Ontluchten is dus eigenlijk niets meer dan het er uit persen van lucht uit het hydraulische circuit.
Gevolg is het pedaal sponzig aanvoelt, de remkracht is slecht te doseren. Ontluchten is alleen nodig wanneer het hydraulische gedeelte van het remsysteem losgekoppeld is geweest.
Via het rempedaal
Remleidingen ontluchten kan via het rempedaal en via een ontluchtingsapparaat.
Het resultaat is hetzelfde. Het is niet zo dat als een ontluchting apparaat gebruikt is je beter gaat remmen.
Het voordeel van een ontluchting apparaat is dat deze door één persoon bedient kan worden.
Rem ontluchtingsapparaat
Dit soort apparaten tref je aan bij autogarages. Op de 'ouderwetse' ontluchten, met de voet op het rempedaal, vereist een extra persoon. We bespreken beiden.
Lees de handleiding van het ontluchtingsapparaat en sluit deze aan op het remvloeistof reservoir. Draai het stuur naar helemaal naar Links of rechts, hierdoor creëer je de meeste werkruimte.
Ontluchtingsnippel
Demonteer het wiel. Schuif het transparante slangetje over de ontluchtingsnippel, en leg het slangetje in de maat beker.
Hou het transparante slangetje in de gaten. Mogelijk zie je dan luchtbellen verdwijnen. Als je 15 seconden geen luchtbellen meer hebt waargenomen sluit je de nippel. Trap enkele maken flink op het rempedaal en ontlucht opnieuw. Daarna kun je het wiel terug monteren.
Het is het beste de nippel te sluiten voor dat het rempedaal ongeveer 10cm is ingedrukt, en tijdens het opkomen van het pedaal. Rem ook een aantal keren 'pompend' met een gesloten nippel. Binnen 10x pompen zal het remvloeistof reservoir aangevuld weer op niveau moeten zijn.
Ga hiermee door tot dat er geen luchtbellen meer in het slangetje zichtbaar zijn. Nu je daar toch bezig bent kun je meteen die versleten pedaalrubbers vervangen door een nieuwe rempedaalset.
Voor een betrouwbaar functioneren van het remsysteem is goed ontluchten van levensbelang. Houdt de volgende ontluchtingsvolgorde aan: rechtsachter, linksachter, rechtsvoor linksvoor. Als je niet over een ontluchtingsset beschikt, heb je een assistent nodig. Voor het ontluchten met twee personen kun je onderstaande stappenplan aanhouden:
1) Krik de auto op en zet deze op bokken
2) Verwijder het stofdopje op de ontluchtingsnippel en sluit hier een doorzichtige slang op aan. Plaats de andere uiteinde van de slang in een busje met gebruikt remvloeistof.
3)Laat de assistent het rempedaal enkele malen intrappen
4) Draai de ontluchtingsnippel los terwijl de assistent het rempedaal ingetrapt houdt.
5)Herhaal een en andere bij iedere ontluchtingsnippel, totdat je via de doorzichtige slang ziet dat er geen luchtbellen meer uit het
systeem komen
6) Controleer de werking van de remmen
7) Controleer op remvloeistof lekkage
8) Controleer het remvloeistofniveau en vul zondig bij met nieuwe remvloeistof. Gebruik enkel dezelfde type remvloeistof!
Let op: Houd tijdens het ontluchten de remvloeistof in het reservoir op peil en gebruik afgetapte remvloeistof nooit opnieuw!
Onmisbaar voor de 'doe-het-zelver' is een goede autokrik of assteunen om veilig te werken. Je gebruikt een kruissleutel of doppensleutel set om de bandenbouten los te maken. Als je velgen voorzien zijn van slotbouten zorg dan dat je het slotbout opzetstuk bij de hand hebt.
Daarnaast is een kleine steeksleutel handig om de ontluchtingsnippels los en vast te draaien. Tip voor het transparant slangetje: meet van te voren de diameter van de ontluchtingsnippel, en een opvangbakje van voor de remolie. Ga voorzichtig met remvloeistof om, het vreet nl. je autolak aan! Opletten dus.