Het is hetzelfde principe als de werking van een open luchtfilter
De poreuze wand zit een in een metale omhulsel en kan relatief eenvoudig onder de uitlaat worden gemonteerd. De roetproductie bij dieselvoertuigen is dusdanig groot dat een filter in de regel na 600-1000 kilometer totaal gevuld is met roet. Het opgevangen roet moet verbrand worden, anders verstopt het.
Die verbranding vindt pas goed plaats bij een hoge temperatuur van de uitlaatgassen Deze hoge temperatuur is geen probleem als je op de snelweg rijdt. Maar in de file of in de stad, haal je die temperatuur in de uitlaat niet. En zonder verbranding van de tegengehouden deeltjes zou het filter verstoppen. Voor filters die in nieuwe auto's worden geleverd hebben fabrikanten verschillende manieren ontwikkeld om dat verstoppen te voorkomen. Die filters houden 95% of meer van de roetdeeltjes tegen.
Voor bestaande diesel tuners (retro-fit) zijn er nu half-open filters op de markt. Deze filters laten altijd een deel van de uitlaatgassen door, zodat het filter niet verstopt kan raken. . Deze filters hebben een rendement van 30 tot 50 procent en zijn net zo betrouwbaar als de roetfilters die af - fabriek in nieuwe auto's worden gemonteerd.
Uitlaatgassen van dieselauto's bevatten roet (fijn stof). Roetdeeltjes zijn schadelijk voor de gezondheid, daarom heeft de Europese Commissie normen opgesteld voor fijnstof. Nederland haalt op veel plaatsen de Europese normen voor fijn stof niet.
Door de almaar strengere Europese eisen aan nieuwe voertuigen, katalysatoren en de APK keuring neemt de luchtverontreiniging door verkeer af, ondanks het toenemende aantal weggebruikers. Dat is een gunstige ontwikkeling. Maar het wegverkeer levert nog steeds een grote bijdrage aan uitstoot van zowel fijn stof als andere schadelijke stoffen.
Dieselauto's stoten veel meer schadelijke roetdeeltjes uit dan benzineauto's Door het plaatsen van een roetfilter op een bestaande dieselauto (retro-fit) levert u een belangrijke bijdrage aan uw eigen gezondheid en dat van uw omgeving. Het zorgt voor een afname van schadelijke uitstoot met gemiddeld 40%.
Met een roetfilter houdt de dieselrijder toegang tot de toekomstige milieuzones. Andere instrumenten waar de gemeenten en het Rijk aan werken zijn het differentiëren van parkeertarieven en de jaarlijkse motor rijtuigenbelasting (MRB): hoe vervuilender de auto, hoe hoger het tarief. Een roetfilter kan dus een aantal belangrijke voordelen opleveren. De verwachting is dat hierdoor de restwaarde van dieselauto's met een roetfilter zal stijgen. Meer info op Wikipedia
• Check of er een roetfilter voor uw dieselauto beschikbaar is
• Maak een afspraak bij uw eigen auto garage.
• Breng uw auto langs bij de garage.
• Neem een kopje koffie en de roetfilter is geplaatst terwijl u wacht.
De gehele montage zal niet meer dan 20 minuten in beslag nemen. Het is dan ook erg handig om het plaatsen van een roetfilter te combineren met andere werkzaamheden aan uw auto zoals, APK , een grote beurt of het omwisselen van autobanden.