Ook wel schakellamp genoemd. Vaak bestaat het uit een shift light en toerental begrenzer.
Allereerst zal de shift light 1 voor 1 oplichten, daarna schakelt de toerenbegrenzer in. Dit is per motor in te schakelen voor V4, V6, V8, V10 en V12 motoren met bobines.
Dit betekent dat je bijv. de eerste LED laat branden op 5.500 rpm en de vierde LED op 6.000 rpm.
Net als in de formule 1 zie je 1 voor 1 de ledjes oplopen.
Vaak beginnen deze groen, en veranderen naar mate er meer toeren gedraaid worden van kleur naar rood.
Tevens kan je 'm instellen zodat je ziet wat het hoogst gehaalde toerental is geweest.
Er zijn nu zelf modellen die je kan aansluiten op de sigarettenaansteker aansluiting.
Ongeacht hoeveel cilinders je auto heb en wat voor soort ontsteking.
Dit geldt zowel voor hand geschakelde auto's als auto's met een automaat.
Units worden met lijm strips voor voor montage geleverd. Tevens met een metalen beugeltje; voor een verstelbare kijkhoek.
Dit wordt uitgevoerd door het starten van de motor en het aansluiten van de shift light in de je sigarettenaansteker.
D.m.v. meer toeren te draaien zal Tot de eerste LED begint te branden.
Bij sommige modellen is het ook mogelijk de LED's in de tegenovergestelde richting te laten branden. (d.w.z. van rechts naar links).
1) de LEDs zijn qua felheid in te stellen
2)Er is geen variatie in het oplichtpunt (het is aan of uit), dus schakel je altijd op het optimale moment. Dit in tegenstelling tot het gebruik van de toerenteller.
3) Shift-Light maakt de toerenteller zo goed als overbodig. Uit een ooghoek is het oplichten zichtbaar.