Do's & don'ts vluchtstrook
• Houd dezelfde snelheid aan.
• Vergeet niet om je knipperlicht te gebruiken bij het wisselen van baan.
• Kies de meest rechtse rijbaan.
• Rijd je auto vervolgens de vluchtstrook op.
• Minder pas snelheid als je op de vluchtstrook rijdt.
• Zet je auto helemaal rechts op de vluchtstrook stil.
• Kun je nog meer naar rechts, de berm in? Doen!
• Stap uit, ga achter de vangrail staan en bel 1-1-2. Altijd!
• Staat je wagen niet echt veilig, plaats dan de gevarendriehoek.
Zet 'm op 30 m. van je auto in de richting van het aankomend verkeer.
• Alarmlichten aan? Dan hoef je geen gevarendriehoek te plaatsen.
De hulpdiensten kunnen je verder helpen en je precies vertellen wat er moet gaan gebeuren. Zij kunnen vaak zelfs de meest rechtse rijstrook afsluiten door een rood kruis op de matrixborden te tonen, zodat jij en eventuele passagiers zo min mogelijk gevaar lopen! Daarnaast kunnen ze bijvoorbeeld de brandweer of een sleepdienst voor je regelen.
Vluchthaven
Niet langs elk stuk autoweg of autosnelweg is een mooie vluchtstrook aangelegd. Wat moet je doen als je te maken krijgt met een nood- of pechgeval en de vluchtstrook ontbreekt? Kijk uit naar een vluchthaven, die je meestal om de 800 meter kunt vinden. Hier gelden dezelfde regels als voor de vluchtstrook: je mag er alleen gebruik van maken als je te maken hebt met nood of pech.
Uiteraard wordt de mogelijkheid om tijdens spitsuren de vluchtstrook als extra rijbaan te gebruiken altijd duidelijk aangegeven door de elektronische signaleringsborden. Het is niet de bedoeling dat een automobilist zelf besluit dat het druk genoeg is om ook de vluchtstrook te gebruiken.
Picknicken op de vluchtstrook
Wist je trouwens dat de Nederlandse A12, die vanaf 1934 werd aangelegd, de allereerste snelweg ter wereld was die voorzien was van een vluchtstrook? Jaja, Nederland was pionier! Je kunt je er nu geen voorstelling meer van maken, maar de eerste decennia werd de vluchtstrook gewoon gebruikt om uitgebreid te gaan staan liften, gezellig te picknicken of om even een dutje te doen. Relaxed! Toen lagen de snelheden natuurlijk ook nog véél lager. Vanaf 1965 was dit verboden en kregen weggebruikers een boete bij onnodig gebruik van de vluchtstrook. Een boete die inmiddels is opgelopen tot 370 euro...