Home Blog

Archief voor 'Banden en velgen'

Bobbel of bult in band? Rij geen meter verder

Gepost op 29-08-2023 door Mart in Banden en velgen, Motorblok
Als autobezitter is de kans groot dat je vroeg of laat te maken krijgt met onverwachte bandenproblemen. Denk aan een spijker in de band, een scheur in het loopvlak of -een van de meest zorgwekkende problemen- het ontdekken van een 'bobbel in de band'. We leggen uit waarom het zo belangrijk is om direct actie te ondernemen zodra je een bult of uitstulping in jouw autoband signaleert. 

Oorzaak van een bobbel in de band

Een bobbel in de band wordt meestal veroorzaakt door schade aan de interne structuur van de band, zoals de stalen koorden en het rubbermengsel. Oorzaken kunnen variëren van impactschade, bijvoorbeeld door het raken van een kuil, tot fabrieksfouten of ouderdom van de band. Je ziet het, vele mogelijke oorzaken dus. Soms is het ook gewoon een kwestie van pech hebben. Wat te doen als je een bult ziet zitten? In ieder geval niet negeren! Sterker nog je moet eigenlijk direct actie ondernemen.

Voorbeeld van een bobbel of bult in een autoband

Velglint maakt lichtmetalen velgen nog strakker!

Gepost op 31-10-2022 door Mart in Banden en velgen, Velgen
Velglint, ook wel velgstriping, wheelstriping of rimstriping genoemd, wordt veelvuldig gebruikt door motorliefhebbers maar wordt ook steeds vaker op auto's gespot. Deze velglinten kun je vrij eenvoudig op bijna elke soort autovelg aanbrengen. Zo krijgt je auto een unieke en strakke uitstraling!


Auto wheelstriping

Er zijn velglinten voor de auto in verschillende afmetingen en kleuren. Zo kun je je rode auto opleuken  met rode velglinten.
Of kies juist voor een contrasterende kleur, zoals geel.

Je auto krijgt ineens een heel andere look, met een relatief goedkope en simpele ingreep. De meeste velglinten voor je auto kun je zelf op maat maken door ze op de juiste lengte af te knippen. Verderop geven we montage tips, voorkom teleurstellingen lees de tips. 

Niet alleen voor op de auto: velglint op een motor

Velgschade herstellen, stoeprandschade verdwijnt!

Gepost op 25-09-2021 door Mart in Banden en velgen, Velg onderhoud
Net een nieuwe set velgen onder je auto en meteen al een dikke kras of pit in de velg, of nog erger, stoeprandschade. Geen man overboord velgenreparen is dan zeker een optie.

Kleine pitjes of krassen in je velg kun je zelf behandelen met een autospuitbus. Bij grotere schade kun je het beste de specialist inschakelen. Na reparatie zien de velg(en) er weer als nieuw uit komen te zien.

Hieronder staan de meest voorkomende schades vermeld en op welke manier de betreffende schade wordt hersteld.


Welke velgmaat heb je nodig?

Gepost op 27-10-2020 door Mart in Banden en velgen, Velgen
Bij het tunen van je auto denk je al snel aan een mooi paar nieuwe velgen. Velgen komen in verschillende formaten, dit noemen we de velgmaat. Voordat je op zoek gaat naar mooie nieuwe of tweedehands velgen is het belangrijk dat je weet welke velgmaat je nodig hebt. Hoe je daar achter komt lees je hier.


Hoeveel gaten heeft de velg?

Om de velg onder jouw auto te kunnen monteren is deze voorzien van gaten waar de bouten doorheen kunnen.  De velg wordt vervolgens met bouten of moeren vastgezet. Oh ja, als je graag wilt dat de velgen onder jouw auto blijven, dus dat dieven er niet mee aan de haal kunnen gaan, dan kun je een slotbout-set overwegen. Wanneer er wieldoppen onder je auto zitten, kun je meestal niet zien hoe de velg vast zit omdat de wieldoppen doorgaans op stalen velgen gemonteerd worden. Iedere velg is voorzien van een aantal gaten. Hoeveel gaten dit zijn hangt af van de autofabrikant. Vaak zijn dit er vier of vijf. Oudere auto's kunnen velgen hebben met drie gaten. Voor de grotere en exclusievere auto's hebben de velgen soms wel meer dan vijf gaten per stuk.

Zelf thuis autoband oppompen? 12V of met de voet?

Gepost op 23-03-2018 door Mart in Banden en velgen, Banden
Brand je 'lage bandenspanning' lampje op het dashboard? Zie je dat een te weinig lucht heeft? Gaat het sturen zwaarder? Dan moet je lucht bijvullen. En jij maar elke keer naar een benzinepomp rijden. Wist je dat je met een autobandenpomp ook gewoon thuis je banden kunt oppompen? Wij helpen je de beste autopomp kopen: wordt het een voetpomp of 12V compressor? Welkom bij de ultieme koopgids!


Zelf thuis autoband oppompen

Last van lage bandenspanning? Geen zorgen. Je kunt je banden makkelijk zelf oppompen met een voetpomp of 12V compressor. Gewoon thuis. Een autobandenpomp kopen is dus absoluut een aanrader voor iedere automobilist. Welke optie voor jou de beste is weet je na het lezen van dit artikel. We hebben een paar autobandenpompen met elkaar vergeleken en hebben zo een ultieme koopgids voor je samengesteld. Zo kun jij weloverwogen de keuze maken die het best bij jou past. De kosten vallen mee, het pompje verdient zichzelf dubbel en dwars terug. En is bovendien multifunctioneel.


12V of toch met de voet?

Ventieldopjes auto kopen? Check deze 3 tips!

Gepost op 01-09-2017 door Mart in Banden en velgen, Velgen
Veel mensen staan er niet bij stil, maar autoventieldopjes zitten niet zomaar op je autoband. Ventieldoppen hebben een drietal belangrijke functies: ze zorgen voor constante bandenspanning (doordat er weinig tot geen lucht ontsnapt), ze voorkomen dat remslijpsel of ander vuil in of op het ventiel terechtkomt en ze kunnen je stalen velgen een mooiere en uniekere look geven. En voor het laatste ben je bij ons aan het juiste adres, we hebben volop keuze!

ventieldopjes auto: must have!

Auto ventieldopjes vervullen een belangrijke rol bij een goede verzorging van je autobanden. org je niet goed voor je autoventiel doppen? Dan kan dat vervelende gevolgen hebben voor de veiligheid. Het is dus belangrijk om af en toe te checken of je ze nog in orde zijn en of je een autoventieldop moet kopen. In dit artikel beantwoorden we enkele veel gestelde vragen over autoventieldopjes. Op die manier krijg je een beter beeld van het nut van deze kleine auto-onderdelen. Bovendien begrijp je dan waarom degelijke ventieldopjes op je autoband van cruciaal belang zijn.


Ventieldoppen op de autoband: zeker niet enkel voor de looks
Wieldoppen inspiratie? Check de soorten en montage tips!
Gepost op 07-07-2016 door Mart in Banden en velgen, Velgen
Een setje stoere of chique wieldoppen geven je auto meteen een fraaier uiterlijk. In een handomdraai heeft je bolide een andere uitstraling -en dat tegen relatief lage kosten. Plus, zo'n wieldop is eenvoudig zelf te monteren. Check ons wieldoppen monteren stappenplan en kies gelijk een te gekke set 'wieldeksels' waar jij mee aan de slag wilt gaan.



Wieldoppen kopen

Wat is een wieldop eigenlijk? En waar moet je allemaal opletten, wil je wieldoppen kopen? Wij leggen het je haarfijn uit. Een set wieldoppen is dé manier om je auto een snelle metamorfose te geven. Wieldoppen zijn er in allerlei uitvoeringen, gemaakt van verschillende materialen en in diverse kleuren en maten. Maar wat is een wieldop precies en waarin verschilt een dop van een velg? Wieldoppen zijn ronde schijven van metaal of kunststof. Ze worden op de velg gemonteerd. 


Universele wieldoppen: zonder merklogo

Slotbouten op de autovelg; voorkom diefstal!

Gepost op 25-05-2015 door Mart in Banden en velgen, Velg onderhoud
Auto slotbouten vormen een belangrijk onderdeel van het beveiligen van je velgen tegen diefstal. Ze zorgen er namelijk voor dat je velgen blijven waar ze horen: onder je auto! Een andere benaming voor een slotbout is daarom een wielslot. Doordat de kop van een auto slotbout is voorzien van een aantal inkepingen,kan deze alleen met een speciale sleutel worden losgedraaid. Zo kan niemand behalve degene met dit unieke opzetstuk de velgen (en dus de wielen) van onder je auto verwijderen. Maar wat zijn nou de
beste wielsloten en hoe monteer je een slotbout op je velg?


Slotbout versus slotmoer

De twee termen slotbout en slotmoer worden door elkaar gebruikt, maar de producten verschillen onderling toch enigszins. Een slotbout is wat langer en bevat aan het uiteinde een paar centimeter schroefdraad. Een slotmoer daarentegen, is een stuk korter met het schroefdraad binnen in de kop. That's it.

Voor beide types heb je een speciaal opzetstuk nodig, wat ook wel een wiel slotbout sleutel of wiel slotmoer sleutel wordt genoemd. 


Slotbouten zijn snel en eenvoudig aan te brengen! Linksonder zit de bout.

Bandenzwart: maak je autobanden weer als nieuw!

Gepost op 13-02-2015 door Mart in Banden en velgen, Banden
De meeste autofanaten zijn bekend met bandenzwart: het product waarmee je je banden een nieuwe uitstraling geeft, terwijl het er tegelijkertijd voor zorgt dat je banden veel langer meegaan. In dit artikel lees je meer over het hoe en wat van bandenzwart en vind je een stappenplan voor het aanbrengen van het product, dat je niet alleen gebruikt om je auto er mooier uit te laten zien, maar ook omdat bandenzwart je banden beschermt.


Bandenzwart: de 3 voordelen

Bandenzwart gebruik je niet alleen voor cosmetische doeleinden. Ja, het is waar dat door het gebruik van bandenspray het rubber van je autobanden er weer als nieuw uit komt te zien, maar dat is niet de enige reden om het te gebruiken. Je banden zwart maken doe je ook omdat je daarmee een beschermend laagje aanbrengt op je banden, zodat het rubber langer meegaat.

Natuurlijk is het daarvoor van belang dat je een bandenspray of bandenglans gebruikt die voorzien is van onder andere UV-bescherming. Wat je mag verwachten qua resultaat? Wonderen! Op deze pagina leggen we je duidelijk het 'hoe en waarom' via een compleet stappenplan. Bandenzwart kopen doe je snel en simpel in onze webshop. Have fun!

Als nieuw! als iets leuk werk is...Je banden weer écht zwart maken.

Nut én noodzaak van een eigen bandenspanningsmeter

Gepost op 29-11-2014 door Mart in Banden en velgen, Banden
We kunnen zo druk zijn met het fraaier en sneller maken van onze auto dat we de basisdingen vergeten. Toch is het handig om af en toe ook stil te staan bij de bandenspanning. Lees meer over het belang van de juiste luchtdruk voor je banden en over verschillende bandenspanningsmeters, die elk hun eigen sterke en minder sterke punten hebben. En ontdek waarom de juiste bandenspanning goed is voor je auto, portemonnee en veiligheid en hoe je de juiste druk voor jouw banden vaststelt!

Juiste bandenspanning vinden

Je banden op spanning brengen is dus belangrijk, maar dan is het handig om te weten welke bandenspanning voor jouw auto de juiste is. Waar staan de fabrieksvoorschriften voor jouw auto? Je kunt natuurlijk het internet afspeuren, maar het staat vaak ook op het instructieboekje van je auto, de binnenkant van de tankdopklep of op de portiersstijl. De spanning van de voor- of achterbanden kan verschillen, let dus goed op wat er per bandengroep wordt aangegeven. Bandenspanning hangt ook samen met de gebruiksomstandigheden en de belasting.

Thuis de bandenspanning meten: fluitje van een cent!

Reservebandhoes: voor bescherming, stijl én veiligheid

Gepost op 29-10-2014 door Mart in Banden en velgen, Velg onderhoud
Misschien niet de meest spannende auto accessoire; maar een reservebandhoes is toch best een praktische upgrade. Zonder deze hoes heeft het weer vrij spel, extreme kou en hitte maken het rubber van een band broos, áls je 'm nodig hebt moet de reserveband wel veilig zijn. In dit artikel nemen we je mee in de wondere wereld van de reservebandhoezen.

Nut van een reservebandhoes

Naast het esthetische aspect zijn er nog een aantal redenen om het reservewiel te beschermen. Zo loopt je reservewiel de kans om beschadigd te raken tijdens al die uren op zonnige parkeerplaatsen. Het UV-licht van de zon droogt het rubber namelijk uit. Daarnaast gaat er allemaal stof in elk kiertje of gaatje zitten. Kortom het weer heeft vrij spel op die reserveband, en dat is zeker niet goed. Want je zou het maar een keer hebben: een van je banden gaat lek op de snelweg en opeens kom je er dan achter dat de band zo broos is geworden en dat je er nog maar amper op kunt rijden! Dat zou een zeer gevaarlijke situatie zijn, en beter zorg je er dan dus ook voor dat de reserveband met een reservebandhoes beschermd wordt. Dat is voor ieders veiligheid beter.


Hou je reservewiel in tip-top conditie via een reservebandhoes.

Velgen poedercoaten: voor ijzersterke, mooie velgen!

Gepost op 18-06-2014 door Mart in Banden en velgen, Velg onderhoud
Het poedercoaten van velgen wint aan populariteit in Nederland. Dat is niet zo gek. Niet alleen gaan de velgen er in looks fantastisch op vooruit, ook biedt de coating een uitstekende bescherming tegen corrosie en extreme weersomstandigheden. Wintervelgen zijn na poedercoaten optimaal bestand tegen winterse kou en neerslag. Hoe gaat poedercoaten precies in zijn werk? Wat zijn de voor- en nadelen? En hoeveel gaat het je ongeveer kosten? Je leest het in dit artikel.


Velgen poedercoaten

Laten we beginnen met de definitie. Poedercoaten is een industrieel elektrostatisch proces. Met behulp van perslucht worden negatief geladen poederdeeltjes op een positief geladen werkstuk verstoven, in dit geval dus op een velg. Het poeder gaat hierdoor aan de velg plakken en wordt vervolgens in een overn op 180 graden gesmolten of uitgemoffeld. Het poeder smelt door de hoge temperaturen tot een coating film die na het afkoelen zeer hard wordt en bovendien kras- en stootvast en bijzonder duurzaam.

Prima kandidaat voor velg poedercoating...

Vierkante banden voorkomen? Dit zijn onze 4 tips!

Gepost op 14-04-2014 door Mart in Banden en velgen, Banden
Vierkante banden, vooral de eigenaar van een klassieker kan erover meepraten. Zo'n schitterend oud beestje staat vaak maanden, soms zelfs jaren stil. Wanneer je weer eens een ritje wilt maken, merk je al snel dat rijden eigenlijk niet meer gaat. Wat een gehobbel en gehuts en gebuts! In dit artikel vertellen we je hoe je het ontstaan van vierkante banden kunt voorkomen.

Te lang stilstaan

Vierkante banden ontstaan wanneer een auto te lang stilstaat en niet gebruikt wordt, bijvoorbeeld omdat deze in winterstalling staat (denk aan cabrio's). Ook campers en caravans kunnen met dit probleem te maken krijgen. Door het gewicht van de auto wordt de band tussen de wiel en de grond platgedrukt. Dit gebeurt al na een maand of drie. In feite maakt dit de band niet vierkant, maar ovaal. Het maakt niet uit of de banden nieuw waren, of relatief nieuw, voordat de auto werd gestald. De zwaartekracht is onverbiddelijk. 

Zo erg wordt het natuurlijk nooit. Maar vierkante banden zorgen zeker voor problemen!

Winterbanden profiel: meer profieldiepte, meer grip!

Gepost op 08-12-2013 door Mart in Banden en velgen, Banden
In de winter bij temperaturen onder de 7 graden is het rijden op zomerbanden echt levensgevaarlijk. Het is vaak getoetst en de uitkomsten blijven steevast hetzelfde: het winterbanden profiel van 4 mm levert nog altijd veel meer grip op dan zomerbanden met een profieldiepte van 7,5 mm. Lees hier alles over winterbanden en het gevaar bij te weinig profieldiepte.
Het winterbanden profielAangezien je banden de enige contactpunten zijn met het wegdek, moet je natuurlijk beschikken over een grote hoeveelheid grip. Zeker in de winter als het wegdek vaak nat is door de ijzel en de sneeuw wil je geen risico lopen om de controle over het stuur te verliezen. Voor winterbanden wordt er dan ook geadviseerd om minimaal 4 millimeter profieldiepte te hebben.   

het zaagtandeffect bijt in de sneeuw
Klapband: onderspanning & overbelasting boosdoeners!
Gepost op 23-10-2013 door Mart in Banden en velgen, Banden
Het zal je maar overkomen, je bent onderweg naar een belangrijke afspraak en in eens: pang! Dat is even schrikken. Een klapband is reuze gevaarlijk, al helemaal als je met een aardig vaartje over de snelweg zoeft. Natuurlijk verwacht je dit als chauffeur niet, dus het resulteert vaak in een totale chaos op de weg. Onderspanning en/of overbelasting liggen veelal ten grondslag aan een klapband. Waar je op moeten letten? Je leest het hier!

Onderspanning band

Een van de twee belangrijkste oorzaken op een klapband is een te zachte band. Hierdoor vervormt de band continu tijdens het rijden. De zogenaamde separaties tussen de bandlagen raken daardoor los en er ontstaan kleine uitstulpingen. Er bevindt zich te veel lucht in die kamertjes en daardoor loopt de temperatuur van de band enorm op. Gevolg is dat de band zijn stevigheid verlies (rubber wordt 'week'. Een klapband is haast onoverkomelijk als je dit niet op tijd detecteert.


Klapband met een goede afloop, 't kan ook anders...
Menutuning-gids.nl
Informatie
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2024 Tuning-gids.nl