Carterpan
De carterpan bevindt zich aan de onderkant van het motorblok. Als je onder de voorbumper kijkt kun je de oliepan zien zitten. Het kan ook zijn dat er een kunststof de onderkant van het blok extra beschermt.
Dit is een extra stukje bescherming voor je carterpan. Wist je dat de oliepeilstok uitkomt in de oliepan?
Omdat de pan ook voor koeling van de olie zorgt is deze vaak van dun plaatstaal of aluminium gemaakt.
De aluminium variant is vaak uitgerust met ribben. Dit zorgt voor een optimale koeling en is steviger dan een effen stuk aluminium.
Verlaagde auto's hebben een grotere kans op een lekkende carterpan. Verkeersdrempels en hobbels in de weg kunnen er voor zorgen dat je schade aan de carterpan oploopt. Bij verlaagde auto's vormen zijn de voorbumper of splitter ook geen vriendjes van van verkeersdrempels.
Carterpan lekt
Op den duur kan een oliepan wat gaan 'zweten' of 'nat' zijn. Veelal komt dit door dat een pakking minuscuul lekt. Geen man over boord, je kunt pakkingen simpel vervangen.
Er zijn standaardpakkingen voor elke automerk. Er zijn ook vloeibare pakkingen. De naam zegt het al, deze zijn vloeibaar en zit in een tube. Deze breng je aan op de randen van de carterpan en onderblok. Vervolgens hard deze uit en heb je een goede afdichting.
Carterpan vervangen
Een roestige oliepan kun je zelf opknappen. Als je 'm opschuurt en goed in de verf zet kan deze nog jaren mee. Als er een gat of scheur in zit kun je 'm (laten) lassen. Let op, sommige carterpannen zijn van aluminium.
Daar dien je een aparte lasmachine voor te hebben. Ook bestaat er een open, de voordelen check je op onze carterfilter pagina.
Als de carterpan van aluminium is kan het schroefdraad gaan 'doldraaien'. De stalen bout maakt de zachtere aluminium schroefdraad stuk als de bout er niet 100% recht op wordt gedraaid. Voor het olie verversen zorg je dat de motor op temperatuur is.
Hierdoor loopt de olie makkelijker uit de carter. Als de carterplug echt vastzit gebruik je eerst wat WD-40. Met een momentsleutel kun je gepast kracht zetten. Top voor bij het aandraaien: vast = vast. Het hoeft niets te houden.
Het is niet vreemd als er wat kleine stukjes metaal rondom de carterplug zit. Dit is als gevolg van het rijden. Onderdelen slijten nu eenmaal. Er zijn speciale carterpluggen die deze vuile deeltjes speciaal verzamelen (iTek Magnetic Drain Plugs). Hierdoor voorkom je dat vuil zich ophoopt. Zo ontzie je ook het oliefilter.