Home Blog

Archief voor 'Motortuning'

Remschijven afdraaien: meer veiligheid en comfort

Gepost op 14-03-2013 door Mart in Motortuning, Motorblok

Als je remt begint je stuur of je rempedaal te trillen. Of je hoort piepende of knarsende geluiden tijdens het remmen. De kans is groot dat je remschijven krom of aangetast zijn. Niet comfortabel en al helemaal niet veilig! Laat daarom je remschijven afdraaien. Wat is dat precies en wanneer is dit een optie? 


Remschijven afdraaien

Remblokken en remschijf horen samen te werken. Als hierbij een probleem ontstaat, dan heeft dat ten eerste effect op de veiligheid. Het tijdig tot stilstand kunnen brengen van je auto is essentieel voor jouw veiligheid op de weg. Daarom is het belangrijk om je remmen goed te onderhouden. Daarnaast hebben oneffenheden op de remschijf invloed op het comfort. Tijdens het autorijden hoor en voel je geluiden en trillingen. Vervelend! De oplossing: laat je remschijven afdraaien!


Uitlaatsierstuk: een sieraad voor je auto!

Gepost op 06-10-2012 door Mart in Motortuning, Uitlaten

Een uitlaatsierstuk geeft je wagen nét even die ‘finishing touch’ . Je auto krijgt er een sportieve of luxe uitstraling van en het doet bijna geen pijn in de portemonnee. Een sierstuk op je uitlaat is een betaalbaar sieraad voor je vierwieler!


Uitlaatsierstuk

Een uitlaatsierstuk geeft je wagen een eigen 'look' en helpt bij het afvoeren van de uitlaatgassen. Het uitlaatsierstuk is interessant voor elke autoliefhebber. Rijd je in een chique sedan, dan kies je wellicht voor een glimmend RVS uitlaatsierstuk die je wagen een luxe uitstraling geeft. Heb jij een heftig gepimpte bak, dan maakt een stoer zwart sierstuk op je uitlaat je bolide pas echt bruut.

Natuurlijk begint je niet aan een sierstuk als de uitlaat zelf niet in orde is. Een uitlaatreparatie kun je eenvoudig zelf uitvoeren. 

Nissan 350Z met fraaie uitlaatsierstukken

Centreerringen: onmisbaar voor je auto!

Gepost op 27-09-2012 door Mart in Motortuning, Motorblok

Centreerringen zijn veel meer dan alleen een hulpstukje bij de montage van een velg. Ze zijn onmisbaar voor je auto! De centreerring zorgt ervoor dat je velg steviger en veiliger onder je auto gemonteerd kan worden.  


Centreerringen

Centreerringen zijn kunststof of metalen ringen die je in de kern van de velg, schuift of klikt. De centreerring is maar een klein onderdeeltje van je wagen, maar vergis je niet: het is wél prettig en noodzakelijk dat 'ie er is. Dankzij centreerringen blijven velgen goed op hun plaats zitten én is een auto nog een klein beetje betaalbaar.  

Zonder centreerringen zou een velgenproducent voor elk automodel een andere velg moeten produceren, met exact de juiste maat naafgat. Dit zou enorm veel tijd en geld kosten.

Winterbanden huren: handig en superveilig!

Gepost op 19-09-2012 door Mart in Motortuning, Motorblok
Winterbanden en sneeuwkettingen zorgen ervoor dat je je auto beter onder controle hebt bij winterse omstandigheden. In de winter heb je te maken met lage temperaturen, een nat en vies wegdek, gladheid en onvoorspelbare situaties op de wegen. Te duur? Huur dan winterbanden!


Winterbanden

Winterbanden huren heeft veel voordelen: het is een misverstand dat deze banden alleen nut hebben bij het rijden op sneeuw en ijs. Winterbanden hebben een speciale rubbersamenstelling en een ander en dieper profiel waardoor regen, sneeuw en vuil veel beter afgevoerd worden.

Hierdoor ontstaat veel meer grip op natte, koude, besneeuwde en gladde wegen. Dat betekent een kortere remafstand, een goede wegligging en betere rijeigenschappen.

Tegenwoordig hebben winterbanden bijna geen nadelen meer: ze zijn geluidsarm en je kunt er wel 240 kilometer per uur op rijden.


Profieltje he? Dit is een goede winterband!

Turbo reinigen: laat je turbo optimaal draaien!

Gepost op 14-09-2012 door Mart in Motortuning, Turbo en toebehoren
Heb je het gevoel dat je vermogen verliest of dat het vermogen niet soepel wordt opgebouwd? Verbruik je meer brandstof dan ooit? Dikke kans dat je turbo vervuild is. Je turbo reinigen is heel eenvoudig en voordelig!

Turbo reinigen

Een turbo of turbocharger heeft als doel het vermogen van je benzine- of dieselmotor te verhogen. Vuil- en roetafzetting op het compressor- of turbinewiel zorgen ervoor dat je turbo niet goed kan draaien. Je turbo schoonmaken is dan de meest logische stap.

Vervuilde turbo?

Heb je een vervuilde turbo? Dan kun je te maken hebben met de volgende verschijnselen: verlies van motorvermogen, een verhoogd brandstofverbruik of overmatig roken van de motor.


Deze turbo kan wel een reinigingsbeurt gebruiken!

IJskoud probleem: autodeur bevroren. En dan?

Gepost op 05-09-2012 door Mart in Motortuning, Motorblok
Een vastgevroren autodeur komt altijd op het verkeerde moment. Wat moet je doen als je autodeur bevroren is en wat moet je absoluut laten? En belangrijker: kun je een vastgevroren autodeur eigenlijk voorkomen? Heel gemakkelijk: met een spray of rubberstick!

Autodeur bevroren


Nietsvermoedend wandel je 's ochtends naar je auto. Je steekt de sleutel in het autoslot en draait. Klik! Maar waarom krijg je dat portier nu niet open? Oké, het is koud buiten. Maar jij moet gewoon naar je werk! Het is nu verleidelijk om hard aan de deurhandel te trekken of een bak met heet water over de deur te kiepen. Niet doen!

Een bevroren autodeur komt altijd ongelegen...

Het Euro-codicil: de reddingskaart die levens redt!

Gepost op 08-08-2012 door Mart in Motortuning, Motorblok
Elke dag komen zo’n vijftig Nederlanders niet veilig thuis… Dagelijks eist het verkeer 2 dodelijke slachtoffers en 48 gewonden. Daarom is er nu de Europese reddingskaart: het Euro-codicil. Deze combinatie van voertuigkaart en personenpas vergroot je kansen na een ongeluk!


Euro-codicil

Direct na het ongeval, dát is het kostbare uur waarin levens gered kunnen worden of de ernst van het letsel beperkt kan worden. Voor jezelf én je passagiers. Juiste informatie en zo snel mogelijk! Dit is essentieel voor de hulpverleners, die veel tijd kunnen besparen als ze niet hoeven zoeken naar de veiligste manier om te werk te gaan. Daarom is er nu de Europese reddingskaart: het Euro-codicil.

Het Euro-codicil bestaat uit drie onderdelen: een personenpas, voertuigkaart en markeringssticker.

Oververhitte motor of kokende motor? Onze tips!

Gepost op 31-07-2012 door Mart in Motortuning, Motorblok
Je auto is volgepakt, de radio staat aan en je humeur is net zo zonnig als het weer. Maar dan slaat het noodlot toe: je motor raakt aan de kook… Het kan iedereen overkomen,  maar helaas treft dit lot vaak de vakantieganger die onderweg is naar zijn vakantiebestemming. Hoe dan ook: oververhitting van je motor komt áltijd ongelegen. Bovendien kan onjuist handelen je motor flink beschadigen. Wat kun je doen en wat moet je absoluut laten?

oververhitte motor = stoppen

Brandt het waarschuwingslampje van de koelvloeistof, of slaat de (digtale) wijzer van je temperatuurmeter ineens door naar rechts? Dan heb je te maken met een oververhitte motor en kun je alarmfase IV afkondigen aan de rest van de inzittenden.

Als je wagen je lief is rijd je nu geen meter verder! Stug doorrijden met een kokende motor kan ernstige motorschade veroorzaken. En dat is een dure grap…


Oververhitte motor = direct auto aan de kant!
Andere manier van velgen spuiten: folie uit een busje
Gepost op 18-05-2012 door Mart in Motortuning, Motorblok
Je had precies in je hoofd hoe je het wilde hebben. Je velgen zouden een supergave kleur krijgen die perfect bij de rest van je auto zou passen. Je zou er jaren plezier van hebben. Dat mag ook wel, want zo’n spuitbeurt is niet goedkoop. Maar als je je auto weer ophaalt, blijkt het toch niet helemaal wat je verwacht had...

Velgen laten spuiten

Velgen spuiten is een populaire manier om je auto een geheel andere uitstraling te geven. Je kunt dit het beste laten doen door een ervaren vakman. Hier hangt echter wel een flink prijskaartje aan.

Dure grap...

Daarom kiezen veel mensen die hun auto willen stylen ervoor om zelf met wat velgenlak aan de slag te gaan. Helaas geeft dit vaak niet het gewenste resultaat.


Makkelijk velgen snel van kleur verwisselen kan!
Cyclone in luchtinlaat: wereld van verschil!
Gepost op 30-03-2012 door Mart in Motortuning, Motorblok
Continue wil je de performance van je auto verbeteren. Vaak gaat echter het ene ten koste van het ander. Meer vermogen, gevolg: meer verbruik en onderhoud. Maak kennis met de Cyclone. Na het plaatsen van de Cyclone treedt er een veel efficiëntere luchtstroom naar de motor toe. En dat heeft wel hééél aangename voordelen!

Nader bekeken

Doordat de Cyclone lucht laat wervelen bereik je een optimale vermenging van de lucht en brandstof. Gevolg is dat je een beter mengsel hebt. Dit mengsel 'tolt' nog als het gecomprimeerd is. Als het dan ontbrandt, neemt het de niet-ontbrande mengsel mee in de verbranding. Hierdoor kan een verbrandingspercentage van 60 tot 80% worden bereikt. Bij een standaard luchtbuis staat het mensgel, na gecomprimeerd te zijn, vrijwel stil.


Cyclone gemonteerd in het luchtinlaat systeem.
Downpipe: meer koppel & motorvermogen via uitlaat
Gepost op 27-03-2012 door Mart in Motortuning, Uitlaten
Een standaard uitlaat lijn kan niet optimaal 'flowen'. D.w.z. dat de uitlaatgassen aanzienlijk sneller door het uitlaatsysteem kunnen gaan. Dat betekent meer vermogen, en dat willen we allemaal natuurlijk!

Meer respons

Met name de koppel toename is aangenaam. Als je auto ook een turbo heeft zal het turbogat kleiner worden. Als de turbo eenmaal begint te draaien zul je merken dat je echt in je stoel gedrukt wordt!

Minder tegendruk

De grotere downpipe minimaliseert tegendruk uit het uitlaatsysteem, daardoor spoelt de turbo sneller op.


Downpipe zijn er zonder en met sportkayalysator
Launch Control: sneller weg vanuit stilstand
Gepost op 27-03-2012 door Mart in Motortuning, Turbo en toebehoren
Stel je voor:  je wilt vanuit stilstand zo snel mogelijk optrekken. Volgas gevend, maximale toeren, sta je klaar om weg te spuiten. Je laat je koppeling los en daar ga je. Veel geweld, veel gebok en wielspin zijn met name het gevolg. Niet de meest ideale manier om weg te spurten. Launch control kan een oplossing zijn om alles uit de sprints te halen.  
Wat is Launch control?

Met launch control trek je gemakkelijker met maximale snelheid vanuit stilstand op. De aanpassing zorgt ervoor dat het maximaal aantal toeren dat je motorblok kan maken naar een bepaalde waarde wordt verminderd.

Dit is meestal rond het punt waar het motorblok het meeste koppel, ook wel trekkracht, maakt. 


Launch control: snelste start zonder rokende banden
Een carter ontluchtings filter: alle beetjes helpen!
Gepost op 26-03-2012 door Mart in Motortuning, Motorblok
Een carterfilter zorgen ervoor dat vervuilde olie en water vanuit het motorblok afgevoerd kunnen worden. Als je geen carter ontluchtings filter hebt zal dit in het motorblok blijven of via het luchtfilter de motor verlaten.

Carterfilter uit racerij

Zoals bij zo veel tunings materiaal komt deze ook uit de racerij. Doordat je motor warm wordt gaan motorolie en gassen zichzelf afscheiden.

Als de carter geen ontluchting zou hebben knallen al je keerringen uit met motorblok. De druk wordt simpelweg te groot.

Voordelen Carterfilter

1) minder hete lucht in het inlaatsysteem
2) geen olieresten blijven in het blok achter.


Carter filters: ziet er fraai uit en het helpt ook (een beetje).
Sport katalysator haal meer vermogen uit je uitlaat!
Gepost op 26-03-2012 door Mart in Motortuning, Uitlaten
De katalysator heeft als taak het verminderen van vervuilde uitlaatgassen, tevens dempt het het motorgeluid. Met het eerste zijn alle tuningfreaks het wel eens, maar met die mindere brom uit de uitlaat?

Er zijn ook sport katalysatoren, deze beschermen het milieu, maar hebben veel betere prestaties dan de standaard 'cat'. Hier lees je er meer over...Het vormt een deel van automotor tuning, i.c.m. het 'chippen' pak je makkelijk 100 pk extra!

Sportkatalysator

Ook wel 'sportkat' in tuning termen. Deze heeft aanzienlijke betere prestaties, maar de emissienormen blijven behouden.

Nauwelijks weerstand in de katalysator betekent betere/snellere luchtstroom zal je vermogen- en koppelwinst opleveren!

   

Compleet open uitlaatsysteem bevat geen katalysator. Dat betekent meer vermogen bij een lager verbruik
Informatie over uitlaten en uitlaatdelen
Gepost op 26-03-2012 door Mart in Motortuning, Uitlaten
De ademhaling van onze huidige verbrandingsmotor is belangrijk voor het optimaal leveren van prestaties.
uitlaat functie
Natuurlijk weet iedereen waar een uitlaat voor dient. Maar voor degenen die het even vergeten zijn, een korte uitleg. Ten eerste dempt een uitlaat het lawaai van de motor. Ten tweede verbetert het de prestaties van diezelfde motor door de juiste tegendruk te bieden. De derde werking van de uitlaat is, in combinatie met een katalysator, het onschadelijk maken van gevaarlijke stoffen door middel van een chemische reactie.

Menu tuning-gids.nl
Daarom Tuning Gids
Veilig betalen met
Wij verzenden via
Keurmerk
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2016 Tuning-gids.nl