Home Motor Tuning Uitlaat geluid boete

Boete voor uitlaat geluid? Dit zijn de regels!

Een van de meest voorkomende after market upgrades is het aanpassen van de uitlaat. Voor de ene is een mooie brom voldoende, de ander wil een brulpijp. Door het plaatsen van de juiste uitlaatdelen kan je je eigen geluidsniveau bepalen. Let wel op de wetgeving. We leggen uit tot hoe ver je kan gaan!


Uitlaatgeluid boete

Laten we allereerst een de wettelijke eisen aan het uitlaat systeem bekijken. Onderstaande uitlaat eisen staat in de Wegenverkeerswet. Voor de liefhebber: Artikel 5.2.11.

1) Over de hele lengte moet de uitlaat gasdicht zijn. Met uitzondering van afwateringsgaatjes.

open einddemper
Open einddemper: dikke looks en idem geluid!



2) de uitlaat dient deugdelijk bevestigd zijn.

3) De uitaat mag niet meer dan 2db geluid produceren dan de waarde in het voertuigregelement. Deze meting wordt, bij elk nieuw type auto, door de overheid verricht.

APK & uitlaatgeluid

Daarna wordt het geluidsniveau niet meer gecontroleerd, ook niet bij de verplicht APK keuring.

Vier-gastest

Auto's met katalysator die na 1992 op kenteken zijn gezet zijn worden tijdens de APK keuring aan een viergastest onderworpen.

De samenstelling van de uitlaatgassen wordt dan gemeten. Doel is om te controleren de katalysator(en) en lambdasonde hun werk nog goed doen. Lees schadelijke uitlaatgassen worden gefilterd. Probleemloos door de keuring komen, met zonder aan performance in te leveren? Dan is een sport katalysator wat voor jou.

viergastest
Viergastest: verplicht onderdeel van APK.

Aangehouden: wat nu?

Je bent aan de kant gezet in verband met teveel uitlaat geluid. Niet leuk. Oom agent heeft dit in eerste instantie op gehoor gedaan. Dit is geen geldige meting!

Beroepsschrift

Een beroepsschrift heeft zeker een kans van slagen. Grote kans dat je onterecht bekeurd bent. Behalve als het om extreem hard uitlaatgeluid gaat.

Middendemper bewaren

Bewaar de middendemper van je uitlaat. Hier zit fabrieks af ook een katalysator in. Voor het APK keuren laat je deze monteren.

Als het goed is kom je dan tijdens de keuring door de vier-gastest. Na de keuring vraag je aan de monteur of hij de open variant weer monteert. Klaar is Kees.

open uitlaat met db killer
Open uitlaat met losse db killer.

Wettige uitlaatgeluid meting

 Voor een geldige meting zijn is nl. o.a. een gekalibreerde geluidsniveaumeter, niet teveel achtergrondlawaai, warme motor een stilstaande auto vereist.

Verkeerscontrole

Een enkele keer heeft de Verkeerspolitie van het KLPD een opstelling gemaakt die aan bovenstaande meting eisen voldoet.

Als je dan teveel uitlaatgeluid produceert kan je kentekenbewijs of kentekencard worden ingevorderd.

uitlaat controle
In het ergste geval moet je gaan lopen...

Geen dempers? Geen probleem!

Alle dempers mogen uit de uitlaat verwijderd worden. Het is geen APK-afkeurpunt. Er wordt simpelweg niet getoetst op geluidniveau. Dit komt doordat een meting nogal arbeidsintensief is, en er aan zeer strikte meet eisen voldaan dient te worden.

"Geluidniveau is geen keurpunt bij de APK. Alle dempers mogen verwijderd worden."

 
Als alle katalysatoren uit het uitlaatsysteem verwijderd zijn, oftewel je helemaal 'open' rijdt, zul je alleen niet door de vier-gastest komen bij de APK. Een open demper (absorptie demper) zijn helemaal hol van binnen. Gevolg: deze geven de beste 'flow', meest vermogenstoename en meeste geluid.

Geen meter meer rijden...

Vanaf dat moment mag er dus niet meer verder rijden op de openbare weg. Op grond van het vermoeden dan een auto niet voldoet aan het voertuigregelement kan een politie agent je papieren kunnen innemen. Blijf dus aardig & begripzaam, kan je echt een hoop ellende besparen!

De boete voor te hard uitlaatgeluid is een kleine 90. In het ergste geval moet je voor een geluidstest naar 't testcentrum Lelystad. Maar in 99% van de gevallen is nacontrole op het politiebureau voldoende.


Nacontrole op politiebureau

Als je dan binnen een bepaalde periode (meestal 28 dagen) de fout hersteld en je komt door de nacontrole bij de politie ontvang je het kentekenbewijs of je kentekencard weer terug. Uitlaat geluid verminderen gaat supersnel via een zogenaamde 'DB killer'.

Als het mee zit en je monteert de db-killer ter plekke kan het een boete schelen. Hangt af hoe de pet van de diender staat. Daarnaast kun je verder rijden, mits het geluid teruggebracht wordt naar een acceptabel niveau natuurlijk...

DB killer

Een DB killer is een 'plug and play' extra demper van je tuning-uitlaat die je op het laatste gedeelte van een uitlaat kunt schroeven.

Het zal het uitlaatgeluid behoorlijk dempen bij het toerental wat op het typeplaatje van de motor staat.

Doorgaans is dat ongeveer de helft van het aantal toeren voordat maximaal vermogen bereikt wordt. Zeg maar waar het 'rode gebied' van de toerenteller.

db killer
DB killer: minder geluid, maar ook minder vermogen!

Uitlaat silencer

De DB killer is een middenweg tussen acceptabel (volgens de wet) en vermogen. Naast het geluidsniveau 'kilt' het ook vermogen. De uitlaatgassen luchtstroom wordt tegengewerkt. Minder goede flow = minder vermogen. Via boutjes wordt de silencer aan de binnenkant van de einddemper vastgeschroefd. 


Menu tuning-gids.nl
Gerelateerd
Luchtfilters
Sportluchtfilters - overzicht van open luchtfilters en powerfilters
Turbo's
Turbo informatie - overzicht van turbo's en turbochargers en de werking er van.
Motor tuning
Auto motor tuning - uitgebreide informatie over alle motortuning aspecten
Bougies
Bougies - soorten sport bougies voor de beste motorprestaties
Uitlaten
Uitlaten informatie, overzicht van open uitlaatsystemen en sportuitlaten
Meer
Alle Motor Tuning artikelen lees je hier
Daarom Tuning Gids
Ook leuk
Oliekoeler Oliekoeler: onmisbaar voor de sportieve rijder
Motorolie Olie versen, informatie over auto olie
Turbo revisie Turbo revisie? Reviseren van turbo is geen kinderspel!
Bougiekabels Slechte bougiekabels zorgt voor mindere prestaties
Wastegate Wastegate voorkomt dat turbodruk te hoog wordt

Veilig betalen met
Wij verzenden via
Keurmerk
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2016 Tuning-gids.nl