Uitlaatgassen
De uitlaatgassen die gebruikt worden om het turbinewiel aan te druiven blijven in het turbinehuis en worden direct weer afgevoerd naar het uitlaatsysteem wat ook aan de turbo gemonteerd zit. Aan het turbinewiel zit een as en aan die as zit het compressorwiel gemonteerd, doordat het turbinewiel draait als de motor loopt draait het compressorwiel automatisch ook.Het compressorwiel is zo ontworpen dat als het draait er lucht vanuit het luchtfilter wordt aangezogen.
Deze olie wordt onder druk de turbo ingespoten, smeert alles wat het smeren moet en komt daarna in een soort vergaarbakje terecht waar het zijn normale viscositeit terug krijgt en vervolgens drukloos weer terug in het carter van de motor komt. de komplete rotor zit gemonteerd in het lagerhuis deze wordt gemonteerd tussen de olieaanvoer- en de olieafvoerleiding. Via goede banden beng je het vermogen dan probleemloos over op de weg.
Voor- en nadelen turbo
Als een turbo zoveel extra vermogen geeft op zo'n eenvoudige manier, waarom biedt niet iedere autofabrikant dat standaard aan dan? Een overzicht van de voor- en nadelen. Het belangrijkste voordeel van een turbo is dat je uit een relatief kleine motor veel vermogen haalt. Nadelen zijn er echter ook. Het grootste nadeel is het turbogat.
Verder is het hoge vermogen natuurlijk een grotere belasting voor het relatief kleine motorblok. Veel turbomotoren gaan slechts 100.000km mee. Dik 2 ton is geen enkel probleem, zolang er verstandig mee wordt omgesprongen. Altijd netjes warm rijden en goed af laten koelen. Let op dat je wel op goede autobanden rijdt!
Een ander nadeel is de warmte: een turbo wordt aangedreven door hete uitlaatgassen en bereikt temperaturen van 800 graden of meer. De inlaatlucht wordt hiermee opgewarmd, en zoals je weet is warme lucht ijler dan koude (minder rijk aan zuurstof). Zuurstof is nodig voor de verbranding, dus hoe kouder de lucht hoe beter de motor loopt. Vaak wordt op een turbomotor dan ook een intercooler gemonteerd tussen de turbo en de motor. Deze koelt de inlaatlucht weer af naar buitenluchttemperatuur.
Het verbruik is ook niet gering bij een turbomotor. Er wordt immers gauw 2x zoveel lucht per omwenteling naar binnen geperst, dus ook 2x zoveel brandstof.
Bovendien wordt een turbomotor vaak iets rijker afgesteld, waarbij de extra brandstof dient ter koeling van de cylinderwand. Rijd je een beetje door, dan zit je zo op 1 op 7 á 8. Met rustig rijden kun je 1 op 10 á 11 halen, maar met een ongeblazen motor (weliswaar met mindere prestaties) haal je met rustig rijden gemakkelijk een veel zuiniger verbruik.

Luchtfilters
Nog meer vermogen en sportieve sound dankzij een open luchtfilter!
Dumpvalves
Dumpvalve of blow off valve voor turbo-auto’s
Benzine injectoren
Flinke tuning betekent grotere injectoren monteren
Launch control
Launch Control: sneller weg vanuit stilstand
Brandstofdrukregelaar
Nuttig: brandstofdrukregelaar en brandstofdrukmeter!