Home Blog

Archief voor 'Turbo en toebehoren'

Siliconen slangen voor je auto kopen? Check onze tips!

Gepost op 13-05-2018 door Mart in Motortuning, Turbo en toebehoren
Silicone slangen vinden hun oorsprong in de autosport. En dat is niet zo gek: ze zien er namelijk te gek uit, zijn duurzaam én prima geschikt voor meerdere toepassingen. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik als luchtslang of als koelwaterslang in de auto, maar ook als turboslang. De slangen worden namelijk zo gemaakt dat ze drukbestendig zijn. Er zijn slangen met diameters variërend van 10 mm tot circa 100 mm in doorsnee. 

Waarom silicone slangen?

De vraag is waarom zou je silicone slangen kopen? Om te beginnen hangt het af van de kwaliteit van je huidige slangen: zijn deze aan vervanging toe? Zo ja, dan kun je ervoor kiezen ze te vervangen door dezelfde rubberen slangen als er al in zaten, maar je kunt ook denken: let's take it to the next level. Silicone auto slangen zijn duurzamer, goed bestand tegen chemicaliën en drukbestendig. Bovendien zijn ze er in allerlei uitvoeringen, recht, met bochten, lang en kort, van verschillende materialen vervaardigd, met meer of minder diameters en in meerdere kleuren (blauw, rood, zwart). Het oog wil tenslotte ook wat.



High performance Samco slangen

Een turbo timer laat je turbo optimaal afkoelen

Gepost op 31-07-2014 door Mart in Motortuning, Turbo en toebehoren
Als je een turbomotor in je auto hebt, is het een overweging een turbo timer te installeren. Met name na sportief rijden is het van belang dat de turbo voldoende tijd krijgt om af te koelen. Ook wanneer je een grotere turbo hebt geïnstalleerd is het verstandig om een turbo timer te monteren. Zo kun je namelijk de levensduur van je turbo aanzienlijk verlengen. 

Koeling van de turbo

De smering van de turbine-as en de lagers geschiedt via het oliecircuit van de motor. De olie dient niet alleen als smering, maar ook als koelmiddel voor de as, de lagers en het lagerhuis. Wanneer na een sportieve rit de olietoevoer plotseling wegvalt, kunnen zowel de olie als de turbo oververhit raken, met alle gevolgen van dien. Daarom is het verstandig om na elke rit de motor een tijdje stationair te laten draaien, zodat de turbo voldoende tijd heeft om af te koelen. 


Turbotimers geven je turbo een langer leven!

Rollenbank berekent het krukasvermogen van een auto

Gepost op 30-01-2014 door Mart in Motortuning, Turbo en toebehoren
Met behulp van een rollenbank, ook wel vermogensbank genoemd, kun je vaststellen hoeveel vermogen een auto levert. Niet elke rollenbank werkt echter hetzelfde en niet elke rollenbank meet zodoende hetzelfde. In onderstaand artikel lees je hoe verschillende typen rollenbank tot hun resultaten komen, hoe het komt dat metingen vaak niet kloppen en waar je op moet letten als je dat wilt voorkomen.

Wat meet een rollenbank?

De meeste mensen die een rollenbanktest laten doen, willen het krukasvermogen van hun auto achterhalen: hoeveel vermogen en koppel levert de motor aan de krukas? In werkelijkheid echter meet een vermogensbank in eerste instantie de kracht tussen de autobanden en de rollen van de vermogensbank. Dit is ook logisch. De aandrijfkrachten aan je wielen bepalen immers hoe hard je kunt optrekken en het aandrijfvermogen aan de wielen bepaalt hoe hard je kunt rijden. 

Porsche geweld op een rollenbank.

Turbo revisie? Reviseren van turbo is geen kinderspel!

Gepost op 14-11-2013 door Mart in Motortuning, Turbo en toebehoren

Een turbo motor kan een heel leven meegaan. Toch is het soms nodig om de turbo te reviseren omdat er bijvoorbeeld olie in is opgedroogd of omdat de turbine vol zit met roet. In deze tekst vind je de werking van een turbo dieselmotor terug en waarom het verstandig is om je turbo te laten reviseren door professionals. Je kan het natuurlijk ook zelf proberen met een revisieset, maar of dat nou zo verstandig is…


Je turbo reviseren?

Het kan zomaar in de garage tijdens een roetmeting gebeuren. Terwijl de katalysator en het roetfilter worden schoongebrand wordt de turbo zo heet dat de olie zijn viscositeit verliest. De olie droogt op en de turbo loopt een stuk stroever. 

Opeenhoping roet turbo

Verstopte EGR-systemen zijn slecht voor de turbo omdat de opeenhoping van roet het hele aansturingsprogramma door de war kan schoppen. Turbo's kunnen prima gereviseerd worden, dat kan je een flink bedrag besparen.


Opeenstapeling van roet: verstoppingen

Turbo reinigen: laat je turbo optimaal draaien!

Gepost op 14-09-2012 door Mart in Motortuning, Turbo en toebehoren
Heb je het gevoel dat je vermogen verliest of dat het vermogen niet soepel wordt opgebouwd? Verbruik je meer brandstof dan ooit? Dikke kans dat je turbo vervuild is. Je turbo reinigen is heel eenvoudig en voordelig!


Turbo reinigen

Een turbo of turbocharger heeft als doel het vermogen van je benzine- of dieselmotor te verhogen. Vuil- en roetafzetting op het compressor- of turbinewiel zorgen ervoor dat je turbo niet goed kan draaien. Je turbo schoonmaken is dan de meest logische stap.

Vervuilde turbo?

Heb je een vervuilde turbo? Dan kun je te maken hebben met de volgende verschijnselen: verlies van motorvermogen, een verhoogd brandstofverbruik of overmatig roken van de motor.


Deze turbo kan wel een reinigingsbeurt gebruiken!

Launch Control: sneller weg vanuit stilstand

Gepost op 27-03-2012 door Mart in Motortuning, Turbo en toebehoren
Stel je voor:  je wilt vanuit stilstand zo snel mogelijk optrekken. Volgas gevend, maximale toeren, sta je klaar om weg te spuiten. Je laat je koppeling los en daar ga je. Veel geweld, veel gebok en wielspin zijn met name het gevolg. Niet de meest ideale manier om weg te spurten. Launch control kan een oplossing zijn om alles uit de sprints te halen.  

Wat is Launch control?

Met launch control trek je gemakkelijker met maximale snelheid vanuit stilstand op. De aanpassing zorgt ervoor dat het maximaal aantal toeren dat je motorblok kan maken naar een bepaalde waarde wordt verminderd.

Dit is meestal rond het punt waar het motorblok het meeste koppel, ook wel trekkracht, maakt. 


Launch control: snelste start zonder rokende banden

Luchtmassameter: meet beademing van je motor

Gepost op 19-03-2012 door Mart in Motortuning, Turbo en toebehoren
Een Luchtmassameter is een sensor aan het eind van het luchtfilterhuis. De hoeveelheid aangezogen lucht wordt gemeten, hierna wordt er bepaald hoeveel benzine er in de cilinders wordt gespoten.


Luchtmassameter

Een luchtmassameter is een sensor in de vorm van een hittedraad bevindt zich in de luchtbuis. Via de aangezogen lucht (rijwind) wordt er gemeten wat de temperatuur van de passerende lucht is. 

Het hittedraad geeft vervolgens aan de ECU door hoeveel benzine er ingespoten dient te worden. Als de sensor te weinig lucht meet, zal er te weinig brandstof in worden gespoten, en loopt de motor arm. Brandstof dient naast ontbranding ook voor koeling.   

Luchtmassameter bevindt zich in de luchtfiller buis.

Meet motordata & autodata via G Tech meters

Gepost op 16-03-2012 door Mart in Motortuning, Turbo en toebehoren
Altijd al de prestaties van je auto willen meten? een G Tech Meter maakt het mogelijk, zonder veel ingewikkeld gedoe analyseer je veel interessante motordata, acceleratietijden, remweg en nog veel meer!
G Tech meters

Als 'die hard' tuner zul je smullen van de tuning meters van G Tech.

Via een eenvoudige plug and play montage, voeding gaat via het sigaretten-aansteker, kun je direct al motordata gaan verzamelen.


De G- tech EGS brengt auto data binnen handbereik .

Dieseltuning, chiptuning voor diesel auto's

Gepost op 10-03-2012 door Mart in Motortuning, Turbo en toebehoren
Het moderne autoverkeer stelt hoge eisen aan een diesel motoren. Er zijn zowel fikse prestaties als ook een acceptabel brandstofverbruik en zo schoon mogelijke uitlaatgassen gewenst, welke ook onder extreme omstandigheden nog in orde dienen te zijn.


Diesel tuning


Het motormanagementsysteem dient hiervoor te zorgen door continu het ontstekingsmoment en de ingespoten brandstofhoeveelheid en inspuitmoment te bewaken en te regelen. Bij sommige auto's wordt zelfs de nokkenastiming elektronisch geregeld. Om dit alles mogelijk te maken zijn vele sensoren en actuators in moderne motoren ingebouwd.

   

Flinke tuning betekent grotere injectoren monteren

Gepost op 08-03-2012 door Mart in Motortuning, Turbo en toebehoren
Bij forse vermogenstoenames zijn er vaak injectoren met een grotere capaciteit nodig. Deze kunnen meer en sneller aan de vergrote bezinebehoefte van de motor voldoen. Vaak gebeurt dit in combinatie met een benzinepomp upgrade. Waar heb je immers aan een grotere injector als deze niet voorzien wordt van de juiste hoeveelheid benzine?

Injectoren


Injectoren vormen misschien niet het meest specatulaire onderdeel van je tuningproject. Vaak gaat de aandacht uit naar de dikkere turbo, grote front mount intercooler of de compleet RVS uitgevoerde uitlaat.

Maar zonder de juiste injectoren en de juiste brandstofpomp, met grotere capaciteit, ga je waarschijnlijk niet het maximale uit je tuningproject halen. Sterker nog, zonder deze upgrades zijn grote vermogenswinsten niet mogelijk.


Benzine inectoren, onmisbaar voor de betere tuningprojecten!

Vliegwiel: lichter vliegwiel verbetert acceleratie

Gepost op 29-02-2012 door Mart in Motortuning, Turbo en toebehoren
Een lichtgewicht vliegwiel creëert een beter en levendiger gevoel in de auto. de auto komt nl. makkelijker op toeren. Er zijn twee mogelijkheden: de bestaande vliegwiel afdraaien of een speciaal geprepareerde vliegwiel. de voors en tegens bespreken we hieronder

Vliegwiel functie

Functie van een vliegwiel is er voor zorgen dat de motor gelijkmatig loopt. Een motor levert vermogen zodra er ontbranding in de cilinder plaatsvindt. Bij elke ontbranding wordt de krukas naar voren 'gestoot'.

Energie absorberen

Een vliegwiel weegt normaliter circa 10-13 kg, deze absorbeert een gedeelte van de 'stoot' op. Een motor zal hierdoor minder vibreren en rustig en gelijkmatig draaien.


Licht vliegwiel verbetert prestaties, drivability wordt minder.
Brandstofpomp upgrade bij motor tuning project
Gepost op 22-02-2012 door Mart in Motortuning, Turbo en toebehoren
Meer motor vermogen realiseren betekend een grotere benzinevraag van de motor. De standaard bezine pomp kan deze de benzine toevoer vaak niet aan. Het installeren van een grotere benzine pomp is de oplossing.


Grotere brandstofpomp

Wil je bergen met pk erbij zul je dus een andere brandstofpomp moeten (laten) installeren. Na bijv. een Walbro 255 brandstofpomp te hebben ben je verzekerd van een goede benzinetoevoer en benzine druk tot ongeveer 500 pk.

Je kan dus even voort! Deze Walbro pompt 255 liter benzine per uur. Het installeren is voor de gemiddelde tuner een fluitje van een cent.


Walbro benzine pompen worden vaak gebruikt.
Informatie over turbo's en turbo chargers
Gepost op 11-02-2012 door Mart in Motortuning, Turbo en toebehoren
De geschiedenis van de turbo is al zo oud als de verbrandingsmotor, de turbo wordt ook wel uitlaatgasturbo genoemd.De uitlaatgassen die geproduceerd worden door de motor komen via het turbinehuis, ook wel genoemd uitlaathuis, de turbo binnen en drijven het turbinewiel van de turbo aan waardoor deze gaat draaien.


Uitlaatgassen

De uitlaatgassen die gebruikt worden om het turbinewiel aan te druiven blijven in het turbinehuis en worden direct weer afgevoerd naar het uitlaatsysteem wat ook aan de turbo gemonteerd zit. Aan het turbinewiel zit een as en aan die as zit het compressorwiel gemonteerd, doordat het turbinewiel draait als de motor loopt draait het compressorwiel automatisch ook.Het compressorwiel is zo ontworpen dat als het draait er lucht vanuit het luchtfilter wordt aangezogen.

   

Turbo fluit kopen? De turbo whistle maakt 't gave geluid!
Gepost op 10-02-2012 door Mart in Motortuning, Turbo en toebehoren
Kenmerkende geluid van het opspoelen van de turbo, ookwel 'turbo gefluit' genoemd maken? Dat kan, maak turbo geluid zónder turbo via een turbo fluit. We leggen je haarfijn uit hoe jij straks fluitend de straat uitrijdt. 
 


Hoe werkt de turbo fluit?

Een turbo fluit ookwel turbo whistle genoemd, is een lichtgewicht aluminum product dat in de achterdemper gemonteerd wordt. De uitlaatgassen verlaten met druk de uitlaat. 

Als de gassen dan door het fluitje gaan ontstaat er het kenmerkende fluitgeluid dat je bijvoorbeeld heel goed hoort bij zware vrachtwagens die in een tunnel omhoog moeten rijden. En natuurlijk bij dik getunede auto's met een joekel van een turbo.



Turbo Whistlers geven het typische 'fluitende' turbo geluid.
Engine damper Engine damper vermindert kantelen motorblok
Gepost op 07-02-2012 door Mart in Motortuning, Turbo en toebehoren
Tunen gaat gepaard met meer vermogen, dus de waarden die voor een fabrieksaf auto gelden, gaan niet meer op. Meer power betekent dat je blok meer zal gaan kantelen. Dan is het niet onverstandig zelf een extra ondersteuning te maken. Zeker bij sportief rijgedrag, een engine damper biedt dan uitkomst.


Engine damper functie

Waarom nou nog een extra motorsteun? Je hebt er immers toch al twee? Nou, die extra steun helpt echt, tenminste als je 'getuned' bent.

Extra motorsteun

De motor is nog beter verankert aan het chassis. Dit heeft een betere wegligging als gevolg. Acceleratie zal soepeler voelen.


Engine damper helpt motorsteunen het blok vast te zetten.
Menutuning-gids.nl
Informatie
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2024 Tuning-gids.nl