Stralingswarmte van de uitlaat kan een van de grootste veroorzakers zijn van schade onder de motorkap.
Het zal de betrouwbaarheid van (elektronische) onderdelen niet bevorderen en ook nadelig zijn voor je vermogen. Koel houden is het motto. Hoe koeler, des te beter de motor zal presteren.
Er zijn een tweetal methoden om het motorcompartiment koel(er) te houden. Door een speciale coating aan te brengen. Of je kunt uitlaat isolatie band om je spruitstukken, uitlaten of turbo's heen wikkelen. We leggen beiden uit.
Hoe heter de uitlaatgassen in het begin traject van de uitlaat-lijn zijn, des te sneller deze de uitlaat kunnen verlaten.
Uitlaat tape aanbrengen is geen ingewikkelde job. Na het aanbrengen, zie instructies op verpakking, zal na het starten er rookontwikkeling zijn.
Dit komt van de recent aangebrachte coating. Hou rekening mee dat je met een droogtijd te maken hebt.
Om het uitlaat band werkbaar te maken dient deze eerst licht vochtig gemaakt te worden.
De heatwrap tape wordt aan kan je aan het begin vastmaken met staaldraad en/of metalen slangenkleppen.
Ideaal is natuurlijk de hittebestendige tape voor montage van een uitlaatdeel aan te brengen. Je hebt dan maximale werkruimte.
Als je het over reeds bestaande delen wilt aanbrengen is een schroevendraaier handig om het tape te begeleiden en sturen. Al drogende wordt het tape hard. Als het uitgehard is spray je er een coating over. Nooit afspuiten met een hogedrukspuit, als je het hitteband wilt afspoelen doe je dat met een rustige straal water.
Het is zaak zo een koel mogelijke motorruimte te hebben. De evt. aanwezigheid van een openlucht fliter zuigt dan koele lucht aan.
Uitlaatdelen en de turbo worden gloeiend heet. Als je luchtfilter dan deze snikehete lucht staat aan te zuigen is dat niet best voor je vermogen. Een luchtfilter heeft als doel je motor te koelen, niet te verwarmen...
Een turbo voorzien van heatwrap en uitlaatdelen uitgevoerd met uitlaat isolatie band kan de de temperatuur met dik 50% verlagen! Iets te heftig voor je? Dan maar eens beginne met een uitlaat hitte schild boven je eindemper?
De Suppressor Acoustical & Heat Control Mat is ideaal als je het uitlaat geluid wilt isoleren als je straling warmte wilt beperken.
Het is gemakkelijk te knippen en te plaatsen. Ideaal voor waar uitlaat delen dicht langs essentiële delen lopen.
Je kunt ook alleen een coating aanbrengen. ook dit zorgt er voor dat kabels, benzineleidingen, remleidingen, bougiekabels minder last zullen hebben van de stralingswarmte. Zircotech is een bedrijf dat een keramische coating kan aanbrengen op turbo's, upppipes, downpipes, spruitstukken.
Ruimte besparend
Grote voordeel van deze coating is dat je genoeg ruimte onder de motorkap overhoud. Het is een dunne keramische laag. Geen tape, of hitte dekens.
Het goedje weegt nauwelijks iets, en is een duurzamere oplossing dan uitlaat hitte tape. Niet verwonderlijk dat het al meer dan 20 jaar zeer populair is in de racerij.
Turbo's kunnen van een keramische laag voorzien worden voor de inbouw, of als deze gedemonteerd is voor service/reparatie. De coating is in verschillende kleuren beschikbaar. Van 'performance white' tot 'yellow gold'. Oorsprong van deze hitte coating is te vinden in de nucleaire toepassingen. Voor uitlaat hitte band kun je op elise-shop.com terecht.