Eindelijk kunnen de noodzakelijke, maar vaak oerlelijke standaard remleidingen vervangen worden door een fraai, strak en beter remmend systeem. Kies voor stalen remleidingen, want die barsten van de voordelen! We zetten ze voor je op een rijtje.
Wanneer je het rempedaal intrapt, bedien je een soort hydraulisch pompje, de hoofdremcilinder. Deze bouwt druk op in het remsysteem, een systeem van leidingen en slangen dat de remmen bedient. Elk wiel heeft één of meer remcilinders die de remvoering of het remblok tegen de remtrommel of de remschijf drukt.
De wrijving die daardoor ontstaat, zorgt ervoor dat de auto wordt afgeremd. De druk die in dit hydraulisch systeem ontstaat, is aan zienlijk, vooral wanneer je 't bij een noodstop hard op het pedaal gaat staan. De remleidingen lopen van de hoofdremcilinder naar de vier wielen. De wielen kunnen inveren en sturen, daar is dus een flexibele leiding nodig in de vorm van een remslang. En dat gelijk de zwakke schakel in het complete systeem…Maar er is (dus) wat tegen te doen.
Als je geluk hebt, kom je erachter dat je een remleiding of remslang aan vervanging toe is voordat deze gaat lekken. Hoewel de meeste auto's wel een gescheiden remsysteem hebben, blijft het zeer gevaarlijk als een deel van het systeem ekt raakt. Aangezien de remleidingen en -slangen vooral onder de auto zitten, is het meestal de garage die erachter komt dat een remleiding er slecht aan toe is. Totdat de leiding gaat lekken, merk je namelijk niets. Wanneer er een lekt ontstaat, merk je dat de auto slecht of scheef gaat remmen of dat je het pedaal helemaal naar de bodem trapt zonder dat er iets gebeurt...Meestal knapt een geoxideerde remleiding bij hard remmen, omdat de druk in de leiding extra hoog wordt. Niet echt fijn zo een scenario...
De remslangen zijn over het algemeen de zwakste plek un dit systeem van leidingen. Het rubber van de slang kan droogtescheurtjes vertonen. Tussen de manchet van de slang en de slang zelf kan bij sommige uitvoeringen vocht blijven zitten waardoor er roest ontstaat. Daardoor kan de slang bij de aansluiting afbreken. De slang is inwendig verstevigd met een gevlochten wapening. Wanneer daar een scheur of zwakke plek zit, zie je een bultje op de slang verschijnen. Ook dat is gevaarlijk want de slang kan gaan lekken of als een ballon opblazen bij het remmen. De remslangen zijn bij iets oudere auto's dan ook van een apk-afkeurpunt. Bij oudere auto's komt 't voor dat de remleidingen oxidatie vertonen.
De apk-keurmeester bepaalt aan de hand van de geldende criteria of dit reden voor afkeur van de auto is. De wand van de remleiding kan namelijk zondanig zijn aangetast dat bij hoge druk in de leiding (bij hard remmen dus) de leiding kan springen. Beschadiging kan ook gevaarlijk zijn. Dit kan komen doordat de leiding niet goed is bevestigd en ergens tegenaan heeft geschuurd.
Het vervangen van een remslang is meestal geen al te grote klus. Wel moet het remsysteem daarna opnieuw ontlucht worden. Dat is een mooie gelegenheid om tegelijkertijd de remvloeistof te verversen, iets dat sowieso periodiek moet gebeuren. Het vervangen van een remleiding is vaak wat lastiger. Deze zijn veel langer dan de remslangen en lopen soms op moeilijk bereikbare plaatsen.
Een rubberen remslang zelf kost vaak niet meer dan een paar tientjes. RVS omvlochten remslangen kosten circa tachtig Euro. De kosten van het vervangen van ’n remleiding zijn moeilijker in te schatten. De hoeveelheid werk die er in zit, is vooral lastig te voorspellen.
Remslangen gaan meestal kapot door ouderdom, daar valt niets tegen te doen. De metalen remleidingen zou je bij een oudere auto regelmatig kunnen inspecteren. Zie je een begin van roest of een coating die loslaat, dan zou je dit met een spuitbus tectyl preventief kunnen behandelen. Tip: vraag de garage om dit bij een beurt gelijk mee te nemen, het is ongeveer 5 minuten werk.
RVS remleiding: niet eetbaar
Aangename bijkomstigheid: RVS remleidingen zijn lastig door te knagen. Het schijnt, dat veel fabrikanten visolie gebruiken bij de productie van rubberen leidingen. Op dat geurtje kunnen knabbelende lastpakken afkomen, zoals de steenmarter. Marters zoeken vaak een warm plekje op om te kunnen overnachten; en dat is soms dus het motorcompartiment van een auto. Wist je dat er zelfs speciale marterverjagers zijn? Dit soort kastjes maken een ultra laag geluid waar de beestjes niet tegen kunnen en op zoek gaan naar een ander plekje
Dit beestje heeft blijkbaar als levensdoel om zoveel mogelijk rubberen slangetjes kapot te bijten. Vooral in het oosten des lands krijgen autobezitters hier regelmatig mee te maken. Met als gevolg dat je compleet nieuwe leidingen kunt aanschaffen. Stalen remleidingen zijn veilig voor tandjes!
Dat kan heel leuk en betaalbaar met de gekleurde remslangen van Goodridge.
De remleiding sets zijn in behoorlijk wat kleuren verkrijgbaar, ze blijven flexibel en verkleuren niet. Naast performance gaat het je natuurlijk ook om de looks: je zult zeker zien dat mensen nét even wat langer naar de remmerij kijken!
De teflon kabels van Goodridge hebben een RVS omvlochten ommanteling en een gekleurde kunststof toplaag. Dit betekent dat ze nog beter beschermd zijn tegen roestvorming en eventueel stof of zand dat zijn weg probeert te vinden door de gevlochten remleidingen.
Meet de lengte van de oude remleidingen op en zorg ervoor dat de stalen vervangers even lang zijn. Maak ze op maat met een goede, scherpe kniptang (of laat dit doen bij een garage). Bij de meeste dealers kun je kant en klare sets kopen.
Nu kun je beginnen met het plaatsen van de nieuwe remleidingen. Zorg ervoor dat deze ruimte hebben en vrij lopen, zodat ze tijdens het rijden nergens tegenaan komen. Fels de uiteinden om deze te verbinden met bijvoorbeeld de remklauw. Let op: bij sommige automerken moet je dubbel felsen. Draai ze vast met een nippel.
Het is belangrijk om, nadat je het remsysteem weer gevuld hebt met verse remvloeistof, je remsysteem nu goed te ontluchten. Dat doe je met z'n tweeën. De een houdt in de auto het rempedaal op druk, terwijl de ander de nippel losdraait.
Zodra het pedaal helemaal ingetrapt is kan de nippel weer vastgedraaid worden en kan er weer op het pedaal gepompt worden. Herhaal dit tot het intrappen van het rempedaal weer 'hard' aanvoelt.
Als het intrappen van je rempedaal sponzig aanvoelt, of als je het rempedaal te ver kunt intrappen en het remmen te weinig effect heeft, dan zit er mogelijk nog lucht in systeem en moet het ontluchten herhaald worden.