Home Blog

Archief voor 'Motortuning'

Anti lag systeem : vlammen en knallen uit de uitlaat !

Gepost op 25-03-2012 door Mart in Motortuning, Motorblok
Vol gas op het grindparkoers richting de flauwe bocht, gas los, gevolgd door knallen en vlammen uit de uitlaat. Driftend door de bocht, met het gas er gelijk vol weer, richting de finish van de rallywedstrijd. Die knallen en vlammen zijn bijproducten van een ALS (Anti Lag System). Dit systeem, ook wel bekend als bang-bang, zorgt voor een optimale gasrespons bij race en rallyauto's met turbo's.
Turbopower is de toekomst

Veel sportieve auto's beschikken over een turbo, waardoor de vraag rijst of zo'n Anti Lag System niet iets voor jouw auto op straat, circuit of rallyparkoers is. Eerst maar even over de turbo hebben! Steeds vaker worden nieuwe automodellen voorzien van een turbo motorblok. Dit komt met name door emissie eisen. Een Turbo (TURbine BOosting) werkt
in de basis als volgt: uitlaatgassen drijven een schoepenwiel aan.


Anti lag zorgt voor knallen en vlammen bij het op toeren brengen van de motor.

Chiptuning, flash tuning en powerbox tuning

Gepost op 24-03-2012 door Mart in Motortuning, Motorblok
Chiptuning wat is dat eigenlijk? en wat brengt dat met zich mee? De meeste motoren in moderne auto's worden door een computer aangestuurd. Deze regelt continu bijvoorbeeld de ingespoten hoeveelheid brandstof, de turbodruk en het ontstekingstijdstip.
Chiptuning

Bij chiptuning worden de programma's (software) geoptimaliseerd aan de hand van vele parameters (gemeten waarden) dat motormanagement vormt.

OBD-tuning

OBD tuning is het herprogrammeren van het motorstuurprogramma via de diagnose-aansluiting.


Zuiniger, meer PK, meer koppel via chiptuning.

Boete voor uitlaat geluid? Dit zijn de regels!

Gepost op 24-03-2012 door Mart in Motortuning, Uitlaten
Een van de meest voorkomende after market upgrades is het aanpassen van de uitlaat. Voor de ene is een mooie brom voldoende, de ander wil een brulpijp. Door het plaatsen van de juiste uitlaatdelen kan je je eigen geluidsniveau bepalen. Let wel op de wetgeving. We leggen uit tot hoe ver je kan gaan!


Uitlaatgeluid boete

Laten we allereerst een de wettelijke eisen aan het uitlaat systeem bekijken. Onderstaande uitlaat eisen staat in de Wegenverkeerswet. Voor de liefhebber: Artikel 5.2.11.

1) Over de hele lengte moet de uitlaat gasdicht zijn. Met uitzondering van afwateringsgaatjes.


Open einddemper: dikke looks en idem geluid!

Motor tuning en mechanische tuning: pak pk's!

Gepost op 22-03-2012 door Mart in Motortuning, Motorblok
Het moderne autoverkeer stelt hoge eisen aan een motor. Er zijn zowel fikse prestaties als ook een acceptabel brandstofverbruik en zo schoon mogelijke uitlaatgassen gewenst.

Het motor management systeem dient hiervoor te zorgen door continu het ontstekingsmoment en de ingespoten brandstofhoeveelheid en inspuitmoment te bewaken en te regelen. Bij sommige auto's wordt zelfs de nokkenastiming elektronisch geregeld.Via chiptuning pak je in 1x veel pk's!

Bij motor tuning worden de parameters opnieuw afgesteld, maar dan meer ideaal.


Dumpvalve of blow off valve voor turbo-autoís

Gepost op 21-03-2012 door Mart in Motortuning, Uitlaten
Heb je een turbo-auto en wil je de maximale snelheid ermee behalen? Wat dacht je van een dumpvalve? Hiermee wordt het teveel aan turnodruk bij het schakelen uit het inlaatsysteem verwijderd, waardoor je turbo op snelheid blijft. Bij het opnieuw intrappen van het gaspedaal duurt het dan minder lang voordat de turbodruk weer is opgebouwd.

Sneller opspoelen turbo

Een dumpvalve of blow off valve dient voor een snellere acceleratie tijdens het schakelen bij turbo-auto's. Bij het schakelen, gas terugnemen of loslaten, ontstaat er een overdruk in het luchtsysteem. Hierdoor ontstaan er compressie schommelingen die zorgen voor een daling in de omwenteling van de lucht. Deze compressie schommelingen  kunnen de turbo  beschadigen. Met een dumpvalve worden deze compressie schommelingen voorkomen.


HKS dumpvalve op een Subaru Impreza

Grotere intercooler monteren voor meer vermogen!

Gepost op 19-03-2012 door Mart in Motortuning, Motorblok
Als je met een turbo rijdt en je wilt flink meer vermogen is een intercooler upgrade, ook wel interkoeler genoemd, vaak noodzaak. Je auto wordt daar namelijk sneller van. Een intercooler is relatief eenvoudig te monteren en is bovendien betaalbaar, maar maakt toch behoorlijk wat verschil!

Hoe werkt een interkoeler?

Hoe werkt zo'n interkoeler nou eigenlijk en wat is het nut ervan? Een turbomotor zuigt lucht aan naar de turbo in plaats van direct richting de motor zoals dat bij een atmosferische motor het geval is. De turbo perst de lucht samen, waardoor hij meer zuurstof richting de motor  kan brengen. Doordat de lucht gecomprimeerd wordt, wordt hij warmer, terwijl een motor juist
beter presteert als de lucht koud is.


De 'front mount intercooler' is het populairst

Luchtmassameter: meet beademing van je motor

Gepost op 19-03-2012 door Mart in Motortuning, Turbo en toebehoren
Een Luchtmassameter is een sensor aan het eind van het luchtfilterhuis. De hoeveelheid aangezogen lucht wordt gemeten, hierna wordt er bepaald hoeveel benzine er in de cilinders wordt gespoten.
Luchtmassameter Een sensor in de vorm van een hittedraad bevindt zich in de luchtbuis. Via de aangezogen lucht (rijwind) wordt er gemeten wat de temperatuur van de passerende lucht is. Het hittedraad geeft vervolgens aan de ECU door hoeveel benzine er ingespoten dient te worden. Als de sensor te weinig lucht meet, zal er te weinig brandstof in worden gespoten, en loopt de motor arm. Brandstof dient naast ontbranding ook voor koeling 

Luchtmassameter bevindt zich in de luchtfiller buis.

Bougies voor in auto's, hoe kouder hoe beter!

Gepost op 18-03-2012 door Mart in Motortuning, Motorblok
Een van de belangrijkste onderdelen van het ontstekingssysteem van een verbrandingsmotor met benzine of gas als brandstof is de bougie.

Bougies lezen is een goede gewoonte om aan te leren. De bougie kan namelijk het volgende over de auto motor vertellen, olie verbruik, temperatuur, ontsteking (de timing en werking van deze) en brandstof verbruik. Hier volgen enkele mogelijkheden. Vergeet ook je remmerij niet.


Bij het betere tuningswerk zijn 'koudere' bougies noodzakelijk.

Green Storm luchtfilter: beste koeling, meeste pk's

Gepost op 18-03-2012 door Mart in Motortuning, Motorblok
Montage van een open luchtfilter heeft vele sportieve voordelen. Nadeel van open luchtfilters is dat deze warme lucht uit het motorcompartiment aanzuigt. Gevolg is dat er vermogensverlies optreedt. Een Green Storm luchtfilter heeft dit nadeel niet!

Voordeel Green Twister Storm

In plaats van slechts gedeeltelijke afscherming gaat de Green Twister een stap verder. De naam vermoed dat er een propeller in verwerkt zit maar dat is niet zo. B ijkomend voordeel is dat de er minder er kans op vervuiling van het filter bestaat. Bij een 'vrije' openluchtfilter, zie plaatje hier boven, kan er viezigheid, vet en olie op het filter komen. Ook hier heeft de Storm Green Filter geen last van.


Rechtstreeks op de lucht ingang: efficiŽntere koude luchttoevoer is er niet!
Meet motordata & autodata via G Tech meters
Gepost op 16-03-2012 door Mart in Motortuning, Turbo en toebehoren
Altijd al de prestaties van je auto willen meten? een G Tech Meter maakt het mogelijk, zonder veel ingewikkeld gedoe analyseer je veel interessante motordata, acceleratietijden, remweg en nog veel meer!
G Tech meters

Als 'die hard' tuner zul je smullen van de tuning meters van G Tech.

Via een eenvoudige plug and play montage, voeding gaat via het sigaretten-aansteker, kun je direct al motordata gaan verzamelen.


De G- tech EGS brengt auto data binnen handbereik .
Lambdasonde meet samenstelling uitlaatgassen
Gepost op 15-03-2012 door Mart in Motortuning, Uitlaten
Ondergeschoven kindje in het uitlaatsysteem is de lambdasensor. Deze zorgt dat de katalysatoren goed hun werk kunnen doen. Een katalysator filtert schadelijke gassen uit de uitlaatgassen. Als je kats gaat verwijderen zul je onherroepelijk je lambda moeten gaan 'foppen'. Hier lees je hoe dat in zijn werking gaat.


Lambdasonde

In 9 van de 10 gevallen hebben auto's twee lambda's. Deze meten het zuurstof gehalte in de uitlaatgassen. De eerste lambda sensor meet de gassen als deze direct van uit het motorblok komen.

Deze data wordt hoofdzakelijk door het motormanagement gebruikt om de juiste hoeveelheid benzine leveren.

 


Lambdasonde: o.a. bij uitlaat tuning een aandachtspunt.
Dieseltuning, chiptuning voor diesel auto's
Gepost op 10-03-2012 door Mart in Motortuning, Turbo en toebehoren
Het moderne autoverkeer stelt hoge eisen aan een diesel motoren. Er zijn zowel fikse prestaties als ook een acceptabel brandstofverbruik en zo schoon mogelijke uitlaatgassen gewenst, welke ook onder extreme omstandigheden nog in orde dienen te zijn.

Het motormanagementsysteem dient hiervoor te zorgen door continu het ontstekingsmoment en de ingespoten brandstofhoeveelheid en inspuitmoment te bewaken en te regelen. Bij sommige auto's wordt zelfs de nokkenastiming elektronisch geregeld. Om dit alles mogelijk te maken zijn vele sensoren en actuators in moderne motoren ingebouwd.

   

Flinke tuning betekent grotere injectoren monteren
Gepost op 08-03-2012 door Mart in Motortuning, Turbo en toebehoren
Bij forse vermogenstoenames zijn er vaak injectoren met een grotere capaciteit nodig. Deze kunnen meer en sneller aan de vergrote bezinebehoefte van de motor voldoen. Vaak gebeurt dit in combinatie met een benzinepomp upgrade. Waar heb je immers aan een grotere injector als deze niet voorzien wordt van de juiste hoeveelheid benzine?

Injectoren
Injectoren vormen misschien niet het meest specatulaire onderdeel van je tuningproject. Vaak gaat de aandacht uit naar de dikkere turbo, grote front mount intercooler of de compleet RVS uitgevoerde uitlaat.

Maar zonder de juiste injectoren en de juiste brandstofpomp, met grotere capaciteit, ga je waarschijnlijk niet het maximale uit je tuningproject halen. Sterker nog, zonder deze upgrades zijn grote vermogenswinsten niet mogelijk.


Benzine inectoren, onmisbaar voor de betere tuningprojecten!
Motorkap isolatie: als het geluid wat minder mag!
Gepost op 05-03-2012 door Mart in Motortuning, Uitlaten
Als de herrie onder de motorkap je teveel wordt kun je motorkap isolatie aanbrengen. Dit zal het motorgeluid flink verminderen. Gebruik altijd een hittebestendig geluidsabsorberend materiaal. Er is een verschil tussen de hitteafgifte van dieselmotoren en benzinemotoren. Hou hier rekening mee!

Motorkap isolatie

Er zijn vaak twee redenen om de isolatie van de motorkap onder handen te nemen. “f deze is dusdanig versleten dat deze los en laat vuil en stukken op de motor achter. Niet echt gezond voor de motor.

Decibellen

“f het aantal decibellen worden je iets teveel.


De motorkap isolatie is aan vervanging toe bij deze Mercedes.
Vliegwiel: lichter vliegwiel verbetert acceleratie
Gepost op 29-02-2012 door Mart in Motortuning, Turbo en toebehoren
Een lichtgewicht vliegwiel creŽert een beter en levendiger gevoel in de auto. de auto komt nl. makkelijker op toeren. Er zijn twee mogelijkheden: de bestaande vliegwiel afdraaien of een speciaal geprepareerde vliegwiel. de voors en tegens bespreken we hieronder
Vliegwiel

Fuctie van een vliegwiel is er voor zorgen dat de motor gelijkmatig loopt. Een motor levert vermogen zodra er ontbranding in de cilinder plaatsvindt. Bij elke ontbranding wordt de krukas naar voren 'gestoot'.

Energie absorberen

Een vliegwiel weegt normaliter circa 10-13 kg, deze absorbeert een gedeelte van de 'stoot' op. Een motor zal hierdoor minder vibreren en rustig en gelijkmatig draaien.


Licht vliegwiel verbetert prestaties, drivability wordt minder.
Menu tuning-gids.nl
Daarom Tuning Gids
Veilig betalen met
Wij verzenden via
Keurmerk
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2016 Tuning-gids.nl