Home Blog

Archief voor 'Banden en velgen'

Banden opslaan: zo houd je autobanden het beste!

Gepost op 08-11-2016 door Mart in Banden en velgen, Banden
Winterbanden opslag thuis? Dan heb je de keuze uit diverse banden opslag systemen. Met bandenhoezen en bandenrekken worden autobanden netjes en praktisch opgeborgen. Resultaat: meer ruimte op de vloer. Wat is jouw beste optie? Ontdek enkele plussen en minnen van een velgenboom, bandenrek en bandenhoes. Zelf banden opslaan betekent kosten besparen! Banden opslag kosten zijn verleden tijd: na één bandenwissel is je investering terugverdiend. Bekijk je opties in onze webshop!

Bandenrek, velgenboom of bandenhoes?

Hoe ga jij in de zomer of winter jouw autobanden opslaan? Enkele opties zijn: met een bandenrek, velgenboom of bandenhoes. Je banden thuis opslaan is veel praktischer dan elders, want je kunt je banden wisselen wanneer het jou uitkomt. Bovendien kun je flink op banden opslag kosten besparen. Ga je daarnaast zelf banden wisselen? Dan betaal je ook nog eens geen arbeidsloon. Voordat je de auto opkrikken, bekijk dan zeker eens de tips op onze krikpagina.

Beste opslag methode?

Hoe kun je het beste je autobanden opslaan als je ze een tijd niet gebruikt? Veel mensen bewaren hun banden verkeerd, wat resulteert in een kortere levensduur van de autobanden. Het belangrijkste probleem is uitdroging. Rubber droogt met de tijd uit, vervolgens wordt het brozer en ontstaan er scheuren. 

De verrijdbare velgenboom is het meest populair.

Wieldoppen kopen? Check ons aanbod en montage tips!

Gepost op 07-07-2016 door Mart in Banden en velgen, Velgen
Een setje stoere of chique wieldoppen geven je auto meteen een fraaier uiterlijk. In een handomdraai heeft je bolide een andere uitstraling -en dat tegen relatief lage kosten. Plus, zo'n wieldop is eenvoudig zelf te monteren. Check ons wieldoppen monteren stappenplan en kies gelijk een te gekke set 'wieldeksels' uit in onze webshop. 



Wieldoppen kopen

Wat is een wieldop eigenlijk? En waar moet je allemaal opletten, wil je wieldoppen kopen? Wij leggen het je haarfijn uit. Een set wieldoppen is dé manier om je auto een snelle metamorfose te geven. Wieldoppen zijn er in allerlei uitvoeringen, gemaakt van verschillende materialen en in diverse kleuren en maten. Maar wat is een wieldop precies en waarin verschilt een dop van een velg? Wieldoppen zijn ronde schijven van metaal of kunststof. Ze worden op de velg gemonteerd. 


Universele wieldoppen: zonder merklogo

Slotbouten op de autovelg; voorkom diefstal!

Gepost op 25-05-2015 door Mart in Banden en velgen, Velg onderhoud
Auto slotbouten vormen een belangrijk onderdeel van het beveiligen van je velgen tegen diefstal. Ze zorgen er namelijk voor dat je velgen blijven waar ze horen: onder je auto! Een andere benaming voor een slotbout is daarom een wielslot. Doordat de kop van een auto slotbout is voorzien van een aantal inkepingen,kan deze alleen met een speciale sleutel worden losgedraaid. Zo kan niemand behalve degene met dit unieke opzetstuk de velgen (en dus de wielen) van onder je auto verwijderen. Maar wat zijn nou de
beste wielsloten en hoe monteer je een slotbout op je velg?


Slotbout versus slotmoer

De twee termen slotbout en slotmoer worden door elkaar gebruikt, maar de producten verschillen onderling toch enigszins. Een slotbout is wat langer en bevat aan het uiteinde een paar centimeter schroefdraad. Een slotmoer daarentegen, is een stuk korter met het schroefdraad binnen in de kop. That's it.

Voor beide types heb je een speciaal opzetstuk nodig, wat ook wel een wiel slotbout sleutel of wiel slotmoer sleutel wordt genoemd. 


Slotbouten zijn snel en eenvoudig aan te brengen!

Bandenzwart: maak je autobanden weer als nieuw!

Gepost op 13-02-2015 door Mart in Banden en velgen, Banden
De meeste autofanaten zijn bekend met bandenzwart: het product waarmee je je banden een nieuwe uitstraling geeft, terwijl het er tegelijkertijd voor zorgt dat je banden veel langer meegaan. In dit artikel lees je meer over het hoe en wat van bandenzwart en vind je een stappenplan voor het aanbrengen van het product, dat je niet alleen gebruikt om je auto er mooier uit te laten zien, maar ook omdat bandenzwart je banden beschermt.

Bandenzwart: de 3 voordelen

Bandenzwart gebruik je niet alleen voor cosmetische doeleinden. Ja, het is waar dat door het gebruik van bandenspray het rubber van je autobanden er weer als nieuw uit komt te zien, maar dat is niet de enige reden om het te gebruiken. Je banden zwart maken doe je ook omdat je daarmee een beschermend laagje aanbrengt op je banden, zodat het rubber langer meegaat. Natuurlijk is het daarvoor van belang dat je een bandenspray of bandenglans gebruikt die voorzien is van onder andere UV-bescherming.

Wereld van verschil na het een bandenzwart behandeling!

Nut én noodzaak van een eigen bandenspanningsmeter

Gepost op 29-11-2014 door Mart in Banden en velgen, Banden
We kunnen zo druk zijn met het fraaier en sneller maken van onze auto dat we de basisdingen vergeten. Toch is het handig om af en toe ook stil te staan bij de bandenspanning. Lees meer over het belang van de juiste luchtdruk voor je banden en over verschillende bandenspanningsmeters, die elk hun eigen sterke en minder sterke punten hebben. En ontdek waarom de juiste bandenspanning goed is voor je auto, portemonnee en veiligheid en hoe je de juiste druk voor jouw banden vaststelt!

Juiste bandenspanning vinden

Je banden op spanning brengen is dus belangrijk, maar dan is het handig om te weten welke bandenspanning voor jouw auto de juiste is. Waar staan de fabrieksvoorschriften voor jouw auto? Je kunt natuurlijk het internet afspeuren, maar het staat vaak ook op het instructieboekje van je auto, de binnenkant van de tankdopklep of op de portiersstijl. De spanning van de voor- of achterbanden kan verschillen, let dus goed op wat er per bandengroep wordt aangegeven. Gemiddeld zal de bandendruk van autobanden ongeveer 1,95 tot 2,5 bar zijn. Bandenspanning hangt ook samen met de gebruiksomstandigheden en de belasting.

Thuis de bandenspanning meten: fluitje van een cent!

Reservebandhoes: voor bescherming, stijl én veiligheid

Gepost op 29-10-2014 door Mart in Banden en velgen, Velg onderhoud
Misschien niet de meest spannende auto accessoire; maar een reservebandhoes is toch best een praktische upgrade. Zonder deze hoes heeft het weer vrij spel, extreme kou en hitte maken het rubber van een band broos, áls je 'm nodig hebt moet de reserveband wel veilig zijn. In dit artikel nemen we je mee in de wondere wereld van de reservebandhoezen.

Nut van een reservebandhoes

Naast het esthetische aspect zijn er nog een aantal redenen om het reservewiel te beschermen. Zo loopt je reservewiel de kans om beschadigd te raken tijdens al die uren op zonnige parkeerplaatsen. Het UV-licht van de zon droogt het rubber namelijk uit. Daarnaast gaat er allemaal stof in elk kiertje of gaatje zitten. Kortom het weer heeft vrij spel op die reserveband, en dat is zeker niet goed. Want je zou het maar een keer hebben: een van je banden gaat lek op de snelweg en opeens kom je er dan achter dat de band zo broos is geworden en dat je er nog maar amper op kunt rijden! Dat zou een zeer gevaarlijke situatie zijn, en beter zorg je er dan dus ook voor dat de reserveband met een reservebandhoes beschermd wordt. Dat is voor ieders veiligheid beter.


Hou je reservewiel in tip-top conditie via een reservebandhoes.

Velgen poedercoaten: voor ijzersterke, mooie velgen!

Gepost op 18-06-2014 door Mart in Banden en velgen, Velg onderhoud
Het poedercoaten van velgen wint aan populariteit in Nederland. Dat is niet zo gek. Niet alleen gaan de velgen er in looks fantastisch op vooruit, ook biedt de coating een uitstekende bescherming tegen corrosie en extreme weersomstandigheden. Wintervelgen zijn na poedercoaten optimaal bestand tegen winterse kou en neerslag. Hoe gaat poedercoaten precies in zijn werk? Wat zijn de voor- en nadelen? En hoeveel gaat het je ongeveer kosten? Je leest het in dit artikel.

Velgen poedercoaten

Laten we beginnen met de definitie. Poedercoaten is een industrieel elektrostatisch proces. Met behulp van perslucht worden negatief geladen poederdeeltjes op een positief geladen werkstuk verstoven, in dit geval dus op een velg. Het poeder gaat hierdoor aan de velg plakken en wordt vervolgens in een overn op 180 graden gesmolten of uitgemoffeld. Het poeder smelt door de hoge temperaturen tot een coating film die na het afkoelen zeer hard wordt en bovendien kras- en stootvast en bijzonder duurzaam.

Een vers gepoedercoate velg

Ventieldoppen en hun 3 belangrijkste functies

Gepost op 02-06-2014 door Mart in Banden en velgen, Velgen
Veel mensen staan er niet bij stil, maar autoventieldoppen zitten niet voor de leukigheid op je autoband. Ventieldoppen hebben een drietal functies: ze zorgen voor een constante bandenspanning doordat er weinig tot geen lucht ontsnapt, ze voorkomen dat er remslijpsel of ander vuil in of op het ventiel zelf terechtkomt en ze kunnen je stalen velgen ook nog eens een betere en een meer opvallende look geven. 

Ventieldop styling

Het zit hem meestal in de kleine details die je gepimpte ride helemaal af kunnen maken. Een mooie stalen ventieldop in dezelde kleur als je auto of velg  is misschien een kleinigheidje, maar is zoveel mooier vergeleken met een oude plastieken ventieldop en valt daardoor ook op! Bovendien is het aankopen van goede ventieldoppen en een regelmatige controle ook goed voor je portemonnee, aangezien je bij een lage bandenspanning meer bezine verbruikt dan eigenlijk nodig is en de wegligging niet optimaal is!


the finishing touch op je velg...

Vierkante banden voorkomen? Dit zijn onze 4 tips!

Gepost op 14-04-2014 door Mart in Banden en velgen, Banden
Vierkante banden, vooral de eigenaar van een klassieker kan erover meepraten. Zo'n schitterend oud beestje staat vaak maanden, soms zelfs jaren stil. Wanneer je weer eens een ritje wilt maken, merk je al snel dat rijden eigenlijk niet meer gaat. Wat een gehobbel en gehuts en gebuts! In dit artikel vertellen we je hoe je het ontstaan van vierkante banden kunt voorkomen.

Te lang stilstaan

Vierkante banden ontstaan wanneer een auto te lang stilstaat en niet gebruikt wordt, bijvoorbeeld omdat deze in winterstalling staat (denk aan cabrio's). Ook campers en caravans kunnen met dit probleem te maken krijgen. Door het gewicht van de auto wordt de band tussen de wiel en de grond platgedrukt. Dit gebeurt al na een maand of drie. In feite maakt dit de band niet vierkant, maar ovaal. Het maakt niet uit of de banden nieuw waren, of relatief nieuw, voordat de auto werd gestald. De zwaartekracht is onverbiddelijk. 

Zo erg wordt het natuurlijk nooit. Maar vierkante banden zorgen zeker voor problemen!

Winterbanden profiel: meer profieldiepte, meer grip!

Gepost op 08-12-2013 door Mart in Banden en velgen, Banden
In de winter bij temperaturen onder de 7 graden is het rijden op zomerbanden echt levensgevaarlijk. Het is vaak getoetst en de uitkomsten blijven steevast hetzelfde: het winterbanden profiel van 4 mm levert nog altijd veel meer grip op dan zomerbanden met een profieldiepte van 7,5 mm. Lees hier alles over winterbanden en het gevaar bij te weinig profieldiepte.

Het winterbanden profiel

Aangezien je banden de enige contactpunten zijn met het wegdek, moet je natuurlijk beschikken over een grote hoeveelheid grip. Zeker in de winter als het wegdek vaak nat is door de ijzel en de sneeuw wil je geen risico lopen om de controle over het stuur te verliezen. Voor winterbanden wordt er dan ook geadviseerd om minimaal 4 millimeter profieldiepte te hebben.   

het zaagtandeffect bijt in de sneeuw

Klapband: onderspanning & overbelasting boosdoeners!

Gepost op 23-10-2013 door Mart in Banden en velgen, Banden
Het zal je maar overkomen, je bent onderweg naar een belangrijke afspraak en in eens: pang! Dat is even schrikken. Een klapband is reuze gevaarlijk, al helemaal als je met een aardig vaartje over de snelweg zoeft. Natuurlijk verwacht je dit als chauffeur niet, dus het resulteert vaak in een totale chaos op de weg. Onderspanning en/of overbelasting liggen veelal ten grondslag aan een klapband. Waar je op moeten letten? Je leest het hier!

Onderspanning band

Een van de twee belangrijkste oorzaken op een klapband is een te zachte band. Hierdoor vervormt de band continu tijdens het rijden. De zogenaamde separaties tussen de bandlagen raken daardoor los en er ontstaan kleine uitstulpingen. Er bevindt zich te veel lucht in die kamertjes en daardoor loopt de temperatuur van de band enorm op. Gevolg is dat de band zijn stevigheid verlies (rubber wordt 'week'. Een klapband is haast onoverkomelijk als je dit niet op tijd detecteert.


Klapband met een goede afloop, 't kan ook anders...
Geef remklauwen een kleur met remklauw verf: onze tips!
Gepost op 28-07-2013 door Mart in Banden en velgen, Velg onderhoud
Als je enorme wielen hebt moet je daarachter ook wat te zien zijn. Als je grotere remmen of betere blokken en schijven monteren teveel werk of te duur vindt, kun je altijd nog je bestaande remmerij optisch opwaarderen. Remklauwen verven kun jij ook, remklauwen spuiten vereist iets meer vaardigheden. Wij hebben wat tips voor je!

Remklauw schoonmaken

Je kunt de remklauwen spuiten of met de hand schilderen. In beide gevallen is de voorbereiding het belangrijkst. Remmen zijn vieze dingen, maak ze dus grondig schoon voordat je begint. Gebruik goede remmenreiniger of iets vergelijkbaars. Als je misschien voor betere remschijven en remblokken gaat, waarom verf je de remklauwen dan niet meteen?

We weten dat je het liever niet wil horen, maar de beste manier om de klauwen te schilderen is ze eerst demonteren. Volgens de verf instructies op het blikje hoeft het niet, maar je krijgt een veel beter resultaat. Gebruikt je een spuitbus dan is er geen andere optie.


Zelf remklauwen verven? Goede voorbereiding = halve werk!
Zomerbanden: de voor- en nadelen op een rij
Gepost op 11-06-2013 door Mart in Banden en velgen, Banden
Zomerbanden: zin of onzin? Als je een auto koopt is deze standaard meestal voorzien van all-seasonsbanden: een compromis tussen de winter- en de zomerband. Er zijn echter omstandigheden waarbij je met een gespecialiseerde band veel beter af bent. Tuning-gids zet de voor- en nadelen van zomerbanden eens haarfijn voor je op een rijtje.  


Zomerbanden

Zomerbanden, ook wel high performance banden genoemd, presteren geweldig op asfalt dat heet of vochtig is. Ideaal voor de zomermaanden dus, wanneer we te maken krijgen met hogere temperaturen en flinke regen- en onweersbuien. 

Het belangrijkste doel van zomerbanden is zorgen voor maximaal contact met het rijoppervlak. Zomerbanden hebben een bijzonder profiel dat duidelijk verschilt van dat van all-season- of winterbanden. Zomerbanden hebben meestal een laag profiel met smalle en vaak vrij ondiepe radiale groeven. 


Sportief en veilig onderweg met zomerbanden.
winterbanden: heb jij ze met of zonder velg?
Gepost op 24-01-2013 door Mart in Banden en velgen, Banden
Op het moment dat de wintertijd in gaat, is het tijd voor winterbanden. Wie kiest voor veiligheid, moet nog een keuze maken. Schaf je een extra set velgen aan voor je winterbanden? En zo ja, kies je dan saaie stalen velgen of een fraaie 'winterset' lichtmetalen exemplaren? Of rijdt je het hele jaar door met dezelfde set velgen en laat je twee keer per jaar een bandenwissel uitvoeren? Elke variant heeft zijn voor,- en nadelen…


Ga voor winterband met velg!

Om gelijk maar met de deur in huis te vallen; op termijn ben je fors goedkoper uit met een extra set velgen met winterbanden. Aan de hand van een rekenvoorbeeld laten we zien vanaf wanneer je je investering van de aparte set wintervelgen met banden terugverdiend hebt. Uiteraard spelen er een aantal zaken een belangrijke rol.

Denk aan de aanschafprijs van banden en velgen, rijstijl, aantal en kilometers die afgelegd worden per winter. Misschien ga je wel voor lichtmetalen winterschoeisel in plaats van de standaard zwarte of grijze stalen velgen.

In ons voorbeeld gaan we uit van het laatste, het gros kiest hier namelijk voor.


Winterbanden op velgen zijn een goede investering.
TPMS: veilig, voordelig & verplicht op nieuwe modellen
Gepost op 20-12-2012 door Mart in Banden en velgen, Banden
Vanaf november 2012 moeten alle nieuwe automodellen die in Europa van de band rollen voorzien zijn van TPMS. En dat is niet voor niets: rijden met een ongunstige druk of temperatuur in de banden is levensgevaarlijk en leidt elke dag tot verkeersongelukken! Een TPMS systeem zorgt ervoor dat je veilig en bovendien zo voordelig en schoon mogelijk kunt rijden. Hoe? 

TPMS systeem

TPMS staat voor Tire Pressure Monitoring System. Het is een controlesysteem voor de bandenspanning en de temperatuur in je banden. Er bestaan twee soorten TPMS: het systeem met interne en het systeem met externe sensoren. In beide gevallen kan de bestuurder zien of de spanning en temperatuur van de banden in orde zijn.

TPMS houdt je perfect op de hoogte over je banden!
Menu tuning-gids.nl
Daarom Tuning Gids
Veilig betalen met
Wij verzenden via
Keurmerk
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2016 Tuning-gids.nl