Home Blog

Archief voor 'Motortuning'

Brandstofpomp upgrade bij motor tuning project

Gepost op 22-02-2012 door Mart in Motortuning, Turbo en toebehoren
Meer motor vermogen realiseren betekend een grotere benzinevraag van de motor. De standaard bezine pomp kan deze de benzine toevoer vaak niet aan. Het installeren van een grotere benzine pomp is de oplossing.

Grotere brandstofpomp

Wil je bergen met pk erbij zul je dus een andere brandstofpomp moeten (laten) installeren. Na bijv. een Walbro 255 brandstofpomp te hebben ben je verzekerd van een goede bezinetoevoer en benzine druk tot ongeveer 500 pk. Je kan dus even voort! Deze Walbro pompt 255 liter bezine per uur. Het installeren is voor de gemiddelde tuner een fluitje van een cent.


Walbro benzine pompen worden vaak gebruikt.

Standaard uitlaat en sportuitlaat tegelijk: Guerrilla

Gepost op 21-02-2012 door Mart in Motortuning, Uitlaten
Er zijn in de volksmond twee soorten uitlaten. De standaard uitlaat en de sportuitlaat. Kenmerkend voor een sportuitlaat is dat deze meer vermogen levert en het uitlaat geluid veel minder dempt. Een keiharde uitlaat sound is niet altijd wenselijk. De Guerrilla Exhaust combineert het beste van beiden uitlaten.

Standaard vs. sport

Fabrieks af wordt een standaard uitlaat flink 'geknepen'. Doel is het geluid maximaal te dempen en uitlaatgassen te zuiveren.

De motor kan niet optimaal ademen. Een sportuitlaat is qua diameter breder, hierdoor kan de lucht sneller de uitlaat afvoeren.

En dat betekent meer power en een hardere sound! Maar wat als je niet altijd tussen harde decibellen wilt zitten?


Hyundai Coupe uitgevoerd met Guerrilla systeem.

Krukas poelie vervangen levert dik 10 pk op!

Gepost op 19-02-2012 door Mart in Motortuning, Motorblok
Gewichtsverminderning is essentieel om de beste performance uit je auto te halen. Wist je dat bijv. stuurbekrachtiging, airconditioning en dynamo redelijk wat van het aanwezige vermogen opsnoepen? Door een poelie upgrade voorkom je dat veel paardekrachten verloren gaan.

Lichtere Poelie

Het monteren van een sport poelie te monteren heeft twee voordelen.

Gewichtsbesparing

De fabrieks af poelie is zeker 3 a 4 kilo zwaarder dan een sport poelie. En als je aan het tunen bent is elke kilo er een.

Betere motorrespons

Deze gewichtsbesparing maak je je auto in feite 50kg lichter. Dit beweert poeli specialst Perrin.


Lichtere poelie: ondergeschoven kindje, absolute aanrader!

Race koppeling geeft vermogen beter over

Gepost op 18-02-2012 door Mart in Motortuning, Motorblok
Als je wat kleine aanpassingen aan je auto maakt, bijv. een ander open luchtfilter of een open uitlaat hoef je natuurlijk geen koppeling upgrade te doen. Ga je serieus tunen, turbo upgrade, andere intercooler is een racekoppeling zeker een overweging waard. Koppeling slipt na motortuning? Dan is dit het lezen waard...

Race koppeling

Een koppelingset bestaat uit een drukgroep, druklager en koppelingsplaat.

Als je flinke pk verhogingen gaat realiseren krijg de standaard koppeling er extra van langs. Een race koppeling is dan de oplossing.

Idealiter laat je de koppeling zo weinig mogelijk slippen. Dit versnelt het slijtageproces van de koppeling. Dus koppeling liefst in 1x snel laten opkomen!


Sportkoppeling voor probleemloze vermogens overdracht.

Sportieve uitlaatpijp; dubbele uitlaten!

Gepost op 15-02-2012 door Mart in Motortuning, Uitlaten
Je ziet ze langzamerhand steeds vaker: een dubbele uitlaatsysteem. En dan bedoelen we niet een uitlaatopzet stuk, maar het complete eindstuk van het uitlaatsysteem. Hoe jij dat kan regelen? Lees maar!
Dubbele RVS uitlaten

Met deze sportieve uitlaatpijp laat je overige weggebruikers zien dat jij een sport bolide rijdt. Geef toe, ziet er toch wat indrukwekkender uit dan een uitlaatsierstuk.

Uitlaat ombouwsets

Mooie is dat dit soort uitlaatpijpen ook op jouw auto gemonteerd kunnen worden


Dubbele uitlaten laten zien dat je een sportieve rijder bent.

Inductie kit: meer performance & mooi geluid!

Gepost op 15-02-2012 door Mart in Motortuning, Motorblok
Een van de populairste after market upgrades is een sportluchtfilter. Makkelijk te monteren zonder dat er overige aanpassingen aan de motor noodzakelijk zijn. Het Broertje van een openlucht-filter is de inductie kit en die heeft nog weer een groot voordeel, welke dat is lees je hier!
Inductie kit

De woord 'kit' zegt het al eigenlijk. Het is een complete kit: luchtfilter, slangklemmen, bouten en schroeven en de airbox.

Airbox

Bij een openluchtfilter (wat ook al een goede upgrade is) zit deze airbox niet. Hier lees je de eigenschappen van een openlucht-filter.


Maximale luchttoevoer, let ook op de veerpootbrug, goed werk
Via short shifter sneller en strakker schakelen!
Gepost op 15-02-2012 door Mart in Motortuning, Motorblok
Een short shift, of short shifter, je hebt er vast wel eens van gehoord, maar wat is het precies? Heel in het kort gaat het om een schakelsysteem waarbij de afstand tussen de verschillende versnellingen een stuk korter is dan bij 'normale' systemen, waardoor je sneller en nauwkeuriger kunt schakelen. Dit scheelt tijd en verhoogt de prestaties van je auto. Het monteren van een short shift systeem is niet moeilijk, lees maar! 

Short shifters

Het beoogde effect van een short shifter is een verkleining van de afstand die je hand moet afleggen om van de ene versnelling naar de andere te schakelen. Op deze manier ben je minder tijd kwijt aan het schakelen, voorkom je dus tijdverspilling, en verhoog je de prestaties van je auto. Bovendien wordt speling in het schakelsysteem geëlimineerd waardoor je de volgende versnelling preciezer kunt raken. Een short shift verbetert zo niet alleen de prestaties, maar zorgt ook voor een betere voeling met je auto, doordat het schakelen directer en strakker verloopt.


40% kortere schakelafstand,sportiever schakelen!
Bardahl Supertune voorkomt motorschade + meer pk!
Gepost op 11-02-2012 door Mart in Motortuning, Motorblok
Je auto schoonmaken en poetsen doe je natuurlijk regelmatig als autoliefhebber, maar wel eens gedacht aan onder de motorkap? Zo kun je ook het motorcompartiment schoonmaken. Daarnaast is de motor (olie en smeermiddelen) zelf erg belangrijk. En daar gaan we je nu bij helpen!
Supertune Bardahl

Supertune is onderhoud doen in 3 stappen zonder complexe demontage. Het is hèt antwoord op veel voorkomende motorverontreinigingen. Deze 1-2-3 kit is een goed alternatief voor het vervangen van tuning onderdelen. Doordat bij gebruik van Supertune slechts het luchtfilter gedemonteerd dient te worden blijven de kosten beperkt.

Oudere auto's

Oudere auto's, met en zonder turbo, maar ook nieuwe motoren met EGR, kunnen in de loop der tijd vervuild raken.


Zelf in 3 stappen je blok smeren via Supertune.
Informatie over turbo's en turbo chargers
Gepost op 11-02-2012 door Mart in Motortuning, Turbo en toebehoren
De geschiedenis van de turbo is al zo oud als de verbrandingsmotor, de turbo wordt ook wel uitlaatgasturbo genoemd.De uitlaatgassen die geproduceerd worden door de motor komen via het turbinehuis, ook wel genoemd uitlaathuis, de turbo binnen en drijven het turbinewiel van de turbo aan waardoor deze gaat draaien.


Uitlaatgassen

De uitlaatgassen die gebruikt worden om het turbinewiel aan te druiven blijven in het turbinehuis en worden direct weer afgevoerd naar het uitlaatsysteem wat ook aan de turbo gemonteerd zit. Aan het turbinewiel zit een as en aan die as zit het compressorwiel gemonteerd, doordat het turbinewiel draait als de motor loopt draait het compressorwiel automatisch ook.Het compressorwiel is zo ontworpen dat als het draait er lucht vanuit het luchtfilter wordt aangezogen.

   

Fluitend turbo geluid op je auto maken!
Gepost op 10-02-2012 door Mart in Motortuning, Turbo en toebehoren
Een fluitend turbo geluid op je auto maken?, en als je wat tegendruk in je uitlaat hebt ook een dumpvalve sound hebben? Nou dan kan tuning-gids je wederom blij maken! Zo regel je het...

Turbo whistler

De Turbo whistler is een aluminium apparaatje dat je in de einddemper plaats. Bij sportief optrekken hoor je een namaak turbo fluit.

Dumpvalve geluid

In sommige gevallen maakt het ook een dumpvalve geluid. Bij het loslaten van het gas kan er tegendruk in een uitlaat ontstaan, dit heeft als gevolg dat de Turbo Whistler eveneens een mini dumpvalve geluid maakt, het laat je auto echt sneller klinken!


Turbo Whistlers geven het typische 'fluitende' turbo geluid.
Engine damper Engine damper vermindert kantelen motorblok
Gepost op 07-02-2012 door Mart in Motortuning, Turbo en toebehoren
Tunen gaat gepaard met meer vermogen, dus de waarden die voor een fabrieksaf auto gelden, gaan niet meer op. Meer power betekent dat je blok meer zal gaan kantelen. Dan is het niet onverstandig zelf een extra ondersteuning te maken. Zeker bij sportief rijgedrag, een engine damper biedt dan uitkomst.

Engine damper functie

Waarom nou nog een extra motorsteun? Je hebt er immers toch al twee? Nou, die extra steun helpt echt, tenminste als je 'getuned' bent.

Extra motorsteun

De motor is nog beter verankert aan het chassis. Dit heeft een betere wegligging als gevolg. Acceleratie zal soepeler voelen.


Engine damper helpt motorsteunen het blok vast te zetten.
Siliconen slangen voor betere prestaties
Gepost op 07-02-2012 door Mart in Motortuning, Turbo en toebehoren
Standaard motorslangen kunnen na een turbo upgrade, of het monteren van een Front Mount Inter cooler (FMIC) tot het uiterste gedreven worden, dit kan resulteren in scheuren in de slangen.

Als je meer vermogen uit je motorblok gaat halen is het een must goede slangen te monteren. Goede koppelingen zijn horen daar ook bij. Wij geven je de tips die je nodig hebt!

Samco siliconen slangen

Samco siliconen slangen zijn voor diverse doeleinden. Zoals turbo-, koel-, en universele slangen.

Voor vrijwel alle auto's en modellen zijn er complete pasklare kits.

Daarnaast leveren ze een groot programma in universele slangen en toebehoren.

Ook jij kan dus met Samco slangen rijden, je motor presteert beter en het motorblok ziet er veel vetter uit!


High performance Samco slangen
Uitlaat isolatie: goede uitlaatgas flow = meer pk's
Gepost op 06-02-2012 door Mart in Motortuning, Uitlaten
De basis tips om het meeste uit je uitlaat te halen zijn de revue al gepasseerd. Van voor naar achter waren dat de downpipe, de middendemper en de einddemper. Finishing touch vormt uitlaat isolatie, ook wel heat wrap folie genoemd. Dit zorgt voor betere luchtstoom in de uitlaat en een koelere motorruimte. Beiden dragen bij aan meer vermogen!


 

Uitlaat stralingswarmte

Stralingswarmte van de uitlaat kan een van de grootste veroorzakers zijn van schade onder de motorkap.

Het zal de betrouwbaarheid van (elektronische) onderdelen niet bevorderen en ook nadelig zijn voor je vermogen. Koel houden is het motto. Hoe koeler, des te beter de motor zal presteren.


Pak de uitlaat goed in: er zijn genoeg voordelen!
Spaghetti spruitstuk monteren voor meer vermogen
Gepost op 05-02-2012 door Mart in Motortuning, Motorblok
Wel eens stilgestaan bij een upgrade van je standaard inlaatspruitstuk? Door het plaatsen van een after market spruitstuk zal het uitlaatgasafvoer sneller gaan, daar door zal je motor vrijer 'ademen' gevolg: meer power!

Spruitstuk

Het uitlaatstpruitstuk wordt aan de uitlaatkant van de cilinderkop gemonteerd, via een koppakking wordt er gezorgd voor een optimale afdichting.

Het doel van van een spruitstuk is het afvoeren van uitlaatgassen vanaf de cilinderkop naar het uitlaatsysteem.

Downpipe

Het spruitstuk wordt aangeloten op het eerste deel van de uitlaat lijn. Ook wel de downpipe genoemd. Daarna volgt de centre pipe een de einddemper, wat uiteindelijk het uitlaatsysteem vormt.


Spaghetti spruitstuk realiseert meer power.
Turbo olie additief: voorkom turboschade via olie
Gepost op 05-02-2012 door Mart in Motortuning, Turbo en toebehoren
Auto's met een turbocompressor produceren op een efficiënte wijze vermogen. Aangename bijkomstigheid is dat deze motoren eenvoudig verder opgevoerd kunnen worden. Turbocompressoren hebben specifieke smeer aandachtspunten. Het koelen van de turbo is een onderschat probleem.


Turbo olie

De turbocompressor ontleent zijn vermogen aan de stroming van uitlaatgas van een motor; een mengsel van uiterst hete gassen die boven de 800°C kunnen komen!

Turbo temperatuur

Onder normale rij omstandigheden zijn de olietemperaturen in de turbo 1.5 tot 2 maal zo hoog als de temperatuur van de olie in de carterpan Maar dit is niet het grootste probleem. Na het afzetten van de motor blijft de temperatuur van de turbo erg hoog. En dat kan problemen geven.


Olie naar de turbo is van cruciaal belang.
Menu tuning-gids.nl
Daarom Tuning Gids
Veilig betalen met
Wij verzenden via
Keurmerk
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2016 Tuning-gids.nl