auto alleen gebruikt om af en toe eens hard te rijden, maar ga je niet het circuit op, dan heb je heel andere eisen dan iemand die alle trackdays bezoekt en daar fanatiek zijn remmen gebruikt om snelle rondetijden neer te zetten. 

Er zijn grofweg 4 upgrade mogelijkheden, van eenvoudig gebruik tot circuit gebruik of extreem straatgebruik. Van klein naar groot zijn dat onderstaande upgrades:

1. Remvloeistof en stalen remleidingen

2. Remblokken

3. Remblokken & schijven

4. Big brake kit


Big brake kit: als extreem vertragen noodzakelijk is.

Keramische remmen voor extreme remvertraging

Gepost op 07-03-2012 door Mart in Remmen, Remblokken en remschijven
Als je echt G-krachten wilt voelen tijdens het remmen kom je al snel uit bij keramische remmen. Deze presteren aanzienlijk beter dan stalen remmsets. Grote nadeeel is de (nu nog) hoge prijs, maar wij hebben wellicht een gulden midden weg advies voor je!


Keramische remmen

Voorals nog alleen op dure sportauto's als Bugatti en Ferrari.

Audi is bezig met haar duurdere auto's uit te voeren met dit soort remmerij, op termijn zal dit soort remmen zijn weg vinden naar elk automerk.

Vanoudsher loopt de tuningwereld voor op, dus ga er maar van uit dat je betaalbare sets binnen afzienbare tijd kunt kopen!


Carbon keramische remmen, nu nog alleen op dure auto's...
Remklauwen upgrade: remklauw facelift of big brake kit!
Gepost op 03-02-2012 door Mart in Remmen, Remblokken en remschijven
Een beetje tuner heeft behoorlijke remklauwen nodig om al die extra paardenkrachten te kunnen beteugelen. Een big brake kit is het summum op het gebied van remmen! Ben je nog wel eventjes aan het sparen voor die prijzige big brake kit? Geef je remklauwen nu alvast een leuke facelift met remklauw covers!


Remklauwen

Als je grotere remklauwen hebt, dan heb je meer zuigers (pots). Er zijn 2-pots, 4-pots, 6-pots en 8-pots remklauwen. Hoe meer zuigers je hebt, hoe groter de remschijven die je kunt monteren. En dat betekent uiteraard een flinke boost voor je rem-performance. Het is echter meestal geen optie om alleen de remklauwen te vervangen, omdat de remschijven dan waarschijnlijk niet meer passen.

Wil jij echt het allerbeste? Kies dan voor een professionele (en prijzige) big brake kit. Een tikkeltje te duur? Ga dan voor een imitatie en monteer een strakke remklauw cover set! Remklauw covers worden ook wel brake caliper covers genoemd. Hiermee geef je je wieltjes een snelle en uiterst goedkope facelift!


Dure Brembo remmen? Nee, dit zijn brake caliper covers!
Menutuning-gids.nl
Informatie
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2024 Tuning-gids.nl