Als er een turbo in je auto zit heb je vast wel eens gehoord van turbodruk. Bij sommige auto's zit er fabrieks af een turbodrukmeter in. Echter bij de meeste is dat niet zo, het is in tuningscene een vaak geziene upgrade.
Er zijn twee soorten een mechanische boostcontroller (goedkoop) en een electronische boostcontroller (duur). Maar vele malen nauwkeuriger en dus beter!
No nonsense turbodruk-verhoger. Na het installeren stel je de turbodruk in door aan het wieltje te draaien.
Het is wel zaak een tuning meterset in te bouwen. Dit gaat via metersethouders als zekerheid in te bouwen, je wilt immers zien hoeveel extra druk je 'erbij draait'
De meest bekende electrische variant is de AVC-R van Apexi. De AVC-R is een multifuntionele LED meter. Data kan worden weergegeven via cijfers of traditionele tellers.
1) RPM based boost
2) duty cycle control
3) scramble boost
4) self learning mode
5) real-time replay
6) peak/hold functie
laat de AVC-R afstellen door een kenner. Als je zelf genoeg kennis/ervaring hebt, prima. Dan ken je ook de gevolgen van een fout afgestelde AVC-R...
Om de turbodruk niet te ver op te laten lopen is er op elke turbo een waste gate aanwezig.
Als de waste gate opent daalt de turbodruk en wordt het vermogen gereduceert. Standaard is de druk waarop de waste gate opent voorzichtig ingesteld.Om meer turbodruk te realiseren is het noodzakelijk dat de waste gate langer gesloten blijft. Een boost controller zorgt er voor dat op gecontroleerde wijze de wastegate langer gesloten blijft.
Een dump-valve, of blowoff-valve voert overdruk uit het systeem als je van het gas gaat. Als het gas dicht gaat zal dit terug naar de turbo gaan. Gevolg is dat deze dan abrupt stil komt te staan. Een Dumpvalve 'dumpt' de inlaat-lucht, waardoor er geen druk meer wordt opgebouwd.