Kentekencard: handzaam en behoorlijk fraude-proof
Wat zijn de voor- en nadelen van de nieuwe kunststof kentekencard? Wat verandert er precies en wanneer? Waar moet je als voertuigeigenaar op letten? Tuning-gids geeft je de ins & outs.
Kentekencard
Ons rijbewijs kreeg al eerder het handige formaat van een creditcard en nu is ook ons kentekenbewijs aan de beurt. Weg met die verkleurde, verfrommelde en 78 keer opnieuw gevouwen vrij gemakkelijk na te maken papieren. Deze kant op met die handzame, gebruiksvriendelijke en ultraveilige kentekencard! Toch?
Is de kunststof kentekencard werkelijk zo'n verbetering en... wat verandert er eigenlijk allemaal voor de autobezitter?
Invoering kentekencard
Per 1 januari 2014 wordt de kentekencard ingevoerd en naar verwachting beschikt in 2018 elke voertuigeigenaar over een kentekencard met chip, waarop de gegevens van zowel voertuig als eigenaar staan. Hoofdredenen voor het invoeren van de nieuwe kentekencard: hij is handiger en veiliger dan de papieren versie. Handiger omdat hij klein en hard is en je dus geen last hebt van verkleuringen, scheuren of ezelsoren. Je schuift de slijtvaste kaart zo in je portemonnee en hoeft er geen speciaal leren mapje meer voor te hebben (weer een vaderdag-cadeautip naar de Filistijnen).
Kentekencard = compleet
Welke delen van je kentekenbewijs moest je ook alweer altijd in de auto hebben liggen? De kentekencard vervangt het volledige driedelige papieren kentekenbewijs, namelijk het oude deel IA (voertuigbewijs), deel IB (tenaamstellingsbewijs) en deel II (overschrijvingsbewijs). Als je je kentekencard bij je hebt ben je volledig voorzien van alle benodigde informatie en zit je dus altijd goed.
Op de kentekencard staan volgens Europees voorschrift 30 gegevens van zowel voertuig als kentekenhouder. Op de Nederlandse kentekencard staan bovendien twee extra gegevens: de meldcode en de datum van de eerste inschrijving in Nederland. Ook zijn de aanvullende technische gegevens van het zogenaamde Certificaat van Overeenkomst (CvO), een soort 'geboortebewijs' van je voertuig dat de RDW in bewaring heeft, vastgelegd op de chip.
Tenaamstellingscode
In plaats van het vroegere papieren overschrijvingsbewijs (deel II) krijgt de eigenaar die een voertuig op zijn naam krijgt tegenwoordig een tenaamstellingscode. Deze code van negen cijfers heb je nodig als het voertuig op een andere naam komt te staan of wordt
geschorst, gesloopt, of naar het buitenland geëxporteerd. De nieuwe kentekencard maakt dus ook de verdere digitalisering van het op naam zetten van een voertuig mogelijk.
Kentekencard: nitwit-proof
Ook prettig is het dat de nitwits onder ons bij de kentekencard minder snel de neiging zullen hebben om 'm als kladpapiertje te gebruiken, er reepjes af te scheuren tijdens het wachten op een carpoolmaatje of er gaatjes in te perforeren zodat 'ie in de succesagenda bewaard kan worden. Conclusie: de kentekencard is nitwit-proof en slijtvast en gaat daarom veel langer mee.
"De kentekencard is behoorlijk fraude-, kloon- én nitwit-proof!
"
Kentekencard: fraude-proof
Handzaam is leuk natuurlijk, maar een belangrijker voordeel van de kentekencard is dat hij een stuk lastiger na te maken is. In de kentekencard zit een chip waarop dezelfde gegevens staan als op de kaart zelf. Bovendien wordt de van polycarbonaat gemaakte kaart voorzien van extra echtheidskenmerken en op één plek gemaakt en bewaard: bij de RDW. Ook worden garagehouders verplicht om bij nagenoeg elke check de kilometerstand van het voertuig door te geven. Zou dit dan een systeem zijn dat écht niet te kraken blijkt?
Kentekencard: kloon-proof
Weet je nog hoe autodiefstal er vroeger aan toe ging? De autodief kocht dan een wrak en jatte een soortgelijke auto van de straat. Het chassisnummer van het wrak verhuisde naar de gestolen auto en vervolgens werd deze nog even in een ander kleurtje gespoten en verkocht. Sinds afgeschreven auto's meestal onder toezicht worden gesloopt is dit 'omkatten' nauwelijks nog mogelijk.
Tegenwoordig worden gestolen auto's vaak gekloond en daarna doorverkocht. Bij het klonen wordt een te koop staande auto geselecteerd en wordt een wagen van hetzelfde merk en type gestolen. De autodief maakt een proefritje met de te koop staande auto, jat vervolgens de onderhoudsboekjes en noteert chassisnummer en kilometerstand. Even de kilometerstand in de gestolen bak aanpassen, het chassisnummer, de kentekenpapiertjes en de kentekenplaten vervalsen en verkopen die bak!
Elk jaar worden in Nederland zo'n 500 auto's op deze manier gekloond. De nieuwe kentekencard is zo lastig te vervalsen dat dit vrijwel onmogelijk wordt.
Wanneer krijg ik 'm?
Wanneer wordt je papieren kentekenbewijs vervangen door zo'n handzame kentekencard? Vanaf 1 januari 2014 krijgen voertuigen die nieuw van de band rollen meteen een kentekencard. Dat geldt voor alle voertuig-categorieën. Jij en jouw bestaande bolide krijgen pas met de card te maken als je voertuig wordt overgeschreven op naam van een nieuwe eigenaar.
Ook als je bijvoorbeeld je papieren versie verliest en een nieuw bewijs moet aanvragen, of als er belangrijke gegevens wijzigen zoals de kleur van je auto, krijg je meteen een nieuw bewijs in creditcardformaat. Tot die tijd mag je gewoon blijven wapperen met je papieren bewijs.
Kentekencard... kost dat?
Is zo'n strakke kentekencard niet veel duurder dan een papieren kentekenbewijs? Gelukkig niet. Het
overschrijven van een voertuig blijft € 9,70 kosten en bij verlies of diefstal betaal je ook voor de kentekencard het bedrag van € 31,50. Een spoedaanvraag is ook nog even duur, namelijk € 200,-.
Als we de minister van Infrastructuur en Milieu mogen geloven gaat de nieuwe kentekencard ons landje zelfs een besparing van 24 miljoen euro per jaar opleveren. Lekker, dan kunnen die brandstofaccijnzen eindelijk omlaag! Helaas, waarschijnlijk verdwijnt ook dit bedrag weer in een of ander vaag potje en zien we er nooit meer iets van terug...
Aanvragen en tonen
Het papieren kentekenbewijs kon altijd worden aangemaakt door postkantoren, voertuigbedrijven en de RDW, maar de nieuwe kentekencard wordt in eerste instantie alleen door de RDW aangemaakt. De autobezitter zou het een nadeel kunnen vinden dat je niet meer bij elke garage terecht kunt voor een kentekenbewijs. Toch zullen na verloop van tijd naast de RDW ook andere organisaties de mogelijkheid krijgen om kentekencards uit te geven. Bij deze partijen kun je te zijner tijd dan ook terecht om je auto op naam te zetten.
Ook zullen uiteindelijk handhavers zoals politie en de RDW continu online toegang hebben tot het kentekenregister. Het altijd moeten kunnen tonen van je kentekenbewijs wordt dan overbodig.
Uitzondering voor oldtimers
Voor alle voertuigcategorieën geldt dat het papieren kentekenbewijs geleidelijk aan geheel wordt vervangen door de kentekencard. Toch wordt ook hier, zoals wel vaker (de woorden 'vrijstelling' en 'oldtimer' komen verrassend vaak voor in dezelfde zin) een uitzondering gemaakt voor de oldtimerfreak. Wie 'tuftuf' zegt op 's lands Heeren wegen en daarbij glimlachend levensgevaarlijke uitlaatgassen uitstoot mag zijn geliefde donkerbruin uitgeslagen paperassen behouden. Maar de eigenaar van een klassieker moet daarnaast ook, voor officiële handelingen, beschikken over een kentekencard.