Home Pechsets Bandenreparatie set

Zelf lekke band plakken? Check deze band reparatie sets!

Wat doe je als je onderweg bent en je ineens met een lekke autoband staat? Heb jij nog een reservewiel in de auto? Of ga je zelf een tijdelijke noodreparatie met een spuitbus uitvoeren? Lees hier alles over de diverse snelle bandenplak producten.



Noodreparatie is tijdelijk

Het kan gebeuren dat je autoband lek gaat, maar je geen tijd of mogelijkheid hebt om direct langs te gaan bij een garage. In dat geval kun je ervoor kiezen zelf een noodreparatie uit te voeren. Je moet er dan echter aan denken dat je er niet te lang mee doorrijdt, maar de band ook door een professional laat bekijken. Doorrijden met een tijdelijk gerepareerd lek kan op termijn namelijk zorgen voor extra schade, met mogelijk als gevolg gevaarlijke verkeerssituaties.

slime doornsnede band
Spuitbus leegspuiten en je kunt weer verder.


Banden reparatieset

Voor tijdelijk herstel van een lekke autoband of voor een kleine, makkelijk te herstellen lek (spijker/schroef in band) kun je een autoband reparatieset kopen. Zorg er wel voor dat je niet te lang met een tijdelijke reparatie doorrijdt, maar dat je langs een bandenreparateur gaat voor een permanente reparatie. Een spuitbus met een bandenreparatiemiddel, zoals Slime Repair, is zeer geschikt voor een snelle noodreparatie als je onderweg of op reis bent. 


Gebruik van dichtingsmiddel

Sta je ergens met een lekke autoband en heb je alleen een noodoplossing bij de hand, dan ben je in 5 stappen weer op spanning. Hier komen we later op terug. Zijn er nadelen aan deze methode? Tja, het is een oplossing van tijdelijke aard. Het dichtingsmiddel blijft na inspuiten in de band circa 2 jaar houdbaar. Het is aan te raden de band permanent te laten repareren of te laten vervangen. Na het inspuiten van het dichtingsmiddel en de lucht weet je niet precies je de juiste bandenspanning hebt bereikt. Dit gaat op gevoel. 
autoband reparatieset kopen
Via Slime Quick Repair ben je snel weer onderweg.

Gebruik van dichtingsmiddel

Sta je ergens met een lekke autoband en heb je alleen een noodoplossing bij de hand, volg dan deze stappen voor het gebruik van de spuitbus met Slime Quick Repair:


1. Verwijder de oorzaak van het lek, als deze nog in de band zit
2. Pak de spuitbus en schud hem goed
3. Draai de (al dan niet aanwezig) de ventieldop er af.
4. Plaats daarna de spuitbus strak op het ventiel
5. Vul de band met het dichtingsmiddel tot de juiste luchtdruk is bereikt
6. Je kunt weer verder rijden!


De voordelen 
van de eerder genoemde reparatieset zijn:


Je hebt geen krik of reserveband nodig
De reparatie kan ter plekke gebeuren
De spuitbus vult je band ook met lucht
De binnenzijde van de band is achteraf met water schoon te maken
De verpakking is compact en past daarom makkelijk in de auto
Het is toepasbaar in combinatie met TMPS-systemen
Het is niet brandbaar
Binnen 10 minuten ben je weer onderweg


Nadelig is dat de eerder besproken oplossing van tijdelijke aard is. Het dichtingsmiddel blijft na inspuiten in de band circa 2 jaar houdbaar. Het is aan te raden de band permanent te laten repareren of te laten vervangen. Na het inspuiten van het dichtingsmiddel en de lucht weet je niet precies je de juiste bandenspanning hebt bereikt. Dit gaat op gevoel. 


Soorten schade

Er bestaan verschillende gradaties van schade aan autobanden. Een spijker in de band kan eenvoudiger op te lossen zijn dan een V-vormige beschadiging. Dan speelt ook de locatie van de beschadiging mee. Zit het lek op het loopvlak, dan kan het in veel gevallen worden hersteld. Heeft je band op de schouder, wang of hiel een beschadiging opgelopen, dan wordt het al een moeilijker verhaal. Een lekke autoband plakken en beoordelen of de band al dan niet geplakt mág worden
is daarom een vak apart.


Vakmanschap

Het is zeer belangrijk om na een noodreparatie de schade aan de lekke autoband te laten taxeren door iemand die er verstand van heeft. Deze persoon bekijkt de band eventueel ook van binnen en beoordeeld of het verantwoord is om de band te repareren of niet. Er zijn diverse voorwaarden voor het al dan niet repareren van een autoband, zoals:

- Schade aan het loopvlak mag (doorgaans) worden gerepareerd
- Schade aan schouder, zijwand of hiel mag alleen aan de oppervlakte worden gerepareerd
- Een autoband mag niet meer dan 3 keer worden gerepareerd
- Er moet minimaal 40mm tussen schadeplekken zitten




12v banden reparatiesysteem

Zo'n zelfde bandenreparatiemiddel bestaat ook in een luxere uitvoering. Deze maakt gebruik van een compressor om lucht mee in de band te pompen. Op die manier kun je ook meteen de luchtdruk meten. De compressor wordt aangesloten op een 12v aansluiting in de auto. Een kabel is doorgaans 3 meter lang. Is dit te kort? Dan kun je vaak ook een verlengkabel bestellen. Van het 12v banden reparatiesysteem is een professionele en basisuitvoering verkrijgbaar. 
slime 12v banden reparatie kit
Zelfde techniek alleen dan met een compressortje.


Beide autoband reparatiesets hebben de volgende voordelen:

Reparatie kan ter plekke, autoband wordt ook met lucht gevuld
De luchtdruk kan gemeten worden met de ingebouwde luchtdrukmeter
Je hebt geen krik of reserveband nodig
De binnenzijde van de band kan achteraf worden schoongemaakt met water
Het middel is niet brandbaar
Kan in combinatie met TMPS-systemen worden gebruikt
Met diverse adapters kun je o.a. ook een luchtbed/fietsband oppompen


Stappenplan Basiskit:

1. Gebruik de dop van de fles om de ventielpin uit het ventiel te draaien
2. Verwijder de oorzaak van het lek uit de band
3. Plaats de fles op het ventiel en knijp de fles leeg
4. Draai vervolgens de ventielpin weer in het ventiel
5. Sluit de compressor op een 12v aansluiting aan (dit kan een aanstekerplug zijn)
6. Pomp de autoband met de compressor op
7. Je bent klaar om weer de weg op te gaan





'Pro' reparatiekit

Natuurlijk is ook dit reparatiemiddel slechts een tijdelijke oplossing voordat je de band permanent laat repareren of vervangen.
Gebruik van 12v banden reparatieset. De basiskit van de autoband reparatieset voor een 12v aansluiting werkt net iets anders dan de professionele kit. Extra voor de professionele (of 'Pro') reparatieset. Het reparatiemiddel wordt automatisch met de lucht vermengd, de Pro heeft een stillere en sterkere compressor. De kunt de Pro navullen. Het instructiepaneel van de Pro is verlicht. Handig in het donker!


banden reparatie set
De professionele kit is uitgebreider.

Stappenplan professionele kit

1. Sluit de luchtslang van de Pro-kit op het ventiel aan
2. Sluit de compressor op een 12v aansluiting aan
3. Plug de interne luchtslang in de Pro-kit in de bus met reparatiemiddel
4. Druk op de groene knop en het middel wordt tegelijk met lucht in de band gepompt
5. Stop zodra de juiste luchtdruk bereikt is


Het is belangrijk om te onthouden dat bovengenoemde noodoplossingen geen permanente reparatie zijn. Je lekke autoband is tijdelijk gerepareerd, maar je kunt daar niet te lang mee door blijven rijden. Bovendien zijn niet alle beschadigingen hiermee te repareren. Dit is alleen het geval als:

Alleen schade tot 6 millimeter kan worden gerepareerd
Alleen schade in het loopvlak van de band wordt hersteld

Ga dus altijd zo spoedig mogelijk langs bij een bandenspecialist.


Lekpreventie een optie?

Om schade aan de band te voorkomen kan in bepaalde gevallen gebruikgemaakt worden van een bandenherstelkit, ook wel Slime genoemd. Als lekpreventie is Slime alleen geschikt voor gaatjes tot ongeveer 6mm. Hoeveel Slime je nodig hebt, hangt af van het soort band en de grootte ervan. In veel gevallen heb je aan 1 fles niet genoeg, dus kun je er beter twee in de band aanbrengen. Voordelen van Slime als lekpreventie is dat je geen autokrik of reservewiel nodig hebt en dat de kans op een lekke band heel klein is.

Nadelen?

Nadelen van het gebruik van Slime is dat je de band eerst volledig leeg moet laten lopen voordat je het middel erin kunt leegknijpen. Daarom is het handig om een 12v compressor bij de hand te hebben of dit in de buurt van een tankstation te doen. 
lek preventie autoband
Geen herstellende werking, enkel preventief.

Maximumsnelheid van 75km/h

Het advies voor het gebruik van lekpreventie wordt overigens gesteld op voertuigen met een maximumsnelheid van 75km/h. Denk hierbij aan een kruiwagen, fiets, invalidenwagen of klein landbouwvoertuig. Het is niet geschikt als bandenreparatie.

Stappenplan

1. Zorg dat het ventiel in de bovenste helft van de band zit als je begint
2. Draai de ventielpin uit het ventiel
3. Laat de band volledig leeglopen
4. Verwijder eventuele beschadigingen
5. Plaats de slang van de fles op het ventiel
6. Knijp de fles in de band leeg (en eventueel een tweede fles)
7. Plaats de ventielpin terug in het ventiel
8. Vul de band met lucht. Dit kan via een voetpomp of 12V bandenpomp
9. Rijd ongeveer 300 meter en controleer de luchtdruk
10.Vul eventueel lucht bij als de luchtdruk te laag is


Reservewiel?

In plaats van een tubeless reparatieset kun je natuurlijk ook vertrouwen op het goeie ouwe reservewiel. Bandenreparatievloeistof moet eens in de drie jaar worden vervangen, terwijl je een thuiskomer kunt blijven gebruiken, zodat je er jaren mee kunt doen. Een nadeel is echter dat een reserveband veel ruimte inneemt en dat je een krik nodig hebt om de lekke band te verwisselen.


Autoband plakken bij een garage

Een bandenspecialist kan een te repareren band op twee manieren herstellen. Door middel van de zogeheten ‘prop’-methode of door de ‘paddenstoel’-methode toe te passen. De propmethode is sneller en daardoor ook goedkoper. 


De propmethode

Hierbij wordt de band van buitenaf gerepareerd door het bestaande gat eerst schoon te maken en er vervolgens een ‘prop’ of ‘lont’ met lijm in aan te brengen. De uiteinden van de prop die buiten de band uitsteken worden vervolgens afgeknipt en dan is de band geplakt. De propmethode mag alleen worden toegepast in het loopvlak van de band en enkel als de beschadiging niet groter is dan 6 mm. Dit heeft te maken met het bewegen van de band tijdens het rijden, waardoor de prop los zou kunnen raken.


De paddenstoel of paraplumethode

Voor een duurzamere reparatie wordt de paddenstoelmethode gebruikt. Deze wordt ook wel paraplumethode genoemd. Hierbij wordt de band van de velg afgehaald en goed schoongemaakt. Het voorwerp dat de schade heeft veroorzaakt wordt verwijderd en vervolgens wordt er in het gat eerst geboord en daarna brengt men een soort paddenstoel aan. Het voordeel van de paddenstoelmethode ten opzichte van de propmethode is dat de paddenstoel flexibeler is en mee beweegt met de band.

Daarom zou deze methode in sommige gevallen ook in de wang kunnen worden gebruikt. Bij deze methode worden zowel de buiten- als de binnenkant van de band gecontroleerd op schade, terwijl dat met de propmethode niet het geval is. Voor langdurige reparatie geniet de paddenstoelmethode daarom duidelijk de voorkeur.


Menutuning-gids.nl
Gerelateerd
TPMS
TPMS: met de juiste bandenspanning rijd je veilig en voordelig!
Accu booster
Simple start - accu laden via sigaretten aansteker, tevens starthulp
Gevarendriehoek bij autopech
Gevarendriehoek - plaatsingtips en pechsets met gevarendriehoeken
Auto sleepkabels
Sleepkabels en sleeplinten - lierkabels en bergingsets voor de auto
Autokrik
Autokrik kopen? Ruime keuze mét adviezen
Meer
Alle Pechsets artikelen lees je hier
Ook leuk
Jerrycan benzine Metalen jerrycan of plastic jerrycan? Onze kooptips!
Sleepoog Sleepoog gebruiken? De do's and dont's op een rijtje!
Accu booster Simple Start; start je auto via sigarettenaansteker!
Brandblussers Auto brandblusser: een echte life saver!
Auto startkabels Lege accu? Via startkabels ben je snel weer onderweg!

Informatie
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2024 Tuning-gids.nl