Home Onderhoudsbeurt Ruitenwissers

Ruitenwissers: onze tips en tricks voor optimaal zicht

Ruitenwissers zijn een zeer belangrijk onderdeel van je auto. Toch worden ze vaak behandeld als ondergeschoven kindje. De vervanging van ruitenwisser bladen is bijvoorbeeld niet het eerste waar je aan denkt. Toch is het zeer handig om dit jaarlijks te doen, zeker omdat meer dan 90 procent van al onze acties in het verkeer afhankelijk zijn van de informatie die onze ogen binnenkrijgen. Schone en goedwerkende ruitenwissers zijn dus meer dan aanbevolen!


Ruitenwissers versleten?


Er zijn tal van kenmerken die doen vermoeden dat je ruitenwissers het gaan begeven. De ruitenwissers kunnen beginnen te stuiteren of een hoop herrie maken. Soms laten de rubbers vieze horizontale of verticale strepen achter op je voorruit. Dit kunnen allemaal tekenen zijn van een versleten ruitenwisser. Mochten de strepen nu erg dik zijn, dan kan het natuurlijk ook zo zijn dat de rubbers erg vies zijn dus die moet je dan direct even schoonvegen.

ruitenwissers
Bespaar niet op ruitenwissers: zicht = alles!

Check de slijtage indicator


Vaak hebben ruitenwissers een slijtage indicator ingebouwd waaraan je kunt aflezen hoe het gesteld is met de rubber. Een fout die mensen maken is het vervangen van de rubber. Er zijn universele rubbers te bestellen, maar dan ben je nooit verzekerd dat het goed zal aansluiten op de wisserarm. De kans is erg groot dat de druk die de wisserarm uitoefent op de ruit daarna niet meer gelijk is. Hierdoor zal de ruit niet meer geheel schoon worden en hoor je het vaak piepen en krassen. De totale vervanging van je ruitenwissers is dan ook zeer aanbevolen.
   




Ruitenwissers vervangen


Een gemiddelde ruitenwisser gaat ongeveer 150.000 wisbewegingen mee. De beste tijd is om in de herfst de wissers te vervangen. Dan kan je de auto direct winterklaar maken en ben je verzekerd dat je auto bestendig is tegen de te verwachten gure weersomstandigheden in dit koude kikkerlandje.

Ruitenwissers zelf vervangen

Dit is zeer makkelijk zelf te doen: waar je allereerst op moet letten is dat je de oude wissers zorgvuldig verwijderd. Vaak zijn ze versleten waardoor de armen krassen op de ruit kunnen veroorzaken. Til de ruitenwisser op, druk het kleine clipje in die je kunt vinden bij de bevestiging van het blad. Schuif dan de wisser zover naar beneden dat je hem om de haak eraf kan halen. Bevestig de nieuwe wisser er in omgekeerde volgorde weer op en zorg ervoor dat hij goed vastklikt in de houder. 


Wat zegt de apk?


De ruitenwissers van de voorruit zullen zeker worden gekeurd tijdens de apk. Voor de achterruit zijn ruitenwissers niet verplicht. Als er een achterruit wisser aanwezig is, en deze functioneert niet kom je gewoon door de APK heen. Of het slim is om met een kapotte achterwisser te blijven rijden is het tweede; ding zit er natuurlijk niet voor niets...              


De eisen van de algemene periodieke keuring zijn als volgt:

• De installatie moet in ieder geval op minimaal een stand kunnen werken, de intervalstand telt hiervoor niet mee.
• Een loszittend stukje rubber komt nog wel door de keuring heenkomen, maar echt afgescheurde stukken volstaan niet meer.

 

Flatblades

Een type ruitenwisser die nog niet erg lang op de markt is zijn de zogenaamde flatblades. In tegenstelling tot de conventionele ruitenwisser zijn de rubbers hierbij niet aan een ijzeren of stalen frame bevestigd, maar direct aan een flexibele strip gemonteerd. Flatblades gaan over het algemeen een stuk langer mee, leveren een betere prestatie en worden sinds 2005 standaard op nieuwe auto's gemonteerd. Ook op oudere auto's kunnen universele flatblades worden gemonteerd. 

flateblade ruitenwisser
Flateblade ruitenwissers: beter in alle opzichten dan 'conventionele' wissers.

Nog meer wintertips

Probeer altijd je ruiten en dus ook de ruitenwissers sneeuwvrij te houden; te veel druk is uiteraard nooit goed. Om te voorkomen dat de rubbers vastvriezen kan je een kurk onder de wisserarm kunnen steken zodat ze geen contact met het raam maken. Koop speciale ruitensproeiervloeistof waardoorheen antivries is verwerkt.           
" Zorg vóór het aanzetten van de ruitenwisser dat het autoruit goed ijsvrij is, doe je dit niet is de kans groot dat de wisserbladen schade oplopen!            "

Sinds 1903

Ruitenwissers bestaan al sinds 1903 in allerlei vormen. De naam zegt het natuurlijk al, ze zijn bedoeld om je ruiten schoon te houden van vuil, vogelpoep, zand en tijdens de vele regen, hagel en sneeuw in Nederland: een hoop water. Niet werkende wissers kunnen voor zeer gevaarlijke situaties zorgen. Op het internet zijn veel inventieve oplossingen gevonden voor kapotte wissers, deze wilden we je niet onthouden!

       
ruitenwisser
Hier zie je hoe belangrijk een goede ruitenwisser is...

Winter = opletten!


Vorst is uitermate dodelijk voor de ruitenwissers van je auto. Er zijn een aantal manieren om ervoor te zorgen dat je bespaard blijft van kapotte wissers. Let er ten eerste altijd op dat de rubbers niet aan het ruit vastvriezen. Mocht dit toch gebeuren, dan is het hoofdzaak om het mechanisme niet aan te zetten. Daardoor kunnen de armen gaan kromtrekken. Trek de rubbers er dan ook zelf met de hand van het ruit af. Trek dus nooit alleen aan de armen, want dan kan de rubber alsnog gaan scheuren.


Tips voor een langere levensduur

Hier volgen nog wat tips die je eigenlijk altijd in acht zult moeten nemen. Zo ben je verzekerd van een lange levensduur van de ruitenwissers:
• Een tip voor alle maanden is om je mechanisme te allen tijde uit te zetten als je gestopt bent met rijden.
• Laat de wissers niet op een droog oppervlakte werken, wacht steeds tot de voorruit goed vochtig is.
• Ontvet de voorruit regelmatig, zodat het rubber niet wordt afgeschuurd door vuilophopingen.
• Maak ook de wisser zelf af en toe schoon met een zachte spons en een beetje afwasmiddel.
• Ook hier zal het verwijderen van onzuiverheden veegsporen vermijden en behoud je materiaal zijn goede staat. Hierdoor kan je genieten van een goed zicht; en een goede reis!

Menutuning-gids.nl
Gerelateerd
Motorolie
Olie verversen - motorolie en de juiste olie soorten voor de auto
Uitlaat reparatie
Auto uitlaatreparatie tips: zó repareer je zelf je uitlaat.
Interieurfilter
Interieurfilter vervangen: hoe en wanneer?
Distributieriem
Distributieriem informatie, diverse soorten en merken auto distributie riemen
Olie peilen
Olie peilen? In 9 stappen het oliepeil controleren
Meer
Alle Onderhoudsbeurt artikelen lees je hier
Ook leuk
Piepende V-snaar Piepende V-snaar: de oorzaken én oplossingen
Monteurshoes Monteurshoes voorkomt vieze vlekken in autostoelen!
Ruitenwissers Ruitenwissers: onze tips en tricks voor optimaal zicht
Oliekoeler Oliekoeler: onmisbaar voor de sportieve rijder
Autosloop Auto slopen in eigen beheer: de regels uitgelegd

Informatie
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2024 Tuning-gids.nl