Home Auto remmen Remvloeistof

Juiste remvloeistof laat je sneller en beter remmen

Zonder remvloeistof kan het remsysteem van je auto niet functioneren. In de gemiddelde personenauto zit zo tussen de 0,25 en 0,5 liter remvloeistof. Maar wat is deze vloeistof nou precies? Wat is zijn functie? En wanneer, waarom en hoe moet je de remvloeistof bijvullen? Antwoord op deze en op andere vragen vind je in dit lekker lange artikel. 

Functie remvloeistof

Wanneer je op de rem trapt zorgt de remvloeistof ervoor dat de kracht op het rempedaal wordt doorgegeven aan de wielremcilinders. Hier is een vloeistof voor nodig omdat vloeistoffen niet samendrukbaar zijn; elke samendrukkende kracht wordt daardoor direct doorgegeven. Daarnaast is remvloeistof erg dun waardoor ze zich makkelijk door nauwe leidingen en doorgangen kan verplaatsen. Erg belangrijk is tot slot dat remvloeistof een hoog kookpunt heeft. Wanneer de remvloeistof niet goed op peil is, kunnen er vervelende situaties ontstaan, maar daar vertellen we je verderop in dit artikel meer over. 

remolie remvloeistof
Voor personenauto's wordt DOT 4 remolie aangeraden.

Hoge temperaturen

De bescheiden hoeveelheid remvloeistof in je auto moet namelijk de zeer hoge temperaturen die tijdens het remmen ontstaan kunnen verdragen. Deze temperaturen kunnen oplopen tot wel 500 graden. Je wilt niet dat de remvloeistof aan de kook gaat, want dan heb je de poppen aan het dansen. Het kookpunt kan worden overschreven wanneer je de auto bijvoorbeeld na langdurig remmen stilzet of wanneer je langzaam gaat rijden zonder te remmen. Er kan dan een zogenaamd 'vapour-lock' ontstaan. 




Vapour-lock

Als remvloeistof gaat koken, ontstaan er dampbellen. In tegenstelling tot vloeistof zijn deze dampbellen samendrukbaar. Gevolg: er kan minder druk opgebouwd worden in het remsysteem en de prestaties van de remmen gaan drastisch achteruit - hetgeen, dat hoeven we je natuurlijk niet uit te leggen, gevaarlijk situaties kan opleveren. Daarnaast veroorzaakt water corrosie aan het systeem. Het is dus heel belangrijk om de remvloeistof zo nu en dan te vervangen. De richtlijn is eens in de twee jaar.


Kookpunt

Om malheur aan je remsysteem te voorkomen, dient remvloeistof dus een hoog kookpunt te hebben. Remvloeistof heeft twee soorten kookpunt: droog (het kookpunt van nieuwe, nog verpakte remvloeistof) en nat (het kookpunt na de opname van ongeveer 3,2% water). Voorts zijn er vier verschillende soorten remvloeistof - of remolie, zoals deze in de volksmond ook wel genoemd wordt - aangeduid met een DOT (Department of Transport) nummer. Hoe hoger dit nummer, hoe hoger het kookpunt van de betreffende remolie.  

remvloeistofreservoir
Soms is het even 'zoeken' naar het remvloeistofreservoir. Bijvullen van kun je dus gemakkelijk zelf.


DOT 3, DOT 4, DOT 5 en DOT 5.1

DOT 3, DOT 4 en DOT 5.1 zijn remvloeistoffen die zijn geformuleerd op basis van polyglycerol; DOT 5 heeft het hoogste kookpunt (ook hoger dus dan 5.1) en is geformuleerd op basis van silicium. DOT 3 heeft een droog kookpunt van 190 °C en een nat kookpunt van 140 °C. Voor de andere nummers geldt het volgende: DOT 4 (205/155), DOT 5.1 (230/180) en DOT 5 (260/210). Wanneer weet je nou welke DOT je moet nemen voor je auto? Het is heel simpel: hoe zwaarder je remmen doorgaans belast worden, hoe hoger het kookpunt dat je nodig hebt. Zware voertuigen en sportieve voertuigen hebben dus baat bij een remvloeistof met een hoog kookpunt.


Remvloeistof vervangen

Wanneer remvloeistof vocht opneemt, gaat het kookpunt dus omlaag. Remolie is helaas sterk hygroscopisch, wat betekent dat het makkelijk vocht aantrekt en opneemt. 

Dit vocht zorgt daarnaast niet alleen voor een lager kookpunt, maar ook voor roest in de remcilinders. 

Hierom is het dus super belangrijk om te remvloeistof eens in de twee jaar te vervangen. Anders zit je opeens met remmen die het niet meer doen...

remvloeistof tekort
Dit kan er gebeuren bij een tekort aan remvloeistof...

Remvloeistof bijvullen

Wanneer het handrem-lampje op je dashboard continue brandt, terwijl je auto helemaal niet op de handrem staat, betekent dit niet dat dat lampje stuk is. Op deze manier probeert je auto te waarschuwen dat het remvloeistofniveau te laag is. Je moet dan direct aan de kant en als de wiedeweerga het peil weer omhoog brengen. Rijd je door, dan kan het zijn dat je remmen er plotseling de brui aan geven en dat is toch erg slordig... Natuurlijk moet je niet volledig op het lampje vertrouwen: check ook nu en dan zelf even of de remolie nog goed op peil is. 



APK

Ondanks dat remvloeistof dus zeer belangrijk is voor de veiligheid op de weg, is de conditie van de remolie tijdens de APK-keuring niet van belang. Om ongelukken te voorkomen doe je er natuurlijk wel verstandig aan om zelf peil en conditie van de vloeistof in het oog te houden. Zoals gezegd is eens in de twee jaar vervangen de minimale vereiste. Maar ga je bijvoorbeeld in de zomer de hort op met een caravan achter de trekhaak? Dan is het verstandig om voor de aanvang van de reis de remolie nog eens te verversen. Met zo'n zware last krijgen je remmen immers veel te verduren en dan is een hoog kookpunt geen overbodige luxe! Voor zwaardere en sportievere voertuigen is vaker vervangen/bijvullen dan eens in de twee jaar aan te raden. Houd ook goed bij wanneer je de vloeistof voor het laatste hebt bijgevuld. Laat je niet verrassen!


Hoe remvloeistof bij te vullen in 4 stappen

1. De eerste stap is natuurlijk om het remvloeistofreservoir te vinden. Niet iedereen zal de eerste keer meteen weten waar die zit. Welnu, deze vind je onder de motorkap: het is het witte, halfdoorzichtige reservoir op de hoofdremcilinder en deze vind je op zijn beurt weer ter hoogte van het rempedaal (als het ware onder de voorruit aan de kant van de bestuurder). 

2. Controleer meteen of bijvullen nodig is: het peil dient altijd maximaal te zijn. Is dit niet het geval? Bijvullen dus! Nou ja, niet te hard van stapel lopen: bijvullen lost het probleem niet op. Probeer eerst te achterhalen waardoor het niveau gezakt is. Misschien is er wel sprake van lekkage. (Zie voor verdere informatie de volgende paragraaf).

3. Vul de remvloeistof bij vanuit een ongeopende fles. Als je goed hebt opgelet weet je waarom: deze vloeistof heeft nog een hoog (en droog!) kookpunt. DOT 3, DOT 4 en DOT 5.1 remvloeistoffen zijn eventueel met elkaar te mengen, maar dit is niet aan te raden: je brengt het kookpunt hier immers mee omlaag. Voor de meeste personenauto's wordt DOT 4 aangeraden; voor het circuit DOT 5.1. DOT 5 is überhaupt met geen van de ander DOTs te vermengen; deze is namelijk in tegenstelling tot de andere drie gebaseerd op siliconen. 

4. Houd het peil van de remvloeistof na het bijvullen een poosje in de gaten. Wanneer er binnen korte tijd toch weer sprake is van een daling, dan heb je waarschijnlijk toch last van een lekkage. NB. Remvloeistof is een agressief goedje. Pas dus op de lak! 




Waarom daalt peil remvloeistof?

Wanneer het peil is gezakt hoef je niet direct in de stress te schieten. Dit wil namelijk niet automatisch zeggen dat er sprake is van een lekkage. Dit kan ook komen door normale slijtage van de remblokken en remvoeringen. Zakt het peil tot onder het minimum? Dan is er dus ofwel een lekkage of zijn je remmen nodig aan vervanging toe. Een lekkage wordt in de meeste gevallen veroorzaakt door  een verdroogde en/of beschadigde afdichting van een van de remcilinders. Hoe dan ook: als de bliksem naar de garage! Waar het de remmen betreft kun je niet voorzichtig genoeg zijn. 


Weggevallen remdruk

Dat je het rempedaal verder moet indrukken dan normaal kan komen door lekkende remvloeistof, maar er zijn ook drie andere mogelijk oorzaken. In de meeste gevallen is het zo dat de remblokken nodig aan vervanging toe zijn. Minder vaak ligt het probleem bij de hoofdremcilinder, maar ook deze kan zo nu en dan de boosdoener zijn. De hoofdremcilinder heeft tot taak de druk die je met je rechterbeen uitoefent op het rempedaal te vergroten, zodat je niet al te hard hoeft te trappen om normaal te remmen. Moet je dus plotseling wel veel harder trappen, dan is het wellicht verstanding de hoofdremcilinder te laten nakijken door de plaatselijke mecanicien.  


Remmen ontluchten

Een derde mogelijkheid is lucht in de remleidingen. Dit ontstaat altijd na het demonteren van de remleidingen. De lucht is een ongewenste toevoeging aan het hydraulische systeem en zorgt voor een vermindering van de remkracht, immers: lucht wordt wel samengeperst wanneer er druk op wordt uitgeoefend. Je remmen ontluchten doe je ofwel via het rempedaal ofwel met behulp van een ontluchtingsapparaat. 
" Houd goed bij wanneer je de remvloeistof bijvult. Het is belangrijker dan je denkt! "


Remvloeistoftester

Tijdens een onderhoudsbeurt is het verstandig om de kwaliteit van de remvloeistof in het reservoir te meten. Zeker voor de monteur is dit handig wanneer hij een auto onder handen krijgt die hij nog niet eerder in zijn garage heeft gehad. Bij het verversen blijft namelijk altijd zo´n 30 procent van de oude vloeistof achter in het reservoir. Deze is vaak van onbekende kwaliteit (welke DOT is het bijvoorbeeld?). Die kwaliteit is in zo'n geval te testen met een, je raadt het al, remvloeistoftester. Het apparaat meet het percentage water in de remolie. Wanneer dit percentage boven de 3 procent ligt, dient de remvloeistof direct vervangen te worden. 



Mythes omtrent remolie

Over remvloeistof doen een aantal hardnekkige mythes de ronde. Maar ja, zoals dat vaak gaat met mythes: ze zijn eerder gebaseerd op gebrekkige kennis over het onderwerp dan op de werkelijkheid. We zullen hieronder de drie meest voorkomende met jullie bespreken. Een andere veel gehoorde mythe hebben we eerder in dit artikel al ontkracht, namelijk dat het onnodig zou zijn om remvloeistof te verversen - dit zou slechts een trucje zijn van de autobranche om je geld uit de portemonnee te kloppen. Nou, volgens mij hebben we inmiddels goed duidelijk gemaakt waarom verversen een absolute noodzakelijkheid is!


Mythe nummer 1

De eerste mythe luidt: gekookte remvloeistof is weer uitstekend bruikbaar wanneer deze eenmaal weer is afgekoeld. Nee, mis dus. Als remvloeistof heeft gekookt verliest het een aanzienlijk percentage van zijn originele kookpunt. Je kunt dus niet anders dan de gekookte vloeistof vervangen. Dit betekent overigens niet dat je het hele reservoir moet leeghalen. Laat de vloeistof er langzaam uit stromen totdat deze weer helder van kleur is: deze remolie is nog van goede kwaliteit.


Mythe nummer 2

En door naar mythe nummer 2. Komt ie: DOT 5 remvloeistof is geschikt voor high performance auto's, omdat ze gebaseerd is op siliconen, die non-hygroscopisch zijn en dus geen water aantrekken. Dit dus in tegenstelling tot de andere DOTS, die zijn gebaseerd op polyglycerol en die wel zeer waterabsorberend zijn. DOT 5 begint echter bij trillingen te schuimen, hetgeen het remmen nog soepeler maakt. Dit is ideaal voor de doorsnee auto, maar voor een high performance auto, bijvoorbeeld voor een sportauto die graag het circuit opzoekt, zit dat toch ietsje anders. De bestuurder van een dergelijke auto wil toch meer controle over zijn rem hebben (harder remmen) tijdens de hoge snelheden die hij haalt. 


Mythe nummer 3

And last but most certainly not least: mythe nummer 3: het reservoir moet tot de nok toe gevuld worden wanneer je gaat bijvullen of verversen. Eh... Nee dus. We zullen je kort uitleggen waarom. In de meeste moderne personenauto's heeft het remvloeistofreservoir een specifiek volume en is het voorzien van een ingebouwde dobber. Dit volume komt overeen met de hoeveelheid vloeistof die verplaatst zal worden wanneer de remblokken dusdanig versleten zijn dat ze vervangen dienen te worden plus een ruime reserve. Wanneer dit punt van vervanging is bereikt, zakt de dobber en zet hij een elektrisch circuit in werking dat ervoor zorgt dat een lampje op je dashboard gaat branden. Dit lampje waarschuwt je ervoor dat de remblokken aan vervanging toe zijn. Wanneer je nu het reservoir helemaal volgiet zal deze dobber zijn werk niet doen en het elektrische circuit niet in gang zetten. Gevolg: je hoort pas dat je remblokken versleten zijn wanneer het te laat is, het schrille janken van staal op ijzer. Dat is zowel heel vervelend als heel erg duur. 

Menutuning-gids.nl
Gerelateerd
Remmen ontluchten
Remmen ontluchten - zelf remleidingen ontluchten doe je zo
Remklauwverf
Remklauwverf - stap voor stap je remklauwen verven doe je zo
Remblokken
Auto remblokken - overzicht van remblokken en schijven
Remleidingen
Remleidingen - de voordelen van stalen remleidingen op een rijtje
Remklauwen
Standaard remklauwen Big brake kit-look geven
Meer
Alle Auto remmen artikelen lees je hier

Ook leuk
Trommelremmen verven Trommelremmen verven, race look voor weinig €'s!
Remklauwen Remklauwen upgrade: remklauw facelift of big brake kit!
Trommelrem onderhoud Trommelrem tips: slijtage en onderhoud nader bekeken
Rotordisc remschijven Rotordisc remschijven: voor verbeterde remprestaties
Fading van remmen Fading van remmen komt door te warme remschijven

Informatie
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2024 Tuning-gids.nl