Home Onderhoudsbeurt Autokrik

Welke autokrik is het beste? Je leest 't hier!

Er zijn verschillende autokrikken verkrijgbaar, nl. een hydraulische krik of een schaarkrik. En op die twee varianten zijn in diverse uitvoeringen te koop. De voor- en nadelen van de verschillende types zetten wij voor je op een rijtje, zodat jij weloverwogen de beste keuze kunt maken bij het aanschaffen van jouw eigen autokrik, remember: safety first!


Krik kopen? Must read tips!

Ongeacht voor welke krik je gaat, het allerbelangrijkste is natuurlijk dat je gaat voor veiligheid. Je zou bij aanschaf een paar tientjes kunnen besparen op een autokrik die relatief goedkoop is, maar als de kwaliteit daaronder te lijden heeft, kan die goedkope krik je wel eens duur komen te staan. 

Onderweg

Vraag je om te beginnen het volgende af: gebruik je de krik alleen thuis of wil je hem ook mee kunnen nemen in de auto om hem onderweg te kunnen gebruiken? Het antwoord op die vraag speelt namelijk mee in je keuze.

autokrik 5 ton
Een rolkrik is ideaal voor thuis klussen.



Complete krikset 't beste

In het meest ideale geval ga je voor een complete autokrikset. Deze bestaat uit een tweetal assteunen en een rolkrik. Het doel van een autokrik is om je auto op te heffen, dus om hem net ver genoeg van de grond te tillen dat jij even je werk kunt doen. De krik is dus niet bedoeld om de auto langdurig omhoog te houden. Dat is namelijk de taak van de assteunen. Deze nemen het gewicht van je voertuig van de autokrik over. In het kader van de veiligheid geniet de aanschaf van een complete autokrikset daarom de voorkeur.

De kosten

Wat betreft de extra kosten voor een complete set valt het allemaal nog wel mee. Een investering van slechts een paar extra tientjes levert je al een autokrik met assteunen op. Op die manier kun je jezelf een hoop ellende besparen. Je zou natuurlijk ook zelf een creatieve oplossing kunnen verzinnen door de auto te laten steunen op een paar stevige balken. Bedenk echter wel dat er maar één manier is om je eigen veiligheid te garanderen en dat is door een set met assteunen te gebruiken. Deze zijn immers speciaal ontwikkeld om het gewicht van een voertuig te kunnen dragen.

krikset


Globaal gezien zijn er twee soorten krikken:

De hydraulische krik
De schaarkrik


De schaarkrik hef je omhoog door middel van de bijgeleverde draaiarm. Er zijn hiervan ook elektrische varianten die op een 12v adapter in de auto kunnen worden aangesloten. Wij betwijfelen echter of je hiermee echt tijd zult winnen en of een elektrische krik nou wel zo praktisch is. Een derde variant zijn de zogeheten luchtkrikken, die ook wel pneumatische krikken worden genoemd, maar deze zullen we verder niet bespreken, omdat die meestal niet voor privé-gebruik verkocht worden maar veelal te vinden zijn voor gebruik in professionele garages. 

Schaarkrik
De schaarkrik: bedoelt voor pechgevallen, niet voor veelvuldig gebruik in de garage.

Welk type krik is het beste?

Voor het gemak hebben we de voors en tegens van de diverse krikken voor je op een rijtje gezet.

Voordelen van de schaarkrik:

Vrij licht van gewicht en daardoor handzamer dan reguliere hydraulische krik
Veiligheid tijdens het heffen is groot vanwege de lange draaisleutel/-slinger


Nadelen van de schaarkrik:

Minder stabiel en dus minder veilig
Heffen kost aardig wat kracht
Vaak een beperkte hefcapaciteit (tussen 1 en 1,5 ton)
Wordt instabieler naarmate de hefhoogte toeneemt
Duurt vrij lang voordat de maximale hefhoogte is bereikt
Doorgaans gevoeliger voor slijtage bij veelvuldig gebruik


Een schaarkrik is als het ware een noodoplossing. Deze krik is bedoeld om onderweg een lekke band te verwisselen en niet om als primaire krik te gebruiken. Veel mensen grijpen echter snel naar de schaarkrik, omdat er bij de schaarlift die bij het reservewiel hoort een uitsparing in het draagoppervlak is gemaakt, zodat je de krik snel en gemakkelijk op de juiste plek kunt plaatsen. Toch is het verstandiger om een hydraulische krik te gebruiken, ook al is deze zwaarder. Onthoud dat veiligheid het belangrijkst is.
Schaarkrik onder auto

Moeizaam heffen?

Merk je dat het omhoog of omlaag draaien van de schaarlift met de slinger moeizamer gaat, ga dan na of er misschien iets mis is. Kijk nauwkeurig naar de schroefdraad: deze moet altijd vrij zijn van losse metaaldeeltjes die bij slijtage eventueel van de schroefdraad afgekomen kunnen zijn. Is de schroefdraad beschadigd, gooi de krik dan direct weg. Gebruik bovendien niet elke krik zomaar voor elke auto, maar let goed op de hefcapaciteit.


autokrik


Voordelen van de autokrik/rolkrik:

Breder inzetbaar dan schaarkrik, want maximale hefcapaciteit groter (> 2 ton)
Veel stabieler en dus veiliger
Via slechts enkele pompbewegingen wordt maximale hefhoogte al bereikt
Bedoeld voor intensief gebruik
Vanwege de lange pompstang veiligheid tijdens heffen groot
Ondanks zijn gewicht toch makkelijk wendbaar door twee draaibare wielen


Nadelen van de autokrik/rolkrik:

De hydraulische krik is veel zwaarder dan een schaarkrik
Vereist periodiek onderhoud


Juist gebruik maken van schotel

Zet niet klakkeloos de schotel, dat is het gedeelte van de krik dat wordt gebruikt voor het heffen van objecten, van een hydraulische krik op de krikpunten van de auto die voor de schaarkrik bedoelt zijn. Raadpleeg voor de zekerheid het instructieboekje waar je het beste de schotels van een rolkrik kunt plaatsen. Plaats nooit de schotel onder de carterpan of ophangingsdelen, dit ziet er wellicht stevig uit, maar zijn echt niet berekend op het gewicht van de auto. 

rolkrik onder auto
Onderhoud

Je staat er wellicht niet bij stil, maar een hydraulische krik heeft wat onderhoud nodig. Let er daarom altijd op dat je na het gebruik van de krik zorgt dat het opnamepunt weer in de laagste positie staat. Berg hem daarna pas weer op. Op die manier voorkom je namelijk eventuele corrosie. Zoals je misschien weet kan corrosie op den duur voor olielekkage zorgen. Controleer daarom regelmatig de zuigerstang en de pompzuiger op mogelijke voortekenen van corrosie. Reinig de autokrik met een schone en droge doek.

Tip: Voordat je een nieuwe (hydraulische) autokrik in gebruik gaat nemen, doe je er verstandig aan te noteren hoeveel pompslagen er nodig zijn om de maximale hefhoogte te bereiken. Je kunt dit aantal slagen bijvoorbeeld opschrijven op de onderkant van de krik. Als je namelijk het aantal pompslagen onthoudt, kun je met de tijd in de gaten houden of dit aantal verandert. Op die manier weet je wanneer het tijd is voor een nieuwe krik.



potkrik

Voordelen van de potkrik:

Breder inzetbaar dan schaarkrik, i.v.m. grotere hefcapaciteit (minimaal 2 ton)
Goed alternatief voor rolkrik, want heeft bijna dezelfde hefcapaciteit
Veiliger dan schaarkrik
Compact en licht, dus geschikt om mee te nemen in de auto
Eenvoudig te bedienen
Maximale hefhoogte sneller bereikt dan schaarkrik, minder snel dan bij rolkrik

Nadelen van de potkrik:

De potkrik is hoger dan de rolkrik: een lage auto omhoog krikken kan lastig zijn
Vanwege zijn vorm zou de potkrik eerder om kunnen vallen (dan de rolkrik)
Het ontwerp van de potkrik en de kortere pompstang betekenen dat je tijdens het heffen dichter bij de auto bent, wat de veiligheid niet ten goede komt
potkrik onder auto


Let op! Blokkeer altijd de wielen

Ongeacht welke krik je gebruikt, het is altijd belangrijk om je eigen veiligheid voorop te stellen. Krik daarom nooit je auto op zonder de wielen te blokkeren. Doel van het vastzetten van de wielen is om te voorkomen dat de auto gaat rollen of teveel gaat bewegen tijdens het omhoog krikken en natuurlijk gedurende het werk aan de auto.

Blokkeer de wielen die op de grond blijven staan met speciale wielblokken of met bijvoorbeeld stenen of hout. Mocht het onverhoopt gebeuren dat je auto van de krik af valt, dan zal hij in elk geval niet zelf wegrollen. Natuurlijk voorkomt het blokkeren van de wielen geen letsel wanneer de auto valt terwijl jij eronder ligt. Zorg er daarom ook voor dat er een reserveband onder de auto ligt, of een stapel hout. Het beste kun je de auto trouwens laten rusten op assteunen die bij een autokrikset zijn inbegrepen.

wielblokken bij opkrikken

Stappenplan: auto opkrikken om autoband(en) te verwisselen

Een krik wordt vaak gebruikt om de zomer-/winterbanden te verwisselen of om een lekke band te vervangen en daarom is het handig om te weten hoe je daarbij te werk gaat. Hieronder zie je precies welke stappen je moet volgen om op een veilige en handige manier je banden te verwisselen.

Stap 1: Kies een geschikte plaats/ondergrond en pak benodigd gereedschap.
Heb je onderweg een lekke band? Stop dan op een veilige plek om je banden te verwisselen. Parkeer je auto idealiter op een verharde ondergrond. Ook wanneer je thuis aan de slag gaat met het wisselen van je banden is het belangrijk om een stevige ondergrond uit te kiezen of om bijvoorbeeld een tegel of stevige plank te gebruiken waarop de krik kan steunen. Parkeer je auto en zet hem op de handrem, en als het kan ook in de eerste versnelling.

Benodigd gereedschap:

Een autokrik (om de auto op te heffen)
Een reserveband of winter-/zomerbanden
Een kruissleutel (hiermee draai je de wielmoeren los en vast)
Een schroevendraaier (indien nodig te gebruiken om velgdoppen los te draaien)
Wielmoeren (hiermee zet je het wiel vast op de naaf)

Stap 2: Verwijder de wieldop
In sommige gevallen zit er een sierdop of wieldop op je stalen velgen. Deze zijn er gemakkelijk met een schroevendraaier af te wippen. Zorg er bij het terugplaatsen voor dat de uitsparing van de wieldop weer exact over het ventieldopje terechtkomt.

Stap 3: Draai de wielmoeren los met de kruissleutel
Het is mogelijk dat er over de wielmoeren een apart kapje zit, maar deze zijn makkelijk met een schroevendraaier te verwijderen. Draai vervolgens met de kruissleutel alle wielmoeren circa één slag los. Draai ze er dus niet volledig uit!
Tip: Sommige autokrikken bevatten een speciaal stuk gereedschap waarmee de wielmoeren los te draaien zijn, voor het geval je geen kruissleutel hebt.

Krikpunt auto


Stap 4: Krik de auto op met behulp van een autokrik
Zorg er vóór het heffen voor dat alle autodeuren dicht zijn. Plaats de autokrik rechts of links van het autowiel waarmee je aan de slag gaat. Als het goed is wordt er met een teken (een klein driehoekje) aangegeven waar de krik geplaatst moet worden. Veelal is er een inkeping in de schaarkrik waartussen een een opstaand randje van de onderkant van de auto komt te staan. Hierdoor wordt de krik 'gefixeerd'. Op deze plek is de rand aan de onderzijde van de dorpel sterker. Raadpleeg bij twijfel het instructieboekje van je auto!

Plaats de krik altijd exact recht onder de auto, zodat hij niet kan wegschieten. Let goed op tijdens het omhoog krikken van de auto, de auto mag niet gaan schuiven of teveel bewegen. Kijk ook of de krikpunten juist hun werk doen. Is de ondergrond verhard? Plaats de krik dan gewoon rechtstreeks op de grond. Zou je hem in het zand plaatsen, dan zou hij wegzakken. Leg er in dat geval een houten plank of stenen tegel onder, zodat de krik niet kan wegzakken. Staat hij goed stevig? 

Draai dan aan de zwengel of pompstang, om de auto langzaam op te tillen. Houd ondertussen goed in de gaten of de krik er nog recht onderstaat en er niet onderuit schiet. Hef het voertuig zover op dat het wiel de grond niet meer raakt. Draai daarna alle wielbouten helemaal los en leg ze op een schone plek. Haal het wiel eraf. 


Lichaamsdeel
 
Voorkom dat een lichaamsdeel tijdens het heffen zich (deels) onder de auto begeeft. Als de krik per ongeluk plotseling wegschiet
heb je een serieus probleem. Je doet echt iets niet goed als je jezelf toch (deels) onder de auto begeeft.

Let op: Het is mogelijk dat je één van de moeren niet kunt verwijderen, omdat deze een andere vorm heeft. Dit is bedoeld als beveiliging tegen diefstal en als het goed is, zat er bij het voertuig een speciale sleutel waarmee je deze zogeheten slotbout los kunt krijgen. Over het algemeen bevat de set wielbouten zo'n sleutel en anders kun je deze bij een bandenleverancier of garage verkrijgen. Als je de band nog niet loskrijgt, kun je met je voet zachtjes duwen of eventueel voorzichtig tegen de band schoppen totdat hij wel loskomt. Let er wel op dat de krik nog steeds stevig staat.


Stap 5: Plaats de nieuwe band na het verwijderen van de oude
Heb je alle bouten van het wiel verwijderd? Dan kan het wiel van de naaf afgetild worden. Plaats vervolgens meteen de zomer-/winterband of het reservewiel. Zodra deze band hangt, kunnen de moeren weer bevestigd worden. Begin deze met de hand vast te draaien. Controleer daarna eerst of het wiel wel volledig op de achterkant aansluit. Pas daarna kun je de bouten met de kruissleutel vaster aandraaien. Let op: Zet de moeren kruislinks vast, zodat de band recht op de naaf bevestigd zit. Ze alle moeren eerst gewoon vast, het aantrekken komt bij de volgende stap.

Stap 6: Trek de wielbouten aan en verwijder de krik
Heb je alle moeren met de kruissleutel licht aangedraaid? Laat dan de auto langzaam zakken. Wanneer het wiel de grond raakt, mag je alle wielmoeren verder aantrekken. Doe je dit, dan kan de band bij het vastdraaien van de moeren niet meedraaien, omdat hij de grond raakt. Draai ook nu de wielmoeren weer kruislings stevig aan, om ervoor te zorgen dat het wiel er recht opzit. Laat daarna de auto nog verder zakken en verwijder tot slot de autokrik.

Als allerlaatste stap kun je de wieldoppen terugplaatsen. Controleer na een tijdje nog eens of de moeren nog steeds stevig vast zitten. Overdrijf bij het vastdraaien overigens niet, want: vast is vast.

assteunen en wielblokken



Werking rolkrik

Als je geïnteresseerd bent in het technische aspect van autokrikken, leggen we hieronder de werking van het meest populaire kriktype uit. Het gaat om de hydraulische krik. De krikaandrijving van deze autokrik bestaat uit een zuigerruimte met een zuiger, een hefboom, cilinder en een hydraulisch oliereservoir. Door een opgaande slag met de krikhefboom wordt er olie getrokken uit oliereservoir in de zuigerruimte. Door de hydraulische druk wordt een klep gesloten die ervoor zorgt dat de olie in de zuigerruimte blijft. Met een neergaande slag van de krikhefboom wordt olie de cilinder in geforceerd. 

werking rolkrik


Zuigerstang

 
De zuigerstang wordt hierdoor uitgedrukt en vervolgens komt het opnamepunt omhoog. Wanneer dit gebeurt, wordt als beveiliging voldoende olie terug naar het oliereservoir geleid, bij maximale uitslag van de eerder genoemde zuigerstang. Hierdoor wordt voorkomen dat de zuigerstang te ver kan uitschuiven en wordt eventuele schade aan de krik vermeden. Bij het openen van de afsluiter stroomt de olie weer naar het reservoir terug. Dan wordt de zuigerstang ingetrokken en daalt het opnamepunt.


Wist je dat…

…er een ‘luchtkussen autokrik’ bestaat? Deze krik sluit je met een slang aan op de uitlaat, waardoor het luchtkussen dat onder de auto ligt opgepompt wordt en de auto vervolgens omhoog gaat. De vraag is echter of je hiermee tijd wint en of het überhaupt een praktische methode is om je auto op te heffen. Om nog maar te zwijgen over de veiligheid…

luchtkussen krik

Een goede voorbereiding is het halve werk; je doet er dus verstandig aan om éérst een thuis eens als oefening een band te 'verwisselen'. Doorloop de stappen, op deze manier kom je niet voor verassingen te staan als het echt een keer nodig is.

Als je een rolkrik of garagekrik gebruikt voor het heffen van de auto, zorg dan direct voor een adequate ondersteuning en verwijder de krik onder de auto. 'Leunt' je auto letterlijk en figuurlijk op de krik. De pompstang steekt uit, en je wilt daar echt niet over vallen als je rond de auto loopt...


"Een krik dient alleen gebruikt te worden als hefinstallatie, niet voor het langdurig ondersteunen. Gebruik hiervoor asssteunen of andere ondersteuningen. "
onveilig autokrikken
Hier worden echt alle veiligheidsregels niet toegepast...Kansloos!

Menutuning-gids.nl
Gerelateerd
Tectyl
Tectyl - via tectyleren bodemplaat tegen roest beschermen
Accu booster
Simple start - accu laden via sigaretten aansteker, tevens starthulp
Gevarendriehoek bij autopech
Gevarendriehoek - plaatsingtips en pechsets met gevarendriehoeken
Auto sleepkabels
Sleepkabels en sleeplinten - lierkabels en bergingsets voor de auto
Bumperbeschermers
Bumperbescherming: voorkom onnodige krassen in bumpers
Meer
Alle Meer pechhulpmiddelen artikelen lees je hier
Ook leuk
Piepende V-snaar Piepende V-snaar: de oorzaken én oplossingen
Monteurshoes Monteurshoes voorkomt vieze vlekken in autostoelen!
Roetfilters Roetfilter op diesel auto, goed voor de natuur
Haynes werkplaatshandboek Via haynes werkplaatshandboeken doe je alles zelf !
de auto alleskunner: WD 40 WD 40: het super smeermiddel voor alle auto klussen

Informatie
Sitemap | Cookies | Disclaimer © Copyright 2005 - 2024 Tuning-gids.nl