Home Blog

Archief voor 'Motortuning'

Versnellingspook upgrade? Pimp je pookknop!

Gepost op 12-09-2013 door Mart in Motortuning, Motorblok
Met een versnellingspook of pookknop kun je de versnellingsbak van je auto bedienen. Maar een versnellingspook kan véél meer, zoals de looks van je cockpit verfraaien, je brandstofconsumptie verlagen en ervoor zorgen dat je sneller kunt schakelen. Hoe dat werkt? Tijd voor de les 'pimp je pookknop'!


Versnellingspook met LCD

Information is power. Dat is exact de reden waarom jij een versnellingspookknop met LCD-scherm in je auto wilt. Het display op de pookknop  geeft aan in welke versnelling je rijdt en bepaalt tevens het optimale moment om te schakelen. Dat is niet alleen leuk en handig, maar daarmee kun je ook tot wel 15 procent op je brandstof besparen. De motorsnelheid heeft namelijk heel veel invloed op de brandstofconsumptie. 

Strakke pookknop: een echte eyecatcher...

Monteer goede pedalen in je auto. Of sport pedalen!

Gepost op 02-09-2013 door Mart in Motortuning, Motorblok

Autorijden in de regen? Natte en gladde schoenen glijden gemakkelijk van de pedalen in je auto af. Naast vervelend is dat vooral erg gevaarlijk. Wist je dat je auto niet eens door de APK komt als je pedalen niet in orde zijn? Logisch. Oplossing: goede pedalen in je auto! Auto pedalen of sport pedalen zijn praktisch, stoer én veilig.


Pedalen auto

Jouw stuurmanskunsten zijn vast indrukwekkend. Maar als je pedalen niet in orde zijn en je schoenen zijn nat en glad, dan lijkt het nergens op, hoe hard je ook je best doet om goed te rijden.

Goed autorijden zonder goed grip te hebben op de pedalen in je auto is gewoon onmogelijk. Als je voet van het gas- of rempedaal glijdt kunnen er natuurlijk levensgevaarlijke situaties ontstaan. Auto pedalen of sport pedalen zijn dan een uitkomst! Op deze pagina lees je alles over de mogelijkheden. 

Fraai: sportpedaaltjes plus voetsteun in een Subaru

Oliekoeler: onmisbaar voor de sportieve rijder

Gepost op 29-08-2013 door Mart in Motortuning, Motorblok
Ben jij een sportieve rijder of zelfs een echte snelheidsduivel? Heeft je motor een upgrade gehad of rijd je graag een paar rondjes op het circuit? Dan is een oliekoeler absoluut onmisbaar. Olie smeert, koelt en reinigt je motor, mits de olie goed gekoeld wordt door een oliekoeler. Dat maakt de oliekoeler de beste vriend van je auto.


Oliekoeler

Een automotor genereert, zeker bij sportief rijgedrag of op het circuit, gigantisch veel hitte. Dat komt doordat de olie rechtstreeks in contact komt met hete onderdelen zoals zuigers, klepstelen en glijlagers. De motor is voor de koeling grotendeels afhankelijk van de olie. 

De olie moet dus niet te warm worden en dat is precies de taak van de oliekoeler: de olie koelen. Een oliekoeler verlengt de levensduur van de motor en andere onderdelen die olie gebruiken, zoals een turbo. 


Brede banden: de voor- en nadelen van brede banden

Gepost op 19-07-2013 door Mart in Motortuning, Motorblok
Meer grip in de bochten, een betere acceleratie, een kortere remweg en was er niet nóg een heel groot voordeel van rijden op brede banden? Inderdaad! Maar kiezen voor brede banden heeft ook een aantal nadelen. Tuning-gids legt de voor- en nadelen van brede autobanden voor je op de weegschaal. Trek zelf je conclusies.


Brede banden

Banden zijn misschien wel het belangrijkste onderdeel van je auto. Ze brengen de krachten van je motor over op het wegdek en zorgen er daarnaast voor dat je wagen bestuurbaar is.

Of je rijdt op gewone of extra brede banden heeft behoorlijk veel invloed op de prestaties, veiligheid en de brandstofkosten. Waarom kiezen veel tuners voor brede banden en waarom zijn brede banden voor de standaard automobilist vaak niet praktisch? Laten we eens wat voor,- en nadelen van breed schoeisel bekijken.

Letterlijk en figuurlijk: DIK

Remschijven afdraaien: meer veiligheid en comfort

Gepost op 14-03-2013 door Mart in Motortuning, Motorblok

Als je remt begint je stuur of je rempedaal te trillen. Of je hoort piepende of knarsende geluiden tijdens het remmen. De kans is groot dat je remschijven krom of aangetast zijn. Niet comfortabel en al helemaal niet veilig! Laat daarom je remschijven afdraaien. Wat is dat precies en wanneer is dit een optie? 


Remschijven afdraaien

Remblokken en remschijf horen samen te werken. Als hierbij een probleem ontstaat, dan heeft dat ten eerste effect op de veiligheid. Het tijdig tot stilstand kunnen brengen van je auto is essentieel voor jouw veiligheid op de weg. Daarom is het belangrijk om je remmen goed te onderhouden. Daarnaast hebben oneffenheden op de remschijf invloed op het comfort. Tijdens het autorijden hoor en voel je geluiden en trillingen. Vervelend! De oplossing: laat je remschijven afdraaien!


Uitlaatsierstuk: een sieraad voor je auto!

Gepost op 06-10-2012 door Mart in Motortuning, Uitlaten

Een uitlaatsierstuk geeft je wagen nét even die ‘finishing touch’ . Je auto krijgt er een sportieve of luxe uitstraling van en het doet bijna geen pijn in de portemonnee. Een sierstuk op je uitlaat is een betaalbaar sieraad voor je vierwieler!


Uitlaatsierstuk

Een uitlaatsierstuk geeft je wagen een eigen 'look' en helpt bij het afvoeren van de uitlaatgassen. Het uitlaatsierstuk is interessant voor elke autoliefhebber. Rijd je in een chique sedan, dan kies je wellicht voor een glimmend RVS uitlaatsierstuk die je wagen een luxe uitstraling geeft. Heb jij een heftig gepimpte bak, dan maakt een stoer zwart sierstuk op je uitlaat je bolide pas echt bruut.

Natuurlijk begint je niet aan een sierstuk als de uitlaat zelf niet in orde is. Een uitlaatreparatie kun je eenvoudig zelf uitvoeren. 

Zo geef je een duffe uitlaat een mooi en sportief uiterlijk in 30 seconden!

Centreerringen: onmisbaar voor je auto!

Gepost op 27-09-2012 door Mart in Motortuning, Motorblok

Centreerringen zijn veel meer dan alleen een hulpstukje bij de montage van een velg. Ze zijn onmisbaar voor je auto! De centreerring zorgt ervoor dat je velg steviger en veiliger onder je auto gemonteerd kan worden.  


Centreerringen

Centreerringen zijn idealiter (!) kunststof of metalen ringen die je in de kern van de velg, schuift of klikt. De centreerring is maar een klein onderdeeltje van je wagen, maar vergis je niet: het is wél prettig en noodzakelijk dat 'ie er is. Dankzij centreerringen blijven velgen goed op hun plaats zitten en dat is niet onbelangrijk natuurlijk!

Zonder centreerringen zou een velgenproducent voor elk automodel een andere velg moeten produceren, met exact de juiste maat naafgat. Dit zou enorm veel tijd en geld kosten. Vandaar dat handige plastic ringetje dat welke velg pasbaar maakt.

De juiste maat is cruciaal bij centreerring montage.

Winterbanden huren: handig en superveilig!

Gepost op 19-09-2012 door Mart in Motortuning, Motorblok
Winterbanden en sneeuwkettingen zorgen ervoor dat je je auto beter onder controle hebt bij winterse omstandigheden. In de winter heb je te maken met lage temperaturen, een nat en vies wegdek, gladheid en onvoorspelbare situaties op de wegen. Te duur? Huur dan winterbanden!


Winterbanden

Winterbanden huren heeft veel voordelen: het is een misverstand dat deze banden alleen nut hebben bij het rijden op sneeuw en ijs. 

Winterbanden hebben een speciale rubbersamenstelling en een ander en dieper profiel waardoor regen, sneeuw en vuil veel beter afgevoerd worden.

Hierdoor ontstaat veel meer grip op natte, koude, besneeuwde en gladde wegen. Dat betekent een kortere remafstand, een goede wegligging en betere rijeigenschappen.

Tegenwoordig hebben winterbanden bijna geen nadelen meer: ze zijn geluidsarm en je kunt er wel 240 kilometer per uur op rijden.


Profieltje he? Dit is een goede winterband!

Turbo reinigen: laat je turbo optimaal draaien!

Gepost op 14-09-2012 door Mart in Motortuning, Turbo en toebehoren
Heb je het gevoel dat je vermogen verliest of dat het vermogen niet soepel wordt opgebouwd? Verbruik je meer brandstof dan ooit? Dikke kans dat je turbo vervuild is. Je turbo reinigen is heel eenvoudig en voordelig!


Turbo reinigen

Een turbo of turbocharger heeft als doel het vermogen van je benzine- of dieselmotor te verhogen. Vuil- en roetafzetting op het compressor- of turbinewiel zorgen ervoor dat je turbo niet goed kan draaien. Je turbo schoonmaken is dan de meest logische stap.

Vervuilde turbo?

Heb je een vervuilde turbo? Dan kun je te maken hebben met de volgende verschijnselen: verlies van motorvermogen, een verhoogd brandstofverbruik of overmatig roken van de motor.


Deze turbo kan wel een reinigingsbeurt gebruiken!

IJskoud probleem: autodeur bevroren. En dan?

Gepost op 05-09-2012 door Mart in Motortuning, Motorblok
Een vastgevroren autodeur komt altijd op het verkeerde moment. Wat moet je doen als je autodeur bevroren is en wat moet je absoluut laten? En belangrijker: kun je een vastgevroren autodeur eigenlijk voorkomen? Heel gemakkelijk: met een spray of rubberstick!

Autodeur bevroren


Nietsvermoedend wandel je 's ochtends naar je auto. Je steekt de sleutel in het autoslot en draait. Klik! Maar waarom krijg je dat portier nu niet open? Oké, het is koud buiten. Maar jij moet gewoon naar je werk! Het is nu verleidelijk om hard aan de deurhandel te trekken of een bak met heet water over de deur te kiepen. Niet doen! Voorkomen is beter dan genezen. Op deze pagina leggen we je uit hoe je het beste te werk kunt gaan en welke producten je daarvoor gebruikt.

Een bevroren autodeur komt altijd ongelegen...
Oververhitte motor of kokende motor? Onze tips!
Gepost op 31-07-2012 door Mart in Motortuning, Motorblok
Je auto is volgepakt, de radio staat aan en je humeur is net zo zonnig als het weer. Maar dan slaat het noodlot toe: je motor raakt aan de kook… Het kan iedereen overkomen,  maar helaas treft dit lot vaak de vakantieganger die onderweg is naar zijn vakantiebestemming. Hoe dan ook: oververhitting van je motor komt áltijd ongelegen. Bovendien kan onjuist handelen je motor flink beschadigen. Wat kun je doen en wat moet je absoluut laten?

oververhitte motor = stoppen

Brandt het waarschuwingslampje van de koelvloeistof, of slaat de (digtale) wijzer van je temperatuurmeter ineens door naar rechts? Dan heb je te maken met een oververhitte motor en kun je alarmfase IV afkondigen aan de rest van de inzittenden.

Als je wagen je lief is rijd je nu geen meter verder! Stug doorrijden met een kokende motor kan ernstige motorschade veroorzaken. En dat is een dure grap…


Oververhitte motor = direct auto aan de kant!
Cyclone in luchtinlaat: wereld van verschil!
Gepost op 30-03-2012 door Mart in Motortuning, Motorblok
Continue wil je de performance van je auto verbeteren. Vaak gaat echter het ene ten koste van het ander. Meer vermogen, gevolg: meer verbruik en onderhoud. Maak kennis met de Cyclone. Na het plaatsen van de Cyclone treedt er een veel efficiëntere luchtstroom naar de motor toe. En dat heeft wel hééél aangename voordelen!

Nader bekeken

Doordat de Cyclone lucht laat wervelen bereik je een optimale vermenging van de lucht en brandstof. Gevolg is dat je een beter mengsel hebt. Dit mengsel 'tolt' nog als het gecomprimeerd is. Als het dan ontbrandt, neemt het de niet-ontbrande mengsel mee in de verbranding. Hierdoor kan een verbrandingspercentage van 60 tot 80% worden bereikt. Bij een standaard luchtbuis staat het mensgel, na gecomprimeerd te zijn, vrijwel stil.


Cyclone gemonteerd in het luchtinlaat systeem.
Downpipe: meer koppel & motorvermogen via uitlaat
Gepost op 27-03-2012 door Mart in Motortuning, Uitlaten
Een standaard uitlaat lijn kan niet optimaal 'flowen'. D.w.z. dat de uitlaatgassen aanzienlijk sneller door het uitlaatsysteem kunnen gaan. Dat betekent meer vermogen, en dat willen we allemaal natuurlijk!

Meer respons

Met name de koppel toename is aangenaam. Als je auto ook een turbo heeft zal het turbogat kleiner worden. Als de turbo eenmaal begint te draaien zul je merken dat je echt in je stoel gedrukt wordt!

Minder tegendruk

De grotere downpipe minimaliseert tegendruk uit het uitlaatsysteem, daardoor spoelt de turbo sneller op.


Downpipe zijn er zonder en met sportkayalysator
Launch Control: sneller weg vanuit stilstand
Gepost op 27-03-2012 door Mart in Motortuning, Turbo en toebehoren
Stel je voor:  je wilt vanuit stilstand zo snel mogelijk optrekken. Volgas gevend, maximale toeren, sta je klaar om weg te spuiten. Je laat je koppeling los en daar ga je. Veel geweld, veel gebok en wielspin zijn met name het gevolg. Niet de meest ideale manier om weg te spurten. Launch control kan een oplossing zijn om alles uit de sprints te halen.  

Wat is Launch control?

Met launch control trek je gemakkelijker met maximale snelheid vanuit stilstand op. De aanpassing zorgt ervoor dat het maximaal aantal toeren dat je motorblok kan maken naar een bepaalde waarde wordt verminderd.

Dit is meestal rond het punt waar het motorblok het meeste koppel, ook wel trekkracht, maakt. 


Launch control: snelste start zonder rokende banden
Een carter ontluchtings filter: alle beetjes helpen!
Gepost op 26-03-2012 door Mart in Motortuning, Motorblok
Een carterfilter zorgen ervoor dat vervuilde olie en water vanuit het motorblok afgevoerd kunnen worden. Als je geen carter ontluchtings filter hebt zal dit in het motorblok blijven of via het luchtfilter de motor verlaten.

Carterfilter uit racerij

Zoals bij zo veel tunings materiaal komt deze ook uit de racerij. Doordat je motor warm wordt gaan motorolie en gassen zichzelf afscheiden.

Als de carter geen ontluchting zou hebben knallen al je keerringen uit met motorblok. De druk wordt simpelweg te groot.

Voordelen Carterfilter

1) minder hete lucht in het inlaatsysteem
2) geen olieresten blijven in het blok achter.


Carter filters: ziet er fraai uit en het helpt ook (een beetje).
Menutuning-gids.nl
Informatie
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2024 Tuning-gids.nl