Motorkaprooster & lucht
Een hoge temperatuur van de inlaatlucht is niet best voor je vermogen. Dit komt doordat warme lucht minder zuurstof bevat. Zeker wanneer je hoge snelheden haalt, warmt de boel onder de motorkap snel op en kan de motor niet anders dan de warme lucht naar binnenzuigen, hetgeen een hoop kracht kost. Pas na een kilometer of drie bereikt het motorblok de buitenluchttemperatuur en kan de motor weer normaal functioneren. Wanneer je echter steeds moet stoppen en weer moet optrekken, kan het zelfs zo zijn dat het motorblok deze ideale temperatuur nooit bereikt.
'Bonnet vents'
Een uitstekende manier om je motor van extra frisse lucht te voorzien, is het aanbrengen van motorkap roosters, ook wel, naar het Engels, 'bonnet vents' genoemd. Mits goed geplaatst zorgen deze motorkap roosters voor een constante koude luchtstroom door de intercooler, die op zijn beurt de temperaturen in het motoblok laag kan houden. Sommige fabrikanten hebben om deze reden bij enkele van hun modellen de intercooler vooraan in de motor geplaatst en de motorkap voorzien van een of meerdere roosters.
Motorkap roosters maken?
Een zaag of boor in de motorkap van je eigen auto zetten? Dat vraagt toch om een grote mate van koelbloedigheid. Als je het verpest, zit je met een lelijke schade die de nodige reparatiekosten met zich mee zal brengen. Toch is zelf motorkap roosters maken is aantrekkelijk, omdat het de goedkoopste optie is. Wel gaat het hier om een relatief lastige klus die de nodige concentratie en nauwkeurigheid vergt.
De voorbereiding
Ga daarom altijd goed voorbereid en secuur te werk. Bepaal voordat je begint op de millimeter nauwkeurig waar je de motorkap roosters wilt aanbrengen. Teken de contouren van de bonnet vents af aan de binnenkant van de motorkap met een goede viltstift of markeer ze met tape. Ga dus nooit zagen of boren met de motorkap naar beneden. De kans is groot dat je de motorkap, het motorblok en/of jezelf ernstige schade toebrengt. Het is nog het beste om de motorkap helemaal van de auto te halen; zo krijg je het beste, meest symmetrische resultaat.
En waar niet?
Waar je in ieder geval geen motorkap roosters moet aanbrengen, is direct boven de radiateur. Het koelingseffect zal in dat geval alleen maar afnemen. In principe kun je 50% van het oppervlak van je motorkap voorzien van motorkap roosters. Echter, hoe groter de roosters, hoe groter de invloed op de aerodynamica - in negatieve zin. Maak het dus niet al te bond!
Grille met racegaas
In de zoektocht naar meer koeling voor de motor zou je ook kunnen overwegen de standaard grille te verwijderen, of aan te passen, en er dan racegaas voor te plaatsen. Hierdoor creëer je ook meteen compleet andere voorkant van je bolide.
Impreza scoop
Ideale koeling voor de top mount intercooler bij de Subaru. Een veel gedane upgrade bij de Subaru is het monteren van een front mount intercooler. Deze geeft meer koelcapaciteit. Via deze scoop krijgt de top mount intercooler de benodigde extra koele lucht voor meer vermogen.

Spatbordverbreders
Via spatbordverbreders een bodykit look!
Rolkooien
Gelaste rolkooi of een schroefkooi? De voors en tegens
Oliedoppen
Vervang standaard oliedop voor een alu-versie
Zonneband
Zonneband op je raam met clubnaam of logo
Cupwings
Cupwings geven je voorbumper een raceauto uiterlijk