Waarom nou nog een extra motorsteun? Je hebt er immers toch al twee? Nou, die extra steun helpt echt, tenminste als je 'getuned' bent.
De motor is nog beter verankert aan het chassis. Dit heeft een betere wegligging als gevolg. Acceleratie zal soepeler voelen.
Een engine damper zorgt ervoor dat het motorblok minder beweegt.
Het vermindert het de kans op evt. motorschade bij een mogelijke schakelfout.
Nu is deze kans niet heel groot, maar de extra motorsteun heeft nog een aantal voordelen.
1) vermindert het kantelen van de motor
2) sneller en fijner schakelen
3) vermogen wordt beter op de wielen overgebracht
Gevolg is dat je auto gevoelsmatig rustiger rijdt.
De engine-damper wordt op het chassis gemonteerd. Vaak op of aan de veerschotels. Dat is het gedeelte waar ook een veerpootbrug of strabilisatorstang gemonteerd wordt.
Goed tuningvoorbeeld op deze foto, de oplettende tuner spot het volgende: HKS dumpvalve, aangepaste oliedop, geschilderde kleppendeksel en gekleurde bougiekabels.
Om de demper precies te laten passen kan deze verlengt en ingekort worden. Als je een motor demper neemt gebasseert op jou type auto zit je zeker goed. Benodigde montage pakket wordt meegeleverd. Je hebt minder motorblok vibraties dus wordt het vermogen beter naar de wielen overgebracht.