Home Blog

Archief voor 'Autoveiligheid'

Beste caravanspiegel? Wij testen 4 typen hulpspiegels!

Gepost op 07-06-2016 door Mart in Autoveiligheid, openbare weg
Het aanschaffen en monteren van caravanspiegels – of hulpspiegels – is voor veel caravanbezitters vanzelfsprekend. Wie met een caravan (of aanhanger!) achter de auto rijdt, wil tenslotte volledig zicht hebben op de rest van het verkeer. Maar hoe kies je de juiste spiegels en gelden er bepaalde eisen? Is een caravanspiegel eigenlijk verplicht? Je leest het hier! Caravanspiegels kopen kan bovendien in onze webshop.


Welke caravanspiegel kopen?

Heb je een caravan, vouwwagen of (andere) aanhanger en wil je op de meest veilige manier door het verkeer manoeuvreren? Dan is het belangrijk om je gezichtsveld zo groot mogelijk te maken. In elk geval tot het wettelijk verplichte blikveld. Dit kun je doen door een caravanspiegel – ook wel hulpspiegel genoemd – te monteren. Maar hoe doe je dat, de juiste caravanspiegel kopen? Welke spiegel is de beste keus voor jou? 


Zicht is alles!

Autogordels: meerpuntsgordel of standaard autoriem?

Gepost op 24-09-2012 door Mart in Autoveiligheid, circuit en rally

Er zijn diverse gradaties autogordel typen, iedereen kent de standaard driepuntsgordels. Dikke kans dat deze ook in jouw auto zit. Er zijn ook meerpunts gordels. Dat zijn dan vier-, vijf of zelfs zespuntsgordels. Op deze pagina bespreken we de voor en nadelen van alle autoriemen.

 

Welke autgordel?

Als je begint aan het betere bochtenwerk schiet een een normale autostoel en standaard autogordels tekort. Je hebt behoorlijk wat bewegingsvrijheid Maar in een bocht is het juist van belang dat je goed vastzit zodat je optimaal controle over de auto kunt houden. Ook wil niet afhankelijk zijn van het automatisch blokker systeem van de standaard driepuntsgordel.


Meerpunts gordels geven de beste bescherming.

Helmtas houdt je helm gaaf: helmtassen nader bekeken

Gepost op 19-03-2012 door Mart in Autoveiligheid, circuit en rally
Stel: je hebt net € 900,- uitgegeven aan een autosporthelm van Arai of Schuberth. Vervolgens leg je de helm thuis neer op de koude garagevloer, in die smerige, stoffige schuur of op de grond in de gang. Je trapt er eens een keertje per ongeluk tegenaan, struikelt erover of de kou trekt erin.

Helmtas

Zonde van zo'n dure autohelm, want hij is zo beschadigd. Krassen, schuurplekken, schimmel en vlekken zijn het resultaat. Wil je jouw helm zo lang mogelijk mooi houden, koop dan een degelijke helmtas. Want zeg nou zelf: een Bugatti Veyron laat je toch ook niet onder de carport staan?

Een helmtas beschermt je helm optimaal als je 'm niet op hebt. En laten we eerlijk zijn: je autohelm heb je vaker niet op dan wel. Een goede autosporthelm is niet goedkoop en je wil toch graag dat hij een tijdje meegaat.


Bescherm je helm via een helmtas.

Resqme: beter dan de lifehammer of noodhamer

Gepost op 20-02-2012 door Mart in Autoveiligheid, openbare weg
Elk jaar komen er personen om als zij met de auto te water zijn geraakt. Sinds jaar en dag is de Lifehammer, ook wel noodhamer genoemd, het redmiddel. Maar nu is er een beter alternatief: de resqme. Deze is aanzienlijk beter, we leggen het je uit.
Resqme

Een resqme, vertaald is dat redt me, heeft dezelfde functie als een lifehammer. De auto zo snel mogelijk verlaten tijdens een noodsituatie.

Via het scherpe mesje kunnen de autogordels worden door gesneden. Het raam wordt door een geďntegreerde slag mechanisme in de resqme razendsnel gebroken.

Werking

In de Resqme is een slagsysteem gebouwd. Zodra deze tegen een raam wordt aangedrukt zal er een scherp pinnetje tegen het raam naarbuiten schieten.


Via de slapin breek je gemakkelijk door autoramen.

Informatie over auto race helmen en integraal helmen

Gepost op 15-02-2012 door Mart in Autoveiligheid, circuit en rally

Het is belangrijk om een helm te nemen die je goed past. Een helm mag niet te strak zitten, maar ook zeker niet te los. Een strakke helm zal op den duur gaan knellen en hoofdpijn veroorzaken en een te losse helm zal niet voor de benodigde bescherming zorgen. Zorg er in ieder geval altijd voor dat je kinband goed en strak aangetrokken is.

Welke eisen worden er aan een helm gesteld?

Alle helmen dienen volgens de Europeze norm ECE 22-03 gekeurd te zijn. In de helm is een (verplicht) label genaaid. Dit label, die zowel wit of oranje kan zijn, heeft een circel met daarin een E en een cijfer. Dit cijfer is de code van het land waar de helm gemaakt is.

Helmen die in nederland gemaakt zijn, hebben de code E4. Zit zit natuurlijk met je helm in een getunde auto , dus heb je een front mount intercooler dikke turbodrukmeterset en een open lucht filter voor een sportief aanzuig geluid.


Life hammer kan ook jouw leven redden!

Gepost op 02-02-2012 door Mart in Autoveiligheid, openbare weg

Jaarlijks raken in Nederland ongeveer 750 tot 800 auto's te water. Daarbij vallen tientallen doden. Vaak doordat bestuurders niet snel genoeg de auto kunnen verlaten.

Het beste advies is om de auto zo snel mogelijk te verlaten, ook als deze elektrische ramen en centrale deurvergrendeling heeft. Als deze niet meer werken biedt de LifeHammer uitkomst.

Auto te water...

De handelingen die centraal staan om snel en veilig de auto,die te water is geraakt, te verlaten zijn:

1) Verlichting en binnenverlichting aan

2) Gordels los, indien aanwezig met de LifeHammer

3) Zijraam openen, indien aanwezig met de LifeHammer

4) De auto verlaten


Monteer de life hammer op een plek waar je snel bij kunt.
Menu tuning-gids.nl
Daarom Tuning Gids
Veilig betalen met
Wij verzenden via
Keurmerk
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2016 Tuning-gids.nl