Toch kan het lonen om je een beetje te verdiepen in de banden die je onder je auto wilt hebben. Ze kunnen bijvoorbeeld invloed hebben op de hoeveelheid brandstof die je jaarlijks in je auto giet. Het bandenlabel, ookwel bandenetiket genoemd, is vanaf 1 november 2012 verplicht, is een makkelijk hulpmiddel.
Het doel van het bandenlabel is tweeledig: meer veiligheid op de weg en betere bescherming van het milieu. Banden die voor veel grip op nat wegdek zorgen, zijn natuurlijk wel zo veilig. Het geluidsniveau en de rolweerstand hebben invloed op het milieu. Hoe meer lawaai banden maken, hoe vervelender dit is voor de omgeving. En hoe hoger de rolweerstand, hoe hoger het brandstofverbruik én de CO2-uitstoot. Dat een band met een lage rolweerstand en een laag geluidsniveau ook aangenaam zijn voor jezelf, is natuurlijk alleen maar mooi meegenomen.
Het laatste kenmerk dat op het bandenlabel beoordeeld wordt, is het geluidsniveau van de band, uitgedrukt in decibellen en aangegeven met drie golfjes. Drie zwarte golfjes betekenen dat de band relatief veel geluid produceert, één zwart golfje geeft aan dat de band aardig stil is. De toekomstige norm ligt rond de 75 decibel. Produceert de band meer geluid, dan krijgt hij genadeloos drie golfjes toebedeeld. Maakt de band meer dan drie decibel minder geluid, dan krijgt hij één zwart golfje. En mocht je nu denken: wat maakt één decibel meer of minder nu uit? Dan vertellen we je graag dat één decibel minder het afrolgeluid al kan halveren!
Het bandenlabel moet voor jou als koper altijd inzichtelijk zijn. Bijvoorbeeld op showroom modellen en bij de aanschaf via internet. Ook op de factuur die je ontvangt bij aankoop van de banden, moet vermeld worden welk label de banden hebben. Er zijn wel wat uitzonderingen. Banden die speciaal gemaakt zijn voor oude automodellen met een bouwjaar voor 1990 hoeven
geen bandenlabel te hebben. Ook winterbanden hebben voorlopig nog geen label. In de toekomst zal dit misschien veranderen.