Een goede lichtmetalen velg is lichter dan een stalen velg. Of beter gezegd, zo'n velg heeft minder massa. Een auto rust
voor het grootste gedeelte -carrosserie, het interieur, de inzittenden- op de wielophanging. Andere delen, zoals de velgen,
remschijven, remklauwen en een gedeelte van de ophanging, noemen we onafgeveerd gewicht. Dat is het gedeelte dat in direct contact staat met de weg. Vergelijk het met het frame van een trampoline. Die veert ook niet mee.
Als je met een auto over een bult rijdt, dan gaan de wielen op en neer. Een zware velg heeft daar vanwege het traagheidsmoment meer moeite mee dan een lichte velg.
Als een wiel wat langzamer op een hobbel reageert, dan zul je daarvan als passagier eerder iets merken in de auto. Oneffenheden worden dan via de wielophanging doorgeven aan je zitvlak. En dan zit je dus lekker te schudden in je autostoel.
Belangrijkste taak van de wielophanging is niet om hobbels te absorberen, maar om de band contact te laten houden met het wegdek. Stel je voor dat een van je velgen over een verkeersdrempel rijdt. Een zware velg reageert langzaam, zodat de band vervormt en de carrosserie een opdonder krijgt. Een zware velg doet er ook langer over om na de drempel weer naar beneden te komen, waardoor je een ogenblik minder grip hebt. Als je veel hobbels achter elkaar hebt, heb je dus een probleem.
Top 3 onafgeveerd gewicht verlagers op het velg/wiel vlak:
1) Lichtgewicht velgen
2) Sportbanden banden (zijn veelal platter en bevatten minder rubber)
3) Lichtgewicht wielbouten
Maar het belangrijkste is natuurlijk dat lichtmetalen velgen er goed uitzien. Daarnaast is het fraai dat de remklauwen, letterlijk en figuurlijk, goed uit de verf komen. Lichtmetalen velgen hebben nl. in 99% veel meer ruimte tussen de spaken dan stalen velgen. Aangename bijkomstigheid is dat de hitte die vrijkomt tijdens pittig remmen beter afgevoerd worden. De daarbij gepaarde remstof heeft ook meer kans om door de rijwind weg te waaien. Velgen en remstof zijn geen vriendjes van elkaar!