Home Blog

Archief voor 'Motortuning'

Een turbo timer laat je turbo optimaal afkoelen

Gepost op 31-07-2014 door Mart in Motortuning, Turbo en toebehoren
Als je een turbomotor in je auto hebt, is het een overweging een turbo timer te installeren. Met name na sportief rijden is het van belang dat de turbo voldoende tijd krijgt om af te koelen. Ook wanneer je een grotere turbo hebt geïnstalleerd is het verstandig om een turbo timer te monteren. Zo kun je namelijk de levensduur van je turbo aanzienlijk verlengen. 

Koeling van de turbo

De smering van de turbine-as en de lagers geschiedt via het oliecircuit van de motor. De olie dient niet alleen als smering, maar ook als koelmiddel voor de as, de lagers en het lagerhuis. Wanneer na een sportieve rit de olietoevoer plotseling wegvalt, kunnen zowel de olie als de turbo oververhit raken, met alle gevolgen van dien. Daarom is het verstandig om na elke rit de motor een tijdje stationair te laten draaien, zodat de turbo voldoende tijd heeft om af te koelen. 


Turbotimers geven je turbo een langer leven!
Hitteschild uitlaat - alleen voor de looks? Of toch ook...
Gepost op 20-06-2014 door Mart in Motortuning, Uitlaten
Een hitteschild voor de uitlaat: uit de naam zou je kunnen afleiden dat dit product een beschermende functie heeft; het schild voorkomt dat de hete uitlaatdelen schade aanbrengen aan je auto. Tenminste, dat zou je denken, logischerwijs. Maar is dit ook echt zo of is zo'n hitteschild voor de uitlaat slechts een esthetische toevoeging?  Antwoord op deze vraag - en andere vragen - vind je wanneer je verder leest. 


Twee soorten hitteschild

Voor de goede orde: er zijn twee soorten hitteschild met betrekking tot de uitlaat. De ene is voor de uitlaat zelf, de ander voor de uitlaatlijn die zich onder je auto bevindt. Om met die laatste te beginnen: deze zorgt ervoor dat het uitlaatsysteem de bodemplaten en andere aangrenzende auto-onderdelen niet verhit. Ook voorkomt dit schild dat bijvoorbeeld hoog gras en andere licht ontvlambare objecten in de brand vliegen wanneer ze in contact komen met de onderkant van het voertuig. 


Uitlaat hitteschild: subtiele en smaakvolle aanpassing.

Vlammen uit de uitlaat? De 2 methoden nader bekeken

Gepost op 11-06-2014 door Mart in Motortuning, Uitlaten
Dat is natuurlijk wel een heel vet gezicht: vlammen uit je uitlaat. Het geeft direct de indruk dat je niet zomaar een auto rijdt, maar een echt beest, een monster. Maar hoe krijg je dat eigenlijk voor elkaar, dat er vlammen uit je uitlaat komen? En mag dat eigenlijk wel op de openbare weg? We vertellen je het allemaal in dit artikel!

Vlammen uit de uitlaat

Er zijn twee manieren waarop de vlammen uit je uitlaat kunnen ontstaan. Allereerst kunnen ze het gevolg zijn van de tuning van het motorblok. Het is dan niet het doel om vlammen te creëren; de vlammen die je ziet zijn een bijkomstigheid. Bij de tweede manier is er wel sprake van opzet: je kunt dan een afterburner of een flamekit installeren om voor dit dramatische effect te zorgen.

Als een McLaren MP4-12C gaat brullen: afstand houden!

Nog meer vermogen dankzij een open luchtfilter!

Gepost op 21-05-2014 door Mart in Motortuning, Motorblok
Met open luchtfilters en sportluchtfilters kun je het vermogen van je auto laten toenemen. De klassieke open luchtfilter lijkt echter op zijn retour. Werd nog niet eens zo lang geleden het rochelende aanzuiggeluid als een pluspunt ervaren, tegenwoordig gaat men vaker voor comfort en kan het geluid als 'hinderlijk' ervaren worden. Gevolg van de veranderde smaak: de introductie van nieuwe typen luchtfilters op de markt. We vertellen je er in dit artikel alles over. Ook geven we je een stappenplan voor het monteren en schoonmaken van een open luchtfilter.  


Open luchtfilters

Een goede aanzuiging van lucht is cruciaal voor het presteren van een motor. Meer lucht betekent meer brandstof in de motor en dus een grotere explosie in de verbrandingskamer; het vermogen stijgt. Om een optimale vermogenswinst te behalen heb je een filter nodig met zo min mogelijk restricties (denk aan ribbeltjes, hoekjes en scherpe randjes) en een zo groot mogelijk oppervlak. In andere woorden: een open lucht filter. Wil je dus tegen weinig geld een vermogenswinst realiseren? Vervang dan het originele filterhuis met een open luchtfilterkit. 



K&N openluchtfilter set

Auto stofzuigen: gezond en blij in een schone auto

Gepost op 13-05-2014 door Mart in Motortuning, Motorblok
Het stofzuigen van de auto: veel mensen vinden het dusdanig vervelend dat ze de klus maar voor zich uit blijven schuiven. Ondertussen wordt het interieur van de auto viezer en viezer. Het is niet alleen onprettig om rond te rijden in een dergelijke zwijnenstal, het is ook nog eens slecht voor je gezondheid. Heel belangrijk dus om eens in de zoveel tijd de auto te stofzuigen! Misschien dat het aan de hand van onze tips weer leuk wordt...

Let op je gezondheid

Uit Brits onderzoek is gebleken dat een gemiddeld auto-interieur 9 keer zoveel schadelijke bacteriën bevat als een wc-bril. Zelfs 'normaal' gebruik van de auto neemt gezondheidsrisico's met zich mee door de aanwezige stof en pollen die zich in de loop van de tijd ophopen. Kinderen, huisdieren en roken en/of eten in de auto vormen een nog grotere aanslag op het interieur en de bekleding. Onopgemerkt kan dagelijks gebruik van de auto zo tot gezondheidsklachten leiden. Alleen daarom al is het belangrijk om de auto regelmatig te stofzuigen.

Dat willen we toch liever niet. Die hondenharen kunnen schadelijk zijn voor de luchtwegen.

Wielmoerdoppen: een sieraad voor je wielen!

Gepost op 11-03-2014 door Mart in Motortuning, Motorblok
Zijn jouw wielbouten aan de oude kant en zien ze er een wat roestig uit? Of vind je ze gewoon niet mooi en ben je van plan ze daarom te vervangen? Stop dan nu! Laat die wielmoersleutel uit je handen vallen! Wielmoerdoppen bieden de ideale oplossing. Met wielmoerkapjes zien je wielen er weer uit als nieuw! En dat kost je geen enkele moeite... En slechts heel weinig geld.

Waarom wielmoerdoppen?


Omdat het een quick fix look upgrade is! Het aanbrengen van wielmoerdoppen is bijzonder makkelijk. Je duwt de wielmoerdop eenvoudigweg op de wielbout en klaar is kees: de roest is met één simpele beweging aan het oog ontrokken. Je hoeft dus niet bepaald een doorgewinterde tuner te zijn om je wielen smaakvol op te pimpen. Binnen een minuut of vijf zien je wielen er weer stukken beter uit en kun je zonder gêne de openbare weg op. 

Elegante wielmoerdopjes voor een sjieke uitstraling.

Last van het turbogat? Niet met de juiste turbo!

Gepost op 07-03-2014 door Mart in Motortuning, Motorblok
De turbo in oudere auto's moet vaak even op gang komen. Pas vanaf een bepaald toerental krijgt de turbo genoeg energie van de uitlaatgassen om in werking te kunnen treden. In de tussenliggende tijd is het zogenaamde turbogat opgetreden: de turbo levert nog niet genoeg druk, waardoor de motor niet optimaal kan renderen. Met de variabele turbo's en biturbo's in nieuwere modellen wordt het turbogat verkleind of zelfs helemaal opgelost. 


Functie van de turbo

De turbo, ook wel turbolader of turbocharger genoemd, is een pomp die het vermogen van diesel- en benzinemotoren verhoogt door meer lucht in de cilinders te brengen. Door de vergrote luchtdruk kan er meer brandstof worden toegevoerd. De motorinhoud neemt tijdens dit proces af, maar het vermogen blijft op peil. Dat is gunstig, omdat het verbruik zo omlaag kan worden gebracht. Alleen al om die reden kiezen steeds meer fabrikanten voor het monteren van turbo's in hun auto's. 





De turbo: van uitlaatgas naar gecomprimeerde lucht

Rollenbank berekent het krukasvermogen van een auto

Gepost op 30-01-2014 door Mart in Motortuning, Turbo en toebehoren
Met behulp van een rollenbank, ook wel vermogensbank genoemd, kun je vaststellen hoeveel vermogen een auto levert. Niet elke rollenbank werkt echter hetzelfde en niet elke rollenbank meet zodoende hetzelfde. In onderstaand artikel lees je hoe verschillende typen rollenbank tot hun resultaten komen, hoe het komt dat metingen vaak niet kloppen en waar je op moet letten als je dat wilt voorkomen.

Wat meet een rollenbank?

De meeste mensen die een rollenbanktest laten doen, willen het krukasvermogen van hun auto achterhalen: hoeveel vermogen en koppel levert de motor aan de krukas? In werkelijkheid echter meet een vermogensbank in eerste instantie de kracht tussen de autobanden en de rollen van de vermogensbank. Dit is ook logisch. De aandrijfkrachten aan je wielen bepalen immers hoe hard je kunt optrekken en het aandrijfvermogen aan de wielen bepaalt hoe hard je kunt rijden. 

Porsche geweld op een rollenbank.

Ruitenwissers: onze tips en tricks voor optimaal zicht

Gepost op 26-11-2013 door Mart in Motortuning, Motorblok
Ruitenwissers zijn een zeer belangrijk onderdeel van je auto. Toch worden ze vaak behandeld als ondergeschoven kindje. De vervanging van ruitenwisser bladen is bijvoorbeeld niet het eerste waar je aan denkt. Toch is het zeer handig om dit jaarlijks te doen, zeker omdat meer dan 90 procent van al onze acties in het verkeer afhankelijk zijn van de informatie die onze ogen binnenkrijgen. Schone en goedwerkende ruitenwissers zijn dus meer dan aanbevolen!


Ruitenwissers versleten?


Er zijn tal van kenmerken die doen vermoeden dat je ruitenwissers het gaan begeven. De ruitenwissers kunnen beginnen te stuiteren of een hoop herrie maken. Soms laten de rubbers vieze horizontale of verticale strepen achter op je voorruit. Dit kunnen allemaal tekenen zijn van een versleten ruitenwisser. Mochten de strepen nu erg dik zijn, dan kan het natuurlijk ook zo zijn dat de rubbers erg vies zijn dus die moet je dan direct even schoonvegen.


Bespraar niet op ruitenwissers: zicht = alles!

Turbo revisie? Reviseren van turbo is geen kinderspel!

Gepost op 14-11-2013 door Mart in Motortuning, Turbo en toebehoren

Een turbo motor kan een heel leven meegaan. Toch is het soms nodig om de turbo te reviseren omdat er bijvoorbeeld olie in is opgedroogd of omdat de turbine vol zit met roet. In deze tekst vind je de werking van een turbo dieselmotor terug en waarom het verstandig is om je turbo te laten reviseren door professionals. Je kan het natuurlijk ook zelf proberen met een revisieset, maar of dat nou zo verstandig is…

Je turbo reviseren?

Het kan zomaar in de garage tijdens een roetmeting gebeuren. Terwijl de katalysator en het roetfilter worden schoongebrand wordt de turbo zo heet dat de olie zijn viscositeit verliest. De olie droogt op en de turbo loopt een stuk stroever. Verstopte EGR-systemen zijn slecht voor de turbo omdat de opeenhoping van roet het hele aansturingsprogramma door de war kan schoppen.


Opeenstapeling van roet: verstoppingen

Versnellingspook upgrade? Pimp je pookknop!

Gepost op 12-09-2013 door Mart in Motortuning, Motorblok
Met een versnellingspook of pookknop kun je de versnellingsbak van je auto bedienen. Maar een versnellingspook kan véél meer, zoals de looks van je cockpit verfraaien, je brandstofconsumptie verlagen en ervoor zorgen dat je sneller kunt schakelen. Hoe dat werkt? Tijd voor de les 'pimp je pookknop'!


Versnellingspook met LCD

Information is power. Dat is exact de reden waarom jij een versnellingspookknop met LCD-scherm in je auto wilt. Het display op de pookknop  geeft aan in welke versnelling je rijdt en bepaalt tevens het optimale moment om te schakelen. Dat is niet alleen leuk en handig, maar daarmee kun je ook tot wel 15 procent op je brandstof besparen. De motorsnelheid heeft namelijk heel veel invloed op de brandstofconsumptie. 

Gaslock LCD pookknop: een echte eyecatcher...

Monteer goede pedalen in je auto. Of sport pedalen!

Gepost op 02-09-2013 door Mart in Motortuning, Motorblok

Autorijden in de regen? Natte en gladde schoenen glijden gemakkelijk van de pedalen in je auto af. Naast vervelend is dat vooral erg gevaarlijk. Wist je dat je auto niet eens door de APK komt als je pedalen niet in orde zijn? Logisch. Oplossing: goede pedalen in je auto! Auto pedalen of sport pedalen zijn praktisch, stoer én veilig.


Pedalen auto

Jouw stuurmanskunsten zijn vast indrukwekkend. Maar als je pedalen niet in orde zijn en je schoenen zijn nat en glad, dan lijkt het nergens op, hoe hard je ook je best doet om goed te rijden.

Goed autorijden zonder goed grip te hebben op de pedalen in je auto is gewoon onmogelijk. Als je voet van het gas- of rempedaal glijdt kunnen er natuurlijk levensgevaarlijke situaties ontstaan. Auto pedalen of sport pedalen zijn dan een uitkomst! Op deze pagina lees je alles over de mogelijkheden. 

Fraai: Alfa Romeo sportpedaaltjes plus voetsteun

Oliekoeler: onmisbaar voor de sportieve rijder

Gepost op 29-08-2013 door Mart in Motortuning, Motorblok
Ben jij een sportieve rijder of zelfs een echte snelheidsduivel? Heeft je motor een upgrade gehad of rijd je graag een paar rondjes op het circuit? Dan is een oliekoeler absoluut onmisbaar. Olie smeert, koelt en reinigt je motor, mits de olie goed gekoeld wordt door een oliekoeler. Dat maakt de oliekoeler de beste vriend van je auto.


Oliekoeler

Een automotor genereert, zeker bij sportief rijgedrag of op het circuit, gigantisch veel hitte. Dat komt doordat de olie rechtstreeks in contact komt met hete onderdelen zoals zuigers, klepstelen en glijlagers. De motor is voor de koeling grotendeels afhankelijk van de olie. 

De olie moet dus niet te warm worden en dat is precies de taak van de oliekoeler: de olie koelen. Een oliekoeler verlengt de levensduur van de motor en andere onderdelen die olie gebruiken, zoals een turbo. 


Brede banden: de voor- en nadelen van brede banden
Gepost op 19-07-2013 door Mart in Motortuning, Motorblok
Meer grip in de bochten, een betere acceleratie, een kortere remweg en was er niet nóg een heel groot voordeel van rijden op brede banden? Inderdaad! Maar kiezen voor brede banden heeft ook een aantal nadelen. Tuning-gids legt de voor- en nadelen van brede autobanden voor je op de weegschaal. Trek zelf je conclusies.


Brede banden

Banden zijn misschien wel het belangrijkste onderdeel van je auto. Ze brengen de krachten van je motor over op het wegdek en zorgen er daarnaast voor dat je wagen bestuurbaar is.

Of je rijdt op gewone of extra brede banden heeft behoorlijk veel invloed op de prestaties, veiligheid en de brandstofkosten. Waarom kiezen veel tuners voor brede banden en waarom zijn brede banden voor de standaard automobilist vaak niet praktisch? Laten we eens wat voor,- en nadelen van breed schoeisel bekijken.

Menu tuning-gids.nl
Daarom Tuning Gids
Veilig betalen met
Wij verzenden via
Keurmerk
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2016 Tuning-gids.nl