Brandt het waarschuwingslampje van de koelvloeistof, of slaat de (digtale) wijzer van je temperatuurmeter ineens door naar rechts? Dan heb je te maken met een oververhitte motor en kun je alarmfase IV afkondigen aan de rest van de inzittenden.
Als je wagen je lief is rijd je nu geen meter verder! Stug doorrijden met een kokende motor kan ernstige motorschade veroorzaken. En dat is een dure grap…
Zet je auto zo snel mogelijk stil op een veilige plek en schakel de motor uit. Plaats de gevarendriehoek op zo'n dertig meter van je achterbumper en zet de motorkap open. Zet de verwarming op de hoogste temperatuur en zet de blazers helemaal open. De hitte kan dan beter ontsnappen. In de auto wordt het nu snel warm, dus het is waarschijnlijk prettig om een paar raampjes open te zetten. Heel belangrijk: laat de motor nu minstens een kwartier afkoelen en controleer dan pas het koelvloeistofniveau. Doe je dit te vroeg, dan kan dat leiden tot zeer ernstige brandwonden.
Heeft de oververhitte motor minstens een kwartier kunnen afkoelen? Neem dan een doek in je hand en draai daarmee de dop van de koeling voorzichtig open. Laat beetje bij beetje de druk ontsnappen. Let op: de koelvloeistof zal gloeiend heet zijn!
Is het peil te laag? Vul deze dan meteen bij. ’s Zomers kan dat in noodgevallen gewoon met kraanwater. Goedkoper en net zo effectief bij een kokende motor. Maar let op: dit is slechts een tijdelijke oplossing en niet handig in de wintermaanden. Laat bij thuiskomst je koelsysteem controleren en vullen met het echte spul. Het kalk in leidingwater kan het koelsysteem namelijk verstoppen.
Natuurlijk is het belangrijk om de oorzaak van de oververhitte motor te achterhalen. In de meeste gevallen zal een tekort aan koelvloeistof de uitslaande wijzer of het brandende waarschuwingslampje hebben veroorzaakt. Maar je kunt bijvoorbeeld ook te maken hebben met een defecte thermostaat. Controleer dit door na te gaan of de rubberen waterslang wel warm wordt tot aan de radiateur, als de temperatuurmeter meer dan 80 graden aangeeft.
Ook de temperatuursensor kan kapot zijn. In dat geval kun je de sensor omzeilen door de ventilator rechtstreeks op de accu aan te sluiten. Ligt er een plas onder de auto? Vul dan water bij en start de motor. Lokaliseer het lek en probeer het provisorisch
af te dichten met een stuk tape. Bij thuiskomst moet de slang natuurlijk vervangen worden. Een lek in de radiateur kun je eventueel tijdelijk oplossen door er kneedbaar staal in te duwen. Dit is verkrijgbaar bij elke bouwmarkt.
Lukt het je niet de oververhitting van de motor op te lossen en blijft de wijzer van de temperatuurmeter hardnekkig in de rode zone staan? Dan heb je professionele hulp nodig. Bel de Wegenwacht!
Ben je van plan om een flink stuk te gaan rijden, dan is het verstandig om je wagen vooraf goed te (laten) checken. Zeker als je normaliter maar kleine stukjes rijdt, kun je sneller te maken krijgen met een oververhitte motor. En helemaal als je met een bomvolle auto door de bergen wilt rijden! Controleer in elk geval je vloeistoffen en vul deze bij.
Dreigt oververhitting? Zet de kachel aan op de heetste stand en zet 'm voluit aan!
"Het aanpassen van je rijstijl kan eveneens oververhitting van je motor voorkomen. Rijd rustig en schakel op tijd door
naar de volgende versnelling. Hoge toerentallen kun je dus beter vermijden. Neem, zeker in de winter, altijd een flesje koelvloeistof mee. Een goede koelvloeistof doet veel meer dan koelen alleen; het bevriest pas bij temperaturen die dik onder het vriespunt liggen, kookt pas bij zo'n 140 graden Celsius, voorkomt kalkaanslag, smeert de waterpomp en conserveert de waterslangen.