Home Motor Tuning Uitlaatsierstuk

Uitlaatsierstuk: een sieraad voor je auto!


Een uitlaatsierstuk geeft je wagen nét even die ‘finishing touch’ . Je auto krijgt er een sportieve of luxe uitstraling van en het doet bijna geen pijn in de portemonnee. Een sierstuk op je uitlaat is een betaalbaar sieraad voor je vierwieler!


Uitlaatsierstuk

Een uitlaatsierstuk geeft je wagen een eigen 'look' en helpt bij het afvoeren van de uitlaatgassen. Het uitlaatsierstuk is interessant voor elke autoliefhebber. Rijd je in een chique sedan, dan kies je wellicht voor een glimmend RVS uitlaatsierstuk die je wagen een luxe uitstraling geeft. Heb jij een heftig gepimpte bak, dan maakt een stoer zwart sierstuk op je uitlaat je bolide pas echt bruut.

Natuurlijk begint je niet aan een sierstuk als de uitlaat zelf niet in orde is. Een uitlaatreparatie kun je eenvoudig zelf uitvoeren. 
sierstuk uitlaat
Zo geef je een duffe uitlaat een mooi en sportief uiterlijk in 30 seconden!


Styling met sierstukken

Als het om autostyling gaat, dan zijn er veel verschillende smaken. Sierstukken voor je uitlaat kun je dan ook in alle soorten en maten krijgen. Van sierlijk ronde dubbele uitlaatsierstukken tot dikke, enkele rechthoekige joekels. Van gepolijst RVS tot opvallend chroom. 

Ook leuk zijn de zogenaamde 'flameburned' uitlaatsierstukken. Het materiaal is met een brander bewerkt, waardoor het uitlaatsierstuk wat blauw is geworden. 

uitlaatstierstuk monteren
Het monteren van het uitlaatstierstuk is kinderlijk eenvoudig: enkel wat moertjes aandraaien.

Vormen en formaten? Genoeg keuze!

Met maarliefst 204 uitvoeringen is er voor iedereen wel een gave upgrade. ‘Grootste’ vraag is wellicht of je voor een dubbele,- of enkele variant gaat. Een greep uit het assortiment:

- Uitlaatsierstuk rond
- Uitlaatsierstuk rond schuin
- Uitlaatsierstuk ovaal 
- Uitlaatsierstuk ovaal / schuin
- Uitlaatsierstuk zwart
- Uitlaatsierstuk rond / recht
- Uitlaatsierstuk gebogen
- Uitlaatsierstuk rechthoekig
-Uitlaatsierstuk dubbel


Uitlaatsierstuk montage: 2 methoden

Check eerst de diameter van je uitlaat om te bepalen of het uitlaat sierstuk past. Voor alle duidelijkheid: de diameter van het sierstuk moet groter zijn dan de diameter van het uiteinde van de uitlaat waarom je het sierstuk gaan monteren. Uitlaatsierstukken zijn er in talloze uitvoeringen en vormen. Qua montage zijn er echter twee mogelijkheden. Via universele klemmetjes of via een beugelbevestiging kunnen de sieruitlaten worden gemonteerd. 

De laatste bevestigingsmethode is wat bewerkelijker. Maar goed te doen voor de doe-het-zelver. Het is belangrijk om te controleren of de diameter (Ø) van de uitlaatpijp van de auto binnen de aansluit range van het sierstuk past. Dat wil nog wel eens verschillen, bijvoorbeeld:

Rond Ø60mm - Lengte 150mm - Montage 30-50mm (past op 30-55mm diameter range van de eigen uitlaat)
Rond Ø60mm - Lengte 170mm - Montage -> 50mm (past op 50mm diameter van de eigen uitlaat)

Montage via klemmetjes kan echt iedereen. Enige wat je nodig hebt is een schroevendraaier. Dit zijn slechts 7 stappen gefixed, lees maar hieronder.

uitlaat sierstuk monteren
Een belangrijke stap: check de diameters van de uitlaten.

Uitlaatsierstuk monteren: het stappenplan

1. Meet diameter van het uiteinde huidige uitlaat.

2. Controleer of de diameter het gewenste uitlaat sierstuk groter is. Dan past hij!

3. Check of er voldoende ruimte is om het uitlaat sierstuk te kunnen monteren (denk aan uitsparingen in bumpers en carrosserie 

4 . Zorg dat de uitlaat afgekoeld is! We hoeven denk ik niet uit te leggen waarom...

5. Schroef de klemstukken aan de buitenzijde van het opzetstuk los.

6. Verwijder evt. vuil van het uiteinde van de demper. Dan klemt het opzet stuk straks beter.

7. Schuif de sierdemper over het uiteinde van de uitlaat en schroef deze kruislings vast. Let op: niet te vast! Dat doe je later pas. Op deze manier is de kans het grootst dat het uitlaat opzet stuk mooi recht komt te zitten.

8. Check vanaf een aantal verschillende posities vanaf achter de auto of het er allemaal mooi fraai uitziet. Als dat niet het geval is stel je het sierstuk wat bij door een van de klemmetjes verder aan Of wat losser te draaien.

9. Draai nu de klemmetjes aan zodat het sierstuk vast komt te zitten aan de uitlaat.

10. Klaar! 

Check na een paar ritjes of het opzetstuk nog goed vast zit. De schroefjes moeten nog steeds goed om het uitlaat uiteinde klemmen. Is je uitlaat uiteinde heel erg verroest? Ga dan iets voorzichtiger te werk.

Lengte


Qua lengte moet je met twee dingen rekening houden: brandwonden aan de benen van onschuldige voetgangers willen we het liefst voorkomen. Maar aan de andere kant moet het sierstuk lang genoeg zijn om de uitlaatgassen goed kwijt te kunnen. Bovendien willen we het fraaie ding natuurlijk wel even goed kunnen zien! 

Installeren

Een uitlaatsierstuk is bij de meeste auto's gemakkelijk te bevestigen. Zorg er altijd voor dat je uitlaatpijp volledig is afgekoeld. Ten eerste verbrand je zo je vingers niet en ten tweede is een warme pijp wat uitgezet: dit maakt het veel moeilijker om het sierstuk om de uitlaatpijp te schuiven.  

Veranderd er wat qua geluid na montage? Het antwoord is neen. Het is puur een optische verfraaiing. Qua uitlaatgeluid ga je er niets van horen.
" Verwacht geen mooiere of meer decibellen uit de uitlaat."


Ook jij kunt het!

Montage is doodsimpel en kan iedereen, als je maar een schroevendraaier in de buurt hebt. Na het vastzetten doe je er verstandig aan om na een paar ritjes even te controleren of alles nog netjes vastzit. De kartel vormige klemmetjes zorgen voor een goed klemmende werking, echter een warme uitlaat zet altijd lichtjes uit. Check dit nog wel even na een paar ritjes. Zit het geheel nog muurvast? Prima, dan blijft dit zo. Have fun!
uitlaatsierstuk
Als je heel goed kijkt zie je de montage boutjes. Zie je in de praktijk niet van!



Past precies!

Erg belangrijk is dat je een sierstuk aanschaf dat aansluit bij de buitendiameter van je uitlaatpijp. Dat varieert per automerk en uitlaattype: een uitlaatsierstuk kan op de ene Suzuki perfect passen, terwijl hij niet aansluit op de uitlaatpijp van een ander model Suzuki. Meten is weten. Dus even een meetlint of rolmaat erbij pakken.


zonder uitlaat sierstuk
Dit ziet er nogal duf en grauw uit...

Het handige hierbij is dat deze sierstukken op uitlaten met verschillende diameters te plaatsen zijn. Je uitlaatsierstuk kun je ook met een uitlaatklem vastzetten. Koop wel even een goede en check na de installatie regelmatig of de boel nog goed vastzit.

Ik wil er twee!

Mag jouw uitlaat nog meer knallen en is één uitlaatsierstuk niet genoeg? Neem er twee! We hebben het over twee complete uitlaatpijpen, dus niet alleen over een dubbel eindstukje. Dubbele uitlaten zijn natuurlijk tweemaal zo indrukwekkend. En natuurlijk plaats je dan ook twee uitlaatsierstukken.


Materiaalsoorten

Er zijn globaal twee soorten materialen waarin de opzetstukken verkrijgbaar zijn: RVS (roest vrij staal) en Staal. Grote voordeel van RVS is dat het -in feite- niet zal gaan roesten. De stalen varianten zijn gevoeliger voor roestvorming, echter met het juiste onderhoud voorkom je roest. Hierover later meer.


Uitlaatsierstuk schoonmaken?

Dat is redelijk simpel. Zorg er voor dat je ‘m met enige regelmaat afspoelt met een sopje, als je dan toch bezig bent: neem dan de rest van de auto ook mee. Blijft die ook langer mooi.  Als je wilt kun je met een anti roest het eindstuk van een beschermlaag voorzien. Op deze manier blijft hij echt jarenlang er glimmend uitzien.

En geef toe: wat was nu de reden om ‘m te monteren? Juist ‘m een sportieve uitstraling. Zonde als je ‘m laat verslonzen! Indien je gebruik hebt gemaakt van montage via klemmetjes is het helemaal kinderspel. Wat schroefjes losdraaien en je kunt het uitlaatsierstuk schoonmaken als de beste.

Succes met het uitzoeken!
uitlaat met sierstuk
Geef toe; dan is dit toch stukken beter qua looks!

Koop nu in de webshop!

  • Grootste van de Benelux: 50.000 artikelen
  • Voor 19:00 besteld, vandaag verzonden
  • Klanten geven ons een 9.1/10
  • Snel bestellen in 3 minuten: een account maken is niet verplicht
Menutuning-gids.nl
Gerelateerd
Bandenspanningstabel
Bandenspanningstabel - de juiste bandenspanning voor elke auto en band
Uitlijnen/balanceren
Auto uitlijnen - auto balanceren en uitlijnen tips
Sportvelgen
Velgen informatie, overzicht van lichtmetalen velgen en sportvelgen
All season banden
Autobanden - overzicht van soorten banden: sportbanden, zomerbanden en winterbanden
Remklauwverf
Remklauwverf - stap voor stap je remklauwen verven doe je zo
Meer
Alle banden & velgen artikelen lees je hier
Daarom Tuning Gids
Ook leuk
Hitteschild Hitteschilden zorgt voor koelere motorruimte
Uitlaat geluid boete Boete voor uitlaat geluid? Dit zijn de regels!
Turbo revisie Turbo revisie? Reviseren van turbo is geen kinderspel!
Boostcontroller Via een Boostcontroller zelf turbodruk regelen
Brandstofdrukregelaar Nuttig: brandstofdrukregelaar en brandstofdrukmeter!

Veilig betalen met
Wij verzenden via
Keurmerk
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2018 Tuning-gids.nl