Home Auto remmen Remleidingen

Remleiding vervangen? Stalen remleidingen zijn beter!

Eindelijk kunnen de noodzakelijke, maar vaak oerlelijke standaard remleidingen vervangen worden door een fraai, strak en beter remmend systeem. Kies voor stalen remleidingen, want die barsten van de voordelen! We zetten ze voor je op een rijtje.


Slechte remleidingen

Ben je inmiddels gewend aan een sponzig gevoel in het rempedaal, de aanblik van die oerlelijke standaard remleidingen en remmen die niet optimaal hun werk doen? Tijd voor een wake-up call!

Remmen horen perfect te werken, óók in een oude auto. Het is echt de moeite waard om de standaard remleidingen te vervangen door de stalen variant.

Rvs-remleidingen
De rvs remleiding is goed zichtbaar

Stalen remleidingen

Een RVS remleiding zet niet uit als er druk op gezet wordt. Die kracht wordt dus veel directer overgebracht naar de remklauwen en dat leidt tot aanzienlijk betere remprestaties: geen verlies van remkracht en een kortere remweg.

Bovendien krijg je met stalen remleidingen een veel beter remgevoel en verdwijnt het 'sponzige' als sneeuw voor de zon. Dat rijdt lekker hoor, zo'n direct remgevoel! Stalen remleidingen = sneller remmen!


Staal = stevig

Stalen remleidingen zijn leuker, beter, betrouwbaar en veilig. RVS remleidingen verstevigen de remleidingen aanzienlijk en zijn veel beter bestand tegen invloeden van buitenaf, zoals corrosie en beschadiging. Ook drogen ze niet uit, waardoor de remleidingen een autoleven meegaan. Laten we eens het 'hoe en waarom' van remleidingen bekijken.

 

Wat doet een remleiding?

Wanneer je het rempedaal intrapt, bedien je een soort hydraulisch pompje, de hoofdremcilinder. Deze bouwt druk op in het remsysteem, een systeem van leidingen en slangen dat de remmen bedient. Elk wiel heeft één of meer remcilinders die de remvoering of het remblok tegen de remtrommel of de remschijf drukt.

De wrijving die daardoor ontstaat, zorgt ervoor dat de auto wordt afgeremd. De druk die in dit hydraulisch systeem ontstaat, is aan zienlijk, vooral wanneer je 't bij een noodstop hard op het pedaal gaat staan. De remleidingen lopen van de hoofdremcilinder naar de vier wielen. De wielen kunnen inveren en sturen, daar is dus een flexibele leiding nodig in de vorm van een remslang. En dat gelijk de zwakke schakel in het complete systeem…Maar er is (dus) wat tegen te doen.

 

Kapotte remleiding? Zo merk je het!

Als je geluk hebt, kom je erachter dat je een remleiding of remslang aan vervanging toe is voordat deze gaat lekken. Hoewel de meeste auto's wel een gescheiden remsysteem hebben, blijft het zeer gevaarlijk als een deel van het systeem ekt raakt. Aangezien de remleidingen en -slangen vooral onder de auto zitten, is het meestal de garage die erachter komt dat een remleiding er slecht aan toe is. Totdat de leiding gaat lekken, merk je namelijk niets. Wanneer er een lekt ontstaat, merk je dat de auto slecht of scheef gaat remmen of dat je het  pedaal helemaal naar de bodem trapt zonder dat er iets gebeurt...Meestal knapt een geoxideerde remleiding bij hard remmen, omdat de druk in de leiding extra hoog wordt. Niet echt fijn zo een scenario...


remslangen
Rubber vs. omvlochten: in alle gevallen is omvlochten beter.

 

Wat is er aan de hand?

De remslangen zijn over het algemeen de zwakste plek un dit systeem van leidingen. Het rubber van de slang kan droogtescheurtjes vertonen. Tussen de manchet van de slang en de slang zelf kan bij sommige uitvoeringen vocht blijven zitten waardoor er roest ontstaat. Daardoor kan de slang bij de aansluiting afbreken. De slang is inwendig verstevigd met een gevlochten wapening. Wanneer daar een scheur of zwakke plek zit, zie je een bultje op de slang verschijnen. Ook dat is gevaarlijk want de slang kan gaan lekken of als een ballon opblazen bij het remmen. De remslangen zijn bij iets oudere auto's dan ook van een apk-afkeurpunt. Bij oudere auto's komt 't voor dat de remleidingen oxidatie vertonen.

De apk-keurmeester bepaalt aan de hand van de geldende criteria of dit reden voor afkeur van de auto is. De wand van de remleiding kan namelijk zondanig zijn aangetast dat bij hoge druk in de leiding (bij hard remmen dus) de leiding kan springen. Beschadiging kan ook gevaarlijk zijn. Dit kan komen doordat de leiding niet goed is bevestigd en ergens tegenaan heeft geschuurd.

 

Wat moet er gebeuren?

Het vervangen van een remslang is meestal geen al te grote klus. Wel moet het remsysteem daarna opnieuw ontlucht worden. Dat is een mooie gelegenheid om tegelijkertijd de remvloeistof te verversen, iets dat sowieso periodiek moet gebeuren. Het vervangen van een remleiding is vaak wat lastiger. Deze zijn veel langer dan de remslangen en lopen soms op moeilijk bereikbare plaatsen.

 

Wat kost het?

Een rubberen remslang zelf kost vaak niet meer dan een paar tientjes. RVS omvlochten remslangen kosten circa tachtig Euro. De kosten van het vervangen van ’n remleiding zijn moeilijker in te schatten. De hoeveelheid werk die er in zit, is vooral lastig te voorspellen.

 

Kun je het voorkomen?

Remslangen gaan meestal kapot door ouderdom, daar valt niets tegen te doen. De metalen remleidingen zou je bij een oudere auto regelmatig kunnen inspecteren. Zie je een begin van roest of een coating die loslaat, dan zou je dit met een spuitbus tectyl preventief kunnen behandelen. Tip: vraag de garage om dit bij een beurt gelijk mee te nemen, het is ongeveer 5 minuten werk.



RVS remleiding: niet eetbaar


Aangename bijkomstigheid: RVS remleidingen zijn lastig door te knagen. Het schijnt, dat veel fabrikanten visolie gebruiken bij de productie van rubberen leidingen. Op dat geurtje kunnen knabbelende lastpakken afkomen, zoals de steenmarter. Marters zoeken vaak een warm plekje op om te kunnen overnachten; en dat is soms dus het motorcompartiment van een auto. Wist je dat er zelfs speciale marterverjagers zijn? Dit soort kastjes maken een ultra laag geluid waar de beestjes niet tegen kunnen en op zoek gaan naar een ander plekje

rvs-remleidingen
Stalen varianten = eerder stoppen!

Dit beestje heeft blijkbaar als levensdoel om zoveel mogelijk rubberen slangetjes kapot te bijten. Vooral in het oosten des lands krijgen autobezitters hier regelmatig mee te maken. Met als gevolg dat je compleet nieuwe leidingen kunt aanschaffen. Stalen remleidingen zijn veilig voor tandjes!

Pimp je remleidingen

Het oog wil ook wat, zeker het oog van een tuner. Die afzichtelijke rubberen remleidingen doen pijn aan je ogen... pimpen dat remsysteem!


Dat kan heel leuk en betaalbaar met de gekleurde remslangen van Goodridge.
De remleiding sets zijn in behoorlijk wat kleuren verkrijgbaar, ze blijven flexibel en verkleuren niet. Naast performance gaat het je natuurlijk ook om de looks: je zult zeker zien dat mensen nét even wat langer naar de remmerij kijken!

stalen-remleidingen

De teflon kabels van Goodridge hebben een RVS omvlochten ommanteling en een gekleurde kunststof toplaag. Dit betekent dat ze nog beter beschermd zijn tegen roestvorming en eventueel stof of zand dat zijn weg probeert te vinden door de gevlochten remleidingen.

Remleidingen vervangen

Als je je remleidingen wilt vervangen begin je met het opkrikken van de auto en het verwijderen van de wielen. Verwijder de oude remleidingen en de bijbehorende koppelstukken en vang de remvloeistof op in een bak.

Meet de lengte van de oude remleidingen op en zorg ervoor dat de stalen vervangers even lang zijn. Maak ze op maat met een goede, scherpe kniptang (of laat dit doen bij een garage). Bij de meeste dealers kun je kant en klare sets kopen.

Nu kun je beginnen met het plaatsen van de nieuwe remleidingen. Zorg ervoor dat deze ruimte hebben en vrij lopen, zodat ze tijdens het rijden nergens tegenaan komen. Fels de uiteinden om deze te verbinden met bijvoorbeeld de remklauw. Let op: bij sommige automerken moet je dubbel felsen. Draai ze vast met een nippel.

gekleurde-rvs-remleidingen
Gekleurde remleidingen van Goodridge


Remsysteem ontluchten

Het is belangrijk om, nadat je het remsysteem weer gevuld hebt met verse remvloeistof, je remsysteem nu goed te ontluchten. Dat doe je met z'n tweeën. De een houdt in de auto het rempedaal op druk, terwijl de ander de nippel losdraait.

Zodra het pedaal helemaal ingetrapt is kan de nippel weer vastgedraaid worden en kan er weer op het pedaal gepompt worden. Herhaal dit tot het intrappen van het rempedaal weer 'hard' aanvoelt.

Als het intrappen van je rempedaal sponzig aanvoelt, of als je het rempedaal te ver kunt intrappen en het remmen te weinig effect heeft, dan zit er mogelijk nog lucht in systeem en moet het ontluchten herhaald worden.

Remsysteem optimaliseren

Je rubberen remleidingen vervangen door RVS leidingen is een prachtige manier om je remsysteem aanzienlijk te verbeteren. Een betaalbare upgrade van je remmen, die volledig op zichzelf staat.

Wil je optimale remprestaties, kies dan voor DOT 5.1 high performance remvloeistof. Deze vermindert de fading en het sponzige remgevoel nog meer, omdat het kookpunt van deze vloeistof extreem hoog ligt.

Een fervent circuitrijder? Dan loont het om ook de remschijven en remklauwen te vervangen. Denk bijvoorbeeld aan een combinatie van geventileerde remschijven en een vierzuiger remklauw of, nog beter, geperforeerde remschijven en Red Stuff of zelfs Yellow Stuff (voor echte racers) remblokken van EBC.


Menutuning-gids.nl
Gerelateerd
Remmen ontluchten
Remmen ontluchten - zelf remleidingen ontluchten doe je zo
Remklauwverf
Remklauwverf - stap voor stap je remklauwen verven doe je zo
Remblokken
Auto remblokken - overzicht van remblokken en schijven
Inremmen
Inremmen - nieuwe remschijven en remblokken inrem methode
Remklauwen
Standaard remklauwen Big brake kit-look geven
Meer
Alle Auto remmen artikelen lees je hier

Ook leuk
Remklauwen Remklauwen upgrade: remklauw facelift of big brake kit!
Remmen ontluchten Remmen ontluchten kan op twee manieren
Remslijpsel verwijderen Velgen reinigen in 8 stappen: onze tips & tricks!
Brake alert Remwegverkorting van 4 meter bij 80km per uur!
Rotordisc remschijven Rotordisc remschijven: voor verbeterde remprestaties

Informatie
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2024 Tuning-gids.nl